Crytek demonstrerar ray tracing i realtid med AMD Radeon RX Vega 56

Permalänk
Melding Plague

Crytek demonstrerar ray tracing i realtid med AMD Radeon RX Vega 56

Spelutvecklaren Crytek visar nu ray tracing i den egna spelmotorn Cryengine. Demonstrationen körs på ett AMD Radeon RX Vega 56, som saknar dedikerad hårdvara för tekniken.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Sjusovarn

Hur kommer detta påverka nVidias argument att man måste ha "RTX-cores" för att kunna köra real time strålspårning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyScnd:

Hur kommer detta påverka nVidias argument att man måste ha "RTX-cores" för att kunna köra real time strålspårning?

Citat:

..men några uppgifter kring upplösning eller uppdateringsfrekvens för Neon Noir nämns inte.

Hoppas mer info kommer den kommande veckan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyScnd:

Hur kommer detta påverka nVidias argument att man måste ha "RTX-cores" för att kunna köra real time strålspårning?

Du kanske kan tänka dig själv om Nvidia har problem att få bra flyt med sin 20XX-serie som har dedikerad hårdvara. Hur tror du då svagare grafikkort utan denna hårdvara kommer klara sig?

Så du kanske inte "måste" ha dom för att köra realtids raytracing men vill du göra det med högre än 20fps är det nog ett mindre krav..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bara en tidsfråga innan Nvidia stämmer Crytek!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Avstängd

Oj då, ännu en gång visar AMD att deras teknik är bäst i det långa.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Du kanske kan tänka dig själv om Nvidia har problem att få bra flyt med sin 20XX-serie som har dedikerad hårdvara. Hur tror du då svagare grafikkort utan denna hårdvara kommer klara sig?

Så du kanske inte "måste" ha dom för att köra realtids raytracing men vill du göra det med högre än 20fps är det nog ett mindre krav..

Skickades från m.sweclockers.com

Du kanske missat men det ska enligt uppgift vara realtid på demot, kan ju vara så att bara implementationen de gjort funkar bättre än nvidias cores.
Svårt att säga utifrån ett demo men snopet om så är fallet

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Bara en tidsfråga innan Nvidia stämmer Crytek!

Skickades från m.sweclockers.com

Stämmer för vadå? Du få gärna förklara ditt statment.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Du kanske missat men det ska enligt uppgift vara realtid på demot, kan ju vara så att bara implementationen de gjort funkar bättre än nvidias cores.
Svårt att säga utifrån ett demo men snopet om så är fallet

Jo jag vet att det är realtid men.. Som det står i nyheten så finns det ingen information om upplösning eller liknande för demot.
Samt att man inte vet hur stor inverkan på prestandan detta har..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Nice 🤪

Permalänk
Inaktiv

Enda sättet för nVidia att motivera RTX är om deras 7nm RTX kort har typ 10-20 gånger mer Ray-tracing prestanda än dagens RTX kort.

Ni måste också komma ihåg att detta är en demo med endast en drone som rör på sig, tror knappast Vega56 klara av att göra ray tracing i ett spel som Battlefield V med en FPS som ens är i närheten av RTX korten.

RTX korten har en framtid MEN de måste öka prestandan avsevärt när 7nm kommer om folk ska hoppa på RTX tåget i en större skala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Jo jag vet att det är realtid men.. Som det står i nyheten så finns det ingen information om upplösning eller liknande för demot.
Samt att man inte vet hur stor inverkan på prestandan detta har..

Skickades från m.sweclockers.com

Förvisso kan det röra sig om upscaling, men vi vet i alla fall att det vart uppladdat till youtube i 4K upplösning. Man brukar väl inte göra upscales av själva videon när man demonstrerar sådant här, men det kan också vara upscaling internt i algoritmen precis som fallet är med nVidia's RTX. Men allt vi har är dessa "borde" och "vanligtvis" - inga garantier.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Du kanske missat men det ska enligt uppgift vara realtid på demot, kan ju vara så att bara implementationen de gjort funkar bättre än nvidias cores.
Svårt att säga utifrån ett demo men snopet om så är fallet

Så helt plötsligt har dom hittat ett sätt att köra raytracing i realtid med spelbar fps på dagens (förra generationens) grafikkort? Jag tvivlar men hoppas att vi får mer info om det nästa vecka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Spännande!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Jo jag vet att det är realtid men.. Som det står i nyheten så finns det ingen information om upplösning eller liknande för demot.
Samt att man inte vet hur stor inverkan på prestandan detta har..

Och vi vet inte heller hur komplex scenen som renderas är, i ett sånt här demo kan man ju fuska rätt vilt eftersom det bara måste se bra ut i utvalda kameravinklar. Vi vet heller inte vilka begränsningar tekniken har o.s.v. Så svårt att egentligen säga något alls baserat på videon, teknikvideos som visar upp snygga effekter finns det gott om men det måste ju vara användbart i praktiken också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Oj då, ännu en gång visar AMD att deras teknik är bäst i det långa.

Oj då, du var visst snabb med att dra slutsatser.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

*Gäsp* Jag körde raytracing på min GPU för 7 år sen. Ingen som minns alla Rigid Gems demon. Väck mej sen när vi har fotorealistisk raytracing i realtid iställlet för alla dom här halvfärdiga fakelösningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Så helt plötsligt har dom hittat ett sätt att köra raytracing i realtid med spelbar fps på dagens (förra generationens) grafikkort? Jag tvivlar men hoppas att vi får mer info om det nästa vecka.

Skickades från m.sweclockers.com

Vadå "helt plötsligt"? Tror du de började jobba på detta igår?
Precis som Jensen sa under presentationen av RTX så har ingenjörer drömt om realtids strålspårning i många decennium.
Jag menar jag som student satt och lekte med strålspårning år 2010 i skolan, så detta är inte omöjligt, men...
...vi får se, jag är svagt optimistisk! ^^

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Så helt plötsligt har dom hittat ett sätt att köra raytracing i realtid med spelbar fps på dagens (förra generationens) grafikkort? Jag tvivlar men hoppas att vi får mer info om det nästa vecka.

Skickades från m.sweclockers.com

Om dom använder DirectX Raytracing så kan det vara så då det släpptes i Oktober förra året.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem

Man kan ju ana att Nvidia på något sätt kommer spy galla över det här.

Själv tycker jag bara det är bra om det fungerar. Hela grejen med "dedikerade bitar av kärnan" till en specifik uppgift känns väldigt lökig, utan det jag önskar är snarare att råkraften ökar och ökar och sedan kan spelutvecklare göra vad de vill med den, som om det här på sikt dödar "turing cores" eller vad nu den specialanpassade biten heter så är det bara bra enligt min egen personliga åsikt.

Edit: Fixade typos.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Vadå "helt plötsligt"? Tror du de började jobba på detta igår?
Precis som Jensen sa under presentationen av RTX så har ingenjörer drömt om realtids strålspårning i många decennium.
Jag menar jag som student satt och lekte med strålspårning år 2010 i skolan, så detta är inte omöjligt, men...
...vi får se, jag är svagt optimistisk! ^^

Ett halvår efter att Nvidia släppt RTX korten så hittar Crytek ett sätt att köra det med lika liten/stor prestanda förlust med "vanliga" grafikkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske lite tidigt att dra för långtgående slutsatser kring det här. Det jag kan säga är att jag blev ganska förvånad att det här verkar gå att göra med befintliga grafikkort utanför RTXserien. Intressant är det helt klart!
Vi får väl se vad det här egentligen innebär framöver.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hjälpsam

Vega inte stöd för DXR inte i 19.3.2 (som är senaste) i alla fall.
Så jag misstänker att Crytek använder OpenCL eller liknande.
Väldigt intressant hur som helst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Det som är intressant är att det körs på AMD. Men där slutar det intressanta med innan vi har all information.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Finns ingenting som säger att man måste köra detta på RTX-cores. Det går säkert att köra på CPUn eller GPU, men det finns ju risk att prestandan inte räcker till.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Hoppas detta gör framtiden för grafikkort bättre.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Finns ingenting som säger att man måste köra detta på RTX-cores. Det går säkert att köra på CPUn eller GPU, men det finns ju risk att prestandan inte räcker till.

Exakt, körde med Advanced PhysX i större delen av Metro Last Light utan nVidia kort. Utan det körs ju på CPUn istället i mitt fall (fick stänga av under en liten del av spelet dock).
Så ser inte varför detta skulle vara konsigt, alltså att det körs på AMD kort utan RTX specifik hårdvara. Fast vad säger att de inte har kört på mer än ett kort. Men hårdvara gjord för ändamålet är ju fortfarande bättre än generell hårdvara.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Vega inte stöd för DXR inte i 19.3.2 (som är senaste) i alla fall.
Så jag misstänker att Crytek använder OpenCL eller liknande.
Väldigt intressant hur som helst.

AMDs Rays-motor körs väl på OpenCL (1.2), men Cryengine kör säkert Vulkan plus eventuellt OpenCL på AMD-kort. Behöver inte vara OpenCL om de kör egenutvecklad teknik heller. De har säkert stöd för flera olika apier också.

Permalänk
Medlem

så 4k @ 30FPS med ett Vega56. Skulle vara kul att se samma demo med ett RTX2070 nu.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Bara en tidsfråga innan Nvidia stämmer Crytek!

Skickades från m.sweclockers.com

NVIDIA äger rättigheterna till "Ray-Tracing" eller vad?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil