Spotify anmäler Apple till EU – anklagas för att hämma konkurrens

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Att fler känner till app-affären än Google i mobilen tror inte det minsta på. Otroligt många som använder sina mobiler utan att använda/ladda ner appar. De flesta känner nog till Google.

Fortfarande, Spotify får inte ens nämna att du kan skaffa premium emellanåt – medan Apple säljer Apple Music hårt och skickar t.o.m. notiser för att marknadsföra Apple Music.

https://9to5mac.com/2019/02/09/apple-music-free-trial-push-no...
https://9to5mac.com/2019/02/16/apple-music-referral-notificat...

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av VadSaDu:

Pff, glöm att EU gör något åt Apple..

Jag har faktiskt frågat nån som jobbar inom EU's marknad, eller vad de kallas.. varför de tillåter Apple ha egna kablar, lösningar och egen Browser utan att behöva visa alternativen som Microsoft och Google måste göra, personen jag frågade hade inga konkreta svar..''Vi för ditt ärende vidare'' sen en massa undanflykter.

Edit, grammatikrättelse.

Skrivet av norrby89:

Känns som ett hopplöst fall tyvärr. Apple är ett företag som om och om och om igen visar hur dom lurar sina kunder och tar ut hutlösa priser om något går sönder! Samt vägrar erkänna när dom gör något fel utan skyller istället på användaren! Så man blir inte direkt förvånad över detta och gud vet vad mer dom håller på med!

Skickades från m.sweclockers.com

Apple har tidigare blivit ålagda att pröjsa 13 miljarder Euro pga EU-kommissionen, så jag skulle inte alls vara lika skeptisk som ni är.

https://www.svd.se/apple-falls-av-eu--far-rekordboter
https://www.svd.se/apples-skattemiljarder-far-eu-att-vilja-st...
https://digital.di.se/artikel/apple-borjar-betala-av-skattesk...

Citat:

– Att ge ett enskilt bolag skattefördelar ger det företaget samma fördelar som om det hade fått en stor hög med kontanter. Alltså gäller reglerna om statsstöd för skatteundantag, lika mycket som alla andra typer av stöd.

Väldigt förenklat kan man säga att EU-kommissionen inte bryr sig om huruvida Sverige låter bolagen betala 5 eller 50 procent i skatt, så länge inte ICA tvingas betala 50 procent och Coop kommer undan med 5 procent – eftersom det ger Coop konkurrensfördelar.

Permalänk
Medlem

Är det 30% billigare att prenumerera via spotifys hemsida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Håller med om att Spotify inte är världens bästa bolag, men Apple är värre

Apple må vara lömska, absolut! Men dom betalar faktiskt betydligt mer royalties till låtskrivare så när det kommer till just musik, som artikeln handlade om, är Apple hästlängder bättre! Men ja, alla storbolag är lömska på sina sätt så du har helt rätt

Permalänk
Medlem

Bonde A säljer potatis, gurka, morötter och andra grönsaker i en butik, som han själva odlat fram på sina åkrar.

Bonde B säger att "Jag vill gärna sälja mina potatisar i din butik (Som då kommer konkurera med dina egna potatisar) och Bonde A säger visst, men då kommer vi vilja ha 30% utav vinsten.
På vilket Bonde B går till mamma EU och gnäller att det är orättvist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Nja, att de flesta känner till Google är vi rörande överens om. Det är dock inte poängen, handlar om hur många som faktiskt aktivt använder webbläsaren i en mobiltelefon. Tror det är färre än de 7,5 miljoner (siffror från 2017) av Sveriges 10 miljoner som har appen BankID.

Nu börjar vi dock glida isär från samtalsämnet, du måste väl ändå medge att det är en besvärligare process att inte kunna starta en prenumeration direkt i appen?

Håller definitivt inte med gällande Google i mobilen vs ladda ner appar döma av egen erfarenhet (som utvecklare).

Men ja, det är en enklare process att använda Apples IAP, där är vi överens. Men det är ju enklare p g a Apples betaltjänst kopplat till ditt Apple-id. Väljer Spotify att använda denna tjänst skall de såklart betala för sig. Spotify vill ha kakan och äta den med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Håller definitivt inte med gällande Google i mobilen vs ladda ner appar döma av egen erfarenhet (som utvecklare).

Men ja, det är en enklare process att använda Apples IAP, där är vi överens. Men det är ju enklare p g a Apples betaltjänst kopplat till ditt Apple-id. Väljer Spotify att använda denna tjänst skall de såklart betala för sig. Spotify vill ha kakan och äta den med.

Det är ju det som är grejen, Spotify inte får skapa en egen tjänst likt Apples, även om de så skulle vilja.

Dessutom, tror du att det är fler som använder webbläsaren i mobilen, än som använder appar? Min personliga erfarenhet är att nästan alla uteslutande använder appar som Instagram, Snapchat, Facebook, Messenger men aldrig webbläsaren, detta trots att man kan komma åt exempelvis Facebook via webbläsaren.

Skrivet av Tanax:

Apple må vara lömska, absolut! Men dom betalar faktiskt betydligt mer royalties till låtskrivare så när det kommer till just musik, som artikeln handlade om, är Apple hästlängder bättre! Men ja, alla storbolag är lömska på sina sätt så du har helt rätt

Aha, men är du säker på att gratiskontona inte är inkluderade? Att låtskrivare får mindre pengar från gratiskonton kan man ju förstå

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JBerger:

Bonde A säljer potatis, gurka, morötter och andra grönsaker i en butik, som han själva odlat fram på sina åkrar.

Bonde B säger att "Jag vill gärna sälja mina potatisar i din butik (Som då kommer konkurera med dina egna potatisar) och Bonde A säger visst, men då kommer vi vilja ha 30% utav vinsten.
På vilket Bonde B går till mamma EU och gnäller att det är orättvist.

Japp. För grönsakerna är det såhär. Det som försvårar situationen i det här fallet är väl då just marknadsdominansläget. För grönsakerna finns det ungefär en oändlig mängd andra ställen att sälja sina grönsaker på. Att nå slutkonsument är inte så viktigt i sig.

När det kommer till att sälja musiktjänster så är det inte ett rimligt alternativ att försöka sälja musiktjänsten om man inte kan vara med i appbutikerna. Här blir läget lite annorlunda. Eller ja, de får vara med och konkurrera men med en rätt svidande konkurrensnackdel vilket i sin helhet försämrar möjligheten för en marknad där aktörerna konkurrerar på liknande villkor med bäst produkter.
Vad som sedan är rätt eller fel vet jag inte. Men häri ligger alltså skillnaden.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Håller definitivt inte med gällande Google i mobilen vs ladda ner appar döma av egen erfarenhet (som utvecklare).

Men ja, det är en enklare process att använda Apples IAP, där är vi överens. Men det är ju enklare p g a Apples betaltjänst kopplat till ditt Apple-id. Väljer Spotify att använda denna tjänst skall de såklart betala för sig. Spotify vill ha kakan och äta den med.

Fortfarande, de använder inte IAP på Android. Alldeles oavsett om du får appen från Google Play eller Amazon Appstore.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Håller definitivt inte med gällande Google i mobilen vs ladda ner appar döma av egen erfarenhet (som utvecklare).

Men ja, det är en enklare process att använda Apples IAP, där är vi överens. Men det är ju enklare p g a Apples betaltjänst kopplat till ditt Apple-id. Väljer Spotify att använda denna tjänst skall de såklart betala för sig. Spotify vill ha kakan och äta den med.

Jag är tämligen övertygad att om majoriteten av användare föredrar användning av appar framför att söka sig fram i webbläsaren. Jag skulle säga att antalet mobilanvändare som använder sig av Spotifys webb-spelare kontra deras app är försvinnande litet.

Om du kan regga ett gratiskonto i appen, men inte uppgradera till Spotify-premium, tror du då att de allra flesta användare öppnar webbläsaren och på vinst eller förlust kollar om man kan köpa en premium-prenumeration på deras hemsida? Eller tror du att man kanske överväger att prova den andra topplistade musikapplikationen i app-butiken?

Frågan är ju varför man inte tar betalt av Über, men av Spotify? Använder Über en egen betallösning (alltså inte IAP), som Spotify också skulle kunna göra, men att de själva valt att inte göra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jag är tämligen övertygad att om majoriteten av användare föredrar användning av appar framför att söka sig fram i webbläsaren. Jag skulle säga att antalet mobilanvändare som använder sig av Spotifys webb-spelare kontra deras app är försvinnande litet.

Om du kan regga ett gratiskonto i appen, men inte uppgradera till Spotify-premium, tror du då att de allra flesta användare öppnar webbläsaren och på vinst eller förlust kollar om man kan köpa en premium-prenumeration på deras hemsida? Eller tror du att man kanske överväger att prova den andra topplistade musikapplikationen i app-butiken?

Frågan är ju varför man inte tar betalt av Über, men av Spotify? Använder Über en egen betallösning (alltså inte IAP), som Spotify också skulle kunna göra, men att de själva valt att inte göra det?

Det är fortfarande förbjudet för Spotify att använda en egen lösning, det är t.o.m. förbjudet att hänvisa folk till deras hemsida med erbjudanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jag är tämligen övertygad att om majoriteten av användare föredrar användning av appar framför att söka sig fram i webbläsaren. Jag skulle säga att antalet mobilanvändare som använder sig av Spotifys webb-spelare kontra deras app är försvinnande litet.

Om du kan regga ett gratiskonto i appen, men inte uppgradera till Spotify-premium, tror du då att de allra flesta användare öppnar webbläsaren och på vinst eller förlust kollar om man kan köpa en premium-prenumeration på deras hemsida? Eller tror du att man kanske överväger att prova den andra topplistade musikapplikationen i app-butiken?

Frågan är ju varför man inte tar betalt av Über, men av Spotify? Använder Über en egen betallösning (alltså inte IAP), som Spotify också skulle kunna göra, men att de själva valt att inte göra det?

Jag påstår inte att fler använder Spotify i webbläsare över appen, självklart inte och det var inte vad det handlade om. Jag pratar om att använda Google generellt vs att använda Appar. Tror de flesta googlar på sina telefoner. Att googla ”Spotify” för att hitta en länk för att skapa ett konto är inte svårt.

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av JBerger:

Bonde A säljer potatis, gurka, morötter och andra grönsaker i en butik, som han själva odlat fram på sina åkrar.

Bonde B säger att "Jag vill gärna sälja mina potatisar i din butik (Som då kommer konkurera med dina egna potatisar) och Bonde A säger visst, men då kommer vi vilja ha 30% utav vinsten.
På vilket Bonde B går till mamma EU och gnäller att det är orättvist.

Tänk om Bonde B odlar de överlägset mest kvalitativa grönsakerna och att det bara finns en butik som säljer grönsaker, nämligen Bonde A:s butik. Du som kund, som vill ha de bästa grönsakerna, får antingen köpa dåliga grönsaker för normalt pris, eller bra grönsaker för ett väldigt dyrt pris, samtidigt som du gynnar Bonde A, som inte odlar bra grönsaker.

Om Bonde A inte tillåts att utnyttja sin dominerande ställning som försäljare, så kommer kunderna att gynnas både vad gäller kvalitén och priset på grönsakerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Japp. För grönsakerna är det såhär. Det som försvårar situationen i det här fallet är väl då just marknadsdominansläget. För grönsakerna finns det ungefär en oändlig mängd andra ställen att sälja sina grönsaker på. Att nå slutkonsument är inte så viktigt i sig.

När det kommer till att sälja musiktjänster så är det inte ett rimligt alternativ att försöka sälja musiktjänsten om man inte kan vara med i appbutikerna. Här blir läget lite annorlunda. Eller ja, de får vara med och konkurrera men med en rätt svidande konkurrensnackdel vilket i sin helhet försämrar möjligheten för en marknad där aktörerna konkurrerar på liknande villkor med bäst produkter.
Vad som sedan är rätt eller fel vet jag inte. Men häri ligger alltså skillnaden.

Skapa en egen egen butik finns ju också som alternativ. Fungerar ju för GOG och Epic Game stor, bland många många andra (HumbleBundle, itch.io etc.). Men det är klart det är lättare att gnälla hos EU.
Tycker det är lika fånigt som EUs krav och böter till Microsoft om IExplorer, vafan de får väl göra vad de vill med sin produkt även om de har majoritet av marknaden eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jag är tämligen övertygad att om majoriteten av användare föredrar användning av appar framför att söka sig fram i webbläsaren. Jag skulle säga att antalet mobilanvändare som använder sig av Spotifys webb-spelare kontra deras app är försvinnande litet.

Om du kan regga ett gratiskonto i appen, men inte uppgradera till Spotify-premium, tror du då att de allra flesta användare öppnar webbläsaren och på vinst eller förlust kollar om man kan köpa en premium-prenumeration på deras hemsida? Eller tror du att man kanske överväger att prova den andra topplistade musikapplikationen i app-butiken?

Frågan är ju varför man inte tar betalt av Über, men av Spotify? Använder Über en egen betallösning (alltså inte IAP), som Spotify också skulle kunna göra, men att de själva valt att inte göra det?

Vi kommer ingenstans här, bara spekulationer hur viktigt det är och om någon skulle basera sitt köp enbart på om det går att skapa ett konto i appen eller inte. Netflix med fler är uppenbarligen beredda att ta chansen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Skapa en egen egen butik finns ju också som alternativ. Fungerar ju för GOG och Epic Game stor, bland många många andra (HumbleBundle, itch.io etc.). Men det är klart det är lättare att gnälla hos EU.
Tycker det är lika fånigt som EUs krav och böter till Microsoft om IExplorer, vafan de får väl göra vad de vill med sin produkt även om de har majoritet av marknaden eller inte.

Det går inte att skapa en egen butik för iOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Aha, men är du säker på att gratiskontona inte är inkluderade? Att låtskrivare får mindre pengar från gratiskonton kan man ju förstå

Yes, tyvärr! Detta är alltså % av vad Spotify betalar till låtskrivare för en strömning, oavsett av vem det strömmats. Om man erbjuder en gratismodell måste man ju säkra upp att man kan betala sina kreatörer, annars får man ju betala mellanskillnaden ur egen ficka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det går inte att skapa en egen butik för iOS.

Finns ingenting som hindrar Spotify att skapa sitt eget OS och telefon dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Finns ingenting som hindrar Spotify att skapa sitt eget OS och telefon dock!

Men nu var inte klagomålet att Apple konkurrerar orättvist utanför iOS.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JBerger:

Skapa en egen egen butik finns ju också som alternativ. Fungerar ju för GOG och Epic Game stor, bland många många andra (HumbleBundle, itch.io etc.). Men det är klart det är lättare att gnälla hos EU.
Tycker det är lika fånigt som EUs krav och böter till Microsoft om IExplorer, vafan de får väl göra vad de vill med sin produkt även om de har majoritet av marknaden eller inte.

För windows går det här. Men man får inte ha egna appbutiker på apples mobilplattform riktigt. Så som deras regler för mjukvara är utformat i nuläget är det inte riktigt möjligt ens.
Och ja, även om det skulle tillåtas så är det inte så säkert att det får genomslag vilket kan innebära att frågan om marknadsdominans blir lika relevant även om apple skulle tillåta andra marknader om de ändå är ensamt jättestörst.

Visst kan man försöka sälja sin musiktjänst utanför mobilerna men gissningsvis lär det inte bli någon större hit med tanke på dagens mediakonsumtionsmönster gällande musik. Skulle spotify försöka sälja sin musik via datorer istället för i iphones så kommer det antagligen gå... sådär.

Så hur man än vänder och vrider på det här så har apple en marknadsdominans som gör att det inte går att konkurrera på likadana villkor för en del produktområden.

Med det sagt så förstår jag andra sidans argument också. Ja jag tyckte det lät märkligt när microsoft tvingades lansera en tilläggsmjukvara för att tillåta användaren att via snabbval välja andra webläsare hehe. Deras filhanterare finns det ju också konkurrenter till så som total commander och den delen kom aldrig upp på bordet.

Aja. Själv tycker jag situationen är svår just när det handlar om att det inte är så enkelt att bara välja andra marknader. Hmm...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Skulle inte förvåna mig om Apple förbjuder specifikt Spotify att göra det.

Skrivet av Spotify:

We aren’t seeking special treatment. We simply want the same treatment as numerous other apps on the App Store, like Uber or Deliveroo, who aren’t subject to the Apple tax and therefore don’t have the same restrictions.

Verkar faktiskt vara fallet.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Yes, tyvärr! Detta är alltså % av vad Spotify betalar till låtskrivare för en strömning, oavsett av vem det strömmats. Om man erbjuder en gratismodell måste man ju säkra upp att man kan betala sina kreatörer, annars får man ju betala mellanskillnaden ur egen ficka

Då är ju alltså gratiskontorna inkluderad i den procentsats som du får. Hade Spotify bara haft betalkonton så hade din royalty per lyssnare varit högre, dock kanske du hade haft färre lyssnare. Möjligen att det borde finnas ett sätt för artisterna att förbjuda gratiskonton att lyssna på ens musik.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Aha, men är du säker på att gratiskontona inte är inkluderade? Att låtskrivare får mindre pengar från gratiskonton kan man ju förstå

Spotify, Pandora, Google och Amazon håller på och lobbar just nu för att hålla royalties nere.

När det kom fram att Spotify haft tillgång till sina användares privata Facebook meddelanden sa jag upp mitt premium medlemsskap.

Permalänk
Medlem

Man måste väl inte ha in app purchase? Uber sköter ju sina transaktioner själva? Eller får inte spotify ha appen i applestore och sälja i appen utan att gå igenom applestore?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Filhanterare var ingen mångmiljardbransch, det var en funktion inbyggd i grafiska skal från början, och det fanns det en mängd konkurrenter (på DOS och olika operativsystem) innan Windows slog, men fortfarande ingen mångmiljardbransch. Bundling var ju inte heller riktigt det enda de gjorde, Microsoft sålde operativsystem till PC-tillverkare, men PC-tillverkare fick inte själva bundla andra webbläsare (innan Microsoft fick lov att backa) medan de fick bundla andra program hur fint som helst. Hade Microsoft varit en PC-tillverkare själva eller inte haft tillräckligt med makt för att påverka marknaden hade de givetvis haft mer att säga till om.

Permalänk
Medlem

Problemet är att folk köper Appleprodukter trots att de blir helt inlåsta, vilket många av dem också vet men inte bryr sig så mycket om, för de fattar inte bättre. Det är synd att apple har sin egen musiktjänst som tack vare appleskatten inte går att konkurrera mot. Det Spotify och andra liknande tjänster egentligen skulle göra är att inte erbjuda tjänsten till Applekunder. Då kan de sitta med sitt applemusic och betala sina slantar till Apple, som de ju valt att göra när de köpte enheten. Och alla andra kan njuta av Spotify och andra appar som inte apple gjort. Apple kommer aldrig att släppa in någon på Applestore om de inte kan tjäna en tredjedel från apptillverkaren. Och det bara för att förmedla appen...
Jag hoppas EU kommer fram till att Apple inte får begränsa sina kunder till att bara använda Applestore för att hämta appar. Då skulle de bli svettiga eftersom de inte kan låsa in sina kunder längre.

Nä, snälla Spotify. Gå ihop med en mängd andra apptillverkare som gör populära appar och bojkotta Applestore helt. Gör också en stor affär av det så att alla applekunder får veta att era appar inte är tillgängliga till Apple. Bara till andra plattformar. Då får skrutten själva smaka på sin sura medicin.

Permalänk
Jubileumsmästare

@Ceji: Eller hur. Frågan är ju dock om kunderna skulle vara villiga att offra sin iPhone för att få tillgång till Spotify m.fl.
Hoppas EU ger Apple dryga böter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

@Söderbäck: Filhanterare var ingen mångmiljardbransch, det var en funktion inbyggd i grafiska skal från början, och det fanns det en mängd konkurrenter (på DOS och olika operativsystem) innan Windows slog, men fortfarande ingen mångmiljardbransch. Bundling var ju inte heller riktigt det enda de gjorde, Microsoft sålde operativsystem till PC-tillverkare, men PC-tillverkare fick inte själva bundla andra webbläsare (innan Microsoft fick lov att backa) medan de fick bundla andra program hur fint som helst. Hade Microsoft varit en PC-tillverkare själva eller inte haft tillräckligt med makt för att påverka marknaden hade de givetvis haft mer att säga till om.

Bra tillägg! Tackar för infon 👍
Då blev det tydligare ja!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik11:

Tänk om Bonde B odlar de överlägset mest kvalitativa grönsakerna och att det bara finns en butik som säljer grönsaker, nämligen Bonde A:s butik. Du som kund, som vill ha de bästa grönsakerna, får antingen köpa dåliga grönsaker för normalt pris, eller bra grönsaker för ett väldigt dyrt pris, samtidigt som du gynnar Bonde A, som inte odlar bra grönsaker.

Om Bonde A inte tillåts att utnyttja sin dominerande ställning som försäljare, så kommer kunderna att gynnas både vad gäller kvalitén och priset på grönsakerna.

Varför ska inte Bonde A som har en butik (Som lagt ner tid, pengar, energi, på att skapa en butik) få en del utav kakan?

Skrivet av Petterk:

Det går inte att skapa en egen butik för iOS.

Om man skapar en egen mobil så kan man göra sin egen butik. Varför ska inte Apple tillåtas välja vad som ska få finnas på deras mobiler, genom att tillåta/förbjuda vad som finns i deras butik? På samma sätt som de förbjuder appar som inte släpps via butiken att installeras på mobiler (För det går ju onekligen både skapa en butik och appar till iOS utan att de distribueras via Apple store, även om det inte är lagligt i dagsläget).

Skrivet av Söderbäck:

För windows går det här. Men man får inte ha egna appbutiker på apples mobilplattform riktigt. Så som deras regler för mjukvara är utformat i nuläget är det inte riktigt möjligt ens.
Och ja, även om det skulle tillåtas så är det inte så säkert att det får genomslag vilket kan innebära att frågan om marknadsdominans blir lika relevant även om apple skulle tillåta andra marknader om de ändå är ensamt jättestörst.

Visst kan man försöka sälja sin musiktjänst utanför mobilerna men gissningsvis lär det inte bli någon större hit med tanke på dagens mediakonsumtionsmönster gällande musik. Skulle spotify försöka sälja sin musik via datorer istället för i iphones så kommer det antagligen gå... sådär.

Så hur man än vänder och vrider på det här så har apple en marknadsdominans som gör att det inte går att konkurrera på likadana villkor för en del produktområden.

Med det sagt så förstår jag andra sidans argument också. Ja jag tyckte det lät märkligt när microsoft tvingades lansera en tilläggsmjukvara för att tillåta användaren att via snabbval välja andra webläsare hehe. Deras filhanterare finns det ju också konkurrenter till så som total commander och den delen kom aldrig upp på bordet.

Aja. Själv tycker jag situationen är svår just när det handlar om att det inte är så enkelt att bara välja andra marknader. Hmm...

Jag håller med, det är bra jäkla bökigt. Och hur långt ska man dra det. Ska kalkylatorn också ha olika alternativ vid installation av datorn? Eller notepad (Notepad++ är ju så mycket bätttre!)? Eller samtliga andra program som inte är enbart just själva kärnan/OSet? Det är ju det som blir lite bökigt; Antingen ska microsoft ha helt fria tyglar (De kan vägra ha med "Välj din browser" programmet vid installation) alternativt ska det finnas alternativ, och samtliga existerande alternativ också för den delen, till varenda liten del i operativsystemet. Annars blir det ju skevt om man tvingar microsoft att låta användaren göra ett val utav browser (till förmån för andra browsers) men gör inget för att hjälpa utvecklarna utav kalkylatorer, anteckningsprogram, what have you. Är lite som att tillåta mobiloperatörer 'inte räkna' spotify trafiken, men räkna netflix trafiken. eller twitch trafiken eller podcast trafik eller vad som, som då gynnar spotify inom mediakonsumption men missgynnar netflix och twitch etc.

Iomed det senare alternativet (Tvinga att det ska finnas alternativ för exakt allting) blir en idiotisk användarupplevelse och ett hästjobb för utvecklaren att utföra så anser jag att det tidigare alternativet (låt utvecklaren bestämma vafan den vill själv, monopol eller ej) vara det enda riktiga man kan göra.

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Då är ju alltså gratiskontorna inkluderad i den procentsats som du får. Hade Spotify bara haft betalkonton så hade din royalty per lyssnare varit högre, dock kanske du hade haft färre lyssnare. Möjligen att det borde finnas ett sätt för artisterna att förbjuda gratiskonton att lyssna på ens musik.

Har för mig att vissa album och artister är bara tillgängliga till premium-användare.