Vet inte vad jag vill göra efter plugg i datavetenskap

Permalänk
Medlem

Vet inte vad jag vill göra efter plugg i datavetenskap

Pluggar just nu för en kandidat i datavetenskap och kommer förmodligen läsa master. Många år, men har inga problem med plugget än så länge och tycker det är kul och många kurser i mastern tar upp spännande saker som t.ex. maskininlärning och djup maskininlärning.

Hur som helst. Programmet är uppdelat för att kunna arbeta som sysadmin, devops och utvecklare. Jag har alltid varit intresserat att knacka kod, har gjort det på min fritid ganska mycket. Dock inget avancerat, bara scripta i Python med Django.

Är sugen på att hitta något sommarjobb och extrajobb undertiden jag studerar alla dessa år. Jag vet dock inte vad jag vill göra för jag tycker båda är så j*vla kul.

Jag skulle uppskatta att höra lite erfarenheter från alla håll hur det är att jobba som antingen sysadmin, devops, java utvecklare eller liknande. Vad det finns för fördelar eller nackdelar med att jobba med det.

Jag har läst en del om den påtagliga stressen inför deadlines för utvecklare som kan vara tufft. Som även har skrämt bort vissa individer från det yrket. Men vet inte hur utbrett det är egentligen, bara en liten observation.

Permalänk
Medlem

Det låter som att du precis börjat plugga, i vilket fall det kanske är lite tidigt att oroa sig över detta. Om det närmar sig slutet på kandidaten och du fortfarande är osäker skulle jag säga att anmäl dig till mastern, men sök lite jobb innan kandidaten är över.

Ganska bred fråga vad gäller fördelar och nackdelar. Jag har jobbat som utvecklare i 7 år, och är väldigt tacksam över att det var just det jag föll in i. I början var det mest spännande att jobba med ny teknologi, men vart efter jag samlat på mig fler och större intressen utanför programmering så har det blivit mer av "ett jobb" helt enkelt, och det är bra det med. Det finns värre sätt att försörja sig på.

Som utvecklare har jag själv aldrig känt den här stressen du nämner, särskilt vad gäller deadlines. Som ensam "teknisk personal" i ett nytt företag nu däremot så har jag även fått ta på mig en del sysadmin-göra, och där känner jag en del mer press. Kanske för att jag är mindre säker på vad jag gör där bara, eller för att det känns mer som mitt ansvar att servrar inte tänder eld. Hur som så har det nog mest med ditt eget synsätt att göra. Antingen tar du hela företagets framgång på din axlar, eller så inser du att du är bara en person, anställd för att utföra ett jobb så gott du kan, och går något inte helt perfekt så är det förmodligen inte hela världen.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Inaktiv

Skaffa dig en chef. Finns flera att välja på. Välj en bra. Han har mycket åsikter om vad du skall göra.

Allvarligt talat, det är ungefär så det fungerar. Försöker inte vara för smart.

Permalänk
Medlem

@cqo:

Bakgrund: Civilingenjör datateknik. Läste master med fokus på algoritmer/optimering/maskininlärning.

Jag tog mitt första relevanta (för min utbildning) extrajobb/sommarjobb mellan kandidaten och mastern. Jag visste egentligen bara en sak och det var att jag inte ville knacka kod. Jag hade tre extrajobb under mina två masterår. Jobbade ungefär 20% vid sidan av studierna. Det var extremt värdefullt och hjälpte mig välja rätt när jag väl tog examen.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Det låter som att du precis börjat plugga, i vilket fall det kanske är lite tidigt att oroa sig över detta. Om det närmar sig slutet på kandidaten och du fortfarande är osäker skulle jag säga att anmäl dig till mastern, men sök lite jobb innan kandidaten är över.

Ganska bred fråga vad gäller fördelar och nackdelar. Jag har jobbat som utvecklare i 7 år, och är väldigt tacksam över att det var just det jag föll in i. I början var det mest spännande att jobba med ny teknologi, men vart efter jag samlat på mig fler och större intressen utanför programmering så har det blivit mer av "ett jobb" helt enkelt, och det är bra det med. Det finns värre sätt att försörja sig på.

Som utvecklare har jag själv aldrig känt den här stressen du nämner, särskilt vad gäller deadlines. Som ensam "teknisk personal" i ett nytt företag nu däremot så har jag även fått ta på mig en del sysadmin-göra, och där känner jag en del mer press. Kanske för att jag är mindre säker på vad jag gör där bara, eller för att det känns mer som mitt ansvar att servrar inte tänder eld. Hur som så har det nog mest med ditt eget synsätt att göra. Antingen tar du hela företagets framgång på din axlar, eller så inser du att du är bara en person, anställd för att utföra ett jobb så gott du kan, och går något inte helt perfekt så är det förmodligen inte hela världen.

Ja, första året snart avklarat. Funderar på att söka något nu så man kan jobba extra med det man hittils har studerat ganska mycket, dvs Java. Eller något sysadmin jobb då. Så man "slipper" jobba extra på sitt ordinarie jobb och får istället lite nyttig och värdefull erfarenhet inom utvecklarbranchen istället? Så jag kanske inte ska oroa mig för mycket att välja något av det ena eller det andra egentligen då för jag kommer ändå ha tid att jobba eventuellt på lite olika företag under mina studier typ?

Skrivet av anon214822:

Skaffa dig en chef. Finns flera att välja på. Välj en bra. Han har mycket åsikter om vad du skall göra.

Allvarligt talat, det är ungefär så det fungerar. Försöker inte vara för smart.

Låter fullt rimligt.

Skrivet av GLaDER:

@cqo:

Bakgrund: Civilingenjör datateknik. Läste master med fokus på algoritmer/optimering/maskininlärning.

Jag tog mitt första relevanta (för min utbildning) extrajobb/sommarjobb mellan kandidaten och mastern. Jag visste egentligen bara en sak och det var att jag inte ville knacka kod. Jag hade tre extrajobb under mina två masterår. Jobbade ungefär 20% vid sidan av studierna. Det var extremt värdefullt och hjälpte mig välja rätt när jag väl tog examen.

Hur kom du till insikt att kodknackande inte var din grej? Fanns det något som triggade det förutom allt plugg? Eller fanns bara intresset aldrig där? Får man fråga vad du gör nu och under mastern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cqo:

Hur kom du till insikt att kodknackande inte var din grej? Fanns det något som triggade det förutom allt plugg? Eller fanns bara intresset aldrig där? Får man fråga vad du gör nu och under mastern?

Jag har eg. aldrig gillat programmeringsbiten av att läsa data. Visst, jag är en helt okay utvecklare, men jag andas inte kod om du förstår vad jag menar. Programmeringen i skolan var ganska rolig (förutom objektorienterad programmering, jag hatar objektorienterad programmering) men min erfarenhet av programmering i industrin är att man antingen gör asroliga proof-of-concepts (som man sedan skickar vidare till någon annan som får realisera produkten), sysslar med web, eller skriver tusentals rader Java/.NET. Jag försöker röra mig mot det förstnämnda.

Just nu sitter jag som konsult hos Volvo Vehicle Automation. Närmare bestämt jobbar jag med det här projektet. Jag är insåld som javautvecklare, men jag har fokuserat på CI och IT-infrastruktur istället.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕