Smart lås till en lägenhet - Vilket lås ska jag välja?

Permalänk
Hedersmedlem

Smart lås till en lägenhet - Vilket lås ska jag välja?

Är intresserad av att skaffa ett smart lås till min lägenhet där jag kan låsa upp dörren via mobilen (både iPhone och Android). Jag vill gärna använda mig av mitt befintliga lås, så jag är endast intresserad av dessa motordrivna lås som man sätter fast på ett befintligt lås.

Har kollat in dessa två:

Danalock V3: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/smarta-hem/smar...

samt

Glue Home Smart Lock: https://www.webhallen.com/se/product/264786-Glue-Home-Smart-L...

Då jag är helt ny inom smarta lås så tänkt jag kolla med er
Vilket lås är bäst och pålitligast? Är dessa lås enkla att "hacka" ? Är det något annat lås som jag missat som är bättre än dessa två?

Permalänk
Medlem

Ursäkta om frågan kanske är offtopic men vad händer om man tappar eller blir av med mobilen när man har ett smartlås? Som det är nu har jag alltid en extra nyckel hos en släkting ifall olyckan är framme eller i värsta fall blir det låssmed. Kan man ringa en låssmed om man har ett smartlås?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av crew seven:

Ursäkta om frågan kanske är offtopic men vad händer om man tappar eller blir av med mobilen när man har ett smartlås? Som det är nu har jag alltid en extra nyckel hos en släkting ifall olyckan är framme eller i värsta fall blir det låssmed. Kan man man ringa en låssmed om man har ett smartlås?

Du får väl ha en extra smartphone hos en släkting i så fall ;). Finns vanligen även RFIDtaggar/andra digitala nycklar som alternativ också så där finns lösningar i plural.
Låssmeden då? Ja det skulle jag säga att man kan ringa också. Inte alltid låssmeden kan dyrka upp vanliga lås heller utan man kan få låset förstört när de öppnar åt en. Med våld helt enkelt. Samma sak kan väl gälla här tänker jag mig. Huruvida de har någon form av digital masterkey för olika system vet jag inte men jag gissar att så inte är fallet i dagsläget riktigt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Samma sak kan väl gälla här tänker jag mig. Huruvida de har någon form av digital masterkey för olika system vet jag inte men jag gissar att så inte är fallet i dagsläget riktigt.

Det är lite så jag tänker också om det nu skulle finns nån masterkey som låssmeder har så vore det inte så svårt för tjuvar att få tag på en sån.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Ursäkta om frågan kanske är offtopic men vad händer om man tappar eller blir av med mobilen när man har ett smartlås? Som det är nu har jag alltid en extra nyckel hos en släkting ifall olyckan är framme eller i värsta fall blir det låssmed. Kan man ringa en låssmed om man har ett smartlås?

Låsen som det länkas till, monteras på insidan av dörren, så man kan använda nycklar från utsidan om det behövs.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

Kolla upp med ditt försäkringsbolag så dom godkänner låset innan du köper något.

Permalänk
Medlem

Jale ENTR S ett alternativ kanske? sitter i samma sits och får ny dörr under sommaren som ska göras smart

Permalänk
Medlem

Ja man får ha en vanlig nyckel hos en bekant. Om det bara är så att man kan öppna med mobilen tycker jag att man ska tänka om. Kod, rfid eller annan plan b. Händer ju även den bästa att det är batterislut

Skickades från m.sweclockers.com