Philips släpper 32-tumsskärm med 4K-upplösning och Ambiglow

Permalänk
Melding Plague

Philips släpper 32-tumsskärm med 4K-upplösning och Ambiglow

Tillverkaren Philips fortsätter satsa på anpassningsbar bakgrundsbelysning för datorskärmar med tekniken Ambiglow. Nu lanserar de ytterligare en ny modell som bestyckas med just det.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant, låter perfekt att ha som kombinerad ps4/pc-skärm med HDR och 4k. Så slipper jag mina dumma LED-strips bakom skärmen som bara lyser vitt också.

Permalänk
Medlem

Brukar med jämna mellanrum kolla vad hemmasnickrat ambiglow skulle kosta, sist jag tittade var det fortfarande för dyrt (för mig).

Skulle inte klaga om fler tillverkare skulle ha liknande lösningar som standard. Annars vettefan varför jag skulle köpa en ny skärm så länge den jag har fungerar.

Permalänk
Vägledare

Köpte tre Hue Play för snart en månad sedan. Visst ser det häftigt ut när man använder det som Ambiglow men vete sören om det är värt pengarna. Lyser i och för sig upp ganska bra också när man har statiskt ljus men ska man bara ha det till det så finns det billigare alternativ så klart.
Men är det inbyggt så varför inte

Permalänk
Medlem

@Hazelberg: Tänkte precis säga detsamma! Vet du förresten om PS4 fungerar med Freesync?

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem

@N0tepad: Tyvärr finns det inget stöd för det.

Permalänk
Medlem

Rgb led + billig arduino = egen ambilight/glow 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem

Sett för mycket pwm-flimrande ambiglow för att våga köpa en sån produkt.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

Vad är då skillnaden på ambiglow och TV-versionen, ambilight?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Vägledare

@Newbranch: Läste precis i artikeln om den andra skärmen som nämns i denna artikeln att Ambiglow endast ska lysa från undersidan av skärmen. Låter otroligt kasst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newbranch:

Vad är då skillnaden på ambiglow och TV-versionen, ambilight?

Tv-versionen är fantastisk, datorskärmsversionen är fucking vidrig och värdelös. TV-versionen sitter som en ram runt TV:n och projicerar bakåt på väggen, datorskärmversionen sitter enbart på undersidan av skärmen och projicerar rakt ner.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Vägledare

@Masyve: Hade en av deras Gioco-modeller för några år sedan. Till och med den hade belysning på varje sida.
Detta var lite av ett skämt att det bara ska lysa från undersidan.

Permalänk
Medlem

32" och 138 PPI ... Är nog en bra avvägning. Det kan kanske t.om vara bekvämt för desktop utan skalning, eller vissa spel pixeldubblat eller bara utan AA.

Jag har Ambilight avstängt på min TV. Jag tycker det distraherar för mycket.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

Vad skulle denna skärm kunna kosta då? Någon som vågar gissa?

Permalänk
Medlem

HDR på en LCD utan local dimming känns lite som sportstolar i en V70...

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

HDR på en LCD utan local dimming känns lite som sportstolar i en V70...

Momentum-serien har local dimming. Dock bara edge-lit och inte full-array, men i och med att det är en VA-panel så gör det inte lika mycket eftersom att VA-paneler har mycket bättre svärta än IPS.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Momentum-serien har local dimming. Dock bara edge-lit och inte full-array, men i och med att det är en VA-panel så gör det inte lika mycket eftersom att VA-paneler har mycket bättre svärta än IPS.

Missförstår jag dig eller säger du samma sak som mig?

Lusigt nog har jag sneglat lite på 436M6VBPAB (som jag antar du syftar på) men avskräckts av att det klagas så mycket på BLB. En recension

Permalänk

Undra vad den kommer att kosta i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

32" och 138 PPI ... Är nog en bra avvägning. Det kan kanske t.om vara bekvämt för desktop utan skalning, eller vissa spel pixeldubblat eller bara utan AA.

Jag har Ambilight avstängt på min TV. Jag tycker det distraherar för mycket.

Skulle säga att det är ganska perfekt upplösning för 4k.
Jag har en 32" 4K och det är väl avvägt, det ser varken för stort eller för litet ut. Oskalat då alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |