99 testar Samsung Galaxy S10 Plus – flaggskepp utan stora kompromisser

Permalänk
Melding Plague

99 testar Samsung Galaxy S10 Plus – flaggskepp utan stora kompromisser

Samsungs nya flaggskeppstelefon Galaxy S10 Plus testas av 99, som delar ut högt betyg tack vare förbättringar på nästintill samtliga plan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att prova. Min S10:a är på G men tveksamt om jag får den idag.

Kan rekommendera alla som planerar köpa en att ringa operatören och förhandla ner priset. Jag köpte företagsabonnemang hos Tele2 med 30 GB surf och fick ner priset till 614kr/mån i butik. Min "kollega" ringde och fick ner priset motsvarande Tres 550kr/mån.

Men ändå en kraftig minskning mot de 764 kr som det blir om man väljer samma sak på webben. Kanske lättare att förhandla som företag, men jag hade provat oavsett.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Inaktiv

På tiden Samsung gör en innovativ välutvecklad mobil utan några större nackdelar.

Samsung har senaste tiden sett Apple som sin huvudkonkurrent medans Kineserna bakom kulisserna fått arbeta ostört och kör nu om både Samsung och Apple med både innovation och väl tillverkade mobiler.

Det är inte Apple som tar andelar på världsmarknaden från Samsung utan det stora hotet kommer från Kineserna de närmaste åren.

Tjejen får sin S10+ idag var på jag får nöja mig med att ta över hennes gamla S9+.

Jag har istället valt att lägga pengar på feta PC prylar istället, senaste mobilen är inte så viktig för mig

Permalänk
Medlem

Sitter och pillar på min just nu.
Edit: Telefon så klart 😁

Permalänk
Medlem

Verkar ju onekligen vara en trevlig lur.

Skrivet av micke7406:

Sitter och pillar på min just nu.
Edit: Telefon så klart 😁

Jag sitter också och pillar på min. Inte telefonen dock.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag har också märkt att fingeravtrycksläsaren kan vara knepig med vinklar och tryck. Har ingen referens för hur andra lurar med avläsare bakom skärmen känns. Mitt största problem hittils är nog att jag ibland kommer åt kanten på skärmen när jag navigerar med en hand, kan resultera i zoom istället för scroll exempelvis.

En av mina favoriter, som inte är ny men som känns förbättrad är samsung pay, går extremt snabbt att både betala i butik och tunnelbana. Min förra S8+ krävde längre tid för att genomföra betalningen.

Mycket nöjd med telefonen efter en veckas daglig användning!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kamerahål i skärmen är en dealbreaker. Har stått ut med nån död pixel men detta tar priset. Avrundade hörn och välvda kanter var inte kul att vänja sig vid, inte 18:9 heller. Undrar vad nästa steg blir?

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av waegogin:

Mitt största problem hittils är nog att jag ibland kommer åt kanten på skärmen när jag navigerar med en hand, kan resultera i zoom istället för scroll exempelvis.

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen lur för mig då det händer på min s7a med fetare kanter. Den där ser ut att ha inga kanter? Finns någon inställning för det tro?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Senaste samsung jag hade var en S5 och den var fan värdelös. S8 och S9 kändes jättelaggiga i OS när jag pillat på dem i butik. Bra att det nya är bättre.

Men jag kommer inte köra samsung igen, de kostar för mycket för vad du får. För mig åtminstone. Nästa mobil kommer antingen bli någon från Huawei, Oneplus eller Xiaomi troligtvis.

Har en Huawei p10 nu som snart är 2 år gammal, funkar kanon fortfarande, kommer köra den tills den trillar sönder.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ingen lur för mig då det händer på min s7a med fetare kanter. Den där ser ut att ha inga kanter? Finns någon inställning för det tro?

Har inte hittat någon sån inställning, finns däremot en inställning för att göra den mer känslig, som ska vara bra om man har något sorts skydd på skärmen.

Finns ett "one-hand" mode också som kan förminska fönstret till ett av hörnen på skärmen, kanske kan hjälpa i en del situationer.

Skickades från m.sweclockers.com

bild på one-handed mode.
Permalänk
Medlem

Om de bara kunde gjort S10 plus med endast en frontkamera så hade det nog blivit ett köp.
Vet att det är en liten sak att gnälla på men tycker ett runt "hål" hade varit okej men inte så som det blev med dubbla frontkameran.
Vet att S10 har så men jag vill ha en 6.4+ tum skärm på nästa lur

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av waegogin:

Har inte hittat någon sån inställning, finns däremot en inställning för att göra den mer känslig, som ska vara bra om man har något sorts skydd på skärmen.

Finns ett "one-hand" mode också som kan förminska fönstret till ett av hörnen på skärmen, kanske kan hjälpa i en del situationer.

https://i.imgur.com/skx6tDr.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Få se om dom löser det. Kanterna borde man kunna göra lite mindre känsliga.
Ska testa mindre skärm läget.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Detta är min första Samsung telefon som jag någonsin ägt. Gick nu från en Oneplus till denna och gillar den skarpt!

Det största problemet jag har är som någon nämnt i tråden här innan att jag kommer åt kanterna så jävla lätt hela tiden, så om jag skriver något med högerhanden kommer jag alltid åt någon bokstav därute till höger. Känns ju inte så konstigt med tanke på att skärmen just är rundad, så någon sorts lösning på detta borde ju verkligen finnas? Går det typ minimera tangentbordet så det inte sträcker sig längs hela skärmen? Detta kanske även löser sig lite om man använder ett skal? Har inget skal alls atm.

I övrigt finns inte mycket att klaga på, skärmen är ju helt fantastisk skulle jag vilja påstå.

Permalänk
Medlem

Om dom nu kan ta bort selfie-kameran för alla oss som inte är linslöss så kan man få en telefon med heltäckande skärm sen.

Permalänk
Medlem

Rundade hörn - nej
Välvda kanter - nej (fruktansvärt störande på min nuvarande S8:a med reflexer, svårigheter att markera text i kanten, och feltryck av misstag för att handen som håller telefonen råkar nudda kanten)
Stort hål i skärmen - nej
Om den fortfarande inte har möjlighet för användaren att välja bort peek notifications så - nej

Samsung hade chansen att göra nåt som ledde vägen i stället för att bli ännu en hjärndöd Apple-eftersvansare. Men nej.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Rundade hörn - nej
Välvda kanter - nej (fruktansvärt störande på min nuvarande S8:a med reflexer, svårigheter att markera text i kanten, och feltryck av misstag för att handen som håller telefonen råkar nudda kanten)
Stort hål i skärmen - nej
Om den fortfarande inte har möjlighet för användaren att välja bort peek notifications så - nej

Samsung hade chansen att göra nåt som ledde vägen i stället för att bli ännu en hjärndöd Apple-eftersvansare. Men nej.

S10e

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

De som har problem med fingeravtrycksläsaren, har ni provat utan det förmonterade skärmskyddet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fredag:

Kamerahål i skärmen är en dealbreaker. Har stått ut med nån död pixel men detta tar priset.

Amen! Jag håller helt med, det ser f-rjävligt ut. Bortsett från detta så verkar Galaxy S10 bli riktigt bra.
För oss som vill ha helskärm så lär Oneplus 7 få det, som saknar vissa saker och den lär bli dyrare än 6T.. Oneplus har blivit för stora och då dyra.

Permalänk
Medlem

men ursäkta vad är det för sablarns priser? asså nu har det gått för långt med dessa priser i sverige för mobiler!

Köpte en S9 sist och tyckte den var dyr nu är dem ännu dyrare! och jag har nog aldrig varit så missnöjd med en telefon som jag är med min S9.

Ska man verkligen välja samsung bara för det är just samsung? jag fick stänga ner hur mycket som helst och avaktivera saker för att batteriet skulle hålla en dag! nejdu kommer välja en annan tillverkare nästa gång.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 120hz:

men ursäkta vad är det för sablarns priser? asså nu har det gått för långt med dessa priser i sverige för mobiler!

Köpte en S9 sist och tyckte den var dyr nu är dem ännu dyrare! och jag har nog aldrig varit så missnöjd med en telefon som jag är med min S9.

Ska man verkligen välja samsung bara för det är just samsung? jag fick stänga ner hur mycket som helst och avaktivera saker för att batteriet skulle hålla en dag! nejdu kommer välja en annan tillverkare nästa gång.

Köp den på företaget och det blir halva kostnaden, resten är skatter.. Nu har inte alla företag, men många har tjänstemobil.
Sedan är S10 en flaggskepp inget för alla. Jag själv kör dock med en egen mobil då man på mitt jobb fick en mobil med endast en simkort, varvid jag sa att den mobilen hör hemma på 1980 talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Amen! Jag håller helt med, det ser f-rjävligt ut. Bortsett från detta så verkar Galaxy S10 bli riktigt bra.
För oss som vill ha helskärm så lär Oneplus 7 få det, som saknar vissa saker och den lär bli dyrare än 6T.. Oneplus har blivit för stora och då dyra.

Bara att sätta på den svarta ramen så syns det inte om man nu stör sig på det.

Permalänk
Medlem

what's up with the placing of the camera? usch vad usel design!

Permalänk
Medlem

Tkr d udda men inte alls fullt. Kul med nya saker

Permalänk
Medlem

"En genomtänkt design både på hårdvaru- och mjukvarusidan"

Att ha dubbla knapprader längst ned i webbläsaren känns inte så genomtänkt!? Men det kanske finns en logisk förklaring som jag inte förstod efter några minuters testande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av icucode:

"En genomtänkt design både på hårdvaru- och mjukvarusidan"

Att ha dubbla knapprader längst ned i webbläsaren känns inte så genomtänkt!? Men det kanske finns en logisk förklaring som jag inte förstod efter några minuters testande.

Det går att ställa in så man inte har någonting alls i botten under navigeringsfält. Man sveper uppåt för deras funktion där "knapparna" egentligen sitter så får man skärm hela vägen till botten. Om det nu är det du menar?

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av RR_larsson:

Det går att ställa in så man inte har någonting alls i botten under navigeringsfält. Man sveper uppåt för deras funktion där "knapparna" egentligen sitter så får man skärm hela vägen till botten. Om det nu är det du menar?

Ja, det verkar vara en lösning. Jag är van vid IOS och blev väldigt förvånad att det är default med dubbla rader när jag testade S10 i en butik Tack!

Permalänk

Ska man vänta på Note 10 eller köpa en s10?