Dropbox-liknande tjänst på egen server

Permalänk
Medlem

Dropbox-liknande tjänst på egen server

Jag funderar på att sätta upp en dropbox/imgur-liknande tjänst på en egen server, för mig och familjen där vi kan ladda upp screenshots och liknande och få en URL till den bilden, gärna med konto-hantering. Ni som kör sådan tjänst, vad använder ni?

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Ska kolla vilken av dem som är bäst, som har stöd för client etc.

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem

Jag kör med nextcloud + shareX. Fungerar precis som push eller liknande tjänster fast egen severe. Ett knappkommando så tar man print och får en länk till servern.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Nextcloud

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Håller med om Resilio. Riktigt bra om man vill skapa sitt eget moln.

Permalänk
Medlem

Jag röstar på Nextcloud givetvis.

Här har du en VM om du enkelt vill komma igång, du kan även köra scripten direkt: https://github.com/nextcloud/vm

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

@TheJonaz: Skulle säga att det beror mer på vad du kör/tänker köra för server.
Kör du te.x freenas har dom Nextcloud plugin.

Permalänk
Medlem

@TheJonaz: wingftp riktigt robust och har nu släppt en gratisversion för privatpersoner.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@aragon: Vem använder ens FTP längre.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

@aragon: Vem använder ens FTP längre.

och ibland kan det vara bra att kolla vad saker är innan man gör uttalanden bara för något har ftp i namnet betyder inte det att det bara är det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheJonaz:

Jag funderar på att sätta upp en dropbox/imgur-liknande tjänst på en egen server, för mig och familjen där vi kan ladda upp screenshots och liknande och få en URL till den bilden, gärna med konto-hantering. Ni som kör sådan tjänst, vad använder ni?

Seafile är ett bra alternativ eller NextCloud.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

och ibland kan det vara bra att kolla vad saker är innan man gör uttalanden bara för något har ftp i namnet betyder inte det att det bara är det.

Skickades från m.sweclockers.com

Du menar att det inte är "an easy-to-use, secure and reliable FTP server software for Windows, Linux, Mac OS and Solaris." ? Som inte ser ut att ha uppdaterats sen Windows XP..

Nä, tror det är bättre att köra på Nextcloud i så fall, så att man får ett schysst webinterface att logga in för att komma åt sina grejer vartsomhelst och syncklienter för alla populära plattformar.

Permalänk
Medlem

@Sir. Haxalot: Nej. den har ftp,sftp osv om man nu vill använda det, dock är det http/https man vanligen använder, dvs man kan komma åt sakerna direkt i webbläsare eller via deras app osv, tex spela video använda fotovisare eller använda den inbyggda slideshow, skapa weblinks till filer osv
(kommer vanligen uppdateringar 1 gång i månaden) du kan ha din egen logga för inloggning om du inte gillar hur den ser ut, sedan har den en riktigt smidig funktion för att skapa certifikat mm rent säkerhetsmässigt är dom riktigt bra vilket nextcloud inte är.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@Sir. Haxalot: Nej. den har ftp,sftp osv om man nu vill använda det, dock är det http/https man vanligen använder, dvs man kan komma åt sakerna direkt i webbläsare eller via deras app osv, tex spela video använda fotovisare eller använda den inbyggda slideshow, skapa weblinks till filer osv
(kommer vanligen uppdateringar 1 gång i månaden) du kan ha din egen logga för inloggning om du inte gillar hur den ser ut, sedan har den en riktigt smidig funktion för att skapa certifikat mm rent säkerhetsmässigt är dom riktigt bra vilket nextcloud inte är.

Förutom att det står att man måste köpa en license för $459 för att få använda krypterade anslutningar. Sedan hur säker den är i övrigt är ju lite svår att säga, men visst har man antagligen en mån av security trough obscurity eftersom att det säkert inte är så många som leter efter vulnerabilities i det. Annars så har jag väldigt svårt att lite på ett företag som har en hemsida som ser modern ut och en produkt som ser ut att inte förändrat utseendet på ~20 år. Det brukar innebära att utvecklingen av programvaran i sig inte är prioriterad utöver att kunna säga att man har implementerat någon ny feature då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Förutom att det står att man måste köpa en license för $459 för att få använda krypterade anslutningar. Sedan hur säker den är i övrigt är ju lite svår att säga, men visst har man antagligen en mån av security trough obscurity eftersom att det säkert inte är så många som leter efter vulnerabilities i det. Annars så har jag väldigt svårt att lite på ett företag som har en hemsida som ser modern ut och en produkt som ser ut att inte förändrat utseendet på ~20 år. Det brukar innebära att utvecklingen av programvaran i sig inte är prioriterad utöver att kunna säga att man har implementerat någon ny feature då och då.

låter konstigt att det inte skulle gå att använda certifikat på gratisversionen,
vi kör en gratisversion på föreningens nas och där kör vi med certifikat utan problem?
Jag har använt det under väldigt många år, dock kör jag enterprise versionen, jag brukar inte bry mig om utseende, jag lägger fokus på funktion och säkerhet och stabilitet, vilket borde vara A och O när det gäller denna tyå av mjukvara inte hur du tycker något ser ut.
Dom uppdaterar som sagt med någon månads mellanrum.

har du testat mjukvaran själv eller är det en ren "jag tycker" resonemang?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

NextCloud alla gånger men det har ju många redan tipsat om
Jag kör NextCloud som Docker under Unraid för hela familjen.
Krypterad inkrementell backup till ett och samma OneDrive-konto varje natt. Än så länge så lagrar vi inga stora mängder data så det räcker med 1TB backup.

Permalänk
Medlem

@aragon Nä, har väl visserligen inte testat det själva, men i min erfarenhet så om mjukvara ser ut som skräp och har många års legacy (växt ur FTP server) inte speciellt bra heller

Att man måste betala tar jag ifrån deras egen hemsida. Står Web Client (HTTP) på gratisversionen och HTTPS/FTPS på "Secure edition". Om du tycker att det är rimligt att TS ska lägga flera tusen för att få Basic funktionalitet så fair enough, men annars så kan han ju köra Nextcloud som typ alla andra gör.

Permalänk

Jag älskar FTP och ser att det är överlägset dessa molntjänster.

Med dessa tjänster som DropBox osv så måste jag ha filerna i de mappar den synkroniserar medan med FTP kan jag bara slänga upp och inte oroa mig.

Eller finns det något sätt att göra så man kan dra in filer som man vill ladda upp för dessa sedan automatiskt raderas?

Permalänk
Medlem

Jag röstar på SeaFile då jag tycker NextCloud är för mycket bloat. Smaken är väl som baken dock.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flibbertigibbet:

Jag älskar FTP och ser att det är överlägset dessa molntjänster.

Med dessa tjänster som DropBox osv så måste jag ha filerna i de mappar den synkroniserar medan med FTP kan jag bara slänga upp och inte oroa mig.

Eller finns det något sätt att göra så man kan dra in filer som man vill ladda upp för dessa sedan automatiskt raderas?

FTP är nästan det samma som molntjänst annat protokoll visserligen men molntjänster är betydligt bättre och säkrare än FTP. Om du inte kör sftp dvs.

Nästan alla molntjänster idag ( seafile, onedrive, iCloud mfl) kan du även ha som extern disk typ.
Filerna laddad ner när du använder dom och raderas lokalt om du får ont om utrymme (självklart finns dom kvar i molnet) och i datorn så ser dom ut som att dom finns där oavsett om dom ligger i molnet eller lokalt.
Självfallet så kan du välja vilka filer som alltid skall vara tillgängliga offline.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aeshu:

Håller med om Resilio. Riktigt bra om man vill skapa sitt eget moln.

Resilio är bra, men det är ingen molntjänst.
Den synkar filer mellan olika enheter bara, om inget har ändrats det senaste året dvs?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

@aragon Nä, har väl visserligen inte testat det själva, men i min erfarenhet så om mjukvara ser ut som skräp och har många års legacy (växt ur FTP server) inte speciellt bra heller

Att man måste betala tar jag ifrån deras egen hemsida. Står Web Client (HTTP) på gratisversionen och HTTPS/FTPS på "Secure edition". Om du tycker att det är rimligt att TS ska lägga flera tusen för att få Basic funktionalitet så fair enough, men annars så kan han ju köra Nextcloud som typ alla andra gör.

Vi kör som sagt https på en nas på föreningen (gratisvertionen) möjligen har dom ändrat det nu men vi kör senaste versionen, får kolla om det börjar gnälla när nästa uppdatering kommer.
nextcloud skulle jag bara köra om man inte bry sig om stabilitet eller säkerhet, är väl typ 5 hål man hittat bara efter nyår?
och använder man klienten så saknar väl den kryptering på klientsidan? (kanske är åtgärdat?)
jag funderar på att testa Seafile som många gått över till. deras community app ska tydligen vara riktigt bra

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Jag röstar på SeaFile då jag tycker NextCloud är för mycket bloat. Smaken är väl som baken dock.

Ja, alltså du får ju en hel del paket som kommer förinstallerade men du kan välja att avinstallera nästan samtliga paket. Sen lägger du ju bara till de tillägg och appar som du verkligen behöver.

Måste nog testa SeaFile nu när ni pratar om det. Såg att det finns två mallar för Unraid, en officiell så att smälla upp en container är ju lätt.

Edit: Alla system har säkerhetshål.
Angående SeaFile's borttagning från privacytools.io
https://github.com/privacytoolsIO/privacytools.io/pull/491
och
https://github.com/haiwen/seafile/issues/350
Först när det kom en CVE så har man börjat bry sig men det har diskuterats i 5 år?
CVE ger ju eld i baken eftersom att en hel del Linuxdistar inte distribuerar officiella paket för prylar med CVEs som saknar fix. Lite som att man börjar bry sig först nu eftersom att en CVE kan påverka deras enterprise-produkt.

Nextcloud har säkert motsvarande diskussioner men jag vet inte om de har säkerhetshål som diskuterats så pass länge utan fix.

Det här är förstås något som kan diskuteras tills både öron och ögon blöder. Jag har min Nextcloud bakom en proxyserver (som ett extra lager) och min server kör allt på fullt LUKS-krypterade lagringsenheter. Backups krypteras även innan de laddas upp till molnet (OneDrive och Google Drive). HTTPS och giltigt cert är ett krav för mina domäner som finns med i listan för HSTS preload. Det går alltså inte att nå mina domäner om jag inte håller koll på att mina certifikat är giltiga, det finns förstås vägar runt hsts med men det är ett extra lager av säkerhet. Allt detta skyddar förstås inte mot dålig programvara med säkerhetshål men samtidigt så finns det ingen programvara som är 100% säker för alltid. Håller man alla sina cert, servrar och programvara uppdaterade så är man ju relativt säker (aldrig 100%!), något mer är ju svårt att göra. Jag hade kunnat kräva att man ansluter via VPN till min server eller router innan man kommer åt något men jag tar risken och hoppar över det. Allt har en gräns.