Permalänk
Medlem

Nej, det är absolut ingen fara om den ligger på 70 grader timme efter timme. Enda nackdelen är att ju varmare en komponent blir (GPU eller CPU), så har de en tendens att kunna värma upp varandra. Behöver fläktar jobba mer än vad som blir en behaglig upplevelse för dig så är det byte av kyllösning som gäller.

Om det är faststlaget att det är CPU som låter så investera i en bra tornkylare. Skulle varmt (höhö) rekommendera Noctua, utmärkt kylning och dessutom producerar de väldigt lite ljud. Vet inte om det har redan har sagts här (säkert), men är kabeldragningen bra så luften kan flöda genom ordentligt?

Har du dubbelkollat så att chassifläktarna är rätt monterade så det inte är övertryck i lådan t ex för att båda står som insug/utblås t ex? Medföljande fläktar brukar kunna vara vara så där. Vet att jag bytte fläktar i mitt gamla chassi (Define R2) och sänkte temperaturen på grafikkortet med 10 grader.

Sen tror jag det nämnts i recensioner och liknande att temperaturavläsaren för deras processorer är ett gissel, kan vara därför det hoppar så mycket också. Mjukvaran läser ju bara av värden och agerar för det, fungerar inte dessa tillförlitligt så blir det ju lite märkligt när det först är 40 grader för att tre sekunder senare rapportera 65 grader och sedan ner igen.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2