Bärbar dator för studentkvinna

Permalänk

Bärbar dator för studentkvinna

Hej. Min fru skall börja studera och jag tänkte sponsra med en dator.
En av de jag kollat på är https://www.inet.se/produkt/1962389/acer-swift-1-quad-core-4g...

Räcker den en bit tro? för föreläsningar och arbete i officepaket och annat man kan tänka sig. Det kommer inte gameas m.m

Det är ju sådär 12 år sen en annan satt i skolbänken med en Lenovo och jag är nog mer insatt i gaming(desktop) sidan av PCs.

Alla tips emottages med tacksamhet.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Titanium, Intel 8700K@5GHz, MSI Z370-A PRO, Seasonic FOCUS Plus 750W Gold, Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, MSI Geforce GTX 1080 TI Gaming 11G, NZXT Kraken X62, Samsung 970 EVO 250GB, Samsung Curved S34E790C 34" ,

Permalänk
Medlem
Skrivet av hazzemannen:

Hej. Min fru skall börja studera och jag tänkte sponsra med en dator.
En av de jag kollat på är https://www.inet.se/produkt/1962389/acer-swift-1-quad-core-4g...

Räcker den en bit tro? för föreläsningar och arbete i officepaket och annat man kan tänka sig. Det kommer inte gameas m.m

Det är ju sådär 12 år sen en annan satt i skolbänken med en Lenovo och jag är nog mer insatt i gaming(desktop) sidan av PCs.

Alla tips emottages med tacksamhet.

Definera "annat man kan tänka sig". Vad ska hen studera?

Ska det inte göras värre än föreläsningar och använda Microsoft office duger den nog bra

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Jag skulle personligen säga att 8 GB ram är minimum vid inköp av en ny dator. 4 GB blir snålt redan med en ordhanterare och några webbsidor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hazzemannen:

Hej. Min fru skall börja studera och jag tänkte sponsra med en dator.
En av de jag kollat på är https://www.inet.se/produkt/1962389/acer-swift-1-quad-core-4g...

Räcker den en bit tro? för föreläsningar och arbete i officepaket och annat man kan tänka sig. Det kommer inte gameas m.m

Det är ju sådär 12 år sen en annan satt i skolbänken med en Lenovo och jag är nog mer insatt i gaming(desktop) sidan av PCs.

Alla tips emottages med tacksamhet.

4GB skulle jag säga nej, det räcker inte. Office, några flikar och någon mer grej uppe så börjar det bli problem snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hazzemannen:

Hej. Min fru skall börja studera och jag tänkte sponsra med en dator.
En av de jag kollat på är https://www.inet.se/produkt/1962389/acer-swift-1-quad-core-4g...

Räcker den en bit tro? för föreläsningar och arbete i officepaket och annat man kan tänka sig. Det kommer inte gameas m.m

Det är ju sådär 12 år sen en annan satt i skolbänken med en Lenovo och jag är nog mer insatt i gaming(desktop) sidan av PCs.

Alla tips emottages med tacksamhet.

Officepaketet - word och Outlook i alla fall är hyggligt krävande.. känns som att en trött celeron cpu kommer ha svårt att erbjuda en trevlig upplevelse. Nästa steg upp om du skall ha en OK skärm(dvs inte TN utan IPS) och en bättre cpu, typ en vanlig core i3/i5 så hamnar du lätt på runt 8-9kkr

Var försiktig om du kollar billiga Lenovo/HP maskiner - deras skärmar brukar vara katastrof dåliga

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

4GB skulle jag säga nej, det räcker inte. Office, några flikar och någon mer grej uppe så börjar det bli problem snabbt.

Håller inte med. 4GB fungerar fint till surf och word särskilt med en ssd. Prioritering bör istället vara snabbare processor.

Själv kör jag en billigare chromebook till studier. Nackdelen med chromebook är att word verkar ha nedbantad version så kan tyvärr ej rekomendera chromebook fullt ut.

Hemma skriver jag mest på den stationära.
Extremt sällan att jag tar med den bärbara datorn till skolan.
Många köper datorer inför skolan men väldigt få som har med dom till skolan efter några månader.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@hazzemannen:

Kanske denna

https://www.netonnet.se/art/dator/laptop/10-13-tum/lenovo-ide...

Men kolla skärmen i butik innan du slår till

// LZ

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elektron:

Håller inte med. 4GB fungerar fint till surf och word särskilt med en ssd. Prioritering bör istället vara snabbare processor.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur kan det fungera bättre med en SSD med 4GB RAM? Ram har inget med SSD att göra och virtuellt minne är långsamt oavsett om det är HDD eller SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

@N0iZE:

Kanske denna

https://www.netonnet.se/art/dator/laptop/10-13-tum/lenovo-ide...

Men kolla skärmen i butik innan du slår till

// LZ

Möjligt felcitat?

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av hazzemannen:

Hej. Min fru skall börja studera och jag tänkte sponsra med en dator.
En av de jag kollat på är https://www.inet.se/produkt/1962389/acer-swift-1-quad-core-4g...

Räcker den en bit tro? för föreläsningar och arbete i officepaket och annat man kan tänka sig. Det kommer inte gameas m.m

Det är ju sådär 12 år sen en annan satt i skolbänken med en Lenovo och jag är nog mer insatt i gaming(desktop) sidan av PCs.

Alla tips emottages med tacksamhet.

www.billigteknik.se

Kör en beg T440 / T450 / T440s / T450s / X240 / X250 eller dyl.
Bättre att köra lätt beg kvalitet än nytt skräp. Speciellt om hon skall använda datorn på riktigt.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Hur kan det fungera bättre med en SSD med 4GB RAM? Ram har inget med SSD att göra och virtuellt minne är långsamt oavsett om det är HDD eller SSD.

Det som inte finns i minnet får läsas från hårddisken, det går generellt betydligt snabbare att läsa från en SSD än en HDD. Därmed blir konsekvensen av lite minne inte lika stor med en SSD.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av N0iZE:

Definera "annat man kan tänka sig". Vad ska hen studera?

Ska det inte göras värre än föreläsningar och använda Microsoft office duger den nog bra

Det va ett märkligt hen, jag nämnde både att hon va kvinna samt fru

Föreläsningar, dokumentation (word m.m)
Jag antar det grövsta den lär åka på är youtube, outlook och flertal tabs i chrome.
Damen i fråga är totalt ointresserad av saker utanför det hon skall lära sig i skolan samt kan inte göra skillnad på en bra eller dålig skärm. Kan man starta den och nyttja den är det ok, därför känns 9000 för en Lenovo Ideapad lite väl magstarkt.
Jag antar jag får ösa ut till Inet här i Göteborg och göra lite handson kanske

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Titanium, Intel 8700K@5GHz, MSI Z370-A PRO, Seasonic FOCUS Plus 750W Gold, Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, MSI Geforce GTX 1080 TI Gaming 11G, NZXT Kraken X62, Samsung 970 EVO 250GB, Samsung Curved S34E790C 34" ,

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Hur kan det fungera bättre med en SSD med 4GB RAM? Ram har inget med SSD att göra och virtuellt minne är långsamt oavsett om det är HDD eller SSD.

Skrivet av anon99339:

Hur kan det fungera bättre med en SSD med 4GB RAM? Ram har inget med SSD att göra och virtuellt minne är långsamt oavsett om det är HDD eller SSD.

Det handlar om prisklass och prioritering. För 4-5000kr hade jag valt snabbare processor framför mer ram. Går man upp några tusenlappar så kan man få både bättre processor samt mer ram.

Poängen var dock att om man vill komma billigt undan och endast kör word/internet och enklare grejjer så fungerar det bra på 4GB ram.

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_asus-vivobook-s14-s410u...
4490kr Intel Core i3-7020U (2 kärnor, 4 trådar)

https://www.dustinhome.se/product/5011098762/ideapad-320s?sse...
Lenovo IdeaPad 320s 4 444kr I3-7100U

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den datorn klarar LÄTT studier och surfande.
jag har själv använt en sådan dator med flera tabs av chrome samt flera program igång, bla outlook och word, inga problem alls!

Onödigt att slänga iväg många tusen på prestanda man inte nyttjar.

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Det handlar om prisklass och prioritering. För 4-5000kr hade jag valt snabbare processor framför mer ram. Går man upp några tusenlappar så kan man få både bättre processor samt mer ram.

Poängen var dock att om man vill komma billigt undan och endast kör word/internet och enklare grejjer så fungerar det bra på 4GB ram.

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_asus-vivobook-s14-s410u...
4490kr Intel Core i3-7020U (2 kärnor, 4 trådar)

https://www.dustinhome.se/product/5011098762/ideapad-320s?sse...
Lenovo IdeaPad 320s 4 444kr I3-7100U

Skickades från m.sweclockers.com

Känns som lite roligare processorer i dem du postade.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Titanium, Intel 8700K@5GHz, MSI Z370-A PRO, Seasonic FOCUS Plus 750W Gold, Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, MSI Geforce GTX 1080 TI Gaming 11G, NZXT Kraken X62, Samsung 970 EVO 250GB, Samsung Curved S34E790C 34" ,

Permalänk
Inaktiv

Celeron N4100 proppen är riktigt ordentligt slö. För bara några hundringar bör du kunna få någon som är dubbelt så snabb. Det räcker med att gå upp en klass till en bättre Pentium, för Office behöver du inte Core i3 eller bättre.

Acer Swift finns med 8 + 256 GB för bara några hundralappar mer. Stor skillnad i vad den klarar av. Betänk att datorn kanske håller i 10 år. Utvecklingen går inte så fort numera.

Varning också för crapware, i synnerhet på en billig Acer. Tar plats, suger kraft och kan vara svårt att bli av med.

Permalänk
Skrivet av anon214822:

Celeron N4100 proppen är riktigt ordentligt slö. För bara några hundringar bör du kunna få någon som är dubbelt så snabb. Det räcker med att gå upp en klass till en bättre Pentium, för Office behöver du inte Core i3 eller bättre.

Acer Swift finns med 8 + 256 GB för bara några hundralappar mer. Stor skillnad i vad den klarar av. Betänk att datorn kanske håller i 10 år. Utvecklingen går inte så fort numera.

Varning också för crapware, i synnerhet på en billig Acer. Tar plats, suger kraft och kan vara svårt att bli av med.

Känner igen det där från min Asus Zenbook. Den blev i princip blåst på allt när jag fick hem den. en fresh install på bloatware datorer är ju att föredra.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Titanium, Intel 8700K@5GHz, MSI Z370-A PRO, Seasonic FOCUS Plus 750W Gold, Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, MSI Geforce GTX 1080 TI Gaming 11G, NZXT Kraken X62, Samsung 970 EVO 250GB, Samsung Curved S34E790C 34" ,

Permalänk
Medlem

@hazzemannen:
Hej!

Jag har gjort ett filiter på prisjakt med viktiga egenskaper som jag tycker man ska ha för en dator i plugget.
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s397624162

Du kan ändra själv efter eget tycke, smak och budget.
Det som jag rekommenderar är:
SSD 128gb
RAM: 8gb
Intel core i3/i5 eller amd Ryzen 3 cpu som lägst.
64 bit windows.
IPS panel
Max 5000kr.

Permalänk
Skrivet av Stidt-O:

@hazzemannen:
Hej!

Jag har gjort ett filiter på prisjakt med viktiga egenskaper som jag tycker man ska ha för en dator i plugget.
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s397624162

Du kan ändra själv efter eget tycke, smak och budget.
Det som jag rekommenderar är:
SSD 128gb
RAM: 8gb
Intel core i3/i5 eller amd Ryzen 3 cpu som lägst.
64 bit windows.
IPS panel
Max 5000kr.

Trevligt filter, ska kolla in !

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Titanium, Intel 8700K@5GHz, MSI Z370-A PRO, Seasonic FOCUS Plus 750W Gold, Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, MSI Geforce GTX 1080 TI Gaming 11G, NZXT Kraken X62, Samsung 970 EVO 250GB, Samsung Curved S34E790C 34" ,

Permalänk
Medlem
Skrivet av hazzemannen:

Det va ett märkligt hen, jag nämnde både att hon va kvinna samt fru

Föreläsningar, dokumentation (word m.m)
Jag antar det grövsta den lär åka på är youtube, outlook och flertal tabs i chrome.
Damen i fråga är totalt ointresserad av saker utanför det hon skall lära sig i skolan samt kan inte göra skillnad på en bra eller dålig skärm. Kan man starta den och nyttja den är det ok, därför känns 9000 för en Lenovo Ideapad lite väl magstarkt.
Jag antar jag får ösa ut till Inet här i Göteborg och göra lite handson kanske

Yes, men better safe than sorry

Hur som helst, det här kan vara ett alternativ kanske? Dock dyrare än det du tidigare har länkat.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stidt-O:

Det som jag rekommenderar är:
SSD 128gb
RAM: 8gb
Intel core i3/i5 eller amd Ryzen 3 cpu som lägst.
64 bit windows.
IPS panel
Max 5000kr.

Håller helt med dig med dessa krav, då har man en burk som funkar även om ett år eller två.

Permalänk
Medlem

En STUDENT utan en Macbook i någon form lär ju bli utfryst / mobbad

Permalänk
Medlem

Osäker på om den duger, hade den bara varit till en student så hade det gått ann men nu gäller det en STUDENTKVINNA och då skulle jag definitivt köra på en vettig macbook.