Permalänk
Medlem

Mobilt eller fiber

Skulle behöva råd om vilken anslutning man ska satsa på här i den nyköpta kåken.
Kan antingen dra in fiber för en kostnad på 19lax, har sedan tänkt skaffa 100/100 för 369 ifrån bahnof. Eller ska ja satsa på ett mobilt bredband från Telia obegränsat som kostar mig 499 i månaden (Har testat och peakat runt 25 mb/s,runt 5-6 mb/s en lördagkväll) när ja testat på bredbandskollen, Tacksam för alla svar!

Visa signatur

I7 4770 Gtx 1060 6gb 16gb ddr3
Nintendo switch lite
PlayStation 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanoten:

Skulle behöva råd om vilken anslutning man ska satsa på här i den nyköpta kåken.
Kan antingen dra in fiber för en kostnad på 19lax, har sedan tänkt skaffa 100/100 för 369 ifrån bahnof. Eller ska ja satsa på ett mobilt bredband från Telia obegränsat som kostar mig 499 i månaden (Har testat och peakat runt 25 mb/s,runt 5-6 mb/s en lördagkväll) när ja testat på bredbandskollen, Tacksam för alla svar!

Fiber alla dagar i veckan!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Har du 19k att lägga på det så gör det. Med fiber är du nästan garanterad de 100Mbit som utlovas och det brukar sällan vara störningar till skillnad från mobilnät.

Permalänk
Medlem

Du beskriver ej vad du skall använda det till...?
Om det är online gaming så fiber.

Permalänk
Medlem

Fiber.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ju inte ens ett val, hur kan du ens tveka på att välja fiber.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Kanoten: Fiber alla dagar i veckan!

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

kolla vad du får ut för hastighet på mobilt bredband på morgon/lunch/kväll/natt, kan diffa mycket ifall det är många i området som använder det mobila nätet, tråkigt om du får ut typ 20/60 på kvällen när familjen vill kolla på netflix, youtube och någon ska spela.
netflix uhd kräver t.ex. 25megabit/s.
med fiber har du även i framtiden möjlighet att uttöka till gigabit-nät ifall det krävs.
skulle satsat på fiber själv, känns säkrare uppkopplingsmässigt.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Avstängd

Fiber.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Jag vill vara med.

Fiber.

Permalänk
Medlem

Fiber för det är en investering till ditt nya hem. Ditt hem blir även mer attraktivt om du tänker sälja det någon gång i framtiden.

Permalänk
Medlem

Jag sitter på mobilt bredband väldigt nära masten, och medans det fungerar bra skulle jag säga fiber för en anledning. Mobila har ett 20GB data lås per dag (sedan 5gb per sms) vilket gör att ladda ner ett spel kan ta flera dagar.

Permalänk
Medlem

@Kanoten: Kan inte tänka mig att fiber skulle sänka värdet på bostaden, utan tvärtom!
Kör på fiber, pengarna har du tillbaka ändå.

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem

@Kamaon: Jaså? Så de är inte helt obegränsat som dom säger att de är?

Visa signatur

I7 4770 Gtx 1060 6gb 16gb ddr3
Nintendo switch lite
PlayStation 4

Permalänk
Medlem

Fiber för tusan.

Höjer värdet på kåken vid eventuell försäljning dessutom så de pengarna får du igen då.

Förstår inte varför folk ens överväger att välja mobilt före fiber idag om man får möjlighet att dra in fiber.

Även om man inte spelar TV/Datorspel så är i princip allting uppkopplat i dagens samhälle, och det kommer garanterat bli ännu fler prylar som blir det.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanoten:

@Kamaon: Jaså? Så de är inte helt obegränsat som dom säger att de är?

Jo, det är obegränsat, men med restriktioner som att man har 20GB/dag, efter det är förbrukat så måste man svara på ett SMS för att få ytterligare 5GB, och när de är slut så får man ett nytt SMS att svara på för att få ytterligare 5GB, och så håller det på tills det det blir ny dag och man har 20GB igen.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Kan du få fiber så försök få det. Sitter själv med mobilt sedan 5 år tillbaka i väntan på fiber.
Jag kan säga att det funkar men det kan vara väldigt svajigt och ibland får jag inte ut mer än 2-10mbit. Nästa stund kan jag vara upp i 60-70Mbit.
Men i vanliga fall ligger jag på 25-30Mbit.

Edit: Vi kör med Tele2s mobila bredband och 400GB och det räcker för oss. Men vi är endast två i familjen men streamar en del båda två och jag tankar ner en del spel via Steam osv också.
200GB var inte tillräckligt vid ett tillfälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Jo, det är obegränsat, men med restriktioner som att man har 20GB/dag, efter det är förbrukat så måste man svara på ett SMS för att få ytterligare 5GB, och när de är slut så får man ett nytt SMS att svara på för att få ytterligare 5GB, och så håller det på tills det det blir ny dag och man har 20GB igen.

Med Telia?

Själv valde jag att köpa fiber även om månadskostnaden (100/100) blir dyrare än mobilt samt att jag fick betala 40.000 kr.

Permalänk
Medlem

Fiber.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Med Telia?

Själv valde jag att köpa fiber även om månadskostnaden (100/100) blir dyrare än mobilt samt att jag fick betala 40.000 kr.

Mig veterligen har alla operatörer som erbjuder detta, det så.
Tele2 hade en tid en annan modell, men de fick snabbt ändra på det, för att folk lastade ner masterna, med te.x filserverar.

Jag hade också själva valt att installera fiber om möjligheten erbjuds och jag hade kapitalet till det, mycket för att mobilt kan pendla väldigt beroende på väder, och hur mycket masten är belastad.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Avstängd

Är detta en "click bait"-tråd?! Det finns ju inget alternativ i ditt fall. Mobilt tar man bara om man inte har någon möjlighet att få fiber. Det är inte en kostnadsfråga, belåna barnen eller frugan om det är så att du inte har pengar att slanta upp!

Dagens icke-fråga!

Permalänk
Medlem

Klart du ska välja fiber, no brainer.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Permalänk

Vet du om du ens har valet? Telias erbjudande om obegränsat är endast utlovat att man kan teckna om ingen operatör erbjuder fiber eller annan teknik som erbjuder "fast" uppkoppling. Det är alltså inte ett generellt erbjudande, utan något Telia erbjuder när ingen aktör ser lönsamhet i att bygga fiber.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Fiber?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanoten:

Skulle behöva råd om vilken anslutning man ska satsa på här i den nyköpta kåken.
Kan antingen dra in fiber för en kostnad på 19lax, har sedan tänkt skaffa 100/100 för 369 ifrån bahnof. Eller ska ja satsa på ett mobilt bredband från Telia obegränsat som kostar mig 499 i månaden (Har testat och peakat runt 25 mb/s,runt 5-6 mb/s en lördagkväll) när ja testat på bredbandskollen, Tacksam för alla svar!

Hej,
Vart hittar man Telia mobilt bredband obegränsat?

Permalänk
Medlem

@Kanoten: Tele2 har ett helt obegränsat, men du får ett sms du måste bekräfta varje gång du använt 50G.
Lite osäker på om det går att teckna fortfarande, men finns iaf.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Idag, fiber.
om två år när 5G är lanserat ser det troligen annorlunda ut. Kan du vänta två år hade jag gjort det

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av martin79:

Idag, fiber.
om två år när 5G är lanserat ser det troligen annorlunda ut. Kan du vänta två år hade jag gjort det

Nej 5G lär inte kunna ersätta fiber, det kommer tex att ha ännu svårare att passera väggar eftersom frekvensen stiger, dessutom lär utbyggnaden bli enormt dyr pga den korta räckvidden som krävs så det finns inget som tala för att det kommer satt fungera bra inomhus och att operatörerna skulle erbjuda ökade datamängder eller obegränsad data.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin79:

Idag, fiber.
om två år när 5G är lanserat ser det troligen annorlunda ut. Kan du vänta två år hade jag gjort det

Det sa samma sak om 3G...och 4G.
Vi hade mobilt bredband på 3G i Götet i några år för vi maxade 8Mbit på koppar på bästa dagen, tog 1-2 år innan vi tröttnade på det men fick bra erbjudande tidig på 4G så det var få som använde det vilket gav os 30-40Mbit men bara 2-3år senare så blev det svårt vissa eftermiddagar att få ut mer än kopparnätet när många kom hem. Sommaren på landed var värst när alla var på stranden så var vi helt utan internet...typ, tog någon minut att ladda swec. När alla sommargäster åkte hem så kunde vi koppla upp oss igen.
Vi hade aldrig en perfekt upplevelse och fick ransonera användning för stream och uppdateringar.

Det var 2år sedan vi bytte till fiber hemma och på landet och det är det bästa vi gjort för de sista 2 åren innan vi bytte var jobbiga.
5G kommer vara användbart 3år max som hemmanät om man inte har så höga krav men jag önskar ingen det.
Kommer end ADSL lina upp i 15-20Mbit så hade jag valt det före mobilt alla dagar i veckan, även om mobilt hade gått i 100Mbit.

Haft 2 kompisar som tvingats leva på 4G också men mer temporärt, en av dem på en obegränsat abonnemang för många år sedan, då man fick ut 100-120 Mbit alla tider på dygnet på 4G och det var hans bästa dag när han fick 100Mbit fiber, det dog inte, pingen var inte kass, och bandbredden var konsistent.
Detta är i en av Sveriges största städer, i de bäst utbyggda områdena för mobil täckning för den staden.

Skaffa fiber för allt i världen.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14