Hjälp med trasig mic på headset Logitech G930, går den byta ut/fixa?

Permalänk
Medlem

Hjälp med trasig mic på headset Logitech G930, går den byta ut/fixa?

Hej!

Jag undrar om det är någon som har bra erfarenhet när det gäller detta headset, för jag behöver lite tips. Micen har gett sig och jag skulle vilja veta om det är någon idé att försöka laga den?

Är det någon som har ett kasserat headset som man kan sno micen från kanske? Går det ens?

Jag kan inget om lödning eller så, men jag har öppnat upp headsetet och det är kabel synlig då höljet runt kabeln har fått sig en törn. Kan man knippsa lite och löda, eller är den förbrukad?

Hela saken hände när headsetet skulle fraktas, micen var ute, och den böjdes liksom av i fästet. Jag har försökt limma ihop den lite också, men det har så klart inte påverkat funktionen, utan mest hållt micen på plats.

Vore tacksam för kommentar om det finns någon med kunskap som vet om det är någon idé att försöka sig på att laga det. Jag gillar dem så himla mycket så jag vill inte göra mig av med dem.

Tack på förhand!

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Hej, skulle du kunna ta en bild på det skadade området? Är det bara är kabelbrott går det utmärkt att skarva/byta ut kabeln.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte faktiskt att jag skulle testa med det. Jag har såna där skarvhylsor någonstans som jag använt typ exempelvis för att förlänga fläktkablar någon gång för längesedan. Med risk för att den blir för stor, så funderar jag ändå på att testa.

För det synliga ögat så ser det inte ut som något kabelbrott, även om svängning av micen upp och ner måste gjort så att det skapats något typ av brott eller ett ställe där kabeln ligger utan skydd. Det går dock inte se att varken hela eller delar av kabeln är av.

Jag tänkte försöka hinna med att testa skarvning imorgon. Är det något speciellt man ska tänka på? Det ser inte ut som att det är olika färg och tjocklek på trådarna som kabeln består av, så det borde väl bara vara att köra en skarvning rakt av, eller?

Tack för svaret!

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Har nu testat att försöka klippa kabeln, men jag såg att det hade nog blivit brott på den då det var en herrans massa olika färger på kablarna när jag försökte strippa höljet runt. Jag tänkte att jag skulle montera ihop det tills jag har mer kunskap om hur jag ska lösa det, men nu fungerar inte högra luren, så det är säkert så att det var kabeln till micen som hade gått och det andra fungerade fint.

Så nu antar jag att det är att kassera dem eller försöka få tag på en mic att byta ut med. Är det någon som har ett headset liggande som är trasigt, men där mikrofonen fungerar, så är jag väldigt tacksam för återkoppling.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Nu har jag inte monterat ner ett G930, men högra luren kommer inte börja att fungera bara för du byter till en hel mikrofon. Den kabeln med flera färger i var sleevad, så det var inte bara en kabel i den utan flera. För längst in i en sådan färgad kabel så är bara koppar.

Permalänk
Medlem

Jag insåg det när jag kapade kabeln till micen, det var en röd, en grön, en orange, samt lite ofärgade kablar i, så det bör vara 4-5 olika insåg jag. Så jag måste säkert ha ny mic komplett med alla kablar, sedan koppla ihop/löda färg/kabel för sig, för att det ska fungera. Jag tror nog faktiskt det är lite för mycket mekande för mig.

Oavsett så har jag ju ingen mikrofon nu, så jag vet inte hur jag ska lösa problemet om jag ska vara ärlig. Har insett att det inte är så lätt att få tag på en mic heller.

Jag får helt enkelt kanske hoppas att det sitter någon där ute som har någon typ av lösning på problemet. Annars blir det nog lurigt att lösa det.

Tack för svaret och infon förresten!