Bilservice - Olika pris samma firma

Permalänk
Medlem

Bilservice - Olika pris samma firma

Hej alla.

1. Har en Passat 2010 (B6) som behöver in på service.
Var inne på den auktoriserade verkstad som finns i min stad (Halmstad) och var på jakt efter en offert.

Service + byte kuggrem = 11,000 kr
Servicen är en enklare mellanservice med byte av olja och kupéfilter + "det varnliga" (bl.a. kontrollera funktion av handfacksbeslysning)
Servicen kan jag förvisso lätt göra nästan lika bra själv, men vill ha VW originalservice.

Att byta kuggrem/fläktrem gör jag dock inte själv. Då vill jag ha gott om tid på mig och någon schysst ställe att vara på - så det får verkstaden ta.

Men.
11,000kr låter lite dyrt.
För när jag var inne på deras hemsida och bokade PRECIS SAMMA SERVICE (dvs originalservice + byte kuggrem) så är priset istället 7,555kr.

Data från deras hemsida:
VW Originalservice - 2,391kr
Byte av kuggrem - 5,164 kr

Någon detaljerad specifikation fick jag inte av servicespeciallisten så jag vet inte vad det är som kostar 3,445kr mer? Det miltal jag avgav på hemsida och till servicekillen är detsamma.

Någon som arbetat inom området som kan säga mig hur det kan skilja så pass mycket för samma jobb på samma verkstad?
Det kan absolut vara så att han lagt inte någonting som inte syns i specifikationen på datorn - men 1 liter mer olja eller ett filter extra kostar fortfarande inte 3,500kr?

2. Jag får ju ringa dem imorgon och fråga.
Men hur hade ni gjort nu när de redan i systemet har bokat in min bil på service 1 april, skall jag ringa upp han som bokade servicen och be om specifikation och fråga hur det kan skilja så mycket, eller skall jag bara avboka min service utan att säga att jag direkt efter bokar in samma bil på samma datum över nätet?
Jag är lite "nojjig" över att han i telefon kan säga att "ja men det priset du ser på hemsidan kommer inte att stämma eftersom att XXX inte är inräknat och därför kommer det att landa på 11,000kr oavsett. Och om jag inte säger någonting så kanske detta inte sker.

PS! Har inte jättestor respekt för bilverkstäder och deras priser alltid, utan tror såklart hela tiden att de försöker suga ut pengarna från deras kunder som troget kommer tillbaka nästa år likt förbaskat.

Permalänk

Tror att ett lämnat fastpris får diffa upp till +25% från det avtalade utan att man kan gnälla, ev räknar verkstan på det direkt, fast då borde det landa på dryga 9400:-

Ring och fråga, gissar att dom hellre tar det lägre priset än inget alls.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Ring och fråga dem exakt vad som ingår för 11000:-

Sen frågar du exakt vad som ingår om du beställer från hemsidan för 7555:-

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Prata med dem, antingen rättar de till priset eller ger en (förhoppningsvis) rimlig förklaring.

Men, varför bryr du dig om originalservice på en så gammal bil?
Kolla vad andra verkstäder tar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Json_81:

Själva servicen kan jag mer eller mindre göra själv. Har dator för att kunna nollställa intervallen, att byta olja, oljefilter, kupéfilter etc. är inte vidare svårt. Däremot har jag ingen plats att jobba på. Bor i lägenhet och har bilen på gatan.
Visst finns det "gör det själv-hall" - men nej. Jag orkar inte det just nu. Så visst kan jag säkert köpa material för en service för 1,500 kr eller billigare. Men ibland hittar de snedställda lampor och smörjer någonting lite extra. Dessutom har jag mobilitetsgarantin fortfarande vilket på något sätt känns lite småskönt om tjejen är iväg med bilen långvägars.

Så jag är mest bekväm just nu.
Men bilen har rullat 20,000 mil, så jag håller med. Börjar kännas slöseri.
Vi letar hus för fullt, och då blir det garage (gärna dubbel). Då är det slut med service på denna bil.
Och nästa bil blir en elbil - och då blir det ännu mindre service...

Andra verkstäder tog (Mekonomen och en annan vars namn jag nu glömt) tar ca. 9000kr/vardera.
Kan jag då få den originalservad för mindre tycker jag det låter bra!
Blir det däremot 11,000kr så får jag se.

Permalänk
Medlem

Har en Audi A3 från 2011 och kan säga att det var länge sedan den fick en service med stämpel, det är på tok för mycket pengar för att få lite auktoriserat kladd i en bok.

Bilar är en förbrukningsvara och vanliga bruksbilar slutar med all sannolikhet på skroten, förr eller senare.
Eftersom bilar dessutom är ett ekonomiskt svart hål så skall man se till att hålla efter det som är viktigt, men till så smart ekonomi som möjligt, vill man köra driftsäkert utan några bekymmer så kan man leasa en liten billig bil med fulla garantier.

Vore jag du så skulle jag leta upp en "riktig" bilverkstad som gör kamremsbyte och service till vettigt pris.
(Märkesverkstäderna är oftast bara delbytare tyvärr...)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarlor:

Hej alla.

1. Har en Passat 2010 (B6) som behöver in på service.
Var inne på den auktoriserade verkstad som finns i min stad (Halmstad) och var på jakt efter en offert.

Service + byte kuggrem = 11,000 kr
Servicen är en enklare mellanservice med byte av olja och kupéfilter + "det varnliga" (bl.a. kontrollera funktion av handfacksbeslysning)
Servicen kan jag förvisso lätt göra nästan lika bra själv, men vill ha VW originalservice.

Att byta kuggrem/fläktrem gör jag dock inte själv. Då vill jag ha gott om tid på mig och någon schysst ställe att vara på - så det får verkstaden ta.

Men.
11,000kr låter lite dyrt.
För när jag var inne på deras hemsida och bokade PRECIS SAMMA SERVICE (dvs originalservice + byte kuggrem) så är priset istället 7,555kr.

Data från deras hemsida:
VW Originalservice - 2,391kr
Byte av kuggrem - 5,164 kr

Någon detaljerad specifikation fick jag inte av servicespeciallisten så jag vet inte vad det är som kostar 3,445kr mer? Det miltal jag avgav på hemsida och till servicekillen är detsamma.

Någon som arbetat inom området som kan säga mig hur det kan skilja så pass mycket för samma jobb på samma verkstad?
Det kan absolut vara så att han lagt inte någonting som inte syns i specifikationen på datorn - men 1 liter mer olja eller ett filter extra kostar fortfarande inte 3,500kr?

2. Jag får ju ringa dem imorgon och fråga.
Men hur hade ni gjort nu när de redan i systemet har bokat in min bil på service 1 april, skall jag ringa upp han som bokade servicen och be om specifikation och fråga hur det kan skilja så mycket, eller skall jag bara avboka min service utan att säga att jag direkt efter bokar in samma bil på samma datum över nätet?
Jag är lite "nojjig" över att han i telefon kan säga att "ja men det priset du ser på hemsidan kommer inte att stämma eftersom att XXX inte är inräknat och därför kommer det att landa på 11,000kr oavsett. Och om jag inte säger någonting så kanske detta inte sker.

PS! Har inte jättestor respekt för bilverkstäder och deras priser alltid, utan tror såklart hela tiden att de försöker suga ut pengarna från deras kunder som troget kommer tillbaka nästa år likt förbaskat.

Eftersom man själv bor i Halmstad undrar man vilket företag det rör sig om, om du inte vill/får skriva namnet i klartext räcker det med område, dvs Flygstaden/Stenalyckan/Sannarp/mm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förut hade i allafall Volkswagen / Audi olika priser på samma jobb beroende på om du lämnade in en Audi eller Passat. Det roliga då var att det var samma mekaniker, och samma oljefilter etc som bytes då motorerna var av samma modell.

Kanske det som har hänt att du fick timpris för Audi vs Passat?

edit: om du inte tackade ja till att byta andra saker, jag brukar få frågan om de ska byta vindrutetorkare etc på bilen, och då brukar det bli lite dyrare.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Gissar att det är Motorhalland du har haft kontakt med, de är en seriös firma som skall kunna svara på varför priset skiljer mellan hemsida / offert på plats.

Glöm inte att det är du som är kund och bestämmer om du vill lämna in bilen eller ej. I mina ögon är det inte pinsamt för din del att fråga, jag tycker det är pinsamt för deras del att priset diffar såpass mycket - känns oseriöst i mina ögon.

Jag lämnade för första gången in min bil på auktoriserad verkstad i veckan, min upplevelse var tamejtusan sämre än hos han jag brukar lämna in den hos. Dessutom kostade det minst det dubbla. Förstår att man servar på en auktoriserad verkstad när bilen är ny, men har bilen gått uppemot eller över 20k mil så anser jag det vara pengar i sjön.

För egen del handlade det om bekvämlighet, kunde gå från och till verkstaden istället för att behöva ha skjuts två gånger. Känns alltid som man blir lurad när man lämnar in bilen, haha!

Permalänk
Medlem

Är det kuggrem/kamrem eller aggregatrem/multi-v ("fläktrem") du ska byta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Har en Audi A3 från 2011 och kan säga att det var länge sedan den fick en service med stämpel, det är på tok för mycket pengar för att få lite auktoriserat kladd i en bok.

Bilar är en förbrukningsvara och vanliga bruksbilar slutar med all sannolikhet på skroten, förr eller senare.
Eftersom bilar dessutom är ett ekonomiskt svart hål så skall man se till att hålla efter det som är viktigt, men till så smart ekonomi som möjligt, vill man köra driftsäkert utan några bekymmer så kan man leasa en liten billig bil med fulla garantier.

Vore jag du så skulle jag leta upp en "riktig" bilverkstad som gör kamremsbyte och service till vettigt pris.
(Märkesverkstäderna är oftast bara delbytare tyvärr...)

Skrivet av Elloy:

Eftersom man själv bor i Halmstad undrar man vilket företag det rör sig om, om du inte vill/får skriva namnet i klartext räcker det med område, dvs Flygstaden/Stenalyckan/Sannarp/mm.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av CubaCola:

Förut hade i allafall Volkswagen / Audi olika priser på samma jobb beroende på om du lämnade in en Audi eller Passat. Det roliga då var att det var samma mekaniker, och samma oljefilter etc som bytes då motorerna var av samma modell.

Kanske det som har hänt att du fick timpris för Audi vs Passat?

edit: om du inte tackade ja till att byta andra saker, jag brukar få frågan om de ska byta vindrutetorkare etc på bilen, och då brukar det bli lite dyrare.

Skrivet av Cad_edis:

Är det kuggrem/kamrem eller aggregatrem/multi-v ("fläktrem") du ska byta?

Kort uppdatering:

Eftersom bilen alltid varit servad på Jeppsons i Ronneby (där bilen bott tidigare (köpte den av en arbetskollega) så servade jag också den där förra gången. Nu har jag flyttat från Blekinge till Halland - så jag kör inte 20 min för att göra vid bilen. Därför behöver jag en ny verkstad.
Jeppsons tycker jag fungerade bra när jag var där tidigare. Auktoriserad verkstad men med väldigt konkurrenskraftiga priser - i alla fall sett till Merkonomen och övriga verkstäder i Blekinge.

Men nu rullar min VW upp på 20,000 mil och kamrem behöver göras.
Fläktremmen behöver också bytas då den börjat låta lite. Den "tuggar" eller "visslar" lite när bilen är igång.
Fick bekräftat på min förra service att denna rekommenderas att bytas.

Så kuggremmen skall bytas och fläktremmen bör bytas.
Eftersom jag skall byta kuggrem så, om jag förstått det hela rätt, så är fläktremmen "på vägen". Så den bytas nu också. En ny kostar typ 200kr och är inte något speciellt merjobb. Dock är fläktremmen inte inräknad i offerten jag redan fått. Det glömde jag bort att säga.

Jag ringde Motorhalland igår. Han som tog offerten tidigare i veckan jobbade inte, men servicerådgivaren jag pratade med skrev upp och skickar vidare.

- Jag bad om en detaljerad specifikation för alla jobb skickad på E-post så att jag i detalj kan se vad det är som kostar vad och hur mycket.
- Jag vad om att lägga till fläktremmen.
- Jag undrade varför priset skiljde och han kunde inte svara på detta utan det var tvärt om mycket märkligt. Troligen är det någonting i kamremmen på hemsidan som inte stämmer.
Men i min värld vore det konstigt att om jag bokar ett kamremsbyte på nätet så borde väl vattenpumpen också ingå...?
Men de skall återkomma på måndag.

----
Var också inne hos en annan verkstad i stan (Tylösand Motor) och bad om en offert.
8,500 kr för kamrem, fläktrem (och luftning bromssystem som jag antar behövs eftersom man kanske behöver ta bort något rör...?)

8500 + service = 11,000 kr.
Det ger att servicen ligger på ca. 2500kr - vilket verkar rimligt.
Så priset på hemsidan känns lite för billigt faktiskt.

-------------
Detta var service och kamrem.
Nu har jag ju ett litet besvär ytterligare på bilen som kom för kanske 2 månader sedan.
"Engine check light" lyser och jag har felkod P2015.
Jag har snart doktorerat i detta felet tror jag, men nedan har jag 2 bra länkar som snabbt beskriver felet.

Felkod P2015
Installera mod på spjällmotor

När jag startar bilen så skall hävarmen på spjällmotorn ändra position för att öppna upp luftkanalerna till motorinloppet (insugningsröret/air intake manifold).
Varje gång jag startar bilen måste jag öppna motorhuven och okulärt kontrollera att armen har ändrat position. Har den inte det får jag trycka till den lite lätt varpå den därefter trillar fram. Detta är p.g.a. en förslitningsskada som gör att armen kommer för långt bak och fjädern inte orkar trycka fram den. Tydligen ett vanligt fel vid ca. 20,000 min på denna motor (källa Internet).

Att laga detta felet då?
Jo antingen skruvar jag loss insugningsröret och öppnar upp i motorn. Det är 11st torx, några luftslangar, 4 glödstift (tror jag det är) + några andra skruvar för att komma åt. Sedan hoppas jag att packningarna är OK.
Därefter installerar man denna "bracket"/mod på spjällmotorn och sätter tillbaka allting. Förhoppningsvis fungerar allting nu.
MEN det kan vara så att det inte är armen det är fel på utan att det är stången/armen i själva insugningsröret som börjar bli sliten. (Detta är troligen inte felet - men kan vara! Har läst lite om detta och det bekräftades på "Tylösand Motor" där mekanikern hade gjort detta jobb tidigare (men där insugningsröret var i aluminium och inte i plast.

Att ta loss insugningsrör, koppla på, sätta tillbaka ligger på 3-4 tusen kronor om verkstad (Tylösand Motor) skall göra jobbet. Detta kanske eller kanske inte löser problemet.
Alternativet är att byta insugningsrör + spjällmotor (4000 kr från Tyskland). Då blir kostnaden kanske 8-10 tusen. Jag tar in offerter på detta i veckan. Då är det nya grejer och jag vet om att jag inte betalat pengar i onödan ifall felet inte skulle avhjälpas.

Hade jag haft en helg på mig i garage hade jag försökt mig på detta själv. Nu har jag inte detta och kan inte ordna detta på gatan.
Så jag har liksom inget val känner jag.

------

Så jag har alltså
- Service - ca. 2500kr (1000kr att göra själv)
- Kamrem + fläktrem - ca. 8500kr (1000 kr att göra själv + en massa tid) (behöver ta bort höger framhjul + någon kåpa för att komma åt)
- P2015 felkod - 3000 - 10,000kr (200kr att göra själv - men behöver verkstad och hade budgeterat 12 timmar allt som allt om jag gjort det själv).

------

Det är som någon skrivet - det är en bruksbil och kanske skall ses som en förbrukningsvara.
20,000kr är mycket att lägga på en bil som kostar ca 70-80,000 tusen.
Hade gärna köpt en Model 3 - men är på jakt efter hus först.
Samt att tjejen behöver drag på bilen för att kunna dra hästen.

------

Angående olika timpriser.
Ja VW och Audi är i stort samma och det är samma mekaniker.
Det är också olika temppris som du har en A4 eller A5.
Precis som det är olika timpris på en Mercerdes C-klass eller E-klass eller S-klass.
Premium kostar hos de auktoriserade verkstäderna.

Servicerådgivaren frågade om vindrutetorkare varpå jag svarade nej, det behövs inte. Annars kostar de ca. 400kr och inte 3,500kr, haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarlor:

Samt att tjejen behöver drag på bilen för att kunna dra hästen.

Glöm elbil inom överskådlig framtid alltså
Blev nyfiken efter att kört husvagn i somras och kollade på hur det skulle funka med en elbil.
Svaret är i princip att det gör det inte än. Någon av tesla-modellerna kan fås med dragkrok men räckvidden gick ner till nästan 1/4 del med släp på.
Som jämförelse drog min Tiguan (diesel) runt 0,9 med husvagn jämfört med 0,6 vid normal körning.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Zarlor: När jag skrev till exempel torkarblad så menade jag inte att de skulle kosta 3500kr extra, utan att de kanske rekondar bilen också etc. Man får ju trycka in en massa tillval vid service när man bokar.

Vattenpumpen sitter tillsammans med kamremmen på de flesta bilar, finns några undantag, och därför bör vattenpumpen alltid bytas samtidigt.
Det är inte bara remmen som byts utan man byter även spännare för kamremmen, som kan också se lite olika ut beroende på motormodell, men dessa ska ingå normalt sett i ett kamremskit.
1000kr för att byta kamrem själv lät lite optimistiskt dock, jag skulle nog säga runt 2500kr i allafall.
Varför man skulle behöva lufta bromsarna när man byter en kamrem har jag aldrig hört talas om innan, men det kan ju vara så att det är dags att byta bromsvätska vid detta miltal, då det annars kan finnas vatten i bromsvätskan som kan påverka bromsförmågan.
Tänk om du själv ska göra detta jobb att bromsvätska fräter bort lack på bilar.
Sedan brukar det på äldre bilar alltid bli så att man rundrar dessa bromsnipplar, så ha ett bra verktyg för detta

nu kanske audi har börjat ta olika timpris för olika modeller, men för 8 år sedan var det inte så när jag körde Audi.
Däremot så blir det ju givetvis dyrare att byta tändstift på en bil med V8 än rak 4:a så servicen blir dyrare ju större modell det är.

ett tips är också att skaffa VAG-COM + Canbus sladd när du ska mecka själv med bilen. Speciellt om man behöver kalibrera något spjäll i bilen, vilket är omöjligt utan detta.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Kuggrem = Kamrem?

Räkna på minst 4,5 liter olja + oljefilter
Kamrem, spännare, vattenpump och allt därtill
Byte av glykol säkerligen
Koll av växellådsoljan
Kupefilter
+ Arbete som brukar ligga på 1000-1300 kr / timme hos auktoriserad verkstad.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Avstängd

Vilken motor har du, flera har kedja.

Är det lilla motorn med rem är 2.20hrs uppsatt i timdebitering. Mycket enkel att byta har gjort det på kortare tid på vanlig parkering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Glöm elbil inom överskådlig framtid alltså
Blev nyfiken efter att kört husvagn i somras och kollade på hur det skulle funka med en elbil.
Svaret är i princip att det gör det inte än. Någon av tesla-modellerna kan fås med dragkrok men räckvidden gick ner till nästan 1/4 del med släp på.
Som jämförelse drog min Tiguan (diesel) runt 0,9 med husvagn jämfört med 0,6 vid normal körning.

Haha. Nej du har rätt. Men någongång kanske man behöver 2 bilar? Då kan hon behålla Passaten.
Blir intressant med Polestar 2. Den skall ha dragkrok.
Men det är nog som du säger, detta problemet kommer man nog inte ifrån i närtid. Då får installera ett batteripack på husvagnen under golvet.

Skrivet av CubaCola:

@Zarlor: När jag skrev till exempel torkarblad så menade jag inte att de skulle kosta 3500kr extra, utan att de kanske rekondar bilen också etc. Man får ju trycka in en massa tillval vid service när man bokar.

Vattenpumpen sitter tillsammans med kamremmen på de flesta bilar, finns några undantag, och därför bör vattenpumpen alltid bytas samtidigt.
Det är inte bara remmen som byts utan man byter även spännare för kamremmen, som kan också se lite olika ut beroende på motormodell, men dessa ska ingå normalt sett i ett kamremskit.
1000kr för att byta kamrem själv lät lite optimistiskt dock, jag skulle nog säga runt 2500kr i allafall.
Varför man skulle behöva lufta bromsarna när man byter en kamrem har jag aldrig hört talas om innan, men det kan ju vara så att det är dags att byta bromsvätska vid detta miltal, då det annars kan finnas vatten i bromsvätskan som kan påverka bromsförmågan.
Tänk om du själv ska göra detta jobb att bromsvätska fräter bort lack på bilar.
Sedan brukar det på äldre bilar alltid bli så att man rundrar dessa bromsnipplar, så ha ett bra verktyg för detta

nu kanske audi har börjat ta olika timpris för olika modeller, men för 8 år sedan var det inte så när jag körde Audi.
Däremot så blir det ju givetvis dyrare att byta tändstift på en bil med V8 än rak 4:a så servicen blir dyrare ju större modell det är.

ett tips är också att skaffa VAG-COM + Canbus sladd när du ska mecka själv med bilen. Speciellt om man behöver kalibrera något spjäll i bilen, vilket är omöjligt utan detta.

Nej det var kanske otydligt av mig. Jag visste ju inte var de 3500kronorna kom ifrån. Även om jag lagt in nya torkarblad så saknas det en del.
Ja 1000 var kanske optimistiskt.
1410-KP15648XS2 är det som ena verkstaden lagt in i sin offert. De tar 3000kr för den. Efter en snabb googling och vidare till Ebay låg det på £80 - £150 (har inte kollat mer exakt ingående än att jag såg priserna).
Mekonomen ligger på 3762 kr (för vad jag tror är samma kit).

Jag köpte en "Carista" med app istället för en VAG-COM tidigare. Tyckte det räckte gott. Så jag kan göra service, ställa intervall, kolla felkoder och göra inställningar med bilen. Exakt om jag kan ställa in spjäll vet jag inte. Inte kollat så noga. Den räcker gott för mig än så länge i alla fall.

Skrivet av ImTheMeaN:

Kuggrem = Kamrem?

Räkna på minst 4,5 liter olja + oljefilter
Kamrem, spännare, vattenpump och allt därtill
Byte av glykol säkerligen
Koll av växellådsoljan
Kupefilter
+ Arbete som brukar ligga på 1000-1300 kr / timme hos auktoriserad verkstad.

Kuggrem = kamrem, ja.
Byte av glykol, ja. 2,5 liter enligt offert.
Kupéfilter bytes på servicen. Osäkert på växellådsoljan. Misstänker att det är varannan service och tror inte detta görs på en enklare intervalls/mellanservice som denna.

Skrivet av nikitalord:

Vilken motor har du, flera har kedja.

Är det lilla motorn med rem är 2.20hrs uppsatt i timdebitering. Mycket enkel att byta har gjort det på kortare tid på vanlig parkering.

Har 2,0 TDI, 4motion, 103kW/140HK
Såg någon på Youtube säga att det tar ca. 3,5 timme (och då har man rätt grejer, arbetar i bra höjd med bra verktyg i varm lokal och har rätt förutsättningar). Men vad VW har satt upp på denna modell vet jag inte. Är alltid bra att veta eftersom verkstaden oftast är tyst om detta.

Permalänk
Medlem

Nu är inte 11k mycket för service + kamrem, kan kosta upp till 15-25k beroende på VW/Audi-modell.
Men de flesta verkstäder kan skicka ut en offert via mail, bara be om det så får du en specifikation på vad som görs och vad som kommer kosta vad osv.

Permalänk

@Zarlor:

Vet om att du på deras hemsida kan välja om du vill hämta ut den samma dag eller låta den stå på verkstaden ett par dagar så blir det billigare. Finns väl några alternativ till har jag för mig som inkl lånecykel(!) eller lånebil. Kan vara det som gör att priset springer iväg en del. Kolla upp vad som gäller om det på offerten är en expresservice och därav det högre priset.

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Medlem

Vi Bilägare kollade priserna på kamremsbyte och Mekonomen tog i princip halva priset jämfört med märkesverkstad på Passat. Visserligen Stockholmspriser, men förhoppningsvis kan du komma undan med 5-6 tusen.

Finns massor av verkstäder i Halmstad. Ta in offerter från några stycken.
Vansinnigt betala överpris på märkesverkstad för en så pass gammal bil.

Permalänk
Medlem

Vad gäller bromsvätskebyte så byter märkesverkstaden på tidsintervall oftast vartannat år, de testar alltså inte om den är ok eller ej.

När det senast skulle göras på Octavian jag hade förut, så testade jag själv bromsvätskan med ett testinstrument som visade att vattenhalten som styr när bytet måste ske låg långt under gränsen där bromsvätskan behövde bytas så jag avstod från det onödiga bytet och sparade de pengarna.

Annars är det ganska lurigt med priser på verkstäderna, Ofta tar märkesverkstaden mest speciellt för kamremsbyten och liknande jobb men inte alltid det omvända kan också hända.

När den eldrivna fönsterhissen gick sönder så rutan ramlade ned i dörren på min fd Fabia var det faktiskt klart billigare att få den bytt på märkesverkstaden(VAG) än alternativverkstäderna som begärde mycket mer.

Ett annat exempel är när skyltbelysningen på Octavian pajade pga upprostade lamphållare så kostade en ny sådan som jag bytte själv halva priset hos VAG mot Mekonomen/Meca verkstäderna.
Antagligen för att det är en sådan del som ofta går sönder. (fått byta några stycken tills dess jag sprutade på lite rostskyddsolja på dem varje år ett tiominuters jobb)

Nej elbil fungerar inte med släp i dagsläget. Även på de få elbilar som tillåter släp så sjunker räckvidden väldigt så en fjärdedels räckvidd med släp förvånar mig ej.

Det gör räckvidden i övrigt också utan släp så fort det går det minsta tungt, När man kör över Hallandsås med elbil (har ingen egen bil längre utan är med i elbilspool) så rasar räckvidden väldigt fort. Känns ungefär som att man kan åka 4 mil plan väg på vad som går åt för de 8-10km uppförsbacken på åsen tar.(och återmatning nedför ger i praktiken väldigt lite tillbaka, runt några kilometer eller så)
Med snåldieseln 1,6Tdi i Octavian jag hade förut så drog den runt 0,55 uppför åsen mot 0,5L/mil på vanlig planmark alltså ganska liten merförbrukning.

Elbilen slukar mycket mer ström för minsta motlut eller motvind, om det är blött eller snö på vägen samt om man vill ha varmt på vintern eller kallt på sommaren.

Vintertid kan man i princip halvera eller mer därtill räckvidden som displayen anger. I mitt fall Nissan Leaf 40Kwh batteri så brukar det stå omkring 25mils räckvidd fulladdad i displayen, utetemp kring nollan så kan man köra runt hälften om man inte åker över åsen utan mer normala vägar.

Visserligen har jag klarat 15mil men då hade jag inte mer än några kilometer kvar på strömmen i sköldpaddsläge och man vill ha marginal för tar strömmen slut måste bilen bärgas då den ej får bogseras.

Att snabbladda elbilen vid betalstolparna kostar ibland mer än jag betalade för diesel samma sträcka och då var Octavia kombin större än Leafen.

Elbil passar bara bra om man bor i villa, nattladdar billigt hemma och klarar sig till/från jobbet på det.
Säkerligen kommer politikerna framöver med någon ny skatt på elbilar när intäkterna från skatterna på fossilbränslen sjunker i takt med att elbilar ökar. Inte en chans att de kommer låta den kassakon sina som trafikskatterna och bränsleskatterna är.

Åka på långresa i elbil tar dubbelt så lång tid med alla laddstopp, utlovad räckvidd är i praktiken med en person i bilen och ägg under gasfoten(dvs runt 60-80km/h max) och sommartid med avstängd klimatanläggning. (ok Tesla model S med stora batteriet är ok men så kostar den också en mille.)

Köper man något normalt i golfklass som ändå kostar över 400000kr ny blir det en rejäl peng för elbilen(jämfört med strax över 200000 för motsvarande fossilbil) Vill verkligen till då att man kan dra nytta av billig el för att få ihop kalkylen.

Andrahandsvärdet sjunker rätt fort för gamla elbilar med litet batteri/räckvidd som exempel kan man få en beg Leaf av första gen med 24Kwh batteri för runt 100000kr därför att folk vill ha större batterier. Visst underhållet är dyrare på fossil, men elbilsservice är väldigt dyr i förhållande till de få punkter som kollas.

Helt klart finns det mycket av utveckling kvar på elbilssidan, vilken normalbilist skulle gilla att det måste tankas var 15mil vid normal körning dvs hållande av fartgränsen och inte 20km/h under den och att då den tankningen(laddning) tar 45-60min är det sedan kö till stadens/platsens enda snabbladdare får man vänta på att föregående bilar i värsta fall laddat klart vilket kan ta lång tid.

Helt klart behåll Passaten om ni köper elbil den kommer nog behövas ändå, finns verkstäder som byter kamrem+vattenpump för 5-7 tusen inte värt märkesverkstadspriset där. Mobilitetsgaranti kan ersättas av vettig assistansförsäkring istället.

Permalänk
Avstängd

enl autodata: remove and install 2.20hrs
Lite mer pill än bensin modellen, dieseln kräver några låsverktyg så några tusen är helt ok för jobbet, bilmekare är utdöende släkte så de som finns kvar bör gynnas.

enl autodata sker byte vid 210000km eller 48 månader på årsmodell 10. 09 var det 180000km men på 10 har intervallen ökats på. Kolla ifall den inte redan byttes vid 48 månader servicen, tror isåfall mindre noggrann verkstad då bara sätter dit datum klistermärke för bytet och sen ändå debiterar ett byte eftersom du anger att den inte rullat mer än 20K mil och då troligen har rätt frisk rem efter förra bytet.