Skrivet av Karaff:
Har en Audi A3 från 2011 och kan säga att det var länge sedan den fick en service med stämpel, det är på tok för mycket pengar för att få lite auktoriserat kladd i en bok.
Bilar är en förbrukningsvara och vanliga bruksbilar slutar med all sannolikhet på skroten, förr eller senare.
Eftersom bilar dessutom är ett ekonomiskt svart hål så skall man se till att hålla efter det som är viktigt, men till så smart ekonomi som möjligt, vill man köra driftsäkert utan några bekymmer så kan man leasa en liten billig bil med fulla garantier.
Vore jag du så skulle jag leta upp en "riktig" bilverkstad som gör kamremsbyte och service till vettigt pris.
(Märkesverkstäderna är oftast bara delbytare tyvärr...)
Skrivet av Elloy:
Eftersom man själv bor i Halmstad undrar man vilket företag det rör sig om, om du inte vill/får skriva namnet i klartext räcker det med område, dvs Flygstaden/Stenalyckan/Sannarp/mm.
Skickades från m.sweclockers.com
Skrivet av CubaCola:
Förut hade i allafall Volkswagen / Audi olika priser på samma jobb beroende på om du lämnade in en Audi eller Passat. Det roliga då var att det var samma mekaniker, och samma oljefilter etc som bytes då motorerna var av samma modell.
Kanske det som har hänt att du fick timpris för Audi vs Passat?
edit: om du inte tackade ja till att byta andra saker, jag brukar få frågan om de ska byta vindrutetorkare etc på bilen, och då brukar det bli lite dyrare.
Skrivet av Cad_edis:
Är det kuggrem/kamrem eller aggregatrem/multi-v ("fläktrem") du ska byta?
Kort uppdatering:
Eftersom bilen alltid varit servad på Jeppsons i Ronneby (där bilen bott tidigare (köpte den av en arbetskollega) så servade jag också den där förra gången. Nu har jag flyttat från Blekinge till Halland - så jag kör inte 20 min för att göra vid bilen. Därför behöver jag en ny verkstad.
Jeppsons tycker jag fungerade bra när jag var där tidigare. Auktoriserad verkstad men med väldigt konkurrenskraftiga priser - i alla fall sett till Merkonomen och övriga verkstäder i Blekinge.
Men nu rullar min VW upp på 20,000 mil och kamrem behöver göras.
Fläktremmen behöver också bytas då den börjat låta lite. Den "tuggar" eller "visslar" lite när bilen är igång.
Fick bekräftat på min förra service att denna rekommenderas att bytas.
Så kuggremmen skall bytas och fläktremmen bör bytas.
Eftersom jag skall byta kuggrem så, om jag förstått det hela rätt, så är fläktremmen "på vägen". Så den bytas nu också. En ny kostar typ 200kr och är inte något speciellt merjobb. Dock är fläktremmen inte inräknad i offerten jag redan fått. Det glömde jag bort att säga.
Jag ringde Motorhalland igår. Han som tog offerten tidigare i veckan jobbade inte, men servicerådgivaren jag pratade med skrev upp och skickar vidare.
- Jag bad om en detaljerad specifikation för alla jobb skickad på E-post så att jag i detalj kan se vad det är som kostar vad och hur mycket.
- Jag vad om att lägga till fläktremmen.
- Jag undrade varför priset skiljde och han kunde inte svara på detta utan det var tvärt om mycket märkligt. Troligen är det någonting i kamremmen på hemsidan som inte stämmer.
Men i min värld vore det konstigt att om jag bokar ett kamremsbyte på nätet så borde väl vattenpumpen också ingå...?
Men de skall återkomma på måndag.
----
Var också inne hos en annan verkstad i stan (Tylösand Motor) och bad om en offert.
8,500 kr för kamrem, fläktrem (och luftning bromssystem som jag antar behövs eftersom man kanske behöver ta bort något rör...?)
8500 + service = 11,000 kr.
Det ger att servicen ligger på ca. 2500kr - vilket verkar rimligt.
Så priset på hemsidan känns lite för billigt faktiskt.
-------------
Detta var service och kamrem.
Nu har jag ju ett litet besvär ytterligare på bilen som kom för kanske 2 månader sedan.
"Engine check light" lyser och jag har felkod P2015.
Jag har snart doktorerat i detta felet tror jag, men nedan har jag 2 bra länkar som snabbt beskriver felet.
Felkod P2015
Installera mod på spjällmotor
När jag startar bilen så skall hävarmen på spjällmotorn ändra position för att öppna upp luftkanalerna till motorinloppet (insugningsröret/air intake manifold).
Varje gång jag startar bilen måste jag öppna motorhuven och okulärt kontrollera att armen har ändrat position. Har den inte det får jag trycka till den lite lätt varpå den därefter trillar fram. Detta är p.g.a. en förslitningsskada som gör att armen kommer för långt bak och fjädern inte orkar trycka fram den. Tydligen ett vanligt fel vid ca. 20,000 min på denna motor (källa Internet).
Att laga detta felet då?
Jo antingen skruvar jag loss insugningsröret och öppnar upp i motorn. Det är 11st torx, några luftslangar, 4 glödstift (tror jag det är) + några andra skruvar för att komma åt. Sedan hoppas jag att packningarna är OK.
Därefter installerar man denna "bracket"/mod på spjällmotorn och sätter tillbaka allting. Förhoppningsvis fungerar allting nu.
MEN det kan vara så att det inte är armen det är fel på utan att det är stången/armen i själva insugningsröret som börjar bli sliten. (Detta är troligen inte felet - men kan vara! Har läst lite om detta och det bekräftades på "Tylösand Motor" där mekanikern hade gjort detta jobb tidigare (men där insugningsröret var i aluminium och inte i plast.
Att ta loss insugningsrör, koppla på, sätta tillbaka ligger på 3-4 tusen kronor om verkstad (Tylösand Motor) skall göra jobbet. Detta kanske eller kanske inte löser problemet.
Alternativet är att byta insugningsrör + spjällmotor (4000 kr från Tyskland). Då blir kostnaden kanske 8-10 tusen. Jag tar in offerter på detta i veckan. Då är det nya grejer och jag vet om att jag inte betalat pengar i onödan ifall felet inte skulle avhjälpas.
Hade jag haft en helg på mig i garage hade jag försökt mig på detta själv. Nu har jag inte detta och kan inte ordna detta på gatan.
Så jag har liksom inget val känner jag.
------
Så jag har alltså
- Service - ca. 2500kr (1000kr att göra själv)
- Kamrem + fläktrem - ca. 8500kr (1000 kr att göra själv + en massa tid) (behöver ta bort höger framhjul + någon kåpa för att komma åt)
- P2015 felkod - 3000 - 10,000kr (200kr att göra själv - men behöver verkstad och hade budgeterat 12 timmar allt som allt om jag gjort det själv).
------
Det är som någon skrivet - det är en bruksbil och kanske skall ses som en förbrukningsvara.
20,000kr är mycket att lägga på en bil som kostar ca 70-80,000 tusen.
Hade gärna köpt en Model 3 - men är på jakt efter hus först.
Samt att tjejen behöver drag på bilen för att kunna dra hästen.
------
Angående olika timpriser.
Ja VW och Audi är i stort samma och det är samma mekaniker.
Det är också olika temppris som du har en A4 eller A5.
Precis som det är olika timpris på en Mercerdes C-klass eller E-klass eller S-klass.
Premium kostar hos de auktoriserade verkstäderna.
Servicerådgivaren frågade om vindrutetorkare varpå jag svarade nej, det behövs inte. Annars kostar de ca. 400kr och inte 3,500kr, haha.