Ny dator 20-25k Vad behöver jag ?

Permalänk
Medlem

Ny dator 20-25k Vad behöver jag ?

Jag ska försöka ge så mycket info som möjligt om mitt behov så kanske det är lättare att veta vad jag behöver

VAD JAG GÖR MED DATORN:
Jag spelar INGET med datorn, så jag använder bara:
- Photoshop/Premier Elements 19
- VEGAS Movie Studio 16 Suite
- DVD Architect
- Normalt användande av office och internet och skype och netflix mm.
- Jag för oxå över VHS till datorn då och då och även gamla kasettband till datorn.
- Mixar även musik några gånger/år i Virtual DJ

Har läst att prestandan inte ökar märkbart över 20-25k, stämmer det ?

VILL HA:
-Inget som flaskhalsar, men inte betala onödigt mycket om det inte ger märkbart bättre prestanda
-Kunna redigera filmer från Panasonic vx870 videokamera (1920x1080) samt 30-50 Mb JPEG filer från systemkameran.
-Gärna en tyst dator, men prestandan är 1000ggr viktigare (kan inget om vattenkylning, så helst inte det om det inte är ett måste)
-Inget som måste uppdateras eller bytas ut efter något år, jag vill kunna klara mig några år iaf, så overkill skadar absolut inte.

BUDGET:
Jag vet inte vad man måste betala för en sådan dator som jag behöver till de program jag använder.
Har en budget på omkring 15-20k + skärm
-vad är det för skillnad på en dator för tex 15k och en för 25k ? Är det bara bättre "märken" man betalar för ?

Mitt Förslag/Önskemål: (efter att ha läst lite här och kollat på youtube)
CPU : Intel Core i7 9700/9900k eller Ryzen Threadripper 1920X ? eller vänta på Ryzen 3700/3800 ??
CPU Fan : (är öppen för förslag)
GPU : 1060, 1070, 2060 eller 2070 ?? Vet inte vilket som är bäst för mitt syfte o budget
RAM : 16GB DDR4 3000 eller 3200
MOBO : (är öppen för förslag) gärna med wifi och Bluetooth
SSD : Samsung 970 EVO 500 GB
HARDDRIVE: någon stabil 4 tb disk
Tower : Fractal Design Define R5 (behöver 2st 5,25 platser)
Tower Fans : (är öppen för förslag om behövs)
PSU : Seasonic Focus Plus Gold 750W
Monitor : En bra 27” ips monitor.

Windows och montering behöver inte räknas med
Som sagt, är nybörjare på detta och ni får GÄRNA komma med förslag på förbättringar

Spec på de program jag använder:

Photoshop Elements 19

Premiere Elements 2019

VEGAS Movie Studio 16 Suite

VEGAS DVD Architect

Virtual DJ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddeme:

Jag ska försöka ge så mycket info som möjligt om mitt behov så kanske det är lättare att veta vad jag behöver

VAD JAG GÖR MED DATORN:
Jag spelar INGET med datorn, så jag använder bara:
- Photoshop/Premier Elements 19
- VEGAS Movie Studio 16 Suite
- DVD Architect
- Normalt användande av office och internet och skype och netflix mm.
- Jag för oxå över VHS till datorn då och då och även gamla kasettband till datorn.
- Mixar även musik några gånger/år i Virtual DJ

Har läst att prestandan inte ökar märkbart över 20-25k, stämmer det ?

VILL HA:
-Inget som flaskhalsar, men inte betala onödigt mycket om det inte ger märkbart bättre prestanda
-Kunna redigera filmer från Panasonic vx870 videokamera (1920x1080) samt 30-50 Mb JPEG filer från systemkameran.
-Gärna en tyst dator, men prestandan är 1000ggr viktigare (kan inget om vattenkylning, så helst inte det om det inte är ett måste)
-Inget som måste uppdateras eller bytas ut efter något år, jag vill kunna klara mig några år iaf, så overkill skadar absolut inte.

BUDGET:
Jag vet inte vad man måste betala för en sådan dator som jag behöver till de program jag använder.
Har en budget på omkring 15-20k + skärm
-vad är det för skillnad på en dator för tex 15k och en för 25k ? Är det bara bättre "märken" man betalar för ?

Mitt Förslag/Önskemål: (efter att ha läst lite här och kollat på youtube)
CPU : Intel Core i7 9700/9900k eller Ryzen Threadripper 1920X ? eller vänta på Ryzen 3700/3800 ??
CPU Fan : (är öppen för förslag)
GPU : 1060, 1070, 2060 eller 2070 ?? Vet inte vilket som är bäst för mitt syfte o budget
RAM : 16GB DDR4 3000 eller 3200
MOBO : (är öppen för förslag) gärna med wifi och Bluetooth
SSD : Samsung 970 EVO 500 GB
HARDDRIVE: någon stabil 4 tb disk
Tower : Fractal Design Define R5 (behöver 2st 5,25 platser)
Tower Fans : (är öppen för förslag om behövs)
PSU : Seasonic Focus Plus Gold 750W
Monitor : En bra 27” ips monitor.

Windows och montering behöver inte räknas med
Som sagt, är nybörjare på detta och ni får GÄRNA komma med förslag på förbättringar

Spec på de program jag använder:

Photoshop Elements 19

Premiere Elements 2019

VEGAS Movie Studio 16 Suite

VEGAS DVD Architect

Virtual DJ

Gjorde ett bygge åt dig. Pugetsystems brukar göra mycket benchmarks med video- och fotoprogram, där kan du kolla hur olika komponenter presterar. Kort sagt så verkar 9900K vara den processor som presterar bäst.

Gjorde ett bygge som du får bygga ihop själv. Oklart om du kunde göra detta eller ej, hursomhelst blir det bäst pris då.

32GB RAM, lite större SSD. Valde också ett annat chassi som ska vara väldigt tyst och enligt mig mycket snyggare än R5 (ärligt talat tycker jag R5 ser väldigt plastig ut samt är väldigt dyr idag).

Om du inte tror dig behöva mer än 16GB RAM så går priset ned ca 1500kr. Du kan kanske också välja ett billigare grafikkort - vet ej hur mycket man använder grafikkortet vid redigeringsprogrammen du nämnt. Du kan också givetvis välja en mindre SSD, då sparar du ca 700kr.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Tackar
Jag vet eg inte vad jag behöver och inte behöver, jag har läst i andra trådar att 16gb i minne borde räcka i början, sedan har jag 256 ssd som c: i min gamla dator så jag troooor att 500gb samsung 970 räcker.

Är ballistix lika bra märke/minne som tex corsair, hyperx, g.skills ?
Vad är skillnaden på tex 1060 och 2060 ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Använder inte programmen själv men vad jag kunde få fram så följer dina sysslor med följande preferenser av datorn:

  • Snabb processor, Premiere verkar gilla 9900K framför Threadripper så klocks eller något Intel-specifikt ligger säkert bakom

  • Mycket RAM (läste en del rekommendationer, men också sånt som 6GB per core). Hastigheten på den spelar mindre roll.

  • Grafikkort spelar roll för video-editering, men en mindre roll. Läste att RTX2070 är så högt man kan gå utan att kasta pengar på det, men att ett GTX1060 fungerar fint.

  • Stor och snabb SSD

Därav det här bygget:
Lista från Komponentkoll

CPU: Intel Core i9-9900K (5 979 kr hos Webhallen)
Grafikkort: MSI GeForce GTX 1660 Ti Ventus XS OC grafikkort 6G (3 299 kr hos Elgiganten)
Chassi: Fractal Design Define R5 (899 kr hos Inet)
Moderkort: GIGABYTE Z390 Gaming X (1 590 kr hos Komplett)
RAM: Ballistix Sport LT DDR4 32GB (2 129 kr hos Komplett)
SSD: Intel 660p 2TB M.2 SSD (2 790 kr hos Webhallen)
HDD: Seagate Intern hårddisk Ironwolf NAS HDD 8TB (2 590 kr hos NetOnNet)
PSU: Seasonic FOCUS+ 650W Gold (1 049 kr hos Inet)
CPU-kylare: Noctua NH-D15 CPU Kylare (839 kr hos Elgiganten)
Summa: 21 164 kr

+ Dell Ultrasharp U2518D 3390:-

  • Vet inte om 2TB SSD tillsammans med 8TB HDD är overkill, det beror på hur stora filer du hanterar. Jag valde det dock då jag tänkte att i det du gör så kommer hårddiskarna vara en central del på ett sätt som de i spel aldrig är.

  • Z390-kortet har en bra VRM, vilket är viktigt om du vill få ut det mesta ur din 9900K.

  • Samma sak med kylaren, om 9900K kommer pressas så vill du ha en stor kylare om du ska hålla systemet hyfsat tyst.

  • 750W är helt overkill här, t.o.m. 650W är det men du tjänar inte så mycket på att hyvla av mer.

  • Skärmen rekommenderas av Rtings här efter deras recension här.

Permalänk
Medlem

Tack för din info 😊

Är ballistix lika bra märke/minne som tex corsair, hyperx, g.skills ?

Så jag behöver inte minne som går i 3000 Mhz?

Är intel 660p bättre än samsung 970 evo ?

Ang skärm så har jag fått tips om en dell 2719d så blir kanske en sån

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddeme:

Tackar
Jag vet eg inte vad jag behöver och inte behöver, jag har läst i andra trådar att 16gb i minne borde räcka i början, sedan har jag 256 ssd som c: i min gamla dator så jag troooor att 500gb samsung 970 räcker.

Är ballistix lika bra märke/minne som tex corsair, hyperx, g.skills ?
Vad är skillnaden på tex 1060 och 2060 ?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Freddeme:

Tack för din info 😊

Är ballistix lika bra märke/minne som tex corsair, hyperx, g.skills ?

Så jag behöver inte minne som går i 3000 Mhz?

Är intel 660p bättre än samsung 970 evo ?

Ang skärm så har jag fått tips om en dell 2719d så blir kanske en sån

Skickades från m.sweclockers.com

- RTX 2060 och GTX 1060 är två helt olika kort. RTX 2060 är både nyare och betydligt bättre.
-Angående RAM-minnestillverkarna så, ja.
-Jag tycker personligen att det kan vara värt att köpa 3000Mhz, oftast skiljer det sig väldigt lite eller ingenting alls i pris (men i detta fall kanske det gjorde det?). Enligt pugetsystems verkar du få ungefär 6% bättre prestanda med 3000Mhz vs 2666Mhz.
-970 Evo är bättre, men är också dyrare.

Jag hade nog valt bättre moderkort än "Gaming X". Det ska fungera med 9900K och ha tillräckligt bra VRM - men ska du överklocka kan det börja "svettas". Men är du helt säker på att du aldrig kommer att göra det så duger det antagligen. Det har inget Wifi dock, men går ju att köpa ett Wifikort förstås.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Efter mycket om och men så kanske jag ska låta inet bygga min dator och då var det några problem med noctua cpu kylaren, att den vägde för mycket + att windows och montering och dell monitorn 2719d övergår min budget.

Visst finns dem som köper en win nyckel på internet men köper jag en dator för 25k så vill jag vara säker på att allt funkar mm

Finns det någon chans att komma under 25k men ändå få en hyfsat bra dator ?
Kanske prova med 500 gb evo 970 och 2x8 ram?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

- RTX 2060 och GTX 1060 är två helt olika kort. RTX 2060 är både nyare och betydligt bättre.
-Angående RAM-minnestillverkarna så, ja.
-Jag tycker personligen att det kan vara värt att köpa 3000Mhz, oftast skiljer det sig väldigt lite eller ingenting alls i pris (men i detta fall kanske det gjorde det?). Enligt pugetsystems verkar du få ungefär 6% bättre prestanda med 3000Mhz vs 2666Mhz.
-970 Evo är bättre, men är också dyrare.

Jag hade nog valt bättre moderkort än "Gaming X". Det ska fungera med 9900K och ha tillräckligt bra VRM - men ska du överklocka kan det börja "svettas". Men är du helt säker på att du aldrig kommer att göra det så duger det antagligen. Det har inget Wifi dock, men går ju att köpa ett Wifikort förstås.

Skrivet av Freddeme:

Efter mycket om och men så kanske jag ska låta inet bygga min dator och då var det några problem med noctua cpu kylaren, att den vägde för mycket + att windows och montering och dell monitorn 2719d övergår min budget.

Visst finns dem som köper en win nyckel på internet men köper jag en dator för 25k så vill jag vara säker på att allt funkar mm

Finns det någon chans att komma under 25k men ändå få en hyfsat bra dator ?
Kanske prova med 500 gb evo 970 och 2x8 ram?

Skickades från m.sweclockers.com

Kika in Gamers Nexus "Best Z390 MBs..."
https://www.youtube.com/watch?v=v5NDtS8za8g
Hoppa till 22:54 för Gigabyte Z390 UD som har samma VRM som Gaming X. Han säger att den är borderline för 9900K vilket fick mig lite osäker nu, men åt andra hållet så är överklockning självklart för honom. Det viktigaste även om Gaming X-moderkortet kanske går bort nu, tycker jag är hans input om att konkurrenterna inte är ett alternativ i den här prispunkten utan det behövs ett dyrare kort i så fall.

När det kommer till CPU-kylaren så är det just monteringen som är ett problem för tunga kylare. De riskerar att ha sönder något om de är monterade vid frakt. Webhallen är lite mindre snäva med en gräns på 950g, men annars är alternativet vattenkylning.

Gällande SSDn så är är 660P:n rätt respektabel vilket är rätt intressant då den ligger så billigt jämfört med andra SSDs (även SATA).

Edit:
Tänkte på bygget, om du går ner ett steg och nöjer dig med en 9700k så klarar du dig på en luftkylare som går att montera innan frakt, samt att VRM-kravet sjunker nog för att ett moderkort i den prisklassen ska vara väl inom marginal.

Permalänk
Medlem

Tack
Jag provade själv att sätta ihop en dator, kom gärna med förslag på förbättringar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddeme:

Tack
Jag provade själv att sätta ihop en dator, kom gärna med förslag på förbättringar

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1071759/dator-1

Varför vill du inte bygga själv? Finns massvis med guider (bl.a här på Sweclokcers) som visar mer eller mindre exakt hur du ska göra. Som du själv ser får du en betydligt sämre dator om du inte gör det (om du ska hålla budget). Att gå ned från 9900K till 9700K är tyvärr ett ganska stort steg, då du förlorar hyperthreading och därmed i princip 4st kärnor.

Angående Windowsnycklar från Kinguin så har jag aldrig haft problem med dessa, trots att jag köpt säkert 5st. Så jag tycker din oro är rätt obefogad. Men förstås ditt val.

Angående ditt bygge finns det flera saker att titta på .. Exempelvis har du valt ett ITX-kort (dvs ett väldigt litet moderkort) medan du har ett ATX-chassi. Finns också billigare moderkort som är lika bra. GTX 1060 är inte särskilt prisvärd idag. M.m. ..

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Tack samlooh 👍😊
Ja att bygga själv är uteslutet för en som har tummen mitt i handen och jag vågar helt enkelt inte bygga första datorn själv som är värd över 20k, OM nåt skulle hända så känns det onödigt att ge sig in på nåt som man aldrig har gjort.

Ja är kanske därför jag behöver lite hjälp, kan som sagt inget om vad för komponenter man ska välja 😔 önskar jag fattade nåt om datordelar, men tänkte att kanske man kan få lite hjälp här och samtidigt lära sig nåt samtidigt 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Går det att få en dell 2719d + 9900-dator för max 25k då tror du/ni?
Är det här med vattenkylning svårt och dyrt att underhålla eller att ha ?? Det verkar som det är enda som kan kyla en 9900 cpu vad jag har förstått?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Värt att kolla upp lite tester i de applikationerna du använder.
Radeon VII har 16GB minne och fullständigt krossar nVidia inom vissa applikationer.

Om du inte har brådis så kan du vänta ~1 månad tills Ryzen 3xxx kommer, då de verkar ha upp mot 16 kärnor utan att du behöver köra Threadripper.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Ändra Trådtiteln till "Ny dator 15-18k" så får du mer realistiska förslag.. Folk älskar att tänja på andras budget. Personligen tror jag du kan klara ditt användningsområde och spendera 10k på en 32" 4k Monitor med IPS panel. Självklart blir datorn lite långsammare..

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk

https://komponentkoll.se/bygg/aRpmJ/

Hade dock köps windows från ebay för 40kr.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddeme:

Tack samlooh 👍😊
Ja att bygga själv är uteslutet för en som har tummen mitt i handen och jag vågar helt enkelt inte bygga första datorn själv som är värd över 20k, OM nåt skulle hända så känns det onödigt att ge sig in på nåt som man aldrig har gjort.

Ja är kanske därför jag behöver lite hjälp, kan som sagt inget om vad för komponenter man ska välja 😔 önskar jag fattade nåt om datordelar, men tänkte att kanske man kan få lite hjälp här och samtidigt lära sig nåt samtidigt 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, jag brukar länka denna video för dem som är rädda över att bygga själva.
(OBS! Givetvis ska du inte göra som i videon, haha)

Men om du ändå inte känner att du kan bygga själv så är det ju givetvis ditt val. Här är en dator som Inet bygger ihop åt dig. Ska du ha en dator med 9900K som någon annan bygger ihop åt dig blir det vattenkylning. För att svara på din fråga är det ingen underhållning på dessa, men kan kanske vara värt att byta ut den efter garantitiden är slut. Windows tycker jag som sagt du kan köpa på annat håll.

https://www.inet.se/datorbygge/b1071826/20-3tkr

Du kan eventuellt som @Icecrystal sa välja "Gigabyte Z390 UD" eller "Gigabyte Z390 Gaming-X" istället för att spara pengar. Det ska nog inte vara några problem sålänge som du inte överklockar processorn.

Skrivet av Lodisen:

Värt att kolla upp lite tester i de applikationerna du använder.
Radeon VII har 16GB minne och fullständigt krossar nVidia inom vissa applikationer.

Om du inte har brådis så kan du vänta ~1 månad tills Ryzen 3xxx kommer, då de verkar ha upp mot 16 kärnor utan att du behöver köra Threadripper.

Radeon VII kostar också mer än dubbelt så mycket som exempelvis 1660Ti. Då måste man spara in på annat som processor, SSD osv om man ska hålla TS budget. Inte alls värt enligt mig.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Radeon VII kostar också mer än dubbelt så mycket som exempelvis 1660Ti. Då måste man spara in på annat som processor, SSD osv om man ska hålla TS budget. Inte alls värt enligt mig.

Hur tänkte du där? Beroende på vad TS skall göra så kan det vara så att han använder grafikkortet till att rendera i större utsträckning än CPUn och handlar det om OpenCL så kommer inte nVidia i närheten av prestandan, då Radeon VII är snabbare än Titan RTX till och med.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Skrivet av _F1GHT3R_:

https://komponentkoll.se/bygg/aRpmJ/

Hade dock köps windows från ebay för 40kr.

Precis Ebay är toppen, köpt många licenser därifrån, dyraste tror jag var 59kr

Haft en licens som strulat och jag chansade kontakta Microsoft support ang detta, hade ingen aning om licenserna var legit eller inte
men det blev fixat på 5 minuter.

Permalänk
Medlem

Mailade inet själva och frågade om ett förslag och de skickade detta till mig, kommentar ?
Bra eller dåligt ?

Permalänk
Medlem

Jag ska inte överklocka något (just saying)
Men det fattade ni säkert pga mitt egna försök till att sätta ihop ett paket

Permalänk
Medlem

@Freddeme:
har själv gått i tankarna att bygga en hackingtosh just för att testa på.
Är inte final cut något som intresserar dig?
final cut är grymt optimerat har jag fått höra.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Hur tänkte du där? Beroende på vad TS skall göra så kan det vara så att han använder grafikkortet till att rendera i större utsträckning än CPUn och handlar det om OpenCL så kommer inte nVidia i närheten av prestandan, då Radeon VII är snabbare än Titan RTX till och med.

källa?

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Sötast

Gillar verkligen att moderkortet till om jag inte såg fel, samtliga byggen ligger på över 2000KR för en person som inte skall överklocka! Totalt vansinne!

Moderkorten listade har stöd för sli/crossfire för 2, 3 eller 4 grafikkort och kraftfulla överklockningar.

Varför inte bygga efter Användarens arbetsområde och behov istället för att trolla bort pengar?

Inte för att gå till full överdrift men det finns moderkort för 600KR som gör exakt allt det som behövs i detta fallet.
Finns billiga BT/Wifi instickskort eller säkert moderkort för runt 800KR med den funktionaliteten.

CPUkylare, om den kommer boxad är fullt tillräcklig för en dator som ej överklockas och om ingen är boxad så går det ännu bättre med en kylare för 249:-

CPU får du själv välja, prestandan är jämlik i de flesta laster utom spel för både AMD och intel så att lägga 6K för en processor som du kan få för 3k på amd kan vara rätt så onödigt.

Nätagg finns helt OK corsair å dyl för 600+

I kort så kan du spara ~10k på din budget och behålla en likvärdig prestanda.

Tips är att skapa en tråd som heter budgetbygge för redigering istället så får du svar av folk som inte är lika hot headed

Permalänk
Medlem

@Allexz
Oj spara 10k ? 😳
Men då blir jag lite nyfiken vad det är för komponenter 😉

Hade ju varit skönt med en dator mellan 15-18k + skärm, men samtidigt så gillar jag 9700/9900 och evo 970 mm så kanske blir svårt för mig att kompromissa 😉
Men jag tar gärna emot fler paketlösningar om prestandan inte skiljer för mycket.

Och snällt skrivet av dig, som jag skrev i första inlägget, jag vet inte vad en dator för mina behov kostar, men sämre än 9700 vill jag nog inte gå

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Oskar80
Jodå final cut är jag nyfiken på men finns väl bara till Mac ? Och att köpa en mac till en som knappt kan iphone o ipad blir nog överkurs 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Allexz: är det inte så att om man vill ha en i9900k så kan man inte välja hur billigt moderkort som helst?
det billigaste mordkorten som pallar en i9900k är Gigabyte Z390 UD värkar det som.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

@Freddeme:
nej jag tänkte på en hackingtosh
allstå en dator du kan välja när du startar datorn om du vill in i windows eller mac
finns då en lista med komponenter som är bekräftade att fungera med hackingtosh (mac)
enda skillnaden blir att du är begränsad till Intel Cpu typ en i9900k och Amd graffikort vega56 eller vega 64 tillexempel.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

Känns som en Threadripper vore givet för detta bygge.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

@Freddeme:
håller själv inte på med video redigering i någon större utsträckning men denna killen
menar på att det är sjuk skillnad på final cut och andra video redigerings program i prestanda.
https://youtu.be/vuY0XUGytV4?t=248

hade jag varit du hade jag byggt en dator med en i9900k och ett vega 64
blir du inte nöjd med prestandan testa att installera mac på datorn

här finns en lista med komponenter som är bekräftat att fungera
https://www.tonymacx86.com/buyersguide/building-a-customac-ha...
här är en 5 stegs guide på hur man installerar macOS Mojave
https://www.tonymacx86.com/threads/unibeast-install-macos-moj...

är detta av intresse kan jag slänga ihop kundkorg på till exempel inet.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Hur tänkte du där? Beroende på vad TS skall göra så kan det vara så att han använder grafikkortet till att rendera i större utsträckning än CPUn och handlar det om OpenCL så kommer inte nVidia i närheten av prestandan, då Radeon VII är snabbare än Titan RTX till och med.

Programmen som han nämnt är ju inte renderingsprogram?

Skrivet av Freddeme:

Mailade inet själva och frågade om ett förslag och de skickade detta till mig, kommentar ?
Bra eller dåligt ?

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1071825/alternativ

Sämre än det jag gjorde iallafall .. Kollade du?

Skrivet av Allexz:

Gillar verkligen att moderkortet till om jag inte såg fel, samtliga byggen ligger på över 2000KR för en person som inte skall överklocka! Totalt vansinne!

Moderkorten listade har stöd för sli/crossfire för 2, 3 eller 4 grafikkort och kraftfulla överklockningar.

Varför inte bygga efter Användarens arbetsområde och behov istället för att trolla bort pengar?

Inte för att gå till full överdrift men det finns moderkort för 600KR som gör exakt allt det som behövs i detta fallet.
Finns billiga BT/Wifi instickskort eller säkert moderkort för runt 800KR med den funktionaliteten.

CPUkylare, om den kommer boxad är fullt tillräcklig för en dator som ej överklockas och om ingen är boxad så går det ännu bättre med en kylare för 249:-

CPU får du själv välja, prestandan är jämlik i de flesta laster utom spel för både AMD och intel så att lägga 6K för en processor som du kan få för 3k på amd kan vara rätt så onödigt.

Nätagg finns helt OK corsair å dyl för 600+

I kort så kan du spara ~10k på din budget och behålla en likvärdig prestanda.

Tips är att skapa en tråd som heter budgetbygge för redigering istället så får du svar av folk som inte är lika hot headed

Snälla .. Nämn ett moderkort för 600kr som fungerar för 9900K. Hört talas om VRM? Ingår det en kylare till 9900K? Nämn en kylare för 249kr som klarar 9900K? Och jag skulle gärna se en dator för 10TKR som presterar lika bra som en för 20TKR. Kan inte du hjälpa mig också?

Tråden heter "Ny dator 20-25K" .. Varför skulle vi då länka budgetbyggen?

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.