Överklocka 2080ti - skadligt för gpu´n?

Permalänk

Överklocka 2080ti - skadligt för gpu´n?

Hej, sitter och trixar lite med MSI afterburner och testar lite olika inställningar osv och kör 3dmark tester

men hur mkt vågar man öka core clock och memory clock? tänker mest på mem clock som jag har vridit upp väldigt mkt, kan det ta skada utav det? 3dmark körs utan problem iaf

just nu kommer jag upp i 2055 mhz core clock max och mem clock körs på +1200mhz

tycker det är ganska kul att mixtra med överklockningar men jag vill ju inte lyckas pajja nåt pga av okunskap.

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Medlem

@JohanssoN85: Nej, det är ej skadligt för kortet om du inte flashar ett annat BIOS eller voltmoddar på något sätt. Dom begränsningar som finns i mjukvaran är grundade på att du ej ska kunna förstöra kortet

Bra exemplar för övrigt!

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Att bara justera hastigheten bör inte resultera i några skador annat än att datorn blir ostabil (=kraschar). I teorin antar jag det kan korrumpera filer på hårddisken om datorn stängs av felaktigt.

Att trixa för mycket med volten däremot kan leda till otrevligheter, men så länge du håller dig på hobbynivå är det ingen fara.

Testa googla din GPU + t.ex. overclock settings för att få ett hum om vilka värden som är rimliga.

Permalänk
Skrivet av Aeig:

@JohanssoN85: Nej, det är ej skadligt för kortet om du inte flashar ett annat BIOS eller voltmoddar på något sätt. Dom begränsningar som finns i mjukvaran är grundade på att du ej ska kunna förstöra kortet

Bra exemplar för övrigt!
Mvh

Skrivet av Trunk:

Att bara justera hastigheten bör inte resultera i några skador annat än att datorn blir ostabil (=kraschar). I teorin antar jag det kan korrumpera filer på hårddisken om datorn stängs av felaktigt.

Att trixa för mycket med volten däremot kan leda till otrevligheter, men så länge du håller dig på hobbynivå är det ingen fara.

Testa googla din GPU + t.ex. overclock settings för att få ett hum om vilka värden som är rimliga.

Bra då behöver jag inte oroa mig för annat än möjligtvis en krash om jag går för högt för jag har inte flashat mitt kort eller voltmoddat.

tack för era svar då kan jag fortsätta roa mig med att överklocka

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb