Tim Sweeney: "Spelutbud enda sättet att konkurrera med Steam"

Permalänk
Melding Plague

Tim Sweeney: "Spelutbud enda sättet att konkurrera med Steam"

Epic Games VD berättar i en intervju att det inte går att konkurrera med Steam genom bättre funktioner i spelbutiken, utan det som krävs är ett bättre spelutbud.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Eller lägre priser...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Testpilot

Otippat att VD'n för ett företag som köper upp exklusiva rättigheter tycker det är bättre att göra så än att faktiskt tävla om den bättre produkten, vilket dom uppenbarligen inte har kompetens att leverera.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Eller att släppa spel som inte är beroende av 3:e part för att fungera.

Permalänk
Medlem

Hahaha no shit, är det alltså utbud och priser som avgör om en butik blir framgångsrik eller inte?

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

"Epic Games VD Tim Sweeney berättar i en intervju att det inte går att konkurrera med Steam genom bättre funktioner i spelbutiken"

Ehhh jo... Ge mig bättre möjligheter att skapa konton till mina barn som jag kan styra innehållet för och som får möjlighet att spela spel jag köpt utan att lösa hela mitt bibliotek så passar det mig TUSEN gånger bättre än Steam just nu.

Steam var grymt och fungerade prima så länge man var ensam gamer i familjen. Men OMG vad styltigt det är så fort man har en familj där mer en en har en dator och vill spela spel.

Digital distribution skulle lösa allt. Spelen skulle bli billigare, utvecklarna tjäna mer och tillgången öka. Hmmm... Det är smidigare för mina barn att spela spel från min fysiska sammling 360 och XBox One spel än att försöka spela spel ifrån min 1500+ sammling på Steam.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Eller lägre priser...

Jo, han säger det också "These battles will be won on the basis of game supply, consumer prices, and developer revenue sharing."

Permalänk
Medlem

@inquam: Svårt att spela spel om det inte finns några spel att köpa på plattformen.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem

Microsoft resonerade nog liknande när dom lanserade UWP och sin egen store. Lät lite annorlunda då från Sweeney, skillnad på plättar och pannkaka.

Skrivet av dlq84:

Jo, han säger det också "These battles will be won on the basis of game supply, consumer prices, and developer revenue sharing."

Uppenbart att han inte ämnar att Epic store ska konkurrera på konsument-priserna då Epic-stores köpta exclusives endast lett till höjda priser.

Permalänk
Medlem

DRM fritt hade varit bra med.
Tråkigt att GoG är dom ända som förespråkar detta.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Han har inte fel. Valve har idag en monopol situation. För många (majoriteten? minoriteten?) spelar launchern 0 roll, utan det är bara ett hinder i vägen till spelet man vill åt.

Ska bli intressant och se vilka mer spel som blir exklusiva till EGS.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Kan ifs hålla med om att Steam känns ganska stelt gällande UI och UX. Finns funktioner för att följa curators, men det är inte bra. De lever ju mycket på att man redan är investerad så man orkar inte flytta till en annan plattform. Jag önskar att vi kunde ha en plattform där man kan hantera digitala produkter på ett mera fysiskt sätt, dvs med en andrahandsmarknad för spel, eller att man kan byta spel med varandra, samt att det är öppet köp i längre än 2h eller vad det är nu på steam. (det är 14 dagar men man får inte ha spelat mer än 2h har jag för mig)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

me wantz Linux!

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem

Utgivarna slutar nog med exklusivitet när de ser hur det går, då blir det dags för Epic att tänka om lite också.

Att Steam/Valve tar mer är inte särskilt relevant när Valve tar noll kronor när de säljer aktiveringskoder de hämtar fritt från Steam. Ett AAA-spel kommer aldrig hamna på att ge 20-30 % av omsättningen till Valve. Stor del av försäljningen sker utanför Steam. Epic Games Store har istället ingen funktion för att hämta aktiveringskoder att sälja på auktoriserade tredjepartsåterförsäljare. Spelen blir således inte synliga på den största butiken, eller på de stora återförsäljarna, på Amazon, hemelektronikbutiker o.s.v. Inte utöver den lilla fysiska distribution som kommer finnas.

Permalänk
Medlem

Vilken mupp han är alltså!!

"marginally more store features" - vadå marginellt fler features? EGS har ju knappt några alls! Refund funktionen är dessutom helt manuell vad jag förstått så det räknas inte som en feature.

Det är bara ursäkter, inget annat.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hjälpsam

Tim Sweeney skall absolut inte förväxlas med Sweeney Todd, den förra är VD för Epic Games, den senare en fiktiv barberare, som skär halsen av folk och gör köttpajer av dem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Visst, det kan jag köpa. Men då ska det göras på rätt sätt, lite som Oculus har gjort. Alltså att pumpa in pengar i spelutveckling för att utveckla spel som annars aldrig hade existerat.

Men istället för att förbättra sin egen plattform så väljer Epic att betala för att försämra sina konkurrenters, genom att köpa exklusivitet för spel som redan är utvecklade.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Vilket är lustigt, för Steam är kända för sin fruktansvärt dåliga support. Det enda Steam egentligen har att konkurrera med är just utbud(och försprång så klart). Hitta någon annan nisch, vad som helst så är jag övertygad om att du kan konkurrera, även med ett ganska knapert utbud. Valve själva har ju för den delen heller inte särskilt stort utbud på sin egen plattform. Meeeen, att erbjuda fler halvtaskiga implementationer av features ingen använder annat än i nödfall är inte sunt, det är Microsoft.

Permalänk
Medlem

Tycker Steam har alldeles för mycket funktioner som man inte har behov av, skulle vilja ha en "clean" spellauncher som inte tar massa hårddiskyta i anspråk. Inte för att det spelar jättestor roll nuförtiden men ändå. Så dom borde ha ungefär som firefox web-läsaren att man laddar hem de moduler/paket man har behov av.

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Otippat att VD'n för ett företag som köper upp exklusiva rättigheter tycker det är bättre att göra så än att faktiskt tävla om den bättre produkten, vilket dom uppenbarligen inte har kompetens att leverera.

Kunde inte sagt det bättre själv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Utgivarna slutar nog med exklusivitet när de ser hur det går, då blir det dags för Epic att tänka om lite också.

Att Steam/Valve tar mer är inte särskilt relevant när Valve tar noll kronor när de säljer aktiveringskoder de hämtar fritt från Steam. Ett AAA-spel kommer aldrig hamna på att ge 20-30 % av omsättningen till Valve. Stor del av försäljningen sker utanför Steam. Epic Games Store har istället ingen funktion för att hämta aktiveringskoder att sälja på auktoriserade tredjepartsåterförsäljare. Spelen blir således inte synliga på den största butiken, eller på de stora återförsäljarna, på Amazon, hemelektronikbutiker o.s.v. Inte utöver den lilla fysiska distribution som kommer finnas.

Vad menar du? Man kan visst köpa nycklar från tredje parts siter för EGS

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av INCSlayer:

Vad menar du? Man kan visst köpa nycklar från tredje parts siter för EGS

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, egentligen inte! Enda källan för koder är retailkopior. Finns ingen auktoriserad återförsäljare för spel på Epic Games Store, utgivarna får inte några aktiveringskoder de kan sälja själva utöver de som de stoppar in i den fysiska distributionen. Alla hänvisas direkt till Epic Games Store, auktoriserade återförsäljare säljer inte vidare aktiveringskoder från fysiska kopior så de finns helt enkelt inte där.

Permalänk
Medlem

Bara att ha en refund period på 3 timmar istället för 2 timmar skulle nog få Epic game store att få öka kunder explosionsartat men istället får vi bara skit o exklusivt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Kan ifs hålla med om att Steam känns ganska stelt gällande UI och UX. Finns funktioner för att följa curators, men det är inte bra. De lever ju mycket på att man redan är investerad så man orkar inte flytta till en annan plattform. Jag önskar att vi kunde ha en plattform där man kan hantera digitala produkter på ett mera fysiskt sätt, dvs med en andrahandsmarknad för spel, eller att man kan byta spel med varandra, samt att det är öppet köp i längre än 2h eller vad det är nu på steam. (det är 14 dagar men man får inte ha spelat mer än 2h har jag för mig)

2 timmar räcker alltid för mig iaf för att veta om spelet är nånting jag gillar eller ej.
Säkert refundat 25 spel de senaset året utan ett enda tjafs från Steam, tar oftast under 3 timmar dessutom.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Vilken mupp han är alltså!!

"marginally more store features" - vadå marginellt fler features? EGS har ju knappt några alls! Refund funktionen är dessutom helt manuell vad jag förstått så det räknas inte som en feature.

Det är bara ursäkter, inget annat.

Här menar man nog att så länge utbudet är lågt på spel i butiken krävs det inte avancerade funktioner för att vinna över kunder. Mer utbud av spel = fler funktioner tror jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Positiva verkans faktorer är word of mouth, slumpen, bra gui, bra priser & andra saker inte utbudet då det funnits flertal produkter som gått antingen bra eller dåligt med skralt utbud. Jag klappade Lassie en gång så det här uttalandet kan bli en nyhet.

Permalänk
Medlem

Varför skulle man som köpare välja EPic Games Store när priset likväl är samma för konsument som i Steam store?

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Inget linuxstöd. Blir inget med det.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Man blir bara mer och mer illa till mods när man hör gubbens alla uttalanden.

Men det är väl bra att han är öppen med det hela nu, till skillnad från när de tog metro ifrån steam strax innan lansering.

Sedan är det lustigt det där med priser. Ett fullprisat spel på steam är 60 euro. På EGS så blir det ca 64-65 euro istället eftersom vi kunder måste stå för transaktionskostnaderna. Det är sådant vi får ta för att de ska kunna erbjuda sin så kallade bra deal till utgivarna.

Men men börjar bli tjatigt det här med EGS, orkar snart knappt diskutera ämnet. Allrahelst här på swec då vi är typ samma användare i varenda tråd som alla vi har våran egna sida vi står på. Så diskussionerna går oftast bara runt i cirklar.
Likaså är det på reddit fast än värre, där ska folk trolla och smutskasta varandra istället för att föra en diskussion.

Men sedan får jag väl även ta tillbaka en punkt jag nämnt i tidigare diskussioner, jag gav EGS benefit of the doubt, att om en 5-10 års period så lär dom ha blivit bättre när det kommer till funktioner m.m. Men här erkänner de ju nu att det är något som står långt ner på deras to-do lista.

Mjo, jag lär nog aldrig gå över till EGS inte ens om de skulle permanent köpa upp mitt favoritspel.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker GoG klarar att konkurrera med steam utan att ha samma bredd som steam. Spel Utan DRM är att föredra. Sen är det nice att alla äldre spel funkar på GoG. Är inne i en nostalgi fas så GoG ser lite bättre ut än normalt.

Deras UI kan behöva uppdateras dock det är svårt att använda deras spel sök i butiken då du måste gå till browse all games för att kunna söka, istället för att ha det på första sidan i butiken!

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.