Permalänk
Medlem

@BM-Mods: Ska testa Unraid jag också, innan jag gör något annat

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Kika efter två begagnade burkar istället, burkar som duger fint till fortnite och sims kostar mindre än du tänkt lägga på grafikkort.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Kika efter två begagnade burkar istället, burkar som duger fint till fortnite och sims kostar mindre än du tänkt lägga på grafikkort.

Somsagt, man får dugliga gamingburkar (1080p) för de slantarna.

Permalänk
Medlem

@martak: I den listan ser det mer ut som att du bygger 4 burkar?

Permalänk
Medlem

Nu vet jag ju inte vilka spel ungarna ska köra men varför inte bara köra någon tjänst för cloud gaming istället? Sett till att du ens överväger VMs osv så antar jag att det inte handlar om typ CS GO på högsta nivå

Permalänk
Medlem

@IQTRM: Haha vad knepigt... De som är två ska ju vara en och de som är fyra ska vara två...

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

@improwise: Jag har precis skrivit in mig för att testa Geforce Now. Fortfarande i Betastadiet dock.
Vet du nån annan "bra" molnlösning?

Fördelen med en molnlösning är ju att kidsen kan spela även om de inte är hemma (om uppkopplingen är bra).

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

hittade den här guiden: https://forums.unraid.net/topic/57657-video-guide-the-best-wa...

ser ju riktigt snyggt ut

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Hedersmedlem

GTX 1060 för 3 653 kr är ett sjukt dåligt köp idag.

För 3250 kr får du ett GTX 1660 Ti som är mycket mer kraftfullt än ett GTX 1060 6GB.

För 1500 kr får du ett RX 570 4GB från amazon.de som är en aning svagare än ett GTX 1060 3GB, men fortfarnade ett dugligt kort för alla spel i 1080p Medium/high. Går även att inhandla ett RX 580 för runt 2000 kr som ligger runt ett 1060 i prestanda.

GTX 1060 är så klart ett dugligt kort för ändamålet men bör inte kosta mer än ~2000 kr idag för 6GB-varianten. Och där är priserna inte just nu, iaf inte i Sverige.

Alternativt kan du vänta på GTX 1660 och GTX 1650 som kommer ut "snart".

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

@improwise: Jag har precis skrivit in mig för att testa Geforce Now. Fortfarande i Betastadiet dock.
Vet du nån annan "bra" molnlösning?

Fördelen med en molnlösning är ju att kidsen kan spela även om de inte är hemma (om uppkopplingen är bra).

Tyvärr inte då jag nästan bara spelar twitchshooters men för lite mer långsamma spelb borde det fungera utmärkt om man inte typ bori Härjedalen med 4 mil kopparledning till närmaste telestation.

Permalänk
Medlem

@pv2b: Mercí

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

nåt sånt här annars...
Borde ju funka till att sätta upp två VMs "utan problem".

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12374405

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3824356 Köp dessa istället och spara en slant för samma prestanda, köpte själv från ComputerSalg och fick dem på 2½ dagar ( leveranstiden är enda nackdelen med danska butiker ).

Sen går det att spara en hel del på andra komponenter med tanke på vad de ska användas till.

Permalänk
Medlem

@martak:

Om du nu skulle välja att bygga två stycken datorer istället till barnen så skulle ett prisvärt (och bättre än det som länkats tidigare) kunna se ut såhär:

RGB från moderkort och grafikkortet. Chassit är väldigt prisvärt och av lite mindre format, så det är lättare att få plats med i grabb/flickrummet. Det blir också lättare att flytta runt eller ta med till LAN:et hos kompisarna. Lägg gärna till en fläkt eller två till chassit då det endast följer med en. Om du vill göra dem lite mer personliga kan du ju göra detta i form av vilken färg det är på fläktarna.

Alternativt finns det ordentlig rea på NZXT H400 just nu hos Inet. Ett väldigt fint premiumchassi (också m-ATX likt chassit i korgen ovanför) som finns i lite olika färger. Även Phanteks P300 tycker jag är både snyggt och har dessutom lite RGB på sidan. Focus G som du hade kikat på är det absolut inte något fel på - men finns bättre om du ändå tänkt byta ut fläktarna.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@martak : Jag föreslår att du även provar Proxmox.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Superstort tack till alla denna tråd Kommer återkoppla när jag bestämt mig. Sånt jävla velande fram och tillbaka... Egna burkar eller VMs...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

https://komponentkoll.se/bygg/Byice/
Med denna så kan grabben få min nuvarande spelburk, jag får en bra spelburk och kan sätta upp en VM till lilltjejen att spela på

Hade jag byggt två burkar hade det landat runt 20-25k SEK.

Detta blir ju såklart dyrare men samtidigt får jag lite skoj också.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

https://komponentkoll.se/bygg/Byice/
Med denna så kan grabben få min nuvarande spelburk, jag får en bra spelburk och kan sätta upp en VM till lilltjejen att spela på

Hade jag byggt två burkar hade det landat runt 20-25k SEK.

Detta blir ju såklart dyrare men samtidigt får jag lite skoj också.

Jag hänger inte riktigt med ..

Varför finns det med 2x 1660Ti i korgen och 4x RAM?

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@martak: Det är ett väldigt intressant projekt, har själv funderat på något liknande. Med det sagt är det förmodligen inte mödan värt eftersom det är så mycket som ska ordnas med en kompatibel typ 1 hypervisor, en VM med dedikerade grafikkort och ett fungerande sätt att streama allt till de bärbara . Den enda anledningen som jag kan se är för att du vill att barnen ska spela just på sina bärbara. Men förmodligen är det enklare att bara köra med två fysiska burkar med GeForce-kort (dessa behöver ej ha tangentbord/mus/monitor och sedan använda Nvidias teknik för streaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Jag hänger inte riktigt med ..

Varför finns det med 2x 1660Ti i korgen och 4x RAM?

Om han ska sätta upp VM så har han det ena 1660Ti för just VM.
Han har plats för 8 stickor, varav 4 av dom till VM gissar jag på.

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk
Medlem

Precis, tänkte allokera ett grafikkort till VM-kärran. Minnesmängden är Overkill då man knappast behöver mer än 16GB på vare sig VM eller den "riktiga" burken, men de var ju hyffsat billiga och så fyller jag alla platser i moderkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

@martak: Det är ett väldigt intressant projekt, har själv funderat på något liknande. Med det sagt är det förmodligen inte mödan värt eftersom det är så mycket som ska ordnas med en kompatibel typ 1 hypervisor, en VM med dedikerade grafikkort och ett fungerande sätt att streama allt till de bärbara . Den enda anledningen som jag kan se är för att du vill att barnen ska spela just på sina bärbara. Men förmodligen är det enklare att bara köra med två fysiska burkar med GeForce-kort (dessa behöver ej ha tangentbord/mus/monitor och sedan använda Nvidias teknik för streaming.

Jo det blir ett jävla meckande. Ska sätta upp en test VM när jag har en stund över. Har ett extra grafikkort som jag ska försöka få att fungera. Funkar det så är jag ju en bit på vägen. Det största problemet jag ser är hur anslutningen till den virtuella burken från laptopen ska funka. RDP verkar vara ända sättet. Kan ju skriva ett script som gör att laptopen bootar i win10 för att sedan starta rdpn per automatik. Men inte en så "snygg" lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Google Stadia verkar ju kunna ersätta detta
Frågan är dock när detta kommer.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av martak:

Google Stadia verkar ju kunna ersätta detta
Frågan är dock när detta kommer.

Parsec Gaming med molninstanser kan ersätta det nu. Finns även andra tjänster.

Permalänk
Medlem

@pv2b: Fast när jag testade parsec så var jag tvungen att ha samma bild på min burk. Det funkar inte för mig.

Jag vill kunna spela samtidigt som dottern gör det (ett annat spel).

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av martak:

@pv2b: Fast när jag testade parsec så var jag tvungen att ha samma bild på min burk. Det funkar inte för mig.

Jag vill kunna spela samtidigt som dottern gör det (ett annat spel).

Ja, Parsec kan du använda både för att fjärrstyra en PC, och även för att spela på en virtuell maskin uppe i molnet, d.v.s. liknande det Google Stadia är.

https://parsecgaming.com/cloud-gaming

Permalänk
Medlem

@pv2b: Suveränt, det har jag missat helt
Har bara testat den enkla varianten.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart