Permalänk
Medlem

Tyst och strömsnål dator

Mitt snart 13 år gamla GeForce 7300 GT har börjat få problem med artefakter och annat bös. Och då cpun är en Intel Core 2 Duo E8400 så behöver jag ett nytt grafikkort men att slänga in ett nyare kort känns lite onödigt.

Så tanken är att uppgradera till en nästintill ljudlös server.
Vad tror ni om detta?

https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=3857460&view=l

Intel Core i5 8400T
Låg tdp + hög turbo. Tanken är att den kan dra lite ström tills det behövs.
Lite svår att få tag på men jag har inte hittat något bättre alternativ.

Asus Prime B360M-A
Billigt moderkort med 6 sata + lite bias för Asus.
Annars så har jag inte tänkt så mycket mer.

Arctic Alpine 12 Passive
Tänker att denna borde kunna kyla ner 8400t utan problem då den har rekommendering upp till 47 W.

G.Skill Ripjaws 4 Black DDR4 2400MHz 8GB
Billigaste DDR4 minnena. Två stycken av dessa.

Till detta har jag redan ett Fractal Design Define R3 med ett SEASONIC X-460.
Och 6 hårddiskar, 1 ssd (+sata pci kontroller) och 1st PCI NIC
Och eventuellt några case fans om systemet inte klarar sig själv.

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Är den jag valt dålig eller?

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumpnisse:

Är den jag valt dålig eller?

Dålig är den väl inte, men 47W kyleffekt mot 91W.
TDP:n på cpun är 35W så ska ju vara ok. Sen beror det väl lite på hur stort chassi du har hur varmt det blir tillslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Dålig är den väl inte, men 47W kyleffekt mot 91W.
TDP:n på cpun är 35W så ska ju vara ok. Sen beror det väl lite på hur stort chassi du har hur varmt det blir tillslut.

Givetvis är det en bättre kylare men som du skriver så har cpun en låg tdp och det bör inte vara någon vinst med att ta en bättre kylare förutom att processorn hålls onödigt kall.

Chassit är ett miditower så det bör lär klara sig så länge det är ett luftflöde.
Datorn har inget grafikkort men hårddiskarna lär öka värmen lite men det är sällan alla är under full load så det lär inte vara mer än 5W till 30W.

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem

@rumpnisse:
ska du köra helt utan fläkt i datorn?
annars är det väll rätt onödigt.
jag kör 9 fläktar i min dator den är i för sig vattenkyld men
desto fler fläktar desto lägre hastighet behöver du köra dom
och resultatet blir lägre ljudnivå. borde ju vara samma med
luft kylt?

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

Finns ju tester där dom tar den kylaren till det extrema.
https://www.youtube.com/watch?v=zhKOHKOSa6Y

Men som jag ser det, kör man med nån chassifläkt som erbjuder luftflöde över den bör det fungera.

Är ju igen dyr kylar sist jag kollade annars fungerar Noctuas tornkylare utan fläkt rätt bra.

Kör en NH-U12P på min i3 4360 utan fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

@rumpnisse:
ska du köra helt utan fläkt i datorn?
annars är det väll rätt onödigt.
jag kör 9 fläktar i min dator den är i för sig vattenkyld men
desto fler fläktar desto lägre hastighet behöver du köra dom
och resultatet blir lägre ljudnivå. borde ju vara samma med
luft kylt?

Troligtvis inte. Något luftlöde igenom chassit bör man nog ha tror jag.
Jo det stämmer men din cpu har en tdp på 95W medans denna cpun har en tdp på bara 35w.
Så jag tror den bör den klara sig utan någon större kylning.

Skrivet av pa1983:

Finns ju tester där dom tar den kylaren till det extrema.
https://www.youtube.com/watch?v=zhKOHKOSa6Y

Men som jag ser det, kör man med nån chassifläkt som erbjuder luftflöde över den bör det fungera.

Är ju igen dyr kylar sist jag kollade annars fungerar Noctuas tornkylare utan fläkt rätt bra.

Kör en NH-U12P på min i3 4360 utan fläkt.

haha intressant video

Jag tror det också. Ja en vanlig tornkylare lär kyla cpun ganska bra också men priset blir ju då lite högre.
En tornkylare tror jag också kräver högre lufttryck för att kyla samma mängd relativt till Arctic Alpine 12 som har en öppnare design och är gjord för passiv kylning.
Hade jag haft en tornkylare liggande så hade jag nog också kört med den.

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.