Funderar på VR, Vad behövs för VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Vi letar WMR folk som vill testa vår SteamVR 2 beta, om du är sugen fixar jag betanyckel åt dig, PMa mig så fixar jag

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm, låter ju intressant! Har själv ett HP WMR headset och funderar på att köpa mig ett Samsung Odyssey+ nu när det är rea på dom för $300 (dock plus moms, tull och frakt på ytterligare ca $100).
Jag skickar ett PM, ställer gärna upp och testar VR-spel

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Avstängd

Tack för PM

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

spara pengarna å köp en resa istället.
Visst VR är kul nån/några veckor sen är man less och det samlar bara damm... jag hade oculus rift, har 5-6kompisar som upplevde samma som mig, det blir för besvärligt.

jag körde på en ryzen 1700x och ett gtx 1070 utan problem, en polare körde med en clockad 3770k och radeon 290x utan problem (enligt hans utsago iaf)

Jag förstår vad du menar, men skulle vilja nyansera det lite. Teknologin och upplevelsen är häftig, men det behövs bra innehåll för att matcha. Om man plockar en handfull populära titlar som Beat Sabre, Space Pirate Trainer och liknande så är var och en kul i ett par timmar, men i ärlighetens namn är de flesta spelen där ute bara tech-demos. Så fort du hittar en riktigt genomarbetad titel som har bra innehåll i sig och samtidigt utnytjar VR-upplevelsen så har du ett recept för långvarig användning.

Jag är ett fan av flygsimulatorer, och har klockat ett par hundra timmar i Elite Dangerous och X-plane med HTC Vive under de senaste 9 månaderna. Efter att ha testat en stor hårdvarusimulator för en Airbus (som hade det mesta förutom en rörlig plattform) så skulle jag ändå säga att VR ger en starkare upplevelse.

Kort och gott, de typiska VR-spelen behöver växa till sig, men hittar du ett riktigt spel som har bra stöd för VR så har du en vinnare.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk

Jag är också jäkligt sugen på VR, har dessutom varit det ett tag. Sitter nu med ett GTX 1060 6Gb, vilket verkar vara minimum mer eller mindre för VR. Hur bra blir det då, och hur mycket bättre kan det bli? Min fråga är väl egentligen om det är värt att lägga nuvarande pengar på ett VR-headset, eller om jag bör lägga slantarna på att uppgradera kortet först? Väldigt subjektiv fundering antar jag...

Permalänk
Medlem

@Kofotkenta Köp VR först. Det fungerar med 1060. Iaf Rift och Vive, vet inte hur det är med dom som kör högre upplösning än dessa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

VR är framtiden inom räckhåll. Tänk att du skall reparera din tvättmaskin. Tag på "glasögonen" men se rätt in i maskinen och få instruktioner exakt vad du skall göra. Reservdelar kan beställas väldigt bekvämt.
VR kommer att medföra att yrkesutbildningar kan kortas eller avskaffas. Är man inte darrhänt så kan man även utföra hjärttransplantationer och lönande skönhetsoperationer!

Som innan sagt, det är mer ar (augmented reality), typ microsoft hololens som lägger till mer till riktiga värden (otroligt cool teknik).

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem

Jag skulle starkt rekommendera att vänta på Occulus Quest. Visst går det inte att köra lika fet grafik som i Vive men att slippa kablar och kunna ta med sig headsetet och köra var man vill utan kablar är för mig ett vinnande koncept!

Kommer troligtvis släppas i slutet av april/början på maj i USA. Borde komma till Sverige kort därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kofotkenta:

Jag är också jäkligt sugen på VR, har dessutom varit det ett tag. Sitter nu med ett GTX 1060 6Gb, vilket verkar vara minimum mer eller mindre för VR. Hur bra blir det då, och hur mycket bättre kan det bli? Min fråga är väl egentligen om det är värt att lägga nuvarande pengar på ett VR-headset, eller om jag bör lägga slantarna på att uppgradera kortet först? Väldigt subjektiv fundering antar jag...

Du kan helt klart börja med VR.
Jag har ett Geforce 1060 6GB och tycker det fungerar utmärkt.
nu har jag inte kört dom alldra tyngsta spelen kanske men flesta VR spel har inte FET grafik och upplevelsen är bra.
Jag spelat en del Creed Rise to glory som är ett boxningsspel som man gör snabba rörelser i, upplever inge hack/lagg.
man kan ju dessutom sänka kvaliten om man skulle uppleva det

rekomenderar helt klart att du köper VR headset först

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc