Permalänk
Medlem

Phantec Enthoo Pro
Volym: 0.0691m3 eller 69.1 liter
Ett chassi som placerar sig mellan miditower och full tower. Miditower plus.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk

Sitter kvar med samma gamla Chieftech BX som jag köpte i samband med uppgradering till AMD 3200+ för länge sedan...

Visa signatur

Går igång på tangentbord.
Dator 1: i5 3570k @ 4,2 GHz, Corsair H60, MSI RX 480 Gaming X 8 GB, Corsair Vengeance 16 GB (4x4 GB) 1600 MHz.
Dator 2: Xeon X5675 @ 4,3 Ghz, Corsair H80i, Evga GTX 780 Classified 3 GB, Corsair Vengeance LP 12 GB (3x4 GB) 1600 MHz.
Dator 3: i7 9700K @ 5,0 GHz, Noctua NH-D15, Gigabyte RTX 2070 8 GB, G.skill Ripjaws V 16 GB (2X8 GB) 3200 MHz.

Permalänk
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag höll på att spara till just ett sådant, men nu går de ju inte att köpa längre...
Enda chassi jag varit riktigt nöjd med hur det varit konstruerat.
Alla andra jag öht sett har jag alltid irriterat mig rejält över någonting på.

Det är absolut en bristvara. Ännu svårare nu sedan de konkat.
Jag köpte den av en medlem här på Swec. Monterad men oanvänd.
Det finns fortfarande att köpa begagnat, men man får jaga mycket och öppna plånboken ordentligt.

Visa signatur

<RIGS>
Sth10, Smh10, Rtx 2080 Ti, Vatten

Permalänk
Medlem

Sitter på ett Fractal Design R5. Skulle gärna gå ner i storlek till nästa bygge som lär ske i slutet av året eller början av nästa.
Dock är jag lite orolig över att mitt MSI 1080ti gaming som tar 2,5 pci-kortplatser har svårt att få plats i många mindre lådor.
Har kollat mycket på mATX å mITX på youtube och känns som att det blir svårt att få det att andas riktigt bra, alternativt att CPU-kylaren blir lidande pga varm chassiluft. Viktar väl prestandan lite mer än storleken på chassit egentligen. Men det hade ju varit fint med en liten snygg låda.

Hur är era erfarenheter, ni som har små lådor? Kanske borde vara bäst att få tag på ett blow-out kort kanske, även om det också försämrar prestandan lite. Men i många mITX-chassin sitter ju grafikkortet direkt mot en perforerad sidoplåt, så då får du ju frisk, kall luft iaf.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus ROG Maximus XI Hero z390 - i7 9700k - MSI GTX 1080ti - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb LP 3600MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sandlådan:

Det är absolut en bristvara. Ännu svårare nu sedan de konkat.
Jag köpte den av en medlem här på Swec. Monterad men oanvänd.
Det finns fortfarande att köpa begagnat, men man får jaga mycket och öppna plånboken ordentligt.

Vad jag personligen tycker är bra med just detdär är ju att det har plats för upp till fyra 480 x radiatorer på högkant, dvs två tunnelpackar i både topp och botten även utan piedestal, samt att det är riktiga kammare så att man kan välja.

Samt att det bygger på höjden så att man kan ha de bredvid skrivbordet och inte tar upp en massa plats på bredden som de andra större modellerna.

(Samt att plåten är dubbelt så tjock som på billigare chassin...)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

fractal design

Permalänk
Medlem

Fractal Design Define Mini
som jag haft i 7 år snart som jag inte känt något behov av att byta då det funkar bra.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Gamla 'Bettan' A.K.A Cooler Master HAF X fulltower med hjul har fått jobba i många år Men känns inte så 2019, så nästa bygge blir helt klart något kompakt.

Annars har jag även node304 och defineR1 från fractal design till andra burkar.

Permalänk
Medlem

Node 304. Älskart!

Permalänk
Medlem

Mission SG från netonnet
Ligger på Ca1300Kr atm men köpte mitt precis när det släpptes för nått år sedan för 890Kr
Stilrent, bra passform o klarar av att hussera 2x360 radiatorer

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

@JonasT: Fractel design Meshify C vit. Just för att det är vitt, bra luftflöde och låg vikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Ett Skyreach 4 Mini på 5 liter.

@JonasT du kan höra av dig om det kan vara intressant att göra en recension på ett så pass udda chassi

Ser ut som ett perfekt chassi för en brandvägg! Skulle jag vilja ha, synd det var för apdyrt för att inhysa en brandvägg i garderoben Hör av dig när du tröttnat på det och vill sälja det

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Klockrent ju! Och faktumet att det verkar som att Fractal tog konceptet från just ditt galleri också. Så man tackar för att du fick den idén den dagen!

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

CORSAIR OBSIDIAN 750D Full-Tower.
Helt klart större än jag behöver men härligt rymligt att jobba med och generöst med utrymme för dämpmaterial.
De flesta undrar om datorn ens är igång. ;-D

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk

Har ett Corsair Graphite 760T White Full Tower
Har haft detta chassit sen 2014, valde det för att ha 2 grafikkort i och många diskar plus att det är bra ventilation.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 14TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Roligt att se att svenska FD dominerar så mycket här på forumet.

Har själv ett R6 (Blackout) som jag köpte av misstag. Trodde jag köpte ett Define C. När paketet kom hem fick jag nästan en chock hur stor det faktiskt var. Det var dock tur. Hade aldrig fått plats med en AOI i fronten med dagens GPUer som nästan är 320mm.

Permalänk
Medlem

Lian Li PC-V3000. Riktigt nöjd, perfekt för vattenkylning.

Visa signatur

GAME-PC: CPU i9-12900KS OC 5.5GHz GPUs Asus 4090 TUF OC 3060MHz COOLING Custom EK Dual Water Loops on GPU/CPU MOBO Asus ROG z690 Hero RAM Dominator P RGB 64GB DDR5 6200MHz SSD 2x Seagate FireCuda 530 2TB CHASSI Lian-Li PC-V3000 PSU Corsair AX1600i DAC/AMP Topping DX7s/THX AAA 887 HEADPHONES Sennheiser HD 800S/660S MIC Shure MV7X MOUSE FM Starlight-12 KEYBOARD KBD Bella w/lubed Tealios V2/Zeal stabs MONITORS 2x Samsung G7 32" | Citera mig för svar.

Permalänk
Medlem

Har för närvarande ett NZXT H440, men har köpt ett FD Define mini C TG. Tyvärr är det dåligt med schyssta moderkort i storlek mATX till Ryzen just nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG X670E Tomahawk WIFI | MSI GTX 1080 Ti Armor | 32GB Kingston Fury Beast Black 6000MHz | Corsair RM1000W | SBx AE-5 | Kingston Fury Renegade m.2 1TB | Samsung 960 250GB (boot drive) | Seagate 2TB HDD | Steelseries Rival 300 | Corsair K95 Platinum | Glorious PC Gaming Race Extended | AOC G2460P + 3x AOC Q2577PWQ | Corsair Carbide Air 540 | Windows 10 Home

Permalänk
Medlem

Har ett Loque Ghsot S1. Men funderar starkt på att byta till ett annat chassi.

Permalänk
Medlem

Huvudburken sitter i ett Meshify C.
Burken under TVn sitter i ett Node 202.

Permalänk
Medlem

Ett Fractal Design R5 window. som står i en datorvagn på golvet. (och ett fullstort Corsair någonting till gamla Xp speldatorn också den på Ikeas eminenta vagn) Datorvagn gör dem lättflyttade och gör att de inte suger damm från golvet, rätt stor skillnad på att ha dem en bit ovanför golvet.

Behövs med vattenkylning och en hel packe hårddiskar i FD R5 burken.
1TB SSD + 500GB SSD, 4TB mekanisk lagring + några gamla små SSD dessutom.

Har även BD brännare i FD R5 och en DVD bränare i Xpdatorn då jag emellanåt använder fossilet optiska media så klarar mig inte riktigt utan det ännu.

Hade nog kunnat vara utan det repkänsliga fönstret, fast samtidig kan det vara bra för att se om det är städdags för dammborttagning utan att behöva öppna chassit.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av svampobbe:

fractal design

Vilken storlek dock? Fractal Design gör ju chassin i alla möjliga storlekar. (Vilket är vad den här tråden handlar om ändå. )

Permalänk
Medlem

Define mini C med fönster. Det har inga problem med ljudliga vibrationer(ljuddämpat) och är lättarbetat och logiskt inuti. Så fort man deaktiverat ström-leden som hotade att bränna hål i motsatta väggen så är det tämligen diskret. Jag gillar "skokartong"-chassin och speciellt vita men jag gick från ett sånt (Sugo SG02) och det var både rätt så ljudligt och inte i närheten av lika lättarbetat inuti.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Roligt att se att svenska FD dominerar så mycket här på forumet.

Har själv ett R6 (Blackout) som jag köpte av misstag. Trodde jag köpte ett Define C. När paketet kom hem fick jag nästan en chock hur stor det faktiskt var. Det var dock tur. Hade aldrig fått plats med en AOI i fronten med dagens GPUer som nästan är 320mm.

Har funderat lite över hur vanligt det är utomlands. I Sverige verkar det som sagt vara det allra vanligaste märket bland entusiasterna men jag antar att det kanske inte är lika vanligt i t.ex. USA(?).

Nä, nu får jag sluta läsa i den här tråden. Blir bara mer och mer sugen att köpa nytt chassi. Riktigt sugen på FD mindre chassin. Skulle som sagt vara skönt att slippa Define S. Define S är visserligen riktigt bra men samtidigt är det för stort för vad jag använder den till.

Skrivet av Kolsvart Katt:

Så fort man deaktiverat ström-leden som hotade att bränna hål i motsatta väggen så är det tämligen diskret.

Skoja inte. Jag blev bokstavligt talat bländad av den blåa powerlampan på mitt Define S. Den blåa ringen fungerar men rektangeln är oförsvarligt stark. Snodde en halvtrasig strumpbyxa av sambon och satte för. Den syns fortfarande men är ordentligt dämpad. *tummen upp*

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Define mini C med fönster. (...) Så fort man deaktiverat ström-leden som hotade att bränna hål i motsatta väggen så är det tämligen diskret.

Skrivet av Trunk:

Skoja inte. Jag blev bokstavligt talat bländad av den blåa powerlampan på mitt Define S. Den blåa ringen fungerar men rektangeln är oförsvarligt stark. Snodde en halvtrasig strumpbyxa av sambon och satte för. Den syns fortfarande men är ordentligt dämpad. *tummen upp*

Lite OT: Jag har ett Fractal Design Define Mini C jag med och min fru har ett Fractal Design Define R5. Båda köpta 2016 om jag minns rätt. Jag upplever inte alls att LED:en är superstark. Kan de ha ändrat något? Eller kan det variera med vilket moderkort som driver lysdioden kanske? Vi har båda Asus-moderkort (mitt är ett Asus Prime B350M-A, fruns är något Intelkort som jag inte vet exakt...)

Permalänk
Medlem

Ägt en hel del chassin genom åren, men det bästa jag ägt är ett Fractal R6. Väldigt robust, underbar kvalitetskänsla, mycket plats och oerhört tyst. Också diskret, så man känner att man kan ha det ett tag utan att skämmas för att vara fel ute i "modet".

Men för egen del tror jag att tiden för stora byggen är förbi, min nästa stationära dator blir en nuc som jag skruvar fast bakom en skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Ser ut som ett perfekt chassi för en brandvägg! Skulle jag vilja ha, synd det var för apdyrt för att inhysa en brandvägg i garderoben Hör av dig när du tröttnat på det och vill sälja det

Det värsta är att det är än dyrare på Ebay pga bristen på chassit. Kanske blir en serie till dock men vi snackar nog 2000kr ändå.

Permalänk
Inaktiv

Skillnaden mellan pojkar och män är att man har sin dator rackmonterad har jag hört.

Nå jag föredrar hightower, köpte senast Miditowern Fractal Design Define C för jag ville ha ett kompakt diskret chassi om ej drog till sig uppmärksamhet, då jag tänkte ställa en dyr dator på ett ställe. Det blev ej av, jag är missnöjd med chassiet men låter det vara kvar.

Egentligen ställer jag inga stora krav på chassi, det ska vara rimligt, ha en riktigt dörr, minst 20st ssd/hdd platser och vara väldigt fokuserat på bra luftflöde och tyst. Jag vill med fördel kunna byta sdd/hdd från framsidan utan att öppna någon sidoplåt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Penguin:

Ett Skyreach 4 Mini på 5 liter.

@JonasT du kan höra av dig om det kan vara intressant att göra en recension på ett så pass udda chassi

Snyggt chassi!

Men jag anser att det är fusk om chassit inte innehåller en nätdel som tar 230V in

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon159643:

Skillnaden mellan pojkar och män är att man har sin dator rackmonterad har jag hört.

Alltså, det handlar inte om hur man har datorn monterad, det handlar om vad man gör med den.