Permalänk
Medlem

Vart söker man jobb?

Hej,
Försöker hjälpa en vän (bor utomlands) att söka jobb som revisor i Stockholm och den enda hemsidan jag vet är arbetsförmedlingen.
Finns det andra hemsidor som ni vet där man kan söka jobb?

Om man googlar lite snabbt kommer indeed.com och andra upp, är det nåt att gå efter eller finns allt i arbetsförmedlingen?

Tack på förhand

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Inaktiv

Testa Jobbsafari. Dom skall vara bra.

Permalänk
Medlem

Monster.se använde jag för 7år sen, vet inte om dom fortfarande är bra.
LinkedIn är bra att ha en profil på.

Permalänk
Medlem

Det bästa du kan göra är nog att prata med större revisionsbyråer eller googla på jobb som du/ni är intresseard av.
Sen ta kontakt själv därifrån.

Annars är LinkedIn om sagt väldigt bra att ha en profil på, se till att aktivt uppdatera den, skriva vettiga saker i folks kommentarer, joina relevanta grupper osv.

Annars har du Blocket jobb också.
Om han/hon verkligen vill ha jobb kan man också gå till diverse bemanningsbolag. Ofta lite lägre ingångslön men betydligt snabbare att komma in på arbetsmarknaden och förhoppningsvis inom 6mån bli överrekryterad.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Arbetsförmedlingen, Linkedin, Monster och Jobbsafari!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Tack så hemskt mycket för all hjälp, uppskattar verkligen det.
Fortsätt lägga till hemsidor om ni kommer på.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

EDIT: Någon hade visst redan nämnt linkedin, nvm.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Det mest effektiva är väl att leta upp de revisionsbyråer han anser är intressanta o kolla under "jobb" på deras hemsida, finns det inget skickar man en spontanansökan!

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem

Man söker arbete hos det företag man är intresserad av att arbeta på.

Inte hos Arbetsförmedlingen eller någon annan konstig tjänst.

Permalänk
Medlem

@aaaaa: revisorer är det generellt ont om, framför allt auktoriserade. Det vanligaste är att revisorerna driver sina egna företag men ansluter sig till ett företag (många mäklare gör samma sak) och då ofta i det som är antingen kommanditbolag eller av den mer vanliga bolagsformen aktiebolag. Så mitt tips är att sätta upp ett bolag och börja kontakta diverse revisionsbyråer, alternativet är att köra i egen regi förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Hej,
Försöker hjälpa en vän (bor utomlands) att söka jobb som revisor i Stockholm och den enda hemsidan jag vet är arbetsförmedlingen.
Finns det andra hemsidor som ni vet där man kan söka jobb?

Om man googlar lite snabbt kommer indeed.com och andra upp, är det nåt att gå efter eller finns allt i arbetsförmedlingen?

Tack på förhand

Linkedin profil kan vara riktigt bra, men det är inte direkt jobbsökningssajt. Där kan du dock få kontakt med arbetsgivare. Jag tyckte däremot sidan var onödigt rörig.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Indeed, Monster, Jobbsafari, blocket etc. Bara gå in på alla sidor och kolla varje dag. Spara sökningen och få den utskickat till en mailadress.
Sedan registrera sig hos alla möjliga rekryteringssidor och lägg in profil/CV och hoppas på att bli kontaktad.

Det har funkat för mig. Tänk på att många sidor KAN ha olika jobb. Det har visat sig att arbetsförmedlingen faktiskt publicerar jobb som många andra sidor inte har publicerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Linkedin profil kan vara riktigt bra, men det är inte direkt jobbsökningssajt. Där kan du dock få kontakt med arbetsgivare. Jag tyckte däremot sidan var onödigt rörig.

Håller med. LinkedIn postas mest cringe-inlägg samt "reklam" nuförtiden enligt mig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HoboCop:

Linkedin profil kan vara riktigt bra, men det är inte direkt jobbsökningssajt. Där kan du dock få kontakt med arbetsgivare. Jag tyckte däremot sidan var onödigt rörig.

Jag ser Linkedin något för de som har bra erfarenhet. Och det tar typ 5 minuter för att få ett ja-svar att komma in på en arbetsintervju hos ett företag där om man har en vettig profil.
I linkedin påstår man kunna en hel del saker, har man då extremt kompetenta personer som bekräftar detta, så ger det så mycket mer än att bara i ett mail påstå att man kan saker.

TS väns största problem är revisor = person som kan företagsekonomi + mycket svensk byråkrati.
TS sa att hens vän bor utomlands och har denna personen tagit sin revisorexamen där plus erfarenhet så blir det mycket svårare.

Nå mitt råd är gör allt. Är man arbetslös så har man tid med platsbanken, monster, linkedin etc.

*edit*
Min känsla är att en revisor utomlands har det betydligt tuffare på svensk arbetsmarknad än vad en IT-nisse utomlands har. För IT-nissen så är det i princip ingen skillnad, ibland behöver de ej ens kunna svenska. Revisorn däremot, ja om denna inte är insatt i svensk byråkrati så kan det bli kostsamt.

*edit2*
Jag vill minnas en skandal kring någon politiker som kallade sig för jurist, denna hade en juristexamen men ej en svensk sådan. Och då skulle personen ej kalla sig för jurist..
Nå lite samma är det med revisor, i alla fall en auktoriserad sådan.
Nå detta är offtopic, min poäng är dock att detta kan försvåra för TS vän.