Hur hanterar ni "touchfinger" och andra datorrelaterade problem?

Permalänk
Medlem

Jag har haft kraftig domning/stickning i lillfingret och ringfinger pga musen men efter jag bytte till vertikal mus har det så gott som försvunnit. Sen har jag stora problem med båda händerna, stickningar, domningar som gör att jag inte kan utöva något alls som kräver lite ansträngning för händerna har inte med datorsittande att göra utan ett monotont ganska slitsamt arbete jag hade för 5 år sedan.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt en långt tjockt rör i papp jag har sparat från en matta jag köpte en gång i tiden som jag gör olika övningar med. Sträcker ut armar och rygg bra med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Glömde bort en viktig sak, för er som börjar bli lite "ålderssynta", det är jätteviktigt att du ser skarp på det avstånd du sitter från skärmen annars börjar du luta dig framåt och får rygg och nackont.

Mina bildskärmsglasögon på jobbet är justerade för min halvliggande sittställning på ca 0.8m +/- några dm synavstånd från skärmen, tog en stund att övertyga optikern om att jag vill ha det precis så trots alla "ergonomiska" tabeller.

Sen om jag vill sitta närmare skärmen tar jag av bara av mig glasögonen, enda fördelen med att vara närsynt .

Hemma sitter jag mycket närmare skärmen och där har jag bildskärmsglasögon som funkar bra mellan 0.40-0.80m dvs ungefär 0.60m synavstånd (körde specsavers 2 för 1 så jag fick både bildskärmsglasögon och vanliga glasögon).

Jo, har fått det påtalat, har ju progressiva glas och en del menar att det är direkt kasst och att jag borde skaffa terminalbrillor. Men då jag nämnt det för optiker har de tyckt att de borde var ok med mina progressiva... man får ju lite olika svar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

När man själv kan bestämma kringutrustning:
- Lätt ergonomisk mus
- Alltid musmatta med handledsstöd (gel)
- Tangentbord med inbyggd handledsstöd eller som separat tillbehör (gel)
- Riktig arbetsstol i ordentlig kvalité, stabil, massa inställningar speciellt för längdryggen, kostar på men det är det värt.

Försöker påtala mej att inte sitta framför skärmen för länge och ser till att stå upp och sträcka på mej då och då. På jobbet hissar man emellan upp bordet och står och jobbar istället som omväxling.

Använt datorer i över 30 år och hittills inga datorrelaterade besvär.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Gör absolut inget.
Sitter som en hunchback när jag spelar fps och halvligger när jag gör casual skit.
Har aldrig fötterna i marken, antingen sitter jag med ena smalbenet under andra benet eller båda på fotpallen ;O
Kan sitta en hel dag utan röra mig utan problem.

Konstigt nog, för jag är extremt inaktiv, lite överviktig, tränar aldrig och är alldeles för gammal (30+)

Däremot har jag fått ont i bäckenet någon gång, eller vad det nu heter, röven. Då får jag ut och prommenixa lite några dagar så blir det bättre.

Permalänk
Medlem

Har ett höj och sänkbart skrivbord där jag monterat hållare för skärmen och en utdragbar hylla för tangentbord och mus. På detta sätt kan jag vara rätt så ergonomisk. Vill jag sitta så har jag en ståpall.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Jag använder båda händerna när jag onan.... jag menar, till att pilla på mu...
suck detta är dömt att misslyckas.

Nä men i all ära, byt hand när du skriver eller använder musen. (tar 2-3 veckor innan det känns naturligt)
pausa 1 gång i timmen för 2-3 minuter och rör armarna och handlederna.
stå och sitt om vart annat, förutsatt att du kan ändra höjd på skrivbordet.
jag har aldrig haft problem under de 31 år jag spenderat framför datorn. men jag är aktiv och har jag inte en ergonomisk arbetsplats så flyttar jag mig eller klagar (om det är jobbet).

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Vara singel samt ha ett eget boende & fiber är väl förutsättning för att ha det problemfritt framför datorn! Eller?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Använder aldrig touchpaden på laptop, alltid mus med mig. Iallafall om jag ska använda datorn i längre än typ 5sec

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Inaktiv

Mitt tips är att ha en laptop som man ofta byter placering på. Spel görs på spelkonsol i en skön soffa!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Står upp framför datorn mer eller mindre hela arbetsdagen. Tror det viktigaste är att röra lite på arslet när man väl slutat jobbet. Man är ju snart gubbe... Kör lite thaiboxning och klassisk "fys". På sommaren blir det golf. Som nån sa - skaffa en handkontroll och använd den till de spel som funkar bra med kontroll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Tar en promenad eller springer två gånger per dag så jag inte blir sittande hela helgen. På vardagar blir det en gång. Men musfingret känns ändå Just nu håller jag på med TVHeadEnd, Telly och OMV så har lite för kul senaste helgerna.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Jag är 32 år, arbetat som utvecklare i 8 år. Rört på mig hela livet och alltid cyklat till skola/jobb/handla och gör det fortarande trots att jag har bil.

Tips till TS @MuLLvaD3n:

  • Bra stol (hemma har du ju redan det? Tex kan du få en Kinnarps beg för under 500kr och en sådan är bättre jämfört med 3000kr stol från ikea/jysk/gamingshop).

  • Du skriver att du använder pekfingret mycket när du skriver, prova lär dig "touch typing", dvs så man "ska" skriva. Då hamnar pekfinger på "F",dvs inte den vanligaste bokstaven.

  • Undvik att sitta för mycket med laptop utan docka isåfall, skaffa thunderbolt/usb3 docka hemma.

  • Prova annan layout på externa tgb, finns ju såna som är vinklade tex.

  • Du säger att du använder tangentbordet mycket, men för mig låter det som att du använder musmarkören mycket. Om du kodar så finns det tex plugin i Eclipse att stänga av användargränssnittet via musen. Lär dig alla keyboard shortcuts istället. Jag lovar att dessutom går mycket mycket snabbare att åstadkomma vad man vill i IDE. Tex att använda musen för att klicka att köra om enhetstest. Enda gången jag använder mestadels musen är när jag surfar eller gör en powerpoint.

  • Kanske dags att överväga om det är värt det att vara med i studentorganisation då du redan nu har problem. Om det ändå inte blir bättre även sluta jobba extra vid sidan av studierna. Låter tråkigt att säga såhär men har man hälsoproblem av den typen så kommer kanske företag välja andra kandidater.

  • Du skriver att nu jobbar du mer eller mindre 16h per dag. För mig låter det lite som att det kanske hade gått att undvika med bättre planering. För 10 år sedan så pluggade jag 150% och jobbade 40% på annan ort i ca 8 månader. Enda sättet att det skulle funka var att planera tiden väl. Det kan ha hänt att jag spenderade 16h framför datorn någon dag sådär men det var undantagsfall även under tentaperioderna.

Hoppas det löser sig. Ett sista tips bara;

Jag gick till naprapat en gång för ryggproblem. Jag hade då haft problem typ 1 år eller så och bara ignorerat det. Jag insisterade på att problemen börjat när vi bytte säng, men naprapaten var helt inne på att det var mitt jobb. Jag fick betala 750kr för den halvtimmen och hon knäckte till ryggen lite och sade att jag var stel. Efter jag betalat så var jag besluten att prova lite förändringar med sängen och en vecka efter att jag plockat bort bäddmadrassen så var allt bra. Så vad vill jag ha sagt? Även om du kanske tar hjälp av "proffs" så tro inte på allt de säger.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Jag är 32 år, arbetat som utvecklare i 8 år. Rört på mig hela livet och alltid cyklat till skola/jobb/handla och gör det fortarande trots att jag har bil.

Tips till TS @MuLLvaD3n:

  • Bra stol (hemma har du ju redan det? Tex kan du få en Kinnarps beg för under 500kr och en sådan är bättre jämfört med 3000kr stol från ikea/jysk/gamingshop).

  • Du skriver att du använder pekfingret mycket när du skriver, prova lär dig "touch typing", dvs så man "ska" skriva. Då hamnar pekfinger på "F",dvs inte den vanligaste bokstaven.

  • Undvik att sitta för mycket med laptop utan docka isåfall, skaffa thunderbolt/usb3 docka hemma.

  • Prova annan layout på externa tgb, finns ju såna som är vinklade tex.

  • Du säger att du använder tangentbordet mycket, men för mig låter det som att du använder musmarkören mycket. Om du kodar så finns det tex plugin i Eclipse att stänga av användargränssnittet via musen. Lär dig alla keyboard shortcuts istället. Jag lovar att dessutom går mycket mycket snabbare att åstadkomma vad man vill i IDE. Tex att använda musen för att klicka att köra om enhetstest. Enda gången jag använder mestadels musen är när jag surfar eller gör en powerpoint.

  • Kanske dags att överväga om det är värt det att vara med i studentorganisation då du redan nu har problem. Om det ändå inte blir bättre även sluta jobba extra vid sidan av studierna. Låter tråkigt att säga såhär men har man hälsoproblem av den typen så kommer kanske företag välja andra kandidater.

  • Du skriver att nu jobbar du mer eller mindre 16h per dag. För mig låter det lite som att det kanske hade gått att undvika med bättre planering. För 10 år sedan så pluggade jag 150% och jobbade 40% på annan ort i ca 8 månader. Enda sättet att det skulle funka var att planera tiden väl. Det kan ha hänt att jag spenderade 16h framför datorn någon dag sådär men det var undantagsfall även under tentaperioderna.

Hoppas det löser sig. Ett sista tips bara;

Jag gick till naprapat en gång för ryggproblem. Jag hade då haft problem typ 1 år eller så och bara ignorerat det. Jag insisterade på att problemen börjat när vi bytte säng, men naprapaten var helt inne på att det var mitt jobb. Jag fick betala 750kr för den halvtimmen och hon knäckte till ryggen lite och sade att jag var stel. Efter jag betalat så var jag besluten att prova lite förändringar med sängen och en vecka efter att jag plockat bort bäddmadrassen så var allt bra. Så vad vill jag ha sagt? Även om du kanske tar hjälp av "proffs" så tro inte på allt de säger.

Först och främst, tack för alla bra tips. Det uppskattas verkligen.

För att förtydliga - en stor del av problemet är ju att jag springer mellan olika ställen. På jobbet har jag en vanlig mus och tangentbord. Hemma har jag ju min stora dator. Problemet är ju att jag springer mycket mellan olika ställen. Jag har ju inte möjlighet att släpa med mig en docka så fort man ska på föreläsning, sen vidare till laboration, sen vidare på annat möte. Då blir det ju via laptopen.

16 aktiva timmar är att ta i. Problemet är ju att jag sitter mycket vid datorn även om det inte är aktivt. Vare sig det är för att skriva på forum, plugga, jobba, kolla Youtube eller spela något spel.

Lite steg jag har tagit för att uppdatera om läget:

  • Jag försöker stå upp och arbeta när jag är på jobbet, i den mån det går. (Jag får ju som jag skrev tidigare lätt ont i ryggen av det. Detta på grund av andra, tidigare, problem med ryggen som inte har med datoranvänding/sittande att göra.

  • Jag använder, precis som du säger, "shortcuts" i alla program. Word och Excel, (som jag spenderar mest tid i), men även NetBeans osv.

  • Jag har köpt såna "handgrips" man kan träna på genom att knipa med handen. Detta för att bygga upp styrkan i händerna och hålla igång.

  • Jag har köpt en ordentlig huvudskärm hemma tillsammans med en ordentlig fot så att jag sitter korrekt med huvud/nacke i rätt vinkel.

  • Jag försöker att inte använda pekfingret när jag använder touchen på laptopen, utan istället använda långfingret istället.

Sen har jag också funderat på om man ska dra ned på andra aktiviteter som till exempel jobb och studentorganisationer, men det är ju något jag älskar att göra och det är till stor del det som driver mig till att fortsätta/bli klar med studierna. Sen vill jag också vara tydlig med att detta är, än så länge, absolut ingenting som förhindrar mig i min vardag. Jag har ju full gripstyrka i handen och det gör inte "ont" per say. Det är som jag skriver tidigare i tråden en "krypande"/obehaglig känsla i handen/fingret.

Det roliga är ju att jag inte har ont i andra delar av kroppen på grund av mycket stillasittande. Nu är jag bara 23, men det känns bra att det "bara" är handen/fingret som bråkar. Inte nacke eller musarm som är så mycket vanligare.

Jag tycker ingenting jag har gjort har påverkat min känsla i fingret men samtidigt har det inte gått så lång tid. Jag ska försöka fortsätta med de metoderna jag har, försöka att inte använda fingret så mycket och fortsätta med bra ergonomiska övningar, precis som ni tipsar om här i tråden.

Edit: Litet extratillägg. Jag älskar alla tips om träning. Mer träning åt folket! Det är superbra att vara aktiv och ute och röra på sig för det kan hjälpa till och förhindra så mycket andra skador i framtiden. Men i mitt specifika fall, när det handlar om att just handen strular, är det svårt att "träna" på det på konventionellt sätt, (läs gymmet, vara ut och springa osv).

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Inaktiv

@MuLLvaD3n: Att försöka hitta nån typ av övning eller utrustning för att undvika obehag i fingrar är nog en ganska kortvarig lösning. Jag antar eftersom du inte har nämnt nått om ditt övriga liv att du inte kanske håller på med någon fysisk aktivitet alls på din fritid. Ifall så är fallet så är nog den bästa lösningen att börja med nån typ av sport. Nästan vad som helst kommer göra saker bättre och förebygga kommande ryggproblem mm. Själv tränar jag en hel del och rekommenderar därför just det, gymträning. Kör knäböj, pullups och kanske axelpress/bänkpress 2 gånger per vecka och lägg inte så stor fokus på små fjantövningar

Permalänk
Medlem

@anon201296: Jodå, visst gör jag det. Håller på med en del Padel nupå vinterhalvåret och på sommaren cyklar jag en del. Är inget gym-fan och absolut ingen fitness-guru, men aktiv är jag. Går till exempel alltid till jobbet och försöker cykla så mycket jag kan på sommaren. Snittet steg per dag förra veckan var 11300 enligt min telefon.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Inaktiv

@MuLLvaD3n: Ah okej då får du skita i mitt förslag för då är det ju inte det som är problemet!

Permalänk
Medlem

Problem jag haft är ont i ryggen samt att jag fått ryckningar i ögonen av för långa sittningar vid datorn.

Ny datorstol har fixat ryggen och för ögonen har jag såna där gula glasögon vid behov men har även fixat belysningen i rummet.

Om jag körde laptop så hade jag valt ett bord som går att höja och sänka så man kan stå upp vid behov.

Jag hade även skaffat en station så att när man placerar den är den uppkopplad till datorskärm, mus och tangentbord. På jobbet har dom en sådan som laddar laptop en samtidigt och man trycker på en eject knapp för att ta lös laptopen. Kanske är det bara något som bara finns till vissa modeller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra stol med stöd för armbågarna
Handledsstöd vid tangentbordet
Rörelse med jämna mellan rum.

Intstagram tips träning/rörelse/stretching
https://www.instagram.com/naprapatjonas/?hl=sv
https://www.instagram.com/sls_niklas/?hl=sv

Visa signatur

2600x 1070 Evga sc

Permalänk
Medlem

Har inga sådana problem fast jag använder dator varje dag på jobbet och hemma efter jobbet och har gjort så i runt 25 års tid. Kanske är det genetiskt, men jag tror att mycket beror på om man kan slappna av samtidigt som använder datorn. Jag liksom hänger med axeln, och handled (som vilar på bordet) så inget spänner sig...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Gymmar, stretchar samt naprapat då och då.
Ser till att variera stående, sittande, pilatesboll osv.
Nyckeln är variation samt aktivering... gör man inte det så kommer besvären komma förr eller senare.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Jag är utvecklare och sitter vid datorn runt 10 timmar per dag. Jag har inte haft några poblem med fingrarna, men brukar få ont i höger axel, någon gång så illa att jag inte fick upp armen ovanför huvudet. Det blev förståss ortoped och sedan sjukgymnastik, men i processen lärda jag mig att köra musen med min icke-dominanta hand; jag flyttade alltså musen till vänster hand. Det känns helt fel i början, men efter någon vecka har man vant sig, och på köpet övar man snabbt upp finmotoriken i vänsterhanden. Kan rekommendera om det är riktigt illa!
Annars kan man lägga musen på tvären mellan tangentbordet och magen, så får man lite bättre vinkel på axeln. Det viktiga är att byta läge ofta, så att man inte får samma belastning hela dagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag har kommit fram till att små tangentbord är bra och ergonomiska om man som jag använder tangentbordet samtidigt som datormusen mycket i sitt jobb (modellering, CAD osv). Fördelen är att händerna inte hamnar så långt från varandra.

Tangentbordet jag använder är en Logitech K380. Den är ordentligt avskalad, men med hjälp av smarta kortkommandon har man allt man behöver. Man vänjer sig fort vid att inte ha tillgång till alla knappar. Man får dessutom mer plats över på sin arbetsplats, vilket är bra om man måste granska pappersritningar eller dylikt.

Permalänk
Avstängd

Jag gör aikido handleds stretchövningar.
https://www.youtube.com/results?search_query=aikido+wrist+str...

Gymmar även och bastar. Har nu börjat lite med yoga.
På jobbet så har vi en avdelning där alla ställer sig upp samtidigt och tar en stretch paus.

Sen gäller det att sitta ergonomisk också med armen in 90 graders vinkel som ett L.

Permalänk
Medlem

Hemma kan jag lira flera timmar utan att känna något.

På jobbet har jag antingen känningar i höger axel som går ut höger hand eller ont i korsryggen eller axlar generellt. Har även fått domningar i benen som jag känner när jag kör bil.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Har kontorsjobb och sitter även mycket framför datorn hemma.
Sedan några år tillbaka står jag upp framför skrivbordet hela dagarna då jag är på min arbetsplats. (Hemma sitter jag fortfarande.)
Efter det känner jag mig piggare och mår bättre. Innan dess blev jag förslappad och var väldigt trött. Visst, det tog ett tag att vänja sig men nu känns det naturligt.

En annan sak är att jag vilar båda mina underarmar på skrivbordet (både hemma och på jobbet). Det gör att jag måste ha tangentbord och mus placerade långt fram på skrivbordet, ca 35 cm från skrivbordskanten.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

Jag själva har inga besvär. Men jag har preventivt jobbat för att detta inte kommer hända ochså.
När jag fortfarande ägde mitt företag, satt jag mycket med CAD/CAM. Oft a i mer än 16 timmar i sträck. Och det försökte jag utjämna med träning i kraftrummet och gymnastik.
Starkare muskulatur i ryggen, axlarna och armarna är till stor del lösning till besvär vid långa perioder framför datorn.

Vilket ochså hjälper till:
1. Ergonomiska stolar (inga meme stolar tack)
2. Höj och sänkbar skrivbord, där man kan ställa sig vid behov
3. Vertikal mus eller mus som förhindrar claw grip med handen
4. Massage kan inte skada heller

En bra vän till mig har tvingats sluta jobba inom mjukvaru utveckling pga allvarliga värk som han ignorerat alldeles för länge.
Med detta till följd, kom en ekonomisk stäva pga han han fick byta jobb till mycket sämre betalt alternativ plus deltid i det nya jobbet. Han klarar inte mer än så för värkens skull. Och han är 15 år yngre än mig.

Inom IT:n jobbar många soffpotatisar. Deras lathet kommer hämnas förr eller senare.
Ett högt pris många kommer få betala.
Så börja träna och röra på er, sök upp ergoterapi. Det finns säkert finansering för präventiv program från sjuk kassan eller försäkringskassan.
Ingen har intresse av att folk blir tvungen att sluta jobba och leva på stöd ist.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Var till en kiropraktor igår efter 6månader lidande och sjukgymnaster så fick jag en grundlig undersökning/koll och det var väldigt seriöst och bra. Kiroporaktorn hittade omgående en låsning i en kota i nacken. bara ett litet tryck och det brakade till och jag hade full rörlighet igen. Jag har knappt kunnat titta över axeln på ett halvår. Idag är jag rätt mör i musklerna men det känns ingenting där jag hade ont tidigare. Dock så ska jag vila över helgen och sedan se hur det blev och sedan komma igång med att träna upp ryggen, kiropraktorn sa att det hade varit helt omöjligt att träna på något vis så den låsningen släppt. Jag har alltid vägrat gå till kiropraktor speciellt för nacken pga risker osv men när det påverkar ens liv till den grad att man inte kan göra någonting och måste sluta göra saker man tycker om att göra då har det gått för långt. Så hoppas allt blir till det bättre nu och sedan kan börja träna, äta och arbeta rätt för det här önskar jag inte ens min värste fiende.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa igenom alla sidor i tråden så det är antagligen löst nu men jag kände också av dessa problem ett tag i vintras och har gjort besök hos arbetsterapuet och med det fått rätt och bra övningar inklusive återbesök för att följa upp hur det går.

Efter en sisådär 2 månader senare har det släppt för mig och det var i den grad från början att jag inte kunde använda tagentbord nästan.

Så enligt min erfarenhet är det mitt råd.
En viktig notering också är att även när det börjat kännas bättre så sluta inte med övningarna för då kommer det tillbaka fortare än man anar.

Allt gott.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.