Testpilot: Gamer Storm Captain 240 Pro – sluten vattenkylning med RGB-belysning

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Gamer Storm Captain 240 Pro – sluten vattenkylning med RGB-belysning

Testpiloten David Kvist testar processorkylning med Gamer Storm Captain 240 Pro, som kombinerar anpassningsbar belysning med kompetent prestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Schysst recension. Men förstår inte "Silver" utmärkelsen. Denna produkt kostar altså 1600:-(?) och för oväsen, samt kyler inte mycket bättre än en luftkylare för halva priset som dessutom är mycket tystare? Så förlåt men just sådana här utmärkelser gör att jag blir lite tveksam till hur bra produkterna egentligen verkligen är.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Inaktiv

Utseende och coolhet väger lite in i vattenlösningar, så jag anser betyget är rimlig.

Rent ekonomisk så är det svårt att slå traditionella fläktar. På servrar och märkesdatorer har de ofta smarta lösningen där chassit är anpassat så att man kan ha fläktar på framsidan som blåser i "luftkanaler" genom cpu, ram etc.. Det behövs inte blanda in något vatten för att få fläktarna på utsidan av chassit.. Jag har dock inte sett ett enda löst chassi att köpa med någon smart lösning som detta.
*edit*
När jag tänker efter så är det nog mycket företags stationär som har haft lösningen jag tänker på där de har varit högljudda och allt. Men syftet med dem har varit en billig robust lösning som tål mer. Så luftkanaler kanske ej finns av bra anledningar som att det ej fungerar så bra till konsumentchassin.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tomika:

Schysst recension. Men förstår inte "Silver" utmärkelsen. Denna produkt kostar altså 1600:-(?) och för oväsen, samt kyler inte mycket bättre än en luftkylare för halva priset som dessutom är mycket tystare? Så förlåt men just sådana här utmärkelser gör att jag blir lite tveksam till hur bra produkterna egentligen verkligen är.

Men men..vattenkylning, då måste det ju vara särklass extremt bra kylning!

Sen RGB på detta, jadu..guldstämpel direkt!

//S

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Tomika:

Schysst recension. Men förstår inte "Silver" utmärkelsen. Denna produkt kostar altså 1600:-(?) och för oväsen, samt kyler inte mycket bättre än en luftkylare för halva priset som dessutom är mycket tystare? Så förlåt men just sådana här utmärkelser gör att jag blir lite tveksam till hur bra produkterna egentligen verkligen är.

Hej, kul att du gillade recensionen.

Just när det kommer till utmärkelser är det alltid lite av ett aber, inte minst när det är flera olika recensenter som prövar produkter och kanske har olika syn på vad just utmärkelserna betyder.

Jag tänker att jag kan förklara mitt resonemang för just denna produkten.
Guld-utmärkelsen reserverar jag för det absolut bästa i klassen, dvs om det är en kategori och någon frågar mig vad man skall skaffa så är guld-utmärkelsen reserverad för det solklara valet.

Silver är för de produkter som på ett eller annat sätt utmärker sig som en gedigen produkt. En produkt som då har någon form av merit eller egenskap som gör att jag tycker produkten är extra intressant. Något som gör att jag tycker en spekulant eller köpare bör titta på produkten och ställa sig en funderare om det är rätt modell.

I denna recension så föll produkten till största del på prislappen och att den inte är mycket vassare mot en betydligt billigare tornkylare vid likvärdig ljudnivå. Detta kommer dock självklart att vara en faktor för vissa. För andra är det utseendet som är viktigast, eller ljudnivå, eller smidighet vid montering eller vilken annan egenskap som helst som kan vara viktig för en köpare.

Med det sagt tycker jag att det är ett schysst helhetspaket för den som är ute efter lite bling. Framförallt då det är rejält med tillbehör som följer med i lådan, något som inte är en självklarhet. Men visst, är man inte ut efter RGB och sluten vattenkylare är det ingen jättespännande processorkylare.

Jag hoppas att det förklarar min tankegång lite tydligare. Återkoppla gärna med fler frågor om det så finns.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VadSaDu:

Men men..vattenkylning, då måste det ju vara särklass extremt bra kylning!

Sen RGB på detta, jadu..guldstämpel direkt!

//S

Ja en stor del till valet av vattenkylning är rent estetisk.

Jag tycker det hade varit intressant med ett stort kyltest med inspelade ljud etc. Men problemet är repeterbarheten. Samt som det står i artikeln att ljud/vibrationer kan fortplanta sig olika.

Beroende på vilken chassi man har så kan olika lösningar vara olika bra och det börjar nu komma cpuer som är riktigt strömtörstiga. Och det blir mycket värme från cpun i ett litet chassi som ska ut.

Permalänk
Medlem

Grym recension. Dock så är 1600:- rätt saftigt för en 240 AOI med RGB när tex kan hitta Corsairs Platinum för nästan 300kr mindre. Vill man ha en utan RGB fläktar kan man hitta en Corsair PRO för 400kr mindre.

Skrivet av Tomika:

Schysst recension. Men förstår inte "Silver" utmärkelsen. Denna produkt kostar altså 1600:-(?) och för oväsen, samt kyler inte mycket bättre än en luftkylare för halva priset som dessutom är mycket tystare? Så förlåt men just sådana här utmärkelser gör att jag blir lite tveksam till hur bra produkterna egentligen verkligen är.

AOIs var väldigt högljudda förut men dagens AOIs är nästintill ljudlösa bortsätt från ett dovt summande ljud. Dock så har du rätt angående normalpriset. Det är dock inte svårt att hitta 240 AOIs på rea för samma pris som en Noctua D15.

Permalänk
Snusfri

Har själv Captain 240 EX som jag är nöjd med, visst väsnas originalfläktarna en del (dock inte vid normal användning) utan det är när de blåser på tex när jag gör några 3d renders.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Gotcha! Blev nyfiken så vart fråga. Det är ungefär idag lite som att betala för märket mer än för dess faktiska egenskaper.

Vet att cooler master har en 360 RGB AiO som kyler bättre, ser bättre ut och till liknande pris.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av Tomika:

Schysst recension. Men förstår inte "Silver" utmärkelsen. Denna produkt kostar altså 1600:-(?) och för oväsen, samt kyler inte mycket bättre än en luftkylare för halva priset som dessutom är mycket tystare? Så förlåt men just sådana här utmärkelser gör att jag blir lite tveksam till hur bra produkterna egentligen verkligen är.

Precis min tanke =/

Permalänk
Medlem

En fråga som jag tänkt om sluten vattenkylning
Menar, hur länge räcker en sluten vattenkylning innan "vattnet tar slut" ?

För det kan väl inte räcka för evigt....fast det är slutet.

Jag har Corsair H80 i ett Sandy bygge, och där har den slutna rullat på i ca 7 år.... t e x och den går nästan 24/7 med bra temp.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

1600kr på ett ryzen system som du inte kan oc känns helt meningslöst. men kör du intel 9900K och vill förbi 5GHz på alla kärnor då kanske det kan vara värt pengarna men det är ändå gränsfall. Intels kommande 10/20 K cpu kommer troligen kräva 360 radiator om du ska oc förbi 5GHz på alla kärnorna.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

1600kr på ett ryzen system som du inte kan oc känns helt meningslöst.

Kan du utveckla gärna vad du menar, hänger inte riktigt med
Fick för mig att en av main selling point hos amd att allt är upplåst oavsett modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvistarn:

Kan du utveckla gärna vad du menar, hänger inte riktigt med
Fick för mig att en av main selling point hos amd att allt är upplåst oavsett modell.

Jo så är fallet men AMDs teknik gör att vinsten med att oc själv sällan ger mer än 0-10% mot ej oc. Ett bättre val är att helt enkelt +1600kr på inköpet av CPU då org kylaren gör ett ok jobb och på så vis få en snabbare dator istället.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Jo så är fallet men AMDs teknik gör att vinsten med att oc själv sällan ger mer än 0-10% mot ej oc. Ett bättre val är att helt enkelt +1600kr på inköpet av CPU då org kylaren gör ett ok jobb och på så vis få en snabbare dator istället.

Jajo, det är iofs sant, dock skulle jag väl mer säga 10-20%, men okej, men det finns ju fler anledningar än att överklocka man köper en flötig kylare, till exempel för att få det att gå tystare, då original ,som ofta ligger på smärtgränsen av vad den klarar, när man spelar låter som en boing 747 i rummet.
Sen skulle jag kanske inte ändå lägga 1600 på en AIO ändå och satsat på en antingen mindre flashig AIO eller en vettig tornkylare.

Jag skall kanske inte säga för mycket, då jag byggde custom loop för 8k till ett ryzen bygge, men det var för att jag ville bygga en dator som är tyst även när den går på max. Sen passade förniklade koppar-rör väldigt bra ihop med silver/svart temat på allt.

samt att det är lite som att ha ett akvarium hemma, det är kul att pyssla med, men finns absolut inget ekonomiskt försvar till det