Microsoft släpper Kalkylatorn som öppen källkod

Permalänk
Melding Plague

Microsoft släpper Kalkylatorn som öppen källkod

Microsoft fortsätter satsa på öppen källkod, då de nu släpper källkoden för Kalkylatorn i Windows 10 fri för alla via Github.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt! Bra väg framåt @Microsoft!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Hur får jag kalkylatorn att inte varje gång öppna sig i GIGANTISKT format? Det är som att man använder hjälpmedel för personer med gravt nedsatt syn.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av trickeh2k:

Hur får jag kalkylatorn att inte varje gång öppna sig i GIGANTISKT format? Det är som att man använder hjälpmedel för personer med gravt nedsatt syn.

Bara att kavla upp armarna och börja gräva i koden?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Är inte detta en inlämningsuppgift i programnering B på gymmasiet? Att göra en kalkylator?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Även om det inte är det mest komplexa programmet så är det alltid bra med mer öppen källkod. Toppen!

Visa signatur

I Sovjetunionen bygger datorn dig!

Permalänk
Medlem

Amigan hade en kalkylator med grafiskt gränssnitt som var några KB stor och funkade fint på en 7 MHz Amiga 500 med 512 KB RAM.

Microsofts kalkylator består av källkodsfiler på 22 MB uppackat, i 783 separata filer. Krävs säkert minst en CPU på 1.5 GHz och 1 GB RAM för att köra det. För att typ räkna ut vad 2+2 blir.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Bara att kavla upp armarna och börja gräva i koden?

Ptja, det blir ju lite som att inte ha koll på något när det kommer till bilar och motorer och problem med motorn, poppar upp motorhuven, tittar ned å ba "jaha..." och petar på någon slang :>

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Hur får jag kalkylatorn att inte varje gång öppna sig i GIGANTISKT format? Det är som att man använder hjälpmedel för personer med gravt nedsatt syn.

får se efter omstart, men jag drog bara ihop storleken och den verkade spara sig i liten storlek

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

får se efter omstart, men jag drog bara ihop storleken och den verkade spara sig i liten storlek

Hitintills har den aldrig brytt sig om hur stort eller litet mitt fönster varit, den kan dessutom variera sig. Igår, eller om det var i förrigår så öppnade den sig i HELSKÄRM. Föväntade mig nästan att det skulle stå "NOTICE ME SENPAI" i displayen. Den verkar ha ett helt eget liv.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Vet många kontorsråttor som gärna sett den gamla kalkylatorn bli öppen istället. ^_^

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

När jag får tid så ska jag göra en egen version som simulerar Intel Pentiums FDIV-bugg.

Ni som undrar varför, så gjorde jag beräkningar med en Intel CPU med denna bugg och för att dessa beräkningar nu ska stämma så måste jag ju ändra i miniräknarprogramvaran.

Permalänk
Avstängd

Ett önskemål jag länge haft är att någon tar bort den förbannade sifferbrgränsningen från kalkylatorn (!!!) samt gör det enkelt att kopiera, klippa och klistra i den, så att man lätt kan klippa och klistra in siffror med kortkommandon.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

"This project collects usage data and sends it to Microsoft. Please stop collecting MY data and remove telemetry from all your f**g Windows products."

Gäller detta även Kalkylatorn...?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Kalkylatorn är, som den ser ut idag, inget charmtroll. Grattis till alla programmerare. -Hoppas att ni kan utveckla detta program så att det blir bättre!

Permalänk
Medlem

Kalkylatorn? woooooooooooooowwwww... Hade gärna sett Microsoft släppa koden för mer vitala delar av Windows så alla spionfunktionerna kan tas bort. Då blir Windows igen ett alternativ även om det är skräp på flesta fronter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

"This project collects usage data and sends it to Microsoft. Please stop collecting MY data and remove telemetry from all your f**g Windows products."

Gäller detta även Kalkylatorn...?

Ja, tydligen är telemetri aktiverat i kalkylatorn som följer med Windowsinstallationen. Sinnessjukt, men typiskt Microsoft (och sedermera många fler) sedan länge.

Den här öppensåsvarianten ska dock ha telemetri avslaget som standard, så det får kanske bli att ladda ned och bygga den...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ja, tydligen är telemetri aktiverat i kalkylatorn som följer med Windowsinstallationen. Sinnessjukt, men typiskt Microsoft (och sedermera många fler) sedan länge.

Den här öppensåsvarianten ska dock ha telemetri avslaget som standard, så det får kanske bli att ladda ned och bygga den...

Ja riktigt tråkigt det här, får nog bli att ladda ner och kompilera kalkylatorn från Github framöver

Antar att det är bara Windows 10 Enterprise som man kan stänga av telemetrin i helt och hållet?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Antar att det är bara Windows 10 Enterprise som man kan stänga av telemetrin i helt och hållet?

Det stämmer bra. Tyvärr, då det (med mening) är besvärligt för en privatperson att få tag på en sådan licens. Det borde verkligen gå att slå av helt i Pro också, men icke...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Fantastiska nyheter!

Hoppas fler applikationer är att vänta.
Kanske Notepad, Wordpad och Paint.

Permalänk
Medlem

Jag undrar om en av anledningarna till att Microsoft tillkännagav detta var för att miniräknarens skapare, Jerry Merryman nyligen gick bort? Som en slags respektfull gest eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det stämmer bra. Tyvärr, då det (med mening) är besvärligt för en privatperson att få tag på en sådan licens. Det borde verkligen gå att slå av helt i Pro också, men icke...

Även om data är anonym och det inte är några hemligheter direkt, så fattar jag inte varför de måste skicka data på allt. Windows 10 är inte en gratisprodukt (förutom uppgraderingen första året).

Permalänk
Medlem

Hmm, miniräknaren ovanför keypaden (snabbknapp) på mitt Comfort 5000 är rejält sliten.... kanske dags att fråga MS hur många gånger om dagen jag egentligen startar den där räknaren. Dom vet ju.

Nåväl, long live the miniräknare!

Permalänk
99:e percentilen

"100 – 5 × 2 = 190" — Kalkylatorn (#147)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

"100 – 5 × 2 = 190" — Kalkylatorn (#147)

Testade på den aktuella kalkylatorn i Windows 10 och visst blev det fel. Slår man över till vetenskaplig/scientific så fungerar det däremot. Rätt sjuk bugg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

"100 – 5 × 2 = 190" — Kalkylatorn (#147)

Tydligen inte en bugg.
är bara (100-5)*2 = 190
Då Standard funkar som en dum kalkylator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

"100 – 5 × 2 = 190" — Kalkylatorn (#147)

Får mig att tänka på någon som ställde en matematisk fråga på typ Twiter som var något i stil med; vad är 2 - 2 x 6 och svarsalternativen var 12, 13, 14, 16

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hox:

Tydligen inte en bugg.
är bara (100-5)*2 = 190
Då Standard funkar som en dum kalkylator

Då får de väl visa resultatet direkt efter varje inslag då också. Dvs 100-5 (visar 95) *2 (visar 190). Konstigt resonemang från utvecklarna.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Hox:

Tydligen inte en bugg.
är bara (100-5)*2 = 190
Då Standard funkar som en dum kalkylator

Jo, jag såg det. Men det skrämmer mig ändå. Huvudsyftet med en kalkylator är väl att använda den när det är svårare än trivialt att utföra beräkningen i huvudet, och därmed inte uppenbart om svaret man får är rätt eller fel.

Det behövs ingen särskilt exotisk uträkning för att man ska trilla dit på att alla operatorer har samma prioritet och associerar åt vänster. Inte minst när alla(?) andra liknande mjukvaror – till exempel Google, Excel och Androids kalkylator – använder de vedertagna prioriteringsreglerna.

Dessutom skriver Kalkylatorn bokstavligen ut likheten så:

Skrivet av Kalkylatorn:

100 − 5 × 2 =
190

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers