Inet egenbygge eller elgiganten färdigbyggd?

Permalänk
Medlem

@Cenorida: Har två frågor innan jag beställer. Hittade ett nätagg med 750 watt (Corsair CX 750M 750W) för samma pris som det med 550 watt (Seasonic FOCUS+ 550W Gold) . Vilket ska man köra på?

Sedan såg jag att det stod att moderkortet hade RGB fusion, betyder det att det lyser? För vill gärna ha någon slags led eller rgb inne i datorn så att man ser delarna!

Tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackow:

@Cenorida: Har två frågor innan jag beställer. Hittade ett nätagg med 750 watt (Corsair CX 750M 750W) för samma pris som det med 550 watt (Seasonic FOCUS+ 550W Gold) . Vilket ska man köra på?

Sedan såg jag att det stod att moderkortet hade RGB fusion, betyder det att det lyser? För vill gärna ha någon slags led eller rgb inne i datorn så att man ser delarna!

Skulle inte rekommendera CX serien av olika anledningar. Jag liksom många andra på Sweclockers avråder från att köpa billiga former av nätaggr. Nöjer mig med att säga att det finns en förklaring till varför CX-serien enbart ger 3 års garanti, till skillnad från Gold som ger 10 års garanti.

Är det så att du är sugen på Corsair så är Corsair RM650X V2 650W minst lika bra

RGB Fusion möjliggör att du kan styra all din RGB med en enda mjukvara. Kräver dock att den RGB du köper, stödjer RGB Fusion. Kan även vara så att det finns RGB på moderkortet, som du kan styra med hjälp av RGB Fusion.

Exempelvis
https://www.inet.se/produkt/6902546/akasa-vegas-mb-magnetisk-...
https://www.inet.se/produkt/5320648/ek-vardar-evo-120er-rgb

Dock inget du behöver införskaffa direkt. Jag skulle ha fokuserat på att först få ihop datorn, sen tänka på att snygga till den

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Skulle inte rekommendera CX serien av olika anledningar. Jag liksom många andra på Sweclockers avråder från att köpa billiga former av nätaggr. Nöjer mig med att säga att det finns en förklaring till varför CX-serien enbart ger 3 års garanti, till skillnad från Gold som ger 10 års garanti.

Är det så att du är sugen på Corsair så är Corsair RM650X V2 650W minst lika bra

RGB Fusion möjliggör att du kan styra all din RGB med en enda mjukvara. Kräver dock att den RGB du köper, stödjer RGB Fusion. Kan även vara så att det finns RGB på moderkortet, som du kan styra med hjälp av RGB Fusion.

Exempelvis
https://www.inet.se/produkt/6902546/akasa-vegas-mb-magnetisk-...
https://www.inet.se/produkt/5320648/ek-vardar-evo-120er-rgb

Dock inget du behöver införskaffa direkt. Jag skulle ha fokuserat på att först få ihop datorn, sen tänka på att snygga till den

Okej gött! Jag beställer delarna någon gång i helgen nu och så återkommer jag när jag har gjort sönder något i datorn och behöver hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

sitter o kollar igenom allt nu och hittar nästan ingen som har byggt pc med det moderkortet (B450 aorus elite) så funderar på att köra ett MSI B450 gaming plus eller något annat b450. Några rekommendationer?

Permalänk
Medlem

@Jackow: Tar man det bara lugnt och försiktigt är det svårt att ha sönder saker.

Numera finns det som sagt massor av guider så förmodligen kan du hitta en där de monterar liknande hårdvara som du beställt, speciellt om du kombinerar flera olika.

Något som du eventuellt kommer få problem med är att få minnet att köra i rätt hastighet då Ryzen är lite kinkigt, även om den andra generationen du har är lite lättare att ha att göra med. Det kan vi hjälpa dig att få ordning på i efterhand dock.

EDIT: MSI B450 gaming plus kan vara ett bättre val, ja. De verkar ha bättre VRMs på sina moderkort och tror att deras UEFI-menyer möjligen kan vara lite bättre. Det kan nog vara värt att läsa lite recensioner.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

MSI moderkort och vengeance minnen - Passar dem tillsammans?

Ska bygga min första riktiga dator och har en fråga om ett moderkort.
https://www.komplett.se/product/1079920/datorutrustning/dator...

Det står att moderkortet stödjer 2400 MHz, 1866 MHz, 2133 MHz, 2667 MHz, 3466 MHz (O.C.) medans mina minnen ligger på 3000 MHz. Kommer detta på något sätt att påverka prestandan?

Om ni har förslag på andra moderkort inom samma prisklass så får ni gärna ge tips. Här är hela bygget: https://komponentkoll.se/bygg/IrPoR/

Permalänk
Medlem

Kolla vilka minnen moderkotet stödjer

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Moderkort till AMD ryzen 2600 - MSI Tomahawk

Visste inte riktigt var jag skulle lägga denna tråden, så det fick bli här.

Är helt kass på moderkort så behöver lite hjälp!

Har hittat ett moderkort som skulle funka perfekt med min ryzen 2600. När jag kollade på en review på moderkortet (MSI B450 TOMAHAWK) så nämndes det att HDMI uttaget och DVI uttaget inte kan användas om man inte har en APU med VEGA GRAPHICS. Jag använder ett GTX 1070. Då undrar jag såklart om det kommer gå att använda uttagen ändå? Det nämns också i reviewen att moderkortet har något som het GIGABYTE ETHERNET. Är detta någon sämre version av vanligt internet?

Tacksam för svar, och om ni har några rekommendationer på andra moderkort så tas alla tips tacksam emot!

Permalänk
Medlem

Hastigheten kommer inte att vara något problem. Däremot kanske du får sätta dina minnestimings manuellt, speciellt om de inte är med på moderkortets QVL-lista.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackow:

När jag kollade på en review på moderkortet (MSI B450 TOMAHAWK) så nämndes det att HDMI uttaget och DVI uttaget inte kan användas om man inte har en APU med VEGA GRAPHICS. Jag använder ett GTX 1070. Då undrar jag såklart om det kommer gå att använda uttagen ändå?

Nej, du kommer inte att kunna använda de portarna på moderkortet. Du får nöja dig med portarna på grafikkortet.

Skrivet av Jackow:

Det nämns också i reviewen att moderkortet har något som het GIGABYTE ETHERNET. Är detta någon sämre version av vanligt internet?

Det syftar troligen på att moderkortet har stöd för 1000 Mbit/s (gigabit) ethernet, vilket varit standard sedan länge. Det har inget med internet att göra, även om det säkert kommer vara så du kopplar in internet till datorn via din router.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Du behöver ett CPU med inbyggd grafik, tex 2400G eller 2200G för att använda dig av den på moderkortet gissar jag. Annars får du använda den på grafikkortet. Gigabyte är bara hastigheten. Eller var det gigabit? Iaf, har för mig att Tomahawk fått helt ok omdömen för ett AMD moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av circedge:

Gigabyte är bara hastigheten. Eller var det gigabit?

Det är gigabit. Annars hade det haft en 10 Gbit-port, vilket specifikationen tydligt säger att den inte har. Det är inte heller något man hade förväntat sig på ett moderkort med ett budget-chipset (B450).

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Okej gött.
Grafikkortet som jag har valt har en DVI port med dubbel länk. Är det en vanlig DVI? Min skärm är nämligen en äldre modell som måste kopplas tills datorn med DVI kabel.
https://www.komplett.se/product/917704/datorutrustning/datork...

Tack för hjälpen hittills!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackow:

sitter o kollar igenom allt nu och hittar nästan ingen som har byggt pc med det moderkortet (B450 aorus elite) så funderar på att köra ett MSI B450 gaming plus eller något annat b450. Några rekommendationer?

Absolut, tycker du att MSI B450 Gaming Plus verkar vara ett bättre alternativ så är det fritt fram. Min bedömning är dock att skillnaderna dessa emellan är relativt små. Handlar mestadels om vilket utseende, UI och märke man föredrar

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=4927592%2C4894207

Använder själv MSI på min primära dator, och kan endast tala gott om dem.

Andra likvärdiga alternativ
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4894211
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4866049

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Absolut, tycker du att MSI B450 Gaming Plus verkar vara ett bättre alternativ så är det fritt fram. Min bedömning är dock att skillnaderna dessa emellan är relativt små. Handlar mestadels om vilket utseende, UI och märke man föredrar

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=4927592%2C4894207

Använder själv MSI på min primära dator, och kan endast tala gott om dem.

Andra likvärdiga alternativ
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4894211
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4866049

Allting beställt nu! Blev ett MSI B450 Tomahawk efter mycket om och men, annars samma delar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackow:

Okej gött.
Grafikkortet som jag har valt har en DVI port med dubbel länk. Är det en vanlig DVI? Min skärm är nämligen en äldre modell som måste kopplas tills datorn med DVI kabel.
https://www.komplett.se/product/917704/datorutrustning/datork...

Tack för hjälpen hittills!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, Dual-Link DVI använder bara fler pinnar. Se skillnaden på Wikipedia nedan. Standarden är bakåtkompatibel.

https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface#Connec...

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@Jackow: Jag byggde nyss nåt liknande till min bror, fast med ett RX 570 som grafikkort.
Vi testade dessa RAM-minnena och kunde köra dem i 2933MHz Dual-channel utan större bekymmer, trots att dem bara är listade för Single channel i QVL:en.

stavfel
Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

@Jackow: Jag byggde nyss nåt liknande till min bror, fast med ett RX 570 som grafikkort.
Vi testade dessa RAM-minnena och kunde köra dem i 2933MHz Dual-channel utan större bekymmer, trots att dem bara är listade för Single channel i QVL:en.

Inte samma sak, det är "single sided" inte "single channel".
Detta innebär att chipsen bara sitter på den ena sidan på stickorna, inget annat.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackow:

Allting beställt nu! Blev ett MSI B450 Tomahawk efter mycket om och men, annars samma delar!

Hur har det gått?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Hur har det gått?

Skickades från m.sweclockers.com

Datorn blev klar i helgen. Efter mycket om och men! Var tvungen att reklamera ramminnerna då de ej fungerade men förutom det har det gått bra.
Laddade ner windows och alla mina spel i förrgår och benchmarkade datorn i 3D mark på 5950 poäng!

Kör gratisversioner av Windows (oaktiverat) men det verkar funka lika bra det.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackow:

Datorn blev klar i helgen. Efter mycket om och men! Var tvungen att reklamera ramminnerna då de ej fungerade men förutom det har det gått bra.
Laddade ner windows och alla mina spel i förrgår och benchmarkade datorn i 3D mark på 5950 poäng!

Kör gratisversioner av Windows (oaktiverat) men det verkar funka lika bra det.....

Synd att du fick problem med minnena. Vilken Benchmark i 3Dmark körde du?

När det gäller Windows licens så är det först efter 30 dagar som du kommer märka av det största problemet. Du kommer då få en "inbränning" i bilden.

Finns dessutom Windows-licenser att köpa för runt 50kr. Är du student, eller känner en så kan du få licens gratis.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Synd att du fick problem med minnena. Vilken Benchmark i 3Dmark körde du?

När det gäller Windows licens så är det först efter 30 dagar som du kommer märka av det största problemet. Du kommer då få en "inbränning" i bilden.
https://pbs.twimg.com/media/DyqlZ6bW0AQqLmr.jpg

Finns dessutom Windows-licenser att köpa för runt 50kr. Är du student, eller känner en så kan du få licens gratis.

Körde time spy i 3D mark. Japp, om det börjar blir jobbigt med den där ”watermarken” nere i hörnet så ska jag testa att köpa en licens från ebay!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackow:

Körde time spy i 3D mark. Japp, om det börjar blir jobbigt med den där ”watermarken” nere i hörnet så ska jag testa att köpa en licens från ebay!

Skickades från m.sweclockers.com

Det är bra resultat
Antar då att du inte har överklockat processorn? Eller har MSI Game Boost aktiverat i BIOS? Game Boost kan vara najs om man inte vill överklocka manuellt, även om de såklart är att föredra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Det är bra resultat
Antar då att du inte har överklockat processorn? Eller har MSI Game Boost aktiverat i BIOS? Game Boost kan vara najs om man inte vill överklocka manuellt, även om de såklart är att föredra.

Har inte överklockat eller satt på MSI game boost. Har hört att man inte ska använda de automatiska överklockningarna och vet inte om jag har tillräckligt bra kylning och fläktar för att grejerna ska kunna gå på högvarv. Använder bara de två 120mm fläktarna som kom med chassit o processorns stockkylare.

Men om det inte är några problem att sätta igång MSI game boost så är det att föredra för mig som inte har någon erfarenhet alls av överklockning!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackow:

Har inte överklockat eller satt på MSI game boost. Har hört att man inte ska använda de automatiska överklockningarna och vet inte om jag har tillräckligt bra kylning och fläktar för att grejerna ska kunna gå på högvarv. Använder bara de två 120mm fläktarna som kom med chassit o processorns stockkylare.

Men om det inte är några problem att sätta igång MSI game boost så är det att föredra för mig som inte har någon erfarenhet alls av överklockning!

Skickades från m.sweclockers.com

Kylningen är inga problem i din dator så länge du inte gör några extrema överklockningar. Fördelen med att överklocka själv är att du kan finjustera spänningen. MSI Game Boost drar alltid på lite extra spänning för att säkerställa stabilitet.

Skulle säga att du kan börja med att sätta på MSI Game Boost. Sen när du vill överklocka själv och har läs på lite, se till att stänga av MSI Game Boost innan du själv börjar ändra på frekvens och spänning. MSI Game Boost får alltså inte stå på när du själv börjar överklocka.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Kylningen är inga problem i din dator så länge du inte gör några extrema överklockningar. Fördelen med att överklocka själv är att du kan finjustera spänningen. MSI Game Boost drar alltid på lite extra spänning för att säkerställa stabilitet.

Skulle säga att du kan börja med att sätta på MSI Game Boost. Sen när du vill överklocka själv och har läs på lite, se till att stänga av MSI Game Boost innan du själv börjar ändra på frekvens och spänning. MSI Game Boost får alltså inte stå på när du själv börjar överklocka.

Okej! Nu till nästa problem! Hur kommer jag in i BIOS när jag redan har laddat ner Windows?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När datorn startar så får du trycka på DEL eller F2

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |