MSI Geforce RTX 2080 Ti Gaming X Trio

Skrivet av Mocka:

Boostade 1950-2000 stock eller OC? Frågan är om det är värt 2000kr extra för 100MHz mer (Trio X mot Lightning Z)

Gaming X (A-chip) "boostade" säkert närmare 2000 MHz i "stock", det gör iallafall mitt GamingPro OC.
Med det sagt så är siffran totalt irrelevant, då det inte är en frekvens som kortet kommer ligga i under load.

Alltid lika kul när folk säger "mitt kort boostar så hääääär mycket" i reviews och diskussioner, och tar sen upp en frekvens som kortet ligger i under en nanosekund.

Skrivet av MinscS2:

Gaming X (A-chip) "boostade" säkert närmare 2000 MHz i "stock", det gör iallafall mitt GamingPro OC.
Med det sagt så är siffran totalt irrelevant, då det inte är en frekvens som kortet kommer ligga i under load.

Alltid lika kul när folk säger "mitt kort boostar så hääääär mycket" i reviews och diskussioner, och tar sen upp en frekvens som kortet ligger i under en nanosekund.

Jag är förvånad, för mig är det självklart att man nämner den clock som kortet ligger på efter uppnådd arbetstemperatur
Visst, kör jag +140 på klockan ligger mitt på 2085MHz när jag startar ett spel men den siffran håller inte i sig i mer än några sekunder.

Skrivet av Mocka:

Boostade 1950-2000 stock eller OC? Frågan är om det är värt 2000kr extra för 100MHz mer (Trio X mot Lightning Z)

Är man prismedveten så är det säkert inte det. Mitt resonemang gick som så att när korten ligger i den prisklassen så spelar inte någon tusing eller två någon större roll. Sedan så får man ju ett subjektivt väldigt mycket snyggare kort, möjlighet att köra högre powerlimit och ännu bättre möjligheter för OC. Ställer man Lightning Z emot exempelvis Strix eller FTW3 så tycker jag det framstår som rentav prisvärt med tanke på vad man får gentemot konkurrenterna.