Sony lanserar spelströmningstjänsten Playstation Now i Sverige

Permalänk
Melding Plague

Sony lanserar spelströmningstjänsten Playstation Now i Sverige

Sony lanserar nu Playstation Now i ett flertal nya länder, varav ett är Sverige. Tjänsten kostar 149 kronor i månaden och gör det möjligt att strömma Playstation-exklusiva spel till PC.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är detta då en tilläggstjänst för PS-plus eller får man rabatt om man köra båda?

Permalänk
Medlem

"Spelen strömmas från våra servrar via din internetanslutning med en högsta upplösning på 720p. Ljudet för strömmade spel är i stereo. Surroundljud stöds inte. "

Synd det inte går att ändra upplösning :/

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Synd att kontrollen är ett måste och att som Scorpius skrev, upplösning på 720p bara

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Intressant för mig!

Edit: 720p gör det mindre intressant. Jag gillar dock idén!
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag vill verkligen skaffa ett Playstation, men jag kan inte gå med på att betala 145kr/mån för något som borde vara gratis

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem

Fungerar okej, ser ut som potatissallad och ljudet är ganska... meh. Men fungerar gör det. Ungefär 17-19mbit/s som den tuggar igenom nu när jag prövat lite.

Fungerar fint med 360 dosa dock.

Bara logga in och pröva i 7 dagar gratis så får man själv avgöra om man gillar det eller ej.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Skulle bli intressant om alla ps4-spel fanns där

Permalänk
Medlem

Segt att det på PS4 går att strömma spelen i 4k-upplösning medan PC-användare får nöja sig med 720p och kasst ljud Hoppas att detta ändras i framtiden!

Permalänk
Medlem

Detta ser lovande ut, ska bli spännande hur de utvecklar detta prestanda- och kvalitetsmässigt.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Segt att det på PS4 går att strömma spelen i 4k-upplösning medan PC-användare får nöja sig med 720p och kasst ljud Hoppas att detta ändras i framtiden!

Kommer nog bara ta dom 5 år till innan dom fixar det

Permalänk
Medlem

4K med hyfsat effektiv komprimering skulle ju spara bandbredd, men jag gissar att en sån typ av komprimering kostar för mycket vad gäller ökade latenser? Är det anledningen till endast 720p måntro?
I den bästa av världar så hade ju det här alternativet varit överlägset bäst för de som bara ibland vill ägna tid åt att nöta igenom specifika titlar istället för att köpa både konsol och spel. Kötta igenom ett spel som RDR2 på en månad kan man ju lätt göra om man ger upp allt annat för ett tag.

Själv sitter jag på basmodellen men har sparat RDR2 på grund av att jag vill ha bästa möjliga upplevelsen. Hoppas på PC version men hade helt klart tagit det här tjänsten om den hade gett mig 4K.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMacho:

Jag vill verkligen skaffa ett Playstation, men jag kan inte gå med på att betala 145kr/mån för något som borde vara gratis

Låter som en fantastisk affärsidé

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMacho:

Jag vill verkligen skaffa ett Playstation, men jag kan inte gå med på att betala 145kr/mån för något som borde vara gratis

Hur tänker då då? Varför borde det vara gratis? Sony är inget välgörenhetsbolag

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Hur tänker då då? Varför borde det vara gratis? Sony är inget välgörenhetsbolag

Man får anta att inlägget blandar ihop PS Now och PS+, jag som tidigare PS4-ägare tyckte också att det var lite snålt att inte bjuda på onlinebiten, borde inte mikrotransaktioner osv. ganska lätt klara av drift/serverkostnader?

On topic; Kört PS Now ett tag mest för att kunna spela Bloodborne, och tycker det funkar helt okej!

Permalänk
Medlem

Har inte hört talas om det här förut, men det verkar ju vansinnigt bra i teorin. Går man in på forumen för PS Now verkar det dock som att det finns mängder med problem, mest relaterat till att man tappar uppkopplingen till spelet/servern. Om det blir stabilare och man i framtiden kan streama i 1080p skulle jag lätt skriva upp mig på några månader för några PS4-spel som jag velat spela, men inte tillräckligt mycket för att köpa en konsol.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem

Så då har man äntligen testat, kan ju säga så här.

Bildkvalitet på PC'n suger något enormt, totalt ospelbart om du frågar mig på den punkten.

Dock när det gäller hur responsiv det är, så funkar det riktigt bra, faktum är att det funkar bättre än Remote play från en PS4 till Dator i samma nätverk, det är faktiskt betydligt rappare och då var det ändå acceptabelt.

När jag testade bloodborne så kan jag inte säga att jag kände någon skillnad mot att när jag spelade det direkt på konsolen. ( Förutom rejält dålig Bildkvalitet )

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Så då har man äntligen testat, kan ju säga så här.

Bildkvalitet på PC'n suger något enormt, totalt ospelbart om du frågar mig på den punkten.

Dock när det gäller hur responsiv det är, så funkar det riktigt bra, faktum är att det funkar bättre än Remote play från en PS4 till Dator i samma nätverk, det är faktiskt betydligt rappare och då var det ändå acceptabelt.

När jag testade bloodborne så kan jag inte säga att jag kände någon skillnad mot att när jag spelade det direkt på konsolen. ( Förutom rejält dålig Bildkvalitet )

https://i.imgur.com/OhIT4xG.jpg

Sammanfattar min upplevelse rätt exakt.

Kass bildkvalitet, men responsivt var det.

Permalänk
Medlem

Jag har googlat men inte riktigt förstått. Funkar det med andra kontroller, som tex Xbox 360 och Nintendo Switch Pro Controller?

Permalänk
Medlem

Någon som testat det på sin PS4 Pro och kan säga om det fungerar bra?
Jag har både PS4 Pro och PC och skulle gärna betala om jag kunde spela på båda platserna.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag har googlat men inte riktigt förstått. Funkar det med andra kontroller, som tex Xbox 360 och Nintendo Switch Pro Controller?

Har inte testat men det ska funka med Xinput kompatibla kontroller som 360/One, kanske finns problem vissa PS4 titlar får problem som använder touchpadden men kan inte svara på det. Som sagt va gratis att testa i 7 dagar.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Schysst recension av tjänsten:
https://youtu.be/xzHFWmSyrrU

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Känns rätt dyrt, hade tänkt mig max 50-75:-/månad för en sån här tjänst. Och typ 500:- för en direkt helårstäckning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Känns rätt dyrt, hade tänkt mig max 50-75:-/månad för en sån här tjänst. Och typ 500:- för en direkt helårstäckning.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade inte haft något emot 149 SEK per månad om utbudet är bra och kvalitén är högre.

Upplösning tycks vara 720p, och bitraten låg någonstans mellan 5-10 Mbps.

Jag hade gärna sett 1080p vid 15-20 Mbps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Jag hade inte haft något emot 149 SEK per månad om utbudet är bra och kvalitén är högre.

Upplösning tycks vara 720p, och bitraten låg någonstans mellan 5-10 Mbps.

Jag hade gärna sett 1080p vid 15-20 Mbps.

Jo iofs, men som du säger så ska i så fall kvalitén vara så top det kan vara. Har inte testat tjänsten så kan inte uttala mig där, men tycker ändå det känns dyrt... Åtminstone för min del

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Inte någon kul upplevelse på 65 tum. Det flöt på bra men då upplösningen är urusel och ljudet kasst är det ingen rolig upplevelse. Strax över DVD kvalité och stereo med 128 kb i bitrate 2019?! Det märkliga är att detta ändå suger mellan 15-20 mb/s så komprimeringen lär ju vara i mpegklass. 1 av 5 i Betyg till det priset. Sitter du enbart med en 32 tummare och tv-ljud så kanske det är acceptabelt. I mitt fall är det inte. Gör om och gör rätt Sony!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Blev först exalterad över att kunna spela PS4-exklusiva titlar på PC men insåg snart att Red Dead Redemption eller God of War inte fanns tillgängligt. Mest rätt gamla spel vad jag kunde utröna.

Eller har jag fattat något fel?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Inte någon kul upplevelse på 65 tum. Det flöt på bra men då upplösningen är urusel och ljudet kasst är det ingen rolig upplevelse. Strax över DVD kvalité och stereo med 128 kb i bitrate 2019?! Det märkliga är att detta ändå suger mellan 15-20 mb/s så komprimeringen lär ju vara i mpegklass. 1 av 5 i Betyg till det priset. Sitter du enbart med en 32 tummare och tv-ljud så kanske det är acceptabelt. I mitt fall är det inte. Gör om och gör rätt Sony!

Skickades från m.sweclockers.com

Föredrar nog allt det där över hög latens..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Testade spela Red Dead Redemption på PC, precis som föregående säger så är inte bildkvalitén inte något direkt man skryter om, hade hoppas på den fronten de kunde se mycket snyggare ut. Annars så går de ju spela på, om man inte är så noga hur bildkvalitén ser ut.

De är ju kul att Playstation NOW finns i Sverige.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edge1:

Man får anta att inlägget blandar ihop PS Now och PS+, jag som tidigare PS4-ägare tyckte också att det var lite snålt att inte bjuda på onlinebiten, borde inte mikrotransaktioner osv. ganska lätt klara av drift/serverkostnader?

On topic; Kört PS Now ett tag mest för att kunna spela Bloodborne, och tycker det funkar helt okej!

Så kan det vara, för jag förstod det var det just att man måste ha PS+ och PS Now som tillägg för att det skulle fungera.

edit: stavning

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631