Permalänk
Medlem

Surface Pro hybrider - Opopulära?

Har en Surface Pro 4 som jag är riktigt nöjd med och tycker är en kanondator på alla sätt, men jag använder den i mindre utsträckning än jag tänkt (för lite tid för datorer överlag), men finner den otroligt svårsåld.

Blev lite nyfiken då, är det så att intresset för Surface-hybrider är överlag lågt i Sverige? Vad jag fattat det som åtminstone så säljer de väl rätt bra i USA?

Permalänk
Inaktiv

Klistra på en Applelogga när du försöker sälja den?

Marknaden för dyrare begagnade datordelar annat som inte har en Applelogga eller är hårdvara gjord för spel är riktigt dålig. Detta av flera anledningar, dels är gruppen inte så stor, men dessutom är det e liten andel av denna grupp som skulle kunna tänka sig att köpa begagnad hårdvara till det de använder datorn till.

Suget på Windowsplattor har minskas, orsaken är så enkel som att folk inte längre kör så mycket windowsapplikationer, då nästan allt finns på webben. De windowsapplikationer som folk fortfarande ofta använder är så tungdrivna så det är inget man ändå skulle köra på plattan.
Visst Microsoft Office är ett undantag, men det finns till Android/iOS etc.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag har noterat samma sak. Har ägt två laptops senaste åren, en MacBook Pro och en Surface pro 5. Köpte båda för ca 12k och fick 6k när jag sålde dem. Skillnaden var att MacBook en var fyra år och i använt skick, surface var 18 månader och hade legat i kartongen 14 av dom 18 då jag inte orkat sälja den.

Jag tyckte surface var en kanondator, men i slutändan hade jag nog hellre haft en med fast tangentbord och en separat surfplatta

Permalänk
Medlem

Aha där ser man, ja de är dyra i inköp men tänker att det kan göra begnagnar-marknaden intressant. Men så verkar inte vara fallet

Permalänk
Medlem

Ganska meningslös produkt tycker jag som har haft en Surface Book 2. Den är dålig som surfplatta och samtidigt också dålig som laptop.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Avstängd

Varför skulle någon vilja ha denna surfplattan istället för en macbook pro.

Värdelös produkt oavsett pris...

Permalänk
Medlem

Jag gillar att det kommer nya intressanta saker, kan säkert leda till något intressant i framtiden
Annars tycker jag macbook pro är den perfekta laptopen. Den är vad den alltid har varit. Den ändras inte efter nya trender som touchscreen och touchID. När något läggs till är det ofta långt efter konkurrenterna, men med finess.

Ofta känns det som att man behöver offra något som redan är bra för att få något nytt, som en skärm som vinglar alldeles för mycket för att man ska kunna ta loss den eller liknande.
Men jag välkomnar allt nytt som möjligtvis kan visa sig vara bra, men samtidigt får man väl fråga sig om man verkligen behöver touchscreen, faceID och 4k skärm på en liten 13 tums maskin. Ibland känner jag att less is more

edit: Jag har min teori om att företagen förbereder sig inför framtiden när dagens unga generation som egentligen nästan aldrig använder tangentbord och mus blir vuxna. Då kan jag tänka mig att touchscreen och surfplattor kommer vara ännu större än vad det är idag. Skulle inte förvåna mig om macOS också ger in för en touchscreen craze

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gabriel15:

Varför skulle någon vilja ha denna surfplattan istället för en macbook pro.

Värdelös produkt oavsett pris...

Jämnför samma produktyp. Surface konkurrerar emot iPad och erbjuder hela windows med allt vad det innebär. Alltifrån ett väldigt stort programutbud till enkelhet att domänansluta den. Man kan även köra RDP App etc på den, vilket innebär att man kan ha appar på skrivbordet som för mindre datorvana fungerar så bra så att användaren tror att de körs lokalt när de kör på en server.

Nå Surface grundproblem beror på att folk allt mer använder internettjänster. När surface med windows RT kom runt 2011 så klagade väldigt många på att inte hela windows var på dem.
Idag ställer sig snarare en stor fråga om vad ska de med windows till på en platta?

Så surface Pro har sina användningsområden än idag, men det är nischat. Och den kundgruppen gillar ej begagnade opålitliga prylar.