Microsoft släpper Kalkylatorn som öppen källkod

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

"100 – 5 × 2 = 190" — Kalkylatorn (#147)

Har inte Windowsminiräknaren typ alltid gjort så?

Änyway, hoppas de släpper Mathematics och Mousewithoutborders också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Hitintills har den aldrig brytt sig om hur stort eller litet mitt fönster varit, den kan dessutom variera sig. Igår, eller om det var i förrigår så öppnade den sig i HELSKÄRM. Föväntade mig nästan att det skulle stå "NOTICE ME SENPAI" i displayen. Den verkar ha ett helt eget liv.

Vilken version kör du? För mig på 1803 startar den i senast använda storlek varje gång.

Skrivet av backfeed:

Det stämmer bra. Tyvärr, då det (med mening) är besvärligt för en privatperson att få tag på en sådan licens. Det borde verkligen gå att slå av helt i Pro också, men icke...

Dom har kopplat det till windows update, för att den ska fungera "korrekt" (går ju att diskutera om man tycker den gör det eller inte oavsett) så behövs det vara igång. Stänger man av den så funkar inte buisness branch eller defer och andra inställningar som finns i pro, är även kopplat till drivrutinsuppdatering och antivirus etc. Att det går att stänga av på enterprise är för att det då ska kompletteras med wsus server osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Vilken version kör du? För mig på 1803 startar den i senast använda storlek varje gång.

Alltid kört senaste versionen, om den kommer ihåg måste det vara något annat problem. Som att jag inte stängt ned den och stänger av datorn som ställer till det. Som sagt, blir tokig på skiten och eftersom jag ändå gör otroligt simpla uträkningar önskar jag att jag hade kunnat få tillbaka kalkylatorn från w7.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Alltid kört senaste versionen, om den kommer ihåg måste det vara något annat problem. Som att jag inte stängt ned den och stänger av datorn som ställer till det. Som sagt, blir tokig på skiten och eftersom jag ändå gör otroligt simpla uträkningar önskar jag att jag hade kunnat få tillbaka kalkylatorn från w7.

Gå in i lägg till ta bort program, markera kalkylatorn, välj avancerad och kör en reset.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Meathim:

Har inte Windowsminiräknaren typ alltid gjort så?

Det har den säkert. Det betyder inte att det är bra.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Dom har kopplat det till windows update, för att den ska fungera "korrekt" (går ju att diskutera om man tycker den gör det eller inte oavsett) så behövs det vara igång. Stänger man av den så funkar inte buisness branch eller defer och andra inställningar som finns i pro, är även kopplat till drivrutinsuppdatering och antivirus etc. Att det går att stänga av på enterprise är för att det då ska kompletteras med wsus server osv.

Åfasen. Om det stämmer så stänger jag nog av Windows Update helt och kör 100% WUMGR istället, som jag redan varit inne på att göra.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

@Fulci: Det gör kalkylatorn, har du tryckt "100 - 5 *" i standardmode kommer den visa 95

Permalänk
Medlem

Personligen så tycker jag att telemetrik är något jättebra. Det är ju inte direkt så att de snappar upp ditt bankid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stuff:

Personligen så tycker jag att telemetrik är något jättebra. Det är ju inte direkt så att de snappar upp ditt bankid.

Det beror ju på hur det används sedan och vem som kan ta del av den summerade datan.

Saker som tex insamling av text kan ju enkelt användas till att skapa en ganska detaljerad profilbild av de personer som använder datorn, deras privatliv, mm även om man inte tycker att det man skriver är någonting särskilt.

Vad beträffar kalkylatorn så används det gissningsvis främst som en del till olika former av statistik för att kartlägga på vilket sätt kunderna använder funktionerna mest.

Problemet är inte telemetri som sådant, utan att JAG som konsument inte har någon riktig inblick i på vilket sätt uppgifterna används, vilka som kan komma att kunna ta del av dem, osv.

Men, visst, det har ju också fördelar i det att man kan ta fram programvara som faktiskt är baserad på riktig användarstatistik, avsevärt enklare få reda på fel och brister, skräddarsy din programvara, osv.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stuff:

Personligen så tycker jag att telemetrik är något jättebra. Det är ju inte direkt så att de snappar upp ditt bankid.

Vad är det bra för? Verkar inte ha använts för att debugga kalkylatorn i alla fall. MS säger att de har så stor nytta av data de tar från min burk, men de fixar aldrig några problem. T.ex. har jag systemloggen full av DCOM 10016 error trots en väldigt nyinstallerad och välskött Windows 10. Det är ett fel som tydligen är väldigt vanligt. MS har till och med en hjälpsida där de visar hur man gömmer felen från loggen. Väldigt bakvänt och inte en bra lösning.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

När får jag en Emoji-kalkylator att ersätta Windows inbyggda med?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

JÖSSES! Koden är skrämmande dålig. Kolla bara på kcalc hur det borde se ut.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Att de inte skäms och pinas över hur sämst kod det är. Kolla bara function calls. JEEZ!

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Hur får jag kalkylatorn att inte varje gång öppna sig i GIGANTISKT format? Det är som att man använder hjälpmedel för personer med gravt nedsatt syn.

Workaround, skaffa en högupplöst skärm..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Imponerande... den är ju sämre än någonsin så de kan behöve lite hjälp

Bästa Microsoft gjort är fortfarande notepad! Om jag inte minns fel så har Gates själv kodat det programmet. Rätta mig om jag har fel

Här någonstans började problemen

Windows 98 Source Code

Subject: Windows 98 Source Code

(not too new, but slightly improved)

/*
TOP SECRET Microsoft(c) Code
Project: Chicago(tm)
Projected release-date: Summer 1998
*/

#include "win31.h"
#include "win95.h"
#include "evenmore.h"
#include "oldstuff.h"
#include "billrulz.h"
#define INSTALL = HARD

char make_prog_look_big[1600000];

void main()
{
while(!CRASHED)
{
display_copyright_message();
display_bill_rules_message();
do_nothing_loop();
if (first_time_installation)
{
make_50_megabyte_swapfile();
do_nothing_loop();
totally_screw_up_HPFS_file_system();
search_and_destroy_the_rest_of_OS/2();
hang_system();
}
write_something(anything);
display_copyright_message();
do_nothing_loop();
do_some_stuff();
if (still_not_crashed)
{
display_copyright_message();
do_nothing_loop();
basically_run_windows_3.1();
do_nothing_loop();
do_nothing_loop();
}
}

if (detect_cache())
disable_cache();

if (fast_cpu())
{
set_wait_states(lots);
set_mouse(speed, very_slow);
set_mouse(action, jumpy);
set_mouse(reaction, sometimes);
}

/* printf("Welcome to Windows 3.11"); */
/* printf("Welcome to Windows 95"); */
printf("Welcome to Windows 98");
if (system_ok())
{
bsod(random_err());
crash(to_dos_prompt);
}
else
system_memory = open("a:\swp0001.swp", O_CREATE);

while(something)
{
sleep(5);
get_user_input();
sleep(5);
act_on_user_input();
sleep(5);
}
create_general_protection_fault();
}

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Gå in i lägg till ta bort program, markera kalkylatorn, välj avancerad och kör en reset.

Får testa, tack!

Skrivet av huxflux:

Workaround, skaffa en högupplöst skärm..

Skickades från m.sweclockers.com

1440p borde räcka för kalkylatorn? :>

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Lösningen är enkel.

Byt kalkylator. Testa Pro Office Calculator.

Annars kan man ju byta operativsystem.

Edit: Skulle nog ha lagt till en _massa_ efter min uppmaning att testa Pro Office Calculator. Kan tillägga att den även finns att ladda ner gratis på Steam.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

Lösningen är enkel.

Byt kalkylator. Testa Pro Office Calculator.

Annars kan man ju byta operativsystem.

Jag söker en kalkylator utan sifferbegränsing, finns det färdigt?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag söker en kalkylator utan sifferbegränsing, finns det färdigt?

Pro Office Calculator har en begränsning.

Testa bc. Finns även til Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

Pro Office Calculator har en begränsning.

Testa bc. Finns även til Windows.

Tackar, jag söker någonting för snabb binärkonvertering (av rimliga siffror).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Det är gulligt att MS vill skydda Linux mot stämningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

free42 används på allt numera (har orginalet HP42s så jag är rätt HP och RPN-skadad när det gäller miniräknare)

den räkna rätt på sådana saker som roten ur -1 eller acosh(-5) med komplexa resultat.

skall man hålla på med växelströmsellära, transmissionsteori och komplexa impedanser på vardagsnivå så finns det knappt bättre räknare. behöver man mer avancerat än så är det matematica, mathcad, octave etc. på dator typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

1440p borde räcka för kalkylatorn? :>

4-8k!
Tänk också Nvidia RTX 2080 Ti för bättre flyt, du vill ju ha stabil fps när du slår i siffrorna i realtid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Perfekt. Öppen källkod på en kalkylator som räknar fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Föredetting
Skrivet av TappadBakom:

Det är gulligt att MS vill skydda Linux mot stämningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Måste ju se till att ens servrar har operativsystem som funkar.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Gick in och kollade lite på den på Github..
Jag har programmerat i 30 år och kände mig som en noob.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Kalkylatorn? woooooooooooooowwwww... Hade gärna sett Microsoft släppa koden för mer vitala delar av Windows så alla spionfunktionerna kan tas bort. Då blir Windows igen ett alternativ även om det är skräp på flesta fronter.

Att kalla Windows skräp är en nog grov överdrift....

Skickades från m.sweclockers.com