Hur länge kan man beställa grejer från UK utan extra Moms och Tull avgifter?

Permalänk
Medlem

Hur länge kan man beställa grejer från UK utan extra Moms och Tull avgifter?

Det är frågan. Jag läste att Uk börjar lämna EU på riktigt från och med den 22 March 2018 och jag vet inte vad detta innebär.
Om jag förstår rätt så efter den 22 march 2018 kommer det bli tull och Moms i Sverige? Stämmer det?
Och om jag beställer innan den 22 march 2018 men att varan når Sverige efter detta datum, blir det också Tull och Moms?
Jag sökte lite på nätet men hittade inget.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VinceAkStyle:

Det är frågan. Jag läste att Uk börjar lämna EU på riktigt från och med den 22 March 2018 och jag vet inte vad detta innebär.
Om jag förstår rätt så efter den 22 march 2018 kommer det bli tull och Moms i Sverige? Stämmer det?
Och om jag beställer innan den 22 march 2018 men att varan når Sverige efter detta datum, blir det också Tull och Moms?
Jag sökte lite på nätet men hittade inget.

Nej. De har redan börjat lämna EU och kommer att göra det slutgiltigt tidigast mars 2019. Fram tills dess finns det inget att oroa sig för.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinceAkStyle:

Det är frågan. Jag läste att Uk börjar lämna EU på riktigt från och med den 22 March 2018 och jag vet inte vad detta innebär.
Om jag förstår rätt så efter den 22 march 2018 kommer det bli tull och Moms i Sverige? Stämmer det?
Och om jag beställer innan den 22 march 2018 men att varan når Sverige efter detta datum, blir det också Tull och Moms?
Jag sökte lite på nätet men hittade inget.

Precis som Andreaz1 skrev så startade Storbritannien sitt utträdande den 29 Mars 2017 och kan lämna EU först den 29 Mars 2019. Innan dess måste dem följa alla lagar o tullunionen inom EU gäller fram tills att dem lämnar EU

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Du har lite mer än 1 år på dig om allt går som planerat med deras uttågande ut EU.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Nu är de tju snart den 30one 2019 och jag hittar ingenting om vad som händer...

Det hade ju varit bra att veta nu om man beställer grejer och säg tex att någonting väntar på leverans där, det tar någon vecka innan det når svenska gränsen, osv...
Surt om man beställer nu och åker på tull och svensk moms, mm sedan...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Nu är de tju snart den 30one 2019 och jag hittar ingenting om vad som händer...

Det hade ju varit bra att veta nu om man beställer grejer och säg tex att någonting väntar på leverans där, det tar någon vecka innan det når svenska gränsen, osv...
Surt om man beställer nu och åker på tull och svensk moms, mm sedan...

Måste du beställa därifrån så har du inget val annars är det väl bara att ta från ett annat land?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Nu är de tju snart den 30one 2019 och jag hittar ingenting om vad som händer...

Det hade ju varit bra att veta nu om man beställer grejer och säg tex att någonting väntar på leverans där, det tar någon vecka innan det når svenska gränsen, osv...
Surt om man beställer nu och åker på tull och svensk moms, mm sedan...

Det är för att ingen vet vad som kommer hända än, har du följt nyheterna så vet du om kaoset som råder just nu. Om du är så orolig, varför inte bara köpa någon annanstans ifrån?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Nu är de tju snart den 30one 2019 och jag hittar ingenting om vad som händer...

Det hade ju varit bra att veta nu om man beställer grejer och säg tex att någonting väntar på leverans där, det tar någon vecka innan det når svenska gränsen, osv...
Surt om man beställer nu och åker på tull och svensk moms, mm sedan...

Problemet är att ingen vet, allra minst britterna själva.

Det brittiska parlamentet har röstat om att lämna EU med ett framförhandlat avtal (parlamentet sa nej), röstat om att lämna EU med ett marginellt förändrat avtal (parlamentet sa nej), haft haft en omröstning om att lämna EU utan avtal (parlamentet sa nej) och nu skall man ha omröstning om att senarelägga utträdet för att ge regeringen mer tid att förhandla. Ett ja till detta förutsätter dock att EU säger ja till en förlängning, något som kräver 100% enighet inom EU27.

Visst är det glasklart?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Jag kommer för min del aldrig mer beställa nåt från Storbritannien. Det mesta är ändå billigare från Tyskland.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

Måste du beställa därifrån så har du inget val annars är det väl bara att ta från ett annat land?

Ja, men jag behöver ju veta det då jag handlar där det är mest prisvärt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Problemet är att ingen vet, allra minst britterna själva.

Det brittiska parlamentet har röstat om att lämna EU med ett framförhandlat avtal (parlamentet sa nej), röstat om att lämna EU med ett marginellt förändrat avtal (parlamentet sa nej), haft haft en omröstning om att lämna EU utan avtal (parlamentet sa nej) och nu skall man ha omröstning om att senarelägga utträdet för att ge regeringen mer tid att förhandla. Ett ja till detta förutsätter dock att EU säger ja till en förlängning, något som kräver 100% enighet inom EU27.

Visst är det glasklart?

"Nej" är väl en rätt bra sammanfattning av Brexit så här långt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Ja, men jag behöver ju veta det då jag handlar där det är mest prisvärt.

Då får du helt enkelt vänta och se. Dessutom är det ytterst sällan eller aldrig jag har sett Storbritannien vara det mest prisvärda alternativet, vad är det du ska köpa? Jag ser nästan alltid att Tyskland är billigare och dessutom har bättre fraktvillkor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Jag kommer för min del aldrig mer beställa nåt från Storbritannien. Det mesta är ändå billigare från Tyskland.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det gör jag också -om det finns där till samma slutpris...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Jag skall handla byggvaror som tillverkas där.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Jag kommer att vänta till efter den 30e, känns för osäkert att beställa innan...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på är att saker som garantier, returer och annat kan bli en mardröm om dom hinner lämna under tiden. Mest för att det lär bli rätt mkt kaos över hela linjen...

Permalänk
Avstängd

Ok, jag beställde dock ett paket förra veckan, hoppas man slipper returnera någonting av det i så fall...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Då var domedagen här.
Nu vill Postnord ha betalt för paket från UK Amazon.

Gissar det är bara att betala ock se glad ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Då var domedagen här.
Nu vill Postnord ha betalt för paket från UK Amazon.

Gissar det är bara att betala ock se glad ut.

Fast vänta nu, Storbritannien har ju inte lämnat EU än??

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig beställt något från Storbritannien i det här läget. Om inte annat kanske det fastnar i någon hamn i ett halvår om de nu faktiskt lämnar.

Dock skulle jag satsa pengar på att Brexit helt ställs in och de stannar kvar i EU.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Då var domedagen här.
Nu vill Postnord ha betalt för paket från UK Amazon.

Gissar det är bara att betala ock se glad ut.

De är tekniskt sett fortfarande medlemmar i EU, så det är ingen domedag ännu.
Säker på att du inte beställt från 3:e parts handlare som skickat från utanför EU, eller någon av kanalöarna?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av daskedennis:

Fast vänta nu, Storbritannien har ju inte lämnat EU än??

Enligt tullverket skall det ske först den 30e Mars år 2019, dvs om ca två och en halv vecka...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Shit e detta på g redan ..?
Fck ja som ville ha rackserver case som bara finns från UK typ.. Hinner man inte beställa nu snabbt.. Ahh slarvigt av mig inte tänka på att det är på g nu så snart

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Shit e detta på g redan ..?
Fck ja som ville ha rackserver case som bara finns från UK typ.. Hinner man inte beställa nu snabbt.. Ahh slarvigt av mig inte tänka på att det är på g nu så snart

Med endast två års förvarning kommer det som en total överraskning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Med endast två års förvarning kommer det som en total överraskning.

så funkar livet när man tar en dag i taget..
Sen beställer ja aldrig grejer från UK men första gången man vill köpa ett rackcase så märker man att de bara säljs i UK (i stort sett.. de riktiga)

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nima2001:

så funkar livet när man tar en dag i taget..
Sen beställer ja aldrig grejer från UK men första gången man vill köpa ett rackcase så märker man att de bara säljs i UK (i stort sett.. de riktiga)

Var på väg att göra sammaledes, verkar totalt omöjligt att hitta 800 mm kabinett (åtminstone som inte kostar +10K) utanför UK...
(sidorna är alltid sprängfyllda av kablage på mina riggar så att det inte går att montera plåtarna... så 600 går fetbort i mitt fall då jag vill slippa kablage utanför kabinettet)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Om sidan/säljaren man beställer ifrån har prylen i lager och skickar hyfsat omgående så skulle jag nog tänka mig att det är lugnt att beställa denna veckan ut, kanske till och med fram till mitten av nästa vecka. En dryg vecka brukar jag iaf få hem mina grejer jag handlat på eBay.
Men som det tidigare nämnts så kan det där med garantier och returer osv innebära problem, så dyra grejer skall man nog vara försiktig med om man inte är beredd att handla trots det.

Permalänk
Skrivet av daskedennis:

Fast vänta nu, Storbritannien har ju inte lämnat EU än??

Tror han var ironisk....

Permalänk
Medlem

Att det inte blir förlängt är inte så troligt. Ni kan nog beställa rackchassi även efter de hamnat utanför för den delen, blir ju bara moms + speditionsavgift och många handlare kommer kunna fixa så ni aldrig behöver bry er och betala det åt er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Ja, men jag behöver ju veta det då jag handlar där det är mest prisvärt.

Jo men är det värt det? Tänk om du hunner handla och ska reklamera? Kanske blir väldigt krångligt. Kanske bara är jag som är bekväm och typ vill handla lokalt för att lätt få hjälp.