Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Min privata bil kan visa 10km/h för lite så det leder ju till att man oftast kör 120 på motorvägen.
Jobbbilen visar typ 4-6km/h för lite så vid 100 skyltar sätter man ju farthållaren på 104.

Trodde det va allmänbildning ^^,

Du menar väl för mycket?

Har du råkat hitta två bilar som visar för lite har du pensionen räddad för dig, dina barn och barnbarn

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Vad hade du tänkt mäta mot som alltid är konstant? Att mäta mot marken blir aldrig exakt, massor med ojämna vägar runt om i landet (och världen för den delen) som blir svåra att kalibrera för. Nu mäter man ju axelrotationer, vilket bara beror på hjulets omkrets förutsatt att man har grepp mot vägen.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

@Svensktiger: Vad hade du tänkt mäta mot som alltid är konstant? Att mäta mot marken blir aldrig exakt, massor med ojämna vägar runt om i landet (och världen för den delen) som blir svåra att kalibrera för. Nu mäter man ju axelrotationer, vilket bara beror på hjulets omkrets förutsatt att man har grepp mot vägen.

Det kvittar ju om marken är ojämn.
Du har ju en "kamera" som tar flera tusen bilder i sekunden och jämför bilderna för att se förflyttning.
Problem med olika ytor är ju i princip löst redan i möss.
Och flygplan har ju t.ex. redan radar som gör ungefär samma sak för att få fram "ground speed".
Och en snabb googling visar att linkande redan används inom jordbruket

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Jag vet att det används inom jordbruk, råkar jobba på ett företag som tillverkar maskiner med sån radar. Därför vet jag också att precisionen blir sämre över ca. 12km/h på åkermark, så jag vet inte hur bra den skulle funka i motorvägsfart. Jag har ingen koll på flygplanslösningarna mer än att saker och ting brukar kosta rejält med pengar inom den branschen, så det kan hända att lösningen är för dyr för bilindustrin.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Mindre rättelse bara, det går inte att få fram ground speed via (höjd)radarn på flygplan. Det får man via GPS (och andra äldre lösningar, men ej radar).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Svensktiger:

Det kvittar ju om marken är ojämn.
Du har ju en "kamera" som tar flera tusen bilder i sekunden och jämför bilderna för att se förflyttning.
Problem med olika ytor är ju i princip löst redan i möss.
Och flygplan har ju t.ex. redan radar som gör ungefär samma sak för att få fram "ground speed".
Och en snabb googling visar att linkande redan används inom jordbruket

Du komplicerar det nog i onödan, bilen vet redan hur fort alla hjul roterar med mycket hög noggrannhet så det som behövs är att ange diametern rätt, problemet är att hastighetsmätaren inte kan visa helt korrekt om bilen ska kunna bli helbilsgodkänd så den får användas på allmän väg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger:

En kamera lär väl inte kunna mäta avståndet till marken den mäter mot, vilket leder till att du får en motsvarande fel som med att mäta hjulrotationer?

Större hjuldiameter leder till störrre avstånd mellan kamera och mark, vilket också ökar avståndet bilen har färdats per rörelsen i pixlar för en viss punkt du identifierat i flera bilder från kameran. Så det skulle kräva någon form av avståndsmätning också för att fungera. Går väl att lösa.

Vet dock inte riktigt hur det är tänkt att systemet skulle fungera i mörker.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

@Svensktiger:

En kamera lär väl inte kunna mäta avståndet till marken den mäter mot, vilket leder till att du får en motsvarande fel som med att mäta hjulrotationer?

Större hjuldiameter leder till störrre avstånd mellan kamera och mark, vilket också ökar avståndet bilen har färdats per rörelsen i pixlar för en viss punkt du identifierat i flera bilder från kameran. Så det skulle kräva någon form av avståndsmätning också för att fungera. Går väl att lösa.

Vet dock inte riktigt hur det är tänkt att systemet skulle fungera i mörker.

"Kamera".
Finns massor av sätt att ta bilder utan att vara beroende av synligt ljus.
Och en kamera har inga som helst problem att bedöma avstånd.

Som sagt, tekniken finns redan och sitter i 99.9% av alla datormöss

Permalänk
Medlem

@Svensktiger:

Ah, ja så klart, du har givetvis rätt. Blev nyfiken nu, någon aning om vad tekniken heter? Tänker fortfarande att det blir lite mer komplext än för en mus som normalt jobbar på samma avstånd till det den mäter på, fast iof kanske de relativa höjdskillnaderna inte blir större under en bil, möss funkar ju i regel även om man lyfter dem några mm/cm.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

"Kamera".
Finns massor av sätt att ta bilder utan att vara beroende av synligt ljus.
Och en kamera har inga som helst problem att bedöma avstånd.

Som sagt, tekniken finns redan och sitter i 99.9% av alla datormöss

Fast att mäta korrekt görs ju redan på bussar och lastbilar som tagits upp i tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashzala:

Fast att mäta korrekt görs ju redan på bussar och lastbilar som tagits upp i tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast min poäng var ju att kunna göra det utan extern hjälp, som GPS.
En exakt hastighet och längdmätning har ju bara fördelar.
Till och börja med så skulle vi ju kunna få bättre mått på bränsleförbrukning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

För er som räknar omkrets på däcken. Ju fortare man kör ju mer drar gravitationskraften ut däcken i mitten av slitbanan och omkretsen ökar lite.

När man testade Corvette ZR1 (början på 90-talet?) så visade den bilen exakt km/t upp till 250 knyck.

Du menar centrifugalkraften?

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Fast min poäng var ju att kunna göra det utan extern hjälp, som GPS.
En exakt hastighet och längdmätning har ju bara fördelar.
Till och börja med så skulle vi ju kunna få bättre mått på bränsleförbrukning.

Hastigheten mäts redan korrekt, eller i alla fall bra mycket närmare än vad hastighetsmätaren visar. Varför de väljer att ändå låta mätaren visa så pass mycket mer vet jag inte, mer än att de absolut aldrig får låta den visa för lite, men marginalerna borde ju ha gått ner med tanke på den tekniska utvecklingen liksom.

Ett sätt att veta säkert att bilen "vet" den faktiska hastigheten bättre än mätaren visar är ju att hastighetsspärrar aldrig slår in när mätaren visar den maximalt tillåtna hastigheten utan när bilen faktiskt kör så fort. Alltså: En bil begränsad till 250, som de flesta bilar som kan köra så fort är, slutar inte accelerera när mätaren står på 250 utan när bilen faktiskt går i 250. Då brukar mätaren stå på runt 270-280.

Permalänk
Skrivet av MrMacho:

Du menar centrifugalkraften?

Ja,jag skrev fel.

Permalänk
Medlem

Hej.
Kul att se att tråden engagerar så många 😀
Har nu testat 3 bilar till och i två av dessa va det 8km/h vid 110 och 6km/h för den 3.e
Har läst många bra inlägg hittills 👍
Mvh / Mangee

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Fast min poäng var ju att kunna göra det utan extern hjälp, som GPS.
En exakt hastighet och längdmätning har ju bara fördelar.
Till och börja med så skulle vi ju kunna få bättre mått på bränsleförbrukning.

Alltså, jag kan ju inte säga helt säkert då jag inte forskat i ämnet. Men det skulle förvåna mig oerhört om bussars och lastbilars hastighet mättes med gps...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

varför visar gps i mobilen högre hastighet vid västkusten än inåt landet?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrMacho:

Du menar centrifugalkraften?

Du menar centripetalkraften?

Permalänk
Medlem

Hur ska folk kunna hålla avståndet om man dessutom ska hålla hastigheten och mätare i alla bilar visar olika mycket fel? Det verkar farligt och lär resultera i onödiga idiotomkörningar?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hur ska folk kunna hålla avståndet om man dessutom ska hålla hastigheten och mätare i alla bilar visar olika mycket fel? Det verkar farligt och lär resultera i onödiga idiotomkörningar?!

Folk ska inte försöka med sånt själva för det är de flesta inta kapabla att göra, låt den adaptiva farthållaren ta han om sånt som är för svårt för en mänsklig förare, självkörande bilar löser kan inte komma fort nog och desto snabbare mänskliga förare kan förbjudas desto snabbare får vi en säkrare trafikmiljö.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Otroligt att så många här inte vetat detta. har varit så här i hundra år.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Folk ska inte försöka med sånt själva för det är de flesta inta kapabla att göra, låt den adaptiva farthållaren ta han om sånt som är för svårt för en mänsklig förare, självkörande bilar löser kan inte komma fort nog och desto snabbare mänskliga förare kan förbjudas desto snabbare får vi en säkrare trafikmiljö.

Hur vanligt är adaptiv farthållare då? Har aldrig varit i en bil med sånt och har kört hundratals bilar. De flesta gjorda efter 2013, även flera från 2019. När blir det standard tror du? 10 år? 20 år?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

@BergEr: Det är oftast tillval med adaptiv farthållare, även på premiumbilar. Med det sagt har @mrqaffe en poäng, adaptiv farthållare gör att man inte stör sig lika mycket på framförvarande fordons hastighet. Detta speciellt om den föraren framför pendlar mellan 85-95 på 90-väg, du kan fortfarande ha farthållaren igång och märker knappt att hastigheten varierar.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

varför visar gps i mobilen högre hastighet vid västkusten än inåt landet?

GPS (Satellit) skall kompensera för höjdskillnader automatiskt. Om inte så skulle det bli kaos över tid.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BergEr:

Hur vanligt är adaptiv farthållare då? Har aldrig varit i en bil med sånt och har kört hundratals bilar. De flesta gjorda efter 2013, även flera från 2019. När blir det standard tror du? 10 år? 20 år?

Om 20 år så kommer du inte att få köra själv om det inte är veteranfordon. De första självkörande bilarna släpps ut i allmän trafik just nu och adaptiv farthållare är ganska vanligt på nyare bilar jag har inte kört en Volvo eller VW de senaste åren som inte haft det men det är ju däremot inte standard eller krav på det ännu men jag har svårt att tänka mig att de som provat kan änka sig en bil utan det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@videopac: Nej, jag menar centrifugalkraften. Centripitalkraften verkar mot centrum av hjulet.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om 20 år så kommer du inte att få köra själv om det inte är veteranfordon. De första självkörande bilarna släpps ut i allmän trafik just nu och adaptiv farthållare är ganska vanligt på nyare bilar jag har inte kört en Volvo eller VW de senaste åren som inte haft det men det är ju däremot inte standard eller krav på det ännu men jag har svårt att tänka mig att de som provat kan änka sig en bil utan det.

Haha, självkörande bilar kommer inte ens vara normen om 20år. Varenda bil som säljs nu hade behövt vara sån för det för svensson äger en bil i 20år~ åt gången. Så om alla bilar är självkörande om 10år (ser inte ens detta som realistiskt) så tar det 30år~ innan en majoritet har en sån bil och typ 30-40år innan nästan hela flottan är utbytt.

De billigaste bilarna har förfan inte AC eller sätesvärmaren, lär dröja tills de pumpat in självkörning i de här bilarna.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BergEr:

Haha, självkörande bilar kommer inte ens vara normen om 20år. Varenda bil som säljs nu hade behövt vara sån för det för svensson äger en bil i 20år~ åt gången. Så om alla bilar är självkörande om 10år (ser inte ens detta som realistiskt) så tar det 30år~ innan en majoritet har en sån bil och typ 30-40år innan nästan hela flottan är utbytt.

De billigaste bilarna har förfan inte AC eller sätesvärmaren, lär dröja tills de pumpat in självkörning i de här bilarna.

Nej självkörande kommer att gå fort att införa på nya bilar för det kommer att göras med lagstiftning, det är absurt att tillåta en människa att köra bilen för mänskliga förare är för opålitliga och skapar en massa olyckor och miljöproblem som självkörande bilar eliminerar, självkörande är en viktig del av att lösa problemen med p platser och laddning av elfordon.
Jag tror att mänsklig förare snabbt blir särfallet och inte normen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nej självkörande kommer att gå fort att införa på nya bilar för det kommer att göras med lagstiftning, det är absurt att tillåta en människa att köra bilen för mänskliga förare är för opålitliga och skapar en massa olyckor och miljöproblem som självkörande bilar eliminerar, självkörande är en viktig del av att lösa problemen med p platser och laddning av elfordon.
Jag tror att mänsklig förare snabbt blir särfallet och inte normen.

Så länge man blandar självkörande med människokörda fordon på allmän väg gissar jag att olycksfrekvensen kommer hålla i sig någorlunda relativt antalet fordon på vägarna.

Sedan funderar jag på hur ett skifte av fordonsparken helt till självkörande bilar ska gå på 10 eller 20 års tid. Ska staten investera i en gigantisk bilpool eller sponsra alla invånare med självkörande bilar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej självkörande kommer att gå fort att införa på nya bilar för det kommer att göras med lagstiftning, det är absurt att tillåta en människa att köra bilen för mänskliga förare är för opålitliga och skapar en massa olyckor och miljöproblem som självkörande bilar eliminerar, självkörande är en viktig del av att lösa problemen med p platser och laddning av elfordon.
Jag tror att mänsklig förare snabbt blir särfallet och inte normen.

Ah så du tänker att staten kommer gå in och finansiera det eller hur tänkte du att det skulle gå till?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.