Den stora Playstation 4-tråden

Permalänk
Medlem

Hej. Min ena pojk har brutit strömmen när ps4an är på g att stänga av. Så har han gjort massvis med gånger trots att jag sagt till. Den här gången så sket det sig rejält. Den startar inte alls.

Jag är nu helt fast. Det går inte att uppdatera för den fastnar när den kontrollerar lagringsytan efter den gjort uppdateringen, och så blir det även när jag ska bygga om databasen.

Det jag läst mig till så dom alternativen som är kvar tar bort allt på konsolen.
För mig är detta egentligen inget alternativ att bli av med ungarnas sparade spel....

Utan att ha kollat via google (jävligt stressad och irriterad då jag ska iväg) så undrar jag om det på nåt sätt går att plocka ut hdd:n och föra över filerna till datorn och sen tillbaka på nåt sätt ?

Har en ps4 slim, tacksam för svar.

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Inaktiv

Var det inte tänkt att det skulle bli möjligt att ändra kontonamn i början av året? Har Sony glömt bort det eller är det uppskjutet eller något?

Permalänk

Hur är detta med att lämna kvar spel skivan i konsolen tills nästa spel session, eller är sådant ajjabajja och något man bör undvika?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Hur är detta med att lämna kvar spel skivan i konsolen tills nästa spel session, eller är sådant ajjabajja och något man bör undvika?

Varför skulle det vara ett problem att låta skivan sitta i så länge man inte är färdigt med spelet även om det tar veckor tror du?

Nej det är helt okej att låta den sitta i.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kevlarheart:

Hur är detta med att lämna kvar spel skivan i konsolen tills nästa spel session, eller är sådant ajjabajja och något man bör undvika?

Att flytta konsollen med skiva i är väl möjligen det man bör vara försiktig med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläjd:

Hej. Min ena pojk har brutit strömmen när ps4an är på g att stänga av. Så har han gjort massvis med gånger trots att jag sagt till. Den här gången så sket det sig rejält. Den startar inte alls.

Jag är nu helt fast. Det går inte att uppdatera för den fastnar när den kontrollerar lagringsytan efter den gjort uppdateringen, och så blir det även när jag ska bygga om databasen.

Det jag läst mig till så dom alternativen som är kvar tar bort allt på konsolen.
För mig är detta egentligen inget alternativ att bli av med ungarnas sparade spel....

Utan att ha kollat via google (jävligt stressad och irriterad då jag ska iväg) så undrar jag om det på nåt sätt går att plocka ut hdd:n och föra över filerna till datorn och sen tillbaka på nåt sätt ?

Har en ps4 slim, tacksam för svar.

Enkelt svar. Nej det går inte. PS4 kör ett eget filsystem som inte en dator kan läsa. Om du kan startar konsolen normalt och komma in i inställningar så finns säkerhetskopiering där.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1550718-ps4-harddisk-b... TS undrar samma lite längre fram.

Har ni PS Plus på kontot så kan ni ha turen att de mesta av sparfilerna till de flesta av spelen blir automatiskt sparade i molnet samtidigt som det sparas på konsolen och då är det bara att ladda ner de igen efter en ominstallation om det behövs.

Tips till framtiden: Se till att det inte går att bryta strömmen på ett enkelt sätt. Skippa fördelare med brytare och tejpa fast kontakterna. Och låt nu verkligen detta bli en läxa att lära för honom, om du inte redan gjort det

Lycka till

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläjd:

Hej. Min ena pojk har brutit strömmen när ps4an är på g att stänga av. Så har han gjort massvis med gånger trots att jag sagt till. Den här gången så sket det sig rejält. Den startar inte alls.

Jag är nu helt fast. Det går inte att uppdatera för den fastnar när den kontrollerar lagringsytan efter den gjort uppdateringen, och så blir det även när jag ska bygga om databasen.

Det jag läst mig till så dom alternativen som är kvar tar bort allt på konsolen.
För mig är detta egentligen inget alternativ att bli av med ungarnas sparade spel....

Utan att ha kollat via google (jävligt stressad och irriterad då jag ska iväg) så undrar jag om det på nåt sätt går att plocka ut hdd:n och föra över filerna till datorn och sen tillbaka på nåt sätt ?

Har en ps4 slim, tacksam för svar.

Prova att installera om PS4an om den startar igen..
Tar inte mer än ett par minuter att installera om den, tar längre tid att installera om alla spel sen
https://www.playstation.com/en-us/support/system-updates/ps4/...

Permalänk
Medlem

@ExcZist @Mega-Dark tack för svaren. Har testat installera om men när den kommer till System Storage Checking så låser det sig och jag får meddelandet att det inte går starta ps4an. Går heller inte med nåt annat av dom andra alternativen som finns vid safe mode booten. Har tyvärr inte ps+ så inget sparat på molnet.

Easeus säger sig själva ha nåt program som kan hitta kraschade filer på ps4 men internet håller inte med om deras påstående...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläjd:

@ExcZist @Mega-Dark tack för svaren. Har testat installera om men när den kommer till System Storage Checking så låser det sig och jag får meddelandet att det inte går starta ps4an. Går heller inte med nåt annat av dom andra alternativen som finns vid safe mode booten. Har tyvärr inte ps+ så inget sparat på molnet.

Easeus säger sig själva ha nåt program som kan hitta kraschade filer på ps4 men internet håller inte med om deras påstående...

Skickades från m.sweclockers.com

Kan det vara hårddisken som är kass?
Har aldrig haft just det problemet men när spel har hängt sig så har jag fått dra ur strömmen och då har den ju inte alltid startat som den ska men fick installera om den 1 gång.. Du kan ju prova en 2.5 HDD eller SSD och se om det funkar.

Permalänk

Extern hårddisk ps4pro

Tja, nån som har nått tips på bra å billig extern hårddisk till ps4pro?
Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns det några "trick/tips" när det kommer till att sikta i fps spel på konsol? Testade lite bf5, apex och rainbow 6 men att sikta samt kontroll av rekyl var en hemsk upplevelse. Senaste jag spelade fps på konsol var golden eye på n64 så ovana är ju en stor del men trodde inte det skulle vara så extremt "opraktist" som jag upplevde det.

Såg även att det finns mus och tagentbord för ps4 som det ska fungera att spela med? Är det något som folk använder och vi på kontroller spelar med/emot?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alahadi:

Finns det några "trick/tips" när det kommer till att sikta i fps spel på konsol? Testade lite bf5, apex och rainbow 6 men att sikta samt kontroll av rekyl var en hemsk upplevelse. Senaste jag spelade fps på konsol var golden eye på n64 så ovana är ju en stor del men trodde inte det skulle vara så extremt "opraktist" som jag upplevde det.

Såg även att det finns mus och tagentbord för ps4 som det ska fungera att spela med? Är det något som folk använder och vi på kontroller spelar med/emot?

Skickades från m.sweclockers.com

Är ju autoaim på konsol? (men går att sätta på.. så du har det nog avstängt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alahadi:

Finns det några "trick/tips" när det kommer till att sikta i fps spel på konsol? Testade lite bf5, apex och rainbow 6 men att sikta samt kontroll av rekyl var en hemsk upplevelse. Senaste jag spelade fps på konsol var golden eye på n64 så ovana är ju en stor del men trodde inte det skulle vara så extremt "opraktist" som jag upplevde det.

Såg även att det finns mus och tagentbord för ps4 som det ska fungera att spela med? Är det något som folk använder och vi på kontroller spelar med/emot?

Skickades från m.sweclockers.com

Övning ger färdighet. Fins inga bra genvägar som efterliknar PC

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Är ju autoaim på konsol? (men går att sätta på.. så du har det nog avstängt)

Yeah det är påslaget handlar mer om att det känns extremt klumpigt att placera sig någorlunda rätt utan att behöva justera fram och tillbaka hela tiden. Inte enbart i stidens hetta

Skrivet av Mega-Dark:

Övning ger färdighet. Fins inga bra genvägar som efterliknar PC

Inte det som det frågas efter. Finns ju en hel del inställningar och taktiker

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@rackanrall: Tror det är Seagate som har en anpassad disk på 4TB till PS4:an för strax över tusingen.

Permalänk
Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Jaha, någon som bytt Online-ID på PS4 än då?

Hur funkar det för dig?
Förlorat massa trophies?
Hur fungerar spel som Battlefield V, CoD Black Ops 4?

Läser ju att man kan få kritiska problem och det inte hjälper att gå tillbaka till sitt gamla igen. Och att spel man köpt inte kommer va kvar. Varför riskera tänker jag? Även om man har ett pissnamn utan vidare eftertanke.

Permalänk

Jag har bytt har dock en hunnit kolla om det hänt något skumt. Böt via datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Inaktiv

Blir att byta mitt användarnamn nästa gång jag loggar in på PS4'an. När nu det blir. Väntar på att något ska lanseras till den så jag kan motivera tid att starta upp den. Kanske Gone Days om två veckor.

Lite oroande om spel skulle försvinna. Lika bra att vänta och låta andra alfatesta för min del. Rätt illa att Sony inte styrt upp detta bättre från början med.

Permalänk

Du behöver ju inte starta konsolen. Logga in via telefonen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Trodde man bara skulle kunna byta utan några konstigheter. Detta känns inte värt alls med allt dom säger kan hända. Jag vill ju inte riskera att tappa mina spel jag köpt. Dessutom finns inte Battlefield V i de spel som är testade och redo vad jag såg, fast det kanske iofs var spel släppta innan 1a april 2018 hmm.

Permalänk
Medlem

Har köpt en 4 TB WD Passport extern disk till min PS4 pro, är det en okay lösning? Eller borde jag köpa en intern disk istället? Lyckades inte hitta någon 2.5 4TB disk för rimliga pengar nämligen.

Eller kommer en extern disk bli väldigt långsamt?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag har bytt ut min interna disk mot en ssd på 480 GB. Jag har dessutom en extern 2.5 4 TB som jag lastat in ett gäng spel på men den brukar jag inte använda.
Det blir rätt stor skillnad i laddningstiderna när spelen ligger på ssdn. Speciellt i Destiny.

Skippar du ssd beror det självklart på hur snabb disk du köper. De externa brukar vara snabbare än den interna, speciellt om du satsar på en disk med 7200 rpm.
Lite samma sak på Xbox, de interna diskarna är rätt långsamma i både ps4 och xbox one.

Permalänk
Medlem

SSD gör extrem skillnad in en dator så jag förstår att den gör stor skillnad även i en PS4 som ändå har ganska kraftig hårdvara. Jag är dock inte ute efter att göra konsolen snabbare än vad den är idag utan endast bygga ut lagringsutrymmet.

Det som förvånat mig med PS4 är att alla spel verkar behövas installeras fullt ut vilket gör att det krävs en hel del utrymme. Trotts det måste man ändå ha skivan i när man kör spelen?

Det kändes som vi slog i 1 TB taket relativt snabbt men visst, vi köper egentligen inte alla spel som kommer ut direkt, kanske var det överdrivet att köpa en 4TB disk. Mycket möjligt att en 2 TB(1+2 = 3 TB totalt) hade räckt mer än väl. Oftast spelar vi inte merän 3-4 spel åt gången men det är skönt att slippa installera så snart man får infallet att spela ett annat.¨

När de gäller de interna diskarna så kostar en 4TB 2.5 5400 Seagate disk 2000 kr. Kanske är det ett bättre val än att köra en extern 4 TB disk? Eller ska man kanske helt enkelt nöja sig med en intern 2 TB disk för 1000 kr.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Ja tyvärr installeras så gott som samtliga spel på hårddisken idag. Kan tänka mig att det har mycket med prestanda att göra. Sen får många spel inte ens plats på skivan så de laddas ner och enbart licensen sitter på skivan och den måste därför sitta i när spelet ska spelas.

Satsa på en extern 4 TB:are du på 2.5". Vill du byta ut den interna kan du bara plocka ur disken ur chassit och stoppa i den i ps4:an. Sen kan du ta 1 TB:aren från ps4:an och kasta in i chassit och använda den som extern istället

Här har du en prisvärd disk på 4 TB för 1100 kr:
https://www.power.se/datorer-e-gaming/haarddiskar-och-lagring...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Har köpt en 4 TB WD Passport extern disk till min PS4 pro, är det en okay lösning? Eller borde jag köpa en intern disk istället? Lyckades inte hitta någon 2.5 4TB disk för rimliga pengar nämligen.

Eller kommer en extern disk bli väldigt långsamt?

Skrivet av Jallle:

Jag har bytt ut min interna disk mot en ssd på 480 GB. Jag har dessutom en extern 2.5 4 TB som jag lastat in ett gäng spel på men den brukar jag inte använda.
Det blir rätt stor skillnad i laddningstiderna när spelen ligger på ssdn. Speciellt i Destiny.

Skippar du ssd beror det självklart på hur snabb disk du köper. De externa brukar vara snabbare än den interna, speciellt om du satsar på en disk med 7200 rpm.
Lite samma sak på Xbox, de interna diskarna är rätt långsamma i både ps4 och xbox one.

Skrivet av Jimmy:

SSD gör extrem skillnad in en dator så jag förstår att den gör stor skillnad även i en PS4 som ändå har ganska kraftig hårdvara. Jag är dock inte ute efter att göra konsolen snabbare än vad den är idag utan endast bygga ut lagringsutrymmet.

Det som förvånat mig med PS4 är att alla spel verkar behövas installeras fullt ut vilket gör att det krävs en hel del utrymme. Trotts det måste man ändå ha skivan i när man kör spelen?

Det kändes som vi slog i 1 TB taket relativt snabbt men visst, vi köper egentligen inte alla spel som kommer ut direkt, kanske var det överdrivet att köpa en 4TB disk. Mycket möjligt att en 2 TB(1+2 = 3 TB totalt) hade räckt mer än väl. Oftast spelar vi inte merän 3-4 spel åt gången men det är skönt att slippa installera så snart man får infallet att spela ett annat.¨

När de gäller de interna diskarna så kostar en 4TB 2.5 5400 Seagate disk 2000 kr. Kanske är det ett bättre val än att köra en extern 4 TB disk? Eller ska man kanske helt enkelt nöja sig med en intern 2 TB disk för 1000 kr.

Skrivet av Jallle:

Ja tyvärr installeras så gott som samtliga spel på hårddisken idag. Kan tänka mig att det har mycket med prestanda att göra. Sen får många spel inte ens plats på skivan så de laddas ner och enbart licensen sitter på skivan och den måste därför sitta i när spelet ska spelas.

Satsa på en extern 4 TB:are du på 2.5". Vill du byta ut den interna kan du bara plocka ur disken ur chassit och stoppa i den i ps4:an. Sen kan du ta 1 TB:aren från ps4:an och kasta in i chassit och använda den som extern istället

Här har du en prisvärd disk på 4 TB för 1100 kr:
https://www.power.se/datorer-e-gaming/haarddiskar-och-lagring...

Tänkte bara nämna att senast jag kollade så fans det inga interna 2.5tum diskar på 4TB som skulle få plats i en PS4 pro. Om det inte har ändrats så är MAX höjden på interna disken 9.5mm hög!

Sedan så är de flesta 4TB 2.5 tum externa diskar, helt enkelt 2st 2TB diskar de kör i raid om man läser i de finstilta.

Som sagt ville bara nämna det

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mega-Dark:

Tänkte bara nämna att senast jag kollade så fans det inga interna 2.5tum diskar på 4TB som skulle få plats i en PS4 pro. Om det inte har ändrats så är MAX höjden på interna disken 9.5mm hög!

Sedan så är de flesta 4TB 2.5 tum externa diskar, helt enkelt 2st 2TB diskar de kör i raid om man läser i de finstilta.

Som sagt ville bara nämna det

Seagate har både 4TB och 5TB 2,5" HDD's i 15mm-format. Osäker på hur det är med de andra tillverkarna. Dessa går som du säger inte att montera i utan måste anslutas externt.

Permalänk

@rackanrall: Vilken USB 3.0 hårddisk som helst fungerar.

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Permalänk
Inaktiv

Någon mer som reageat på att Sony börjat köra efterblivna bildklickarcaptchas vid inloggning på store.playstation.com och dessutom, efter det, kräver sms-verifiering?

Permalänk
Inaktiv

Och för den delen, någon mer som spelar Days Gone?