Permalänk

Gnista från moderkortet

Hej. Min dator har strulat på sista tiden och har inte startat riktigt, jag misstänkte att det var nätaggregatet så jag gjorde ett sånt där ”paper clip test” men dum som jag var så drog jag inte ut några kablar som satt i som t.ex till fläkt. Vågar jag starta igång den igen eller ska jag köpa ett nytt moderkort bara direkt? Det kom en gnista som flög rakt bredvid mig men det luktade ingenting och jag ser ingen brännskada.

En annan fråga är kan det vara cmos batteriet som behövs bytas ut eftersom den ej startas?

Permalänk

@LightBringer123: kanske känns som distanser inte sitter som de ska är det egenbyggd

Permalänk
Skrivet av trebrecks:

@LightBringer123: kanske känns som distanser inte sitter som de ska är det egenbyggd

Japp den är självbyggd utav mig för ca 1.5 år sedan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Forumledare

@LightBringer123:

Tjena

Börja med att lista alla dina komponenter du har i datorn.
Om du kan så ta gärna några foton på hur allt är kopplat inuti och ladda upp till valfri bildtjänst (imgur tex) och posta länken här, så kan vi se att allt ser ut

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

@LightBringer123:

Tjena

Börja med att lista alla dina komponenter du har i datorn.
Om du kan så ta gärna några foton på hur allt är kopplat inuti och ladda upp till valfri bildtjänst (imgur tex) och posta länken här, så kan vi se att allt ser ut

https://m.imgur.com/gallery/B3rAdWL - bilder på moderkortet

Geforce GTX 1050 TI

AMD FX 8350 (bytte ut kylaren som satt på eftersom den var riktigt högljud)

EVGA 600W

Seagate Barracuda 1 TB

Gigabyte GA-970A-DS3P

Hae också 3 stycken chassi fläktar som satt i och så har jag en cd läsare

När jag köpte det gick väl totala summan på runt 8-9 tusen

Kan tilläga att det saknas två skruvar i moderkortet eftersom fen verkar inte vara optimerad för detta chassi storleksmässigt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

https://m.imgur.com/a/B3rAdWL

Förra länken funkade tydligen inte, testa denna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Ta bort moderkortet och kolla så alla distanser sitter där dom ska vid moderkortets skruvhål.
Det får inte sitta några andra distanser.

Ser även att det fattas skruvar på vissa ställen och distanserna där under är inte i position "Vid strömkontakten", så moderkortet sitter snett så det kanske blir kortslutning någon stans.

Permalänk
Skrivet av anon298854:

Ta bort moderkortet och kolla så alla distanser sitter där dom ska vid moderkortets skruvhål.
Det får inte sitta några andra distanser.

Ser även att det fattas skruvar på vissa ställen och distanserna där under är inte i position "Vid strömkontakten", så moderkortet sitter snett så det kanske blir kortslutning någon stans.

Tog bort moderkortet. Distanserna sitter där dom ska där alla skruvar sitter i men däremot så saknas det två skruvar eftersom två skruvhål är tomma på moderkortet. På Chassit verkar det inte möjligt att sätta i flera skruvar eftersom de är helt olika mätningar. Är det bara att köpa ett nytt chassi och moderkort? Hur vet man att ett modekort ska passa ett chassi enligt skruvhålen?

ev kan du rekommndera mig ett sådant chassi som passar mitt moderkort om den inte är helt paj då

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Föresten går det att testa moderkortet utanför chassit och se vad det kan vara eller är det en risk?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@LightBringer123: lägg det på kartong eller en träskiva så är det ingen fara

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LightBringer123:

Föresten går det att testa moderkortet utanför chassit och se vad det kan vara eller är det en risk?

Skickades från m.sweclockers.com

Det går bra att köra med moderkortet utan låda, lägg det bara på nått underlag som inte leder ström, diskbänk i rostfritt = DÅLIGT bordskiva i trä = ok.

Hade du allt (moderkort osv) inkopplat när du tvingade igång nätdelen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det går bra att köra med moderkortet utan låda, lägg det bara på nått underlag som inte leder ström, diskbänk i rostfritt = DÅLIGT bordskiva i trä = ok.

Hade du allt (moderkort osv) inkopplat när du tvingade igång nätdelen ?

Hade bara den ikopplat i moderkortets fläkt sysfan1 eller något sånt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LightBringer123:

Hade bara den ikopplat i moderkortets fläkt sysfan1 eller något sånt

Skickades från m.sweclockers.com

Har du kopplat nätdelen till moderkortets fläktanslutningar ? Då har du garanterat eldat upp moderkortet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du kopplat nätdelen till moderkortets fläktanslutningar ? Då har du garanterat eldat upp moderkortet.

Japp jag vet att det var dumt gjort, var ivrig när jag gjorde det... men betyder det att den är helt körd? Direkt när det kom en gnista så drog jag ur nätagget och jag hittar inga brännmärken och så kände jag ingen lukt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du kopplat nätdelen till moderkortets fläktanslutningar ? Då har du garanterat eldat upp moderkortet.

Blev jag lite nyfiken men hur kopplar man en nätdel till moderkortets fläktanslutningar då ingen av mina nätdelar har "kablar " med kontakter som passar direkt på moderkortet fläktanslutning.

Hur kopplar jag en nätdel till denna eller finns det andra kontakter på moderkorten för fläktar som har formen för CPU/GPU Kontakten?

Edit: Har själv svårt att tänka mig att han har suttit och tryckt på en kabel på en sådan kontakt då jag själv inte kan se den passa utan att ramla av direkt då den skulle behöva limmas fast

Permalänk
Skrivet av ExcZist:

Blev jag lite nyfiken men hur kopplar man en nätdel till moderkortets fläktanslutningar då ingen av mina nätdelar har "kablar " med kontakter som passar direkt på moderkortet fläktanslutning.
https://tweakers.net/ext/f/wt0ZO4U914fAmYLVOhGlDT0m/full.jpg
Hur kopplar jag en nätdel till denna eller finns det andra kontakter på moderkorten för fläktar som har formen för CPU/GPU Kontakten?

Edit: Har själv svårt att tänka mig att han har suttit och tryckt på en kabel på en sådan kontakt då jag själv inte kan se den passa utan att ramla av direkt då den skulle behöva limmas fast

Mitt nätagg har en sådan kabel som jag körde in i sysfan1 haha
https://imgur.com/a/5rrgoDy

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightBringer123:

Mitt nätagg har en sådan kabel som jag körde in i sysfan1 haha
https://imgur.com/a/5rrgoDy

Skickades från m.sweclockers.com

Haha aja sånt har nog hänt förut men det är ju trist när det händer .. du borde ju kunna hitta ett begagnat moderkort för ett par hundra om du vill behålla processorn..
Men hur gammal är nätdelen? Har en gammal nätdel i källaren med en sån kontakt men jag har en nätdel från 2008 som inte ens har den kontakten så borde inte din nätdel vara äldre eller fans den kontakten på nätdelar när FX lanserades?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightBringer123:

Mitt nätagg har en sådan kabel som jag körde in i sysfan1 haha
https://imgur.com/a/5rrgoDy

Skickades från m.sweclockers.com

det där ser ut som en floppy 4pin (strömförsörjning till gammal floppy-diskettdrive), inte alls bra att stoppa in i sysfan.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Skrivet av ExcZist:

Haha aja sånt har nog hänt förut men det är ju trist när det händer .. du borde ju kunna hitta ett begagnat moderkort för ett par hundra om du vill behålla processorn..
Men hur gammal är nätdelen? Har en gammal nätdel i källaren med en sån kontakt men jag har en nätdel från 2008 som inte ens har den kontakten så borde inte din nätdel vara äldre eller fans den kontakten på nätdelar när FX lanserades?

Ingen aning hur gammal den är men jag köpte den på netonnet för ca 1.5 år sen, 99% säker på att det är denna
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/nataggregat/icke...

Jag har kvar kvitto och garanti på nätagget, ska man lämna in det kanske om det har tagit skada? Synd bara att jag har tappat bort kvittot på moderkortet...

Kanske är bäst att jag köper ett helt nytt chassi och moderkort, det här chassit verkar inte ha passande skruvhål för mitt moderkort så det saknades två stycken skruvar som kanske orsakade kortslutning då hmm

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Chassit är inte ditt problem. Du kortslöt antagligen moderkortet genom att sätta i en felaktig kabel i sysfan. Nytt moderkort skulle jag säga

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LightBringer123:

Ingen aning hur gammal den är men jag köpte den på netonnet för ca 1.5 år sen, 99% säker på att det är denna
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/nataggregat/icke...

Jag har kvar kvitto och garanti på nätagget, ska man lämna in det kanske om det har tagit skada? Synd bara att jag har tappat bort kvittot på moderkortet...

Kanske är bäst att jag köper ett helt nytt chassi och moderkort, det här chassit verkar inte ha passande skruvhål för mitt moderkort så det saknades två stycken skruvar som kanske orsakade kortslutning då hmm

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror inte att skruvarna är nått problem, det brukar inte vara skruvar i alal hål på moderkorten men det bör vara så att det inte böjer sig, hålen följer atx standarden
Problemet är att du kopplat in nätdelen på ett helt felaktigt sätt och vad som gått sönder är svårt att gissa om, du har åtminstone förstört moderkortet men det kan ju vara ännu mer som är trasigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av trattgunnar:

Chassit är inte ditt problem. Du kortslöt antagligen moderkortet genom att sätta i en felaktig kabel i sysfan. Nytt moderkort skulle jag säga

Fast datorn vägrade starta INNAN jag satt i den felaktiga kabeln. Den har varit så i några veckor att ibland har den startats normalt men ibland startar den inte alla. Dom senaste dagarna har det varit så att den startar i en halv sekund men sen släcks den ner direkt. I blrjan så löste det sig när jag resettade bios med att ta ut cmos batteriet.

Det var den första datorn jag monterade ihop själv så jag visste inte så mycket om esd och sådant så moderkortet kanske har tagit skada av det.

Om jag köper ett nytt moderkort, räcker ett esd armband för att stoppa statisk elektricitet eller behövs mer? En till fråga. Går det bra att man sätter i processorn och kylaren o lyfter moderkortet på plats i chassit igenom att bära den med kylaren?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightBringer123:

Fast datorn vägrade starta INNAN jag satt i den felaktiga kabeln. Den har varit så i några veckor att ibland har den startats normalt men ibland startar den inte alla. Dom senaste dagarna har det varit så att den startar i en halv sekund men sen släcks den ner direkt. I blrjan så löste det sig när jag resettade bios med att ta ut cmos batteriet.

Det var den första datorn jag monterade ihop själv så jag visste inte så mycket om esd och sådant så moderkortet kanske har tagit skada av det.

Om jag köper ett nytt moderkort, räcker ett esd armband för att stoppa statisk elektrisitet eller behövs mer? En till fråga. Går det bra att man sätter i processorn och kylaren o lyfter moderkortet på plats i chassit igenom att bära den med kylaren?

Skickades från m.sweclockers.com

Du behöver inte ens ha ett ESD armband även om vissa rekommenderar det,men sätter du på processorn och kylaren och håller i kylaren när du sätter moderkortet på plats i lådan så är det inga problem.
Ett bra klipp om du vill kolla... brukar inte hända så mycket om du inte har ESD armband med mera, även om det kan gå sönder om man nu har oturen vilket man själv aldrig haft och jag plockar sönder mina datorer varje dag XD

Permalänk
Medlem

@lightbringer123 ber om ursäkt! Jag måste missat den biten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av ExcZist:

Du behöver inte ens ha ett ESD armband även om vissa rekommenderar det,men sätter du på processorn och kylaren och håller i kylaren när du sätter moderkortet på plats i lådan så är det inga problem.
Ett bra klipp om du vill kolla... brukar inte hända så mycket om du inte har ESD armband med mera, även om det kan gå sönder om man nu har oturen vilket man själv aldrig haft och jag plockar sönder mina datorer varje dag XD
https://www.youtube.com/watch?v=CDUZRNp4pxg

Haha okej men är det inte värt att testa moderkortet igen innan man skrotar det? Har inte så bra ekonomi och livet utan en dator är hårt : d

Eller kan den smälla till igen och ev poppa någon kondensator eller paja nätagget? Är lite feg när det gäller el

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@LightBringer123: det du beskriver som fel innan du förmodat brände moderkortet låter som fel på nätaggett. Har det låtit konstigt om det innan?
2ggr har jag varit med om det du beskriver och båda gångerna har fläkten från nätaggett låtit illa, låtit som en fläkt med dåliga lager.

I värsta fall köper du ett moderkort o sedan behöver du ett nätagg?

Du bor inte av en händelse i Västernorrland, isf kan du komma förbi med datorn så fixar vi det

Annars kanske jag kan skicka ett moderkort till dig som du kan testa (du får betala frakten samt kommer det inte innan tisdag)

Du kan absolut testa moderkortet igen. Är det precis som innan du började fippla så har du kanske bara bränt sysfan1 kretsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightBringer123:

Haha okej men är det inte värt att testa moderkortet igen innan man skrotar det? Har inte så bra ekonomi och livet utan en dator är hårt : d

Eller kan den smälla till igen och ev poppa någon kondensator eller paja nätagget? Är lite feg när det gäller el

Skickades från m.sweclockers.com

Prova en annan nätdel och starta den.
Fick en dator ifrån en på jobbet där han sa att den krånglade.
Det var en dator som aldrig rengjorts sen den var ny. Moderkortet sa upp sig 2 dagar senare. Köpte bara nytt moderkort och startade dator sen. Allt annat funkade fick dock behålla den då han köpte ny,så fick en gratis 3770k
Har haft 2 nätdel som dött men ingen av dem tog dö på hela burken utan det blev en gnista sen luktade nätdelen bara bränt.
Edit, ursäkta stavfel . Skriver igenom mobilen.
Men prova en annan nätdel men borde bara vara att byta moderkortet.
Värsta som kan hända är väl att den inte startar när du provar en annan nätdel eller startar den med den du har.

Permalänk
Skrivet av milkab:

@LightBringer123: det du beskriver som fel innan du förmodat brände moderkortet låter som fel på nätaggett. Har det låtit konstigt om det innan?
2ggr har jag varit med om det du beskriver och båda gångerna har fläkten från nätaggett låtit illa, låtit som en fläkt med dåliga lager.

I värsta fall köper du ett moderkort o sedan behöver du ett nätagg?

Du bor inte av en händelse i Västernorrland, isf kan du komma förbi med datorn så fixar vi det

Annars kanske jag kan skicka ett moderkort till dig som du kan testa (du får betala frakten samt kommer det inte innan tisdag)

Du kan absolut testa moderkortet igen. Är det precis som innan du började fippla så har du kanske bara bränt sysfan1 kretsen

Bor tyvärr i uppland : /

Vad är det så moderkort du har liggandes?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightBringer123:

Bor tyvärr i uppland : /

Vad är det så moderkort du har liggandes?

Skickades från m.sweclockers.com

Finns nog rätt många av oss som sparar på grejerna när man köpt nytt 😂
Kan ju vara bra att ha tror man så ligger det i en kartong och samlar damm 😂🤣
Kan titta vad jag har,kanske har så du kan få ett mot frakt kostnad.
Måste bara se om det finns kartong med.
Edit: Tror att jag ska ha både ett 990fx och ett 970 någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightBringer123:

Mitt nätagg har en sådan kabel som jag körde in i sysfan1 haha
https://imgur.com/a/5rrgoDy

Skickades från m.sweclockers.com

I den bilden ser du ett hål som definitivt inte ska vara i den där kretsen (FADU1). Det är där den magiska röken har hittat ut skulle jag tro. Med lite tur så är det endast den kretsen som åkt.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -