Permalänk

Billigaste möjliga seedbox.

Trött på att ha min laptop på dygnet runt för att seeda (bara lagliga torrenter) så tänkte kika på [b]billigast[\b] möjliga lösning.

Packade ihop nåt snabbt på Inet men insåg snabbt att jag har ingen aning om någonting. Kan ingenting om datorer typ.

Den ska alltså stå på dygnet runt, mediafilerna ska spelas upp via Infuse. Så allt som ska vara på denna datorn är en torrentklient, möjligen en vpn (NASA spårar mina lagliga rymdfilmer) och en utdelning.
Har tänkt mig att den ska ha plats för 2-3 (eller fler beroende på pris) hårddiskar.
Den ska klara av 1gbit internet.
Någon hjälte därute som kan hjälpa mig?

PS. Den bör dock heller tynga min elräkning allt för mycket.

Permalänk
Medlem

Raspberry Pi 3 Model B+
2-3 lagringsenheter - check
GbE - check
Billig i drift - check
Om det även är ett krav att den inte ska prestera som en potatis behöver du förtydliga vad du förväntar dig prestandamässigt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Raspberry Pi 3 Model B+
2-3 lagringsenheter - check
GbE - check
Billig i drift - check
Om det även är ett krav att den inte ska prestera som en potatis behöver du förtydliga vad du förväntar dig prestandamässigt.

Pi går bort då jag ej är kompis med Linux. Hade faktiskt en förut men den besegrade mig.

Prestandamässigt förväntar jag mig att den ska svara på kommandon i realtid. Ex när jag trycker upp en mapp så öppnas den utan direkta dröjsmål. Den bör även kunna hantera uppackning av .rar arkiv utan att ta en timme för 4gb arkiv.

Tack för ditt svar. Bara säga till om jag behöver tillägga mer information.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köp en begagnad 2011 eller 2012 mac mini. De drar 10W i idle. Finns som quadcore i7, har gigabitethernetport, thunderboltport (om du vill ha ytterligare en till gigabitethernetport via adapter)

Har 2st sata 3-portar internt. 4st USB3 på 2012-varianten

Eller så finns det säkert nyare intel-nuc

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem

Rpi har väl inte 1gb throughput?
Begränsas väl av usb till typ 300mbps. Annars borde det fungera bra.
Finns ju med grafiskt os så det borde du klara av

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Aiwi:

Köp en begagnad 2011 eller 2012 mac mini. De drar 10W i idle. Finns som quadcore i7, har gigabitethernetport, thunderboltport (om du vill ha ytterligare en till gigabitethernetport via adapter)

Har 2st sata 3-portar internt. 4st USB3 på 2012-varianten

Eller så finns det säkert nyare intel-nuc

Ooh, ganska Apple frälst så de var detta spännande alternativ. Kollade lite på Tradera och där fanns det ett gäng från 2011 (dessvärre ingen 2012) i okej prisklass.
Men då är det enbart usb hårddiskar jag kan koppla in va?

Skrivet av SuperNova:

Rpi har väl inte 1gb throughput?
Begränsas väl av usb till typ 300mbps. Annars borde det fungera bra.
Finns ju med grafiskt os så det borde du klara av

Skickades från m.sweclockers.com

Klara av gör jag nog. Men senast var det alldeles för mycket problem och småfix och den tiden har jag inte tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av TakeMyMoney:

Trött på att ha min laptop på dygnet runt för att seeda (bara lagliga torrenter) så tänkte kika på [b]billigast[\b] möjliga lösning.

Packade ihop nåt snabbt på Inet men insåg snabbt att jag har ingen aning om någonting. Kan ingenting om datorer typ.

Den ska alltså stå på dygnet runt, mediafilerna ska spelas upp via Infuse. Så allt som ska vara på denna datorn är en torrentklient, möjligen en vpn (NASA spårar mina lagliga rymdfilmer) och en utdelning.
Har tänkt mig att den ska ha plats för 2-3 (eller fler beroende på pris) hårddiskar.
Den ska klara av 1gbit internet.
Någon hjälte därute som kan hjälpa mig?

PS. Den bör dock heller tynga min elräkning allt för mycket.

Du kan köpa en beg dell optiplex eller liknande för några hundralappar. Drar kanske 50W idle (beroende på modell). Brukar ta 2-4 diskar. Är det utan UEFI så en <= 2TB boot disk + övriga valfri storlek.
Är 50W för mycket (~ 450 sek/år el) så är det väl en notebook eller liknande, men då kan det blir svårare få i så mycket disk.

Permalänk
Medlem

@TakeMyMoney: Med billigast möjliga så är det begagnat som gäller. Utöver det ser jag några olika lösningar. En gammal kontors-pc med en Core i5:a hittar du för under tusenlappen och de tar ofta 3-4 hårddiskar. Tror min Elitedesk 8200 SFF drog 26 watt eller så vid idle med två hårddiskar och ett extra NIC. Ett annat alternativ om du kan leva med max två diskar och 2,5" så något som en Fujitsu Esprimo Q500 får du väldigt billigt. Och de är ju även väldigt små och smidiga.

Eller också en äldre bärbar dator. Har själv haft en Dell Latitude E6410 (I5-540M) och de är ännu ganska raska maskiner samtidigt som de av naturliga skäl drar ganska lite ström, 12-14 watt vid idle. Byt ut dvd-brännaren mot en hårddisk bara. Går ju alltid att koppla in via usb också om man vill det men känns lite klumpigt. Vad kan man få betala för en E6410 idag, definitivt under tusenlappen iaf. 600-800 kronor kanske? Skulle inte välja att satsa på något äldre än en Core ix från första generationen på en bärbar och andra generationen Core ix på en stationär. Vad jag sett så tenderar Core 2 Duo-system att dra betydligt mer ström, och när vi talar om några hundralappar hit eller hit i inköpspris så behövs det inte många watt extra innan elkostnaden blir betydande på ett system som står på 24/7.

Något som detta? https://www.blocket.se/vasternorrland/Fujitsu_Esprimo_Q510_i3...
Fast priset ska ner lite IMHO. Fick själv tag i en HP Pavillion Mini (Core i3-5100u + 1TB HDD) för 800 kronor för några veckor sedan. Tänkte att det skulle bli någon typ av lite snabbare och mer flexibel NAS eller något.

Permalänk
Medlem

@TakeMyMoney: Vad tror du om denna om du kan få den för några hundralappar? Upp till 8GB minne, hyfsat snabb processor, Gb-NIC etc. https://www.tradera.com/item/120202/342718436/fujitsu-q9000-m...

Permalänk
Skrivet av hakro807:

@TakeMyMoney: Vad tror du om denna om du kan få den för några hundralappar? Upp till 8GB minne, hyfsat snabb processor, Gb-NIC etc. https://www.tradera.com/item/120202/342718436/fujitsu-q9000-m...

Faktiskt budat på den redan!😁
Försökt hitta info om hårddiskplatser men utan lycka. Är det den inbyggda (man kan byta ut) och sedan så kan man byta ut cdläsaren mot en hårddisk?

Tack för alla svar. Har mycket att kika på nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TakeMyMoney:

Ooh, ganska Apple frälst så de var detta spännande alternativ. Kollade lite på Tradera och där fanns det ett gäng från 2011 (dessvärre ingen 2012) i okej prisklass.
Men då är det enbart usb hårddiskar jag kan koppla in va?

Du har 2st 2.5"-platser internt. Det är pilligt att stoppa dit/byta dem. Men inte speciellt svårt. Har datorn du köper bara en disk monterad så behöver du köpa till ytterligare en intern Sata-flex-kabel, tex: https://www.ebay.com/itm/Apple-Mac-Mini-A1347-Second-HDD-SSD-...

2012-modellerna har som sagt USB3, då blir det ju rejält snabbare än USB2 om du istället vill köra externa diskar.

På ebay verkar 2012:orna finnas från ca 3600kr inkl frakt. Jag har då endast valt europeiska säljare för att slippa tull/moms. https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_nkw=mac+mini+2012&...

i7-modellerna verkar gå från 5700kr från EU
https://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=mac+mini+2012+i7&_sop=15...

Sen finns ju alltid blocket också, där verkar det finnas flera till ok pris

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av TakeMyMoney:

Försökt hitta info om hårddiskplatser men utan lycka. Är det den inbyggda (man kan byta ut) och sedan så kan man byta ut cdläsaren mot en hårddisk?

Om det är som på min Q510 så ja, en vanlig plats för en 2,5-tummare och en plats för slimline dvd där man får stoppa en caddy. En sådan kostar inte många tior om du kan vänta på leverans och slipper postnords avgift. https://www.ebay.com/itm/Universal-2-5-SATA-2nd-HDD-SSD-9-5mm...

Permalänk

https://www.tradera.com/item/342325174 Vad tror ni om en Zyxel NSA325-v2 för tusenlappen?
3 tb hårddiskutrymme med i priset.

500mb ram är väldigt lite dock. Kan man byta ut det? Kommer den gå som en potatis?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@TakeMyMoney: Det skulle inte funka att hyra en seedbox då?
Jag kör själv med en shared box med 1 TB från https://www.seedhost.eu för €10/mån. Kan behövas viss linuxvana beroende vad man vill göra, men det mesta går ju googla sig till...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3