Permalänk
Medlem

Ska 2080 Ti låta?

Hej!

Jag undrar om grafikkort som 2080 Ti ska föra något ljud från sig? När jag lägger örat mot baksidan av mitt chassi hör jag ett ljud som låter lite som när en gammal hårddisk jobbar. Ibland mer högfrekvent, ibland mer brummande. Är det normalt?

Jag har sett videos på folk som har ett väldigt skrikande coil whine. Detta verkar jag inte lida av. Är detta något annat då?

Med vänlig hälsning,

Benjamin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bawh:

Hej!

Jag undrar om grafikkort som 2080 Ti ska föra något ljud från sig? När jag lägger örat mot baksidan av mitt chassi hör jag ett ljud som låter lite som när en gammal hårddisk jobbar. Ibland mer högfrekvent, ibland mer brummande. Är det normalt?

Jag har sett videos på folk som har ett väldigt skrikande coil whine. Detta verkar jag inte lida av. Är detta något annat då?

Med vänlig hälsning,

Benjamin

Coil Whine kan låta på många olika sätt! Låter det när du spelar eller även bara i Windows?

Vad är det för 2080 TI du har? Kanske ordna fram en ljudinspelning annars svårt för oss att avgöra!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

@Bawh:

Coil whine kan låta lite sådär antar jag. Först, är du säker på att det är grafikkortet? Kan det vara något annat som jobbar/vibrerar?

Mitt EVGA 2080ti ligger på 50C konstant i princip, och gränsen för fläktar på/av verkar ligga just där så jag hör hela tiden att fläkten startar och stannar, startar och stannar. Så kolla hur dina fläktar beter sig. Dels kolla i lådan fysiskt men tanka något program för fläktstyrning och se om du kan härma ljudet när du leker med fläkthastigheten.

Permalänk
Medlem

@Maxizor: Hej! Jag är osäker. Kan kolla senare. Det är ett Rog Strix 2080 Ti OC. Jag bytte ut mitt föregående kort då jag trodde att det var coil whine. Detta låter likadant.

Permalänk
Medlem

@Gustenrocks: Ganska säker på att det är grafikkortet. Har ju inget annat i närheten av det. PSU:n ligger på ett annat ställe.

Permalänk
Skrivet av Bawh:

@Gustenrocks: Ganska säker på att det är grafikkortet. Har ju inget annat i närheten av det. PSU:n ligger på ett annat ställe.

Testa utan något grafikkort för att utesluta det. Och sen ser inte jag vad du har för andra komponenter (cpu som t.ex om den har inbyggd gpu). Kanske är cpu fläktarna (om du har 2st).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mitt 2080 Ti låter ibland. Lite som en gräshoppa nästan, kortare surrande ljud.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Här är två ljudfiler. Det bästa jag kunde få fram. Detta lär väl vara coil whine? Konstigt om jag fått det på två raka 2080 Ti dock.

https://vocaroo.com/i/s0XXLYDA0sIi

https://vocaroo.com/i/s1jUxs6LR0mJ

Permalänk
Medlem

Ingen som har en åsikt om ljudfilerna?

Permalänk
Medlem

Spoltjut är väldigt vanligt på alla möjliga produkter idag. Det är så det är bara.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bawh:

Ingen som har en åsikt om ljudfilerna?

Hör bara fläktljud i ljudfilerna.

Permalänk
Medlem

@Bawh: Jag kanske hör dåligt, men ljudet från båda dina ljudfiler låter mer som en fläkt som förflyttar luft.

Coilwine för mig är ett högt, pipande läte. Precis som länken Loxus skickade i inlägget före ditt.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bawh:

Här är två ljudfiler. Det bästa jag kunde få fram. Detta lär väl vara coil whine? Konstigt om jag fått det på två raka 2080 Ti dock.

https://vocaroo.com/i/s0XXLYDA0sIi

https://vocaroo.com/i/s1jUxs6LR0mJ

100% Spoltjut, hörde det däremot endast i den andra länken mot slutet.
Tyvärr är detta något man får leva med idag... Det är nog vanligare med ett kort med Coilwhine än ett utan idag - Har du tur så låter det endast vid hög belastning, typ i en loadingscreen utan någon FPS-limit m.m.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Haft coil-whine på alla korten jag haft de senaste åren, ett 1080 Ti och två Vega 64, mycket vanligt fenomen!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bawh:

Ingen som har en åsikt om ljudfilerna?

Du borde kanske först och främst stänga av alla fläktar på både chassit och grafikkortet, så att vi kan höra själva ljudet du talar om och inte en virvelvind.
Använd dig av MSI Afterburner för att stänga ner gpu fläktarna.

Hursomhelst så kan du koppla bort grafikkortet och köra datorn genom den integrerade grafiken i CPUn för att höra om ljudet är kvar. Då kan du utesluta grafikkortet.

Coilwhine kan komma som du sa från PSU men kan också komma från moderkort. Jag tror det är moderkortet som låter då du redan har bytt grafikkort och ändå har samma problem. Prova detta: Sätt på Prime95 och säg om du fortfarande hör ljudet. (Självklart måste du stänga av alla fläktar först så du kan höra ordentligt.) Om ljudet försvinner när Prime95 är igång så är det ditt moderkort som har coilwhine. Återkom ifall så är fallet så skall jag hjälpa dig vidare för en lösning.

Permalänk
Skrivet av Haziza:

Haft coil-whine på alla korten jag haft de senaste åren, ett 1080 Ti och två Vega 64, mycket vanligt fenomen!

Då har du haft otur, bytt grafikkort kanske vartannat år sen 10 år tillbaka och aldrig haft coil-wine.
Köpte nyligen ett GTX 2070 och konstaterade sorgset att nu fick jag mitt första kort med coil-wine, men det försvann efter första veckan och har aldrig kommit tillbaka 😄

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av digitalboy66:

Då har du haft otur, bytt grafikkort kanske vartannat år sen 10 år tillbaka och aldrig haft coil-wine.
Köpte nyligen ett GTX 2070 och konstaterade sorgset att nu fick jag mitt första kort med coil-wine, men det försvann efter första veckan och har aldrig kommit tillbaka 😄

Skickades från m.sweclockers.com

Folk är ju olika känsliga också. Spoltjut har jag upplevt i allt från Laddare till bärbara datorer till tv apparater båda mina nuvarande grafikkort (GTX 1080 och vega 56) har det vid tillfällen där man får många FPS ex menyer på spel men det löser jag genom att begränsa FPS till 144.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Har också coilwhine på mitt RTX 2080 Ti. Verkar väldigt vanligt på dessa kretsarna.

Är inte så pass högt att det är störigt dock.
Hör det bara om jag tar av mig hörlurarna och aktivt lyssnar efter det, och fläktljudet dränker nästan ut det under load ändå.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Under ett par dagar har jag fått blue screen när jag spelar. Jag har identifierat att problemet är mitt USB-headset. När jag avlägsnat detta har även coil whine minskat på mitt grafikkort. Jag får inte riktigt detta att gå ihop. Någon teknisk som kan förklara hur headset kan orsaka coil whine?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bawh:

Under ett par dagar har jag fått blue screen när jag spelar. Jag har identifierat att problemet är mitt USB-headset. När jag avlägsnat detta har även coil whine minskat på mitt grafikkort. Jag får inte riktigt detta att gå ihop. Någon teknisk som kan förklara hur headset kan orsaka coil whine?

Störningar? Vart kopplade du in ditt headset, i fronten på chassit eller bak på moderkortet? Det är rätt vanligt med störningar genom fronten.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Har också haft coil whine på mina fem senaste kort men har lärt mig att leva med det. Helt ärligt låter det inte speciellt högt att det stör. En polare har också coil whine på sitt men han hör inget alls så det beror väldigt mycket på från person till person. Vissa sitter ju bara med lurar och då hör man ju inget.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

Jag var bergsäker på att 1 av mina mekaniska hårddiskar höll på att ge upp.
Efter noggrann undersökning,var det 1 av fläktarna,som sitter i fronten på chassit som lät.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.