Förslag på ämnen till SweClockers quizar

Permalänk
Hedersmedlem

Förslag på ämnen till SweClockers quizar

Quizar är sedan en tid tillbaka ett återkommande inslag på SweClockers och vi är snart uppe i 50 stycken (!). I takt med att de blir fler blir det också klurigare att komma på bra ämnen, så därför vänder vi oss nu till forumet.

Har du några bra förslag på quizämnen? Tipsa här i tråden! Det kan vara allt möjligt, så länge det är relaterat till spel och hårdvara.

Om du vill se vad vi gjort tidigare finns alla samlade här:

Alla tidigare quizar på SweClockers

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Communitys genom tiderna med inbyggda småspel.
Kontaktdon och gränssnitt genom åren (70-tal och framåt).
Synonymer och svengelska uttryck i datorvärlden.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Quiz med olika loggor/ikoniska förpackningar från tillverkare inom datorvärlden.
Ikoniska fusk till olika spel, som IDDQD, Up-Up-Down-Down-Left-Right-Left-Right-B-A, Thereisnospoon och vilka spel de tillhör, alternativt bakgrunden till hur/varför koden kom till och hur de fick namnet/kombinationen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Expertgissare

Jag tycker det har varit lite skraltigt med sweläskers på sistone, så varför inte en quiz om läsk

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Saker med unik och udda design eller funktionalitet, kanske som floppade.
Hårdvara (eller mjukvara också för den delen) med allvarliga problem, typ nätagregaten från Ace of Sweden och liknande.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Nätverksförkortningar.
Typ, OFDMA, CIDR, CSMA/CD, CSMA/CA, DSLAM, IS-IS osv Finns hur mycket som helst att välja från ^^

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Retro komponenter !
Saker vi nog visste för ~20 år sedan men kan vara lite svårt att minnas idag.
Eller om man vänder på det för yngre förmågor: saker som kan vara kul att veta om hur det var
Sugen på ett ruskigt svårt quiz !

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vill se ett quiz om något så tråkigt som kontorskopiatorer med finalfrågan gällande just modellen som visas i den klassiska Office Space-scenen

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Quiz med repliker av spelkaraktärer, antingen i ljud eller textform. Typ "Stay awhile and listen"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Quiz med superhjältar.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd

Jag vet världens mest nördigaste datorämne och omöjligaste i quiz-form: gamla CD-nycklar till datorspel!

3229-27040-1548 - Vilket gammalt datorspel hade denna CD-nyckel?
- Diablo II
- StarCraft I
- Battlefield II

Svaret är: StarCraft I som lanserades på PC 1998. Lägg märke till strukturen: fyra siffror, bindestreck, fem siffror, bindestreck och fyra siffror igen. Klassisk struktur för gammalt datorspel på den tiden.

Faktum är att den datornyckeln är till min gamla SC1-skiva (så någon som har SC1 på skiva, prova gärna cd-nyckeln - kan vara 48 på slutet, börjar få vagt minne om det är 48 eller 47 på slutet men de första kan jag väldigt säkert).

Asså, gräv fram gamla CD-spel med CD-nycklar och kör en quiz på detta. Låt oss slå rekord på minst antal rätt i en Sweclockers-quiz!

De som kmr göra bra ifrån sig är de som har samlat på sig gamla CD-spel med fodralen där CD-nycklarna vanligen stod skrivna på inuti. De kmr kunna kolla på strukturen och kunna gissa bättre.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Dator / teknikrelaterade aprilskämt genom tiderna.

Permalänk
Medlem

Quiz om vem som sade vad angående dumma/roliga uttalanden om teknik

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Datorvirus/trojaner genom åren eller olika datortekniker genom åren som kom och gick.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 14TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Inaktiv

Överklockning såklart, konstigt att denna ej har funnits ännu?
Programmering. Går att utveckla hur mycket som helst.
Applikationer, går också utveckla hur mycket som helst. T.ex. välja webbläsare, ordbehandlare, ritprogram. Eller bara ett helt generellt Quiz för alla.
Spelfrågorna går att fördjupa. Ta en Quiz om en genre. C&C, Battlefield, GTA etc.
Skärmar, olika tekniker, förkortningar etc
Nätverkfrågor, mer fokus på den bättre hemanvändaren.
Portar. Alltifrån Comport, parallellport, usb, firewire, Gameport för joystick, nätverkuttag etc

Permalänk
Medlem

Kylare, som zalmans olika solfjädrar, slk 947u, swiftech hade någon för nb nb32 har jag för mig. Danger dens maze, koolance, osv när det gäller vatten och fanns där mer än 2 tiĺlverkare av kompressorkyllare? Även peltiers var populärt ett tag.

Visa signatur

Phanteks Evolv X, Asus x470 Crosshair 7 Hero, Rysen 2700x, 2x8gb Trident Z 3600mhz, 2x Samsung 970 evo 512gb m2 @ raid 0, samsung 860 evo 1tb, Zotac RTX 2070, EK-FB ASUS C6H RGB Monoblock, HW Labs Black Ice Nemesis Gtx 420, 140 & Gts 280, Primochill ctr res & d5 combo, Bitspower fittings, 6x noctua 140mm

Permalänk
Medlem

Med reservation för att ni garanterat redan kört vissa av dessa.

1. Identifiera vad olika Windows-ljud betyder
2. Identifiera olika app-ikoner
3. Identifiera olika programikoner
4. Identifiera "Settings"-skärmen från olika spel

Inga höjdartips inser jag, men det var det jag kom på.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Inaktiv

Klassiska möss vi minns?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Hur skickliga är vi på antivirus och datavirusnamn?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Relationer i spel. Läsk. Planeter och världar i spel.

Permalänk
Medlem

kortkommandon! (Ctrl - C etc) nördigt och användbart!

Permalänk
Medlem

Vore fränt att ha quiz om olika vapen i diverse spel. Antingen att gissa spelet/spelserien som vapnet medverkar i eller också vad vapnet heter i ett speciellt spel.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Avstängd

Förekommande av alkohol i datorspel är ju lämpligt så här vid helgslaget!

EDIT: Sen vill jag slå ett ytterligare slag för mitt tips om gamla CD-nycklar från spel (iaf strukturen på dem XXXX-XXXXXX-XXXX eller XXXX-XXXX-XXXX-XXXX, med bara bokstäver och siffror eller med specialtecken, osv) för det kmr kunna leda till världens lägsta antal rätt på Sweclockers genom tiderna vilket vore ett framsteg i sig!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Förekommande av alkohol i datorspel är ju lämpligt så här vid helgslaget!

EDIT: Sen vill jag slå ett ytterligare slag för mitt tips om gamla CD-nycklar från spel (iaf strukturen på dem XXXX-XXXXXX-XXXX eller XXXX-XXXX-XXXX-XXXX, med bara bokstäver och siffror eller med specialtecken, osv) för det kmr kunna leda till världens lägsta antal rätt på Sweclockers genom tiderna vilket vore ett framsteg i sig!

Äldre kopieringsskydd är roligare som Code Wheel vilket Monkey Island hade:
https://www.youtube.com/watch?v=HjEbpMgiL7U
Eller Lenslock, det finns många coola piratskydd som jag idag saknar..

Permalänk

Kända programmerare
Virus
Hackernätverk
Programmeringsspråk
Spel som blivit filmer eller tvärtom
Coola sci-fi gadgets och vilket år de ska ha uppfunnits (i filmen)

Visa signatur

--//Don't Panic\\--

Permalänk

Floppande uppföljare. Gällande både spel och andra diverse datorkomponenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Händelser inom datorvärlden som gett oss huvudvärk genom tiderna från 80-tal och framåt, Typ minnesfabriken brann upp eller vad som nu hände, Copyswede börjar lägga avgifter på elektronik,
EU direktiv och så vidare

Permalänk
Medlem

Röster i spel hade varit roligt. "Kick as and chew bubblegum" känner alla till, eller "wololo".

Permalänk
Medlem

Kanske något i stil med en quiz om de olika skärm typerna, om det nu inte redan har varit en sådan.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk

En quiz om svenska entreprenörer i dator/spelvärden.

Visa signatur

Nuvarande dator: 5900x, 3080ti, 64gb ddr4