Diskussion om av- och delbetalningar.

Permalänk

Diskussion om av- och delbetalningar.

Mer av en diskussions/råd-tråd, flytta gärna till rätt forumdel om detta visar sig vara fel.

Jag är i datorköpstankar och vill då köpa mig något ordentligt direkt för de behov jag har (spel, bildredigering och musikproduktion), mina hobbies och glädjeämnen i livet helt enkelt. Som de flesta vet kan det bli och är ganska kostsamt med datorkraft.

Jag har ett fast jobb med en relativt bra månadslön som jag i princip skulle kunna stanna på fram till pension om jag så önskade, låg boendekostnad samt ett mindre sparkapital/buffert.

Men: Jag har också en personlighet som kan grunna på något en längre tid och göra research, men när jag väl "är där" mentalt så ska det gå fort. Helst nu men gör inga utsvävningar ekonomiskt. Rim och reson, väntar alltid med större inköp till slutet av månaden etc.

Jag har landat i att mina datorbehov för flera år framöver täcks av en nätt summa på ca 20 000 kronor. Pengar jag har ska sägas. Datorn i fråga kommer att införskaffas hos Inet, som verkar ha räntefri avbetalning upp till 6 månader med några småavgifter som tillkommer. Dessa avgifter är fine med mig, jag hoppar över några stycken AW's.

Nu till det jag sitter och överlägger med mig själv. Jag är uppfostrad med att man inte tar lyxkonsumtion på avbetalning, vilket jag är helt med på, OM man inte har pengarna. Jag har pengarna, men jag bor även i en bostadsrätt och har en sambo samt en medelstor hund. Saker händer, går sönder och det behöver lösas direkt. Lite cash är bra att ha.

Är det i samtliga fall en så dum idé att ta t.ex. datorutrustning på avbetalning i 6 månader för att sprida ut risken (händer ingenting oförutsett är den avbetald på max 4) för att ha reserven kvar om det sjunde sigillet bryts och en tass skadas samtidigt som ett nytt kylskåp behöver köpas dagen efter jag fått datorn levererad?
Pengarna finns ju på köpedagen på ett konto varifrån avbetalningspengarna skulle tas från om inget skulle hända. Blir det ett hål täcks det upp av en stadig inkomst som kommer in varje månad.

Avslutningsvis vill jag säga att 20 000 är mycket pengar, jag skulle självklart kunna spara ihop till det och köpa senare i år, men det har mer övergått till en fråga jag är intresserad av att diskutera då jag inte ser problemet med så jag tänkt mig det. Motbevisa och nyansera gärna mitt tankesätt.

Hur tänker ni?

Permalänk
Medlem

Om du måste ta lån/avbetalning för att inte ta av din nödvändiga buffert så har du inte råd. Så resonerar jag.

Som du skriver behöver du en buffert för att klara eventuella oförutsedda utgifter, att ta av den för att köpa en dator är ingen bra idé. Att istället köpa datorn på avbetalning tycker jag inte heller är en bra idé.

I ditt fall tycker jag är du ska vänta till dess att du har råd med både dator och buffert.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har man möjlighet att köpa kontant ska man göra det. Avbetalning är fine om man har koll på sin ekonomi och budgeterar för det. Själv har man buffert till att göra sånna lite större inköp inköp, spontan resor mm. Så skulle själv inte göra det om det inte hade varit billigare alternativet.

Permalänk
Medlem

CDonkör en kampanj där du får 10 mån avbetalning utan avgifter/ränta (Om jag inte missminner mig)
Det sparar man till och med pengar på iom inflation.

Det som kan tala mot detta är ju om du sparar pengar från att köpa delar från andra leverantörer.
Då kan det vara en idé att finansiera de dyrare prylarna som inte skiljer sig nämnvärt i pris, och betala kontakt för vissa saker.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Om du måste ta lån/avbetalning för att inte ta av din nödvändiga buffert så har du inte råd. Så resonerar jag.

Som du skriver behöver du en buffert för att klara eventuella oförutsedda utgifter, att ta av den för att köpa en dator är ingen bra idé. Att istället köpa datorn på avbetalning tycker jag inte heller är en bra idé.

I ditt fall tycker jag är du ska vänta till dess att du har råd med både dator och buffert.

Snicksnack. Erbjuds man avbetalning utan ränta/avgifter så är det mer förmånligt än att hosta upp degen själv.

Däremot är det ju inte en bra lösning att ta avbetalning till vanliga kostnader alá 20% ränta

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Snicksnack. Erbjuds man avbetalning utan ränta/avgifter så är det mer förmånligt än att hosta upp degen själv.

Däremot är det ju inte en bra lösning att ta avbetalning till vanliga kostnader alá 20% ränta

Avbetalning på konsumtionsvaror är ett otyg. Det är en stor anledning till att människor blir skuldsatta och hamnar hos Kronofogden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

Du verkar ju införstodd i att avbetalning faktiskt blir dyrare i längden jämfört med ett kontantköp, detta p.g.a de där "småavgifterna" även om räntan är 0%. Är du okej med det är det ju bara att gå all in om du verkligen vill ha datorn nu. För en sak är ju säker och det är att du hellre ska ta den på avbetalning än att förbruka ditt sparkapital om det är det kapital som du annars undvarar för oförutsedda avgifter.

Kort och gott ser det ut såhär från ett ekonomiskt perspektiv:

Bäst: Du sparar ihop ytterligare 20 000 kr och köper den kontant. Du behöver inte betala några extra avgifter och någon datorkomponent eller två lär sannolikt hinna gå ner lite i pris dessutom.

Okej: Du gör som du tänkt att du behåller sparkapitalet för oförutsedda avgifter och tar den på avbetalning. Du förlorar lite pengar i avgifter men kan sova gott om natten i fall något händer.

Sämst: Du betalar den kontant och lämnar inget lättillgängligt sparkapital för oförutsedda avgifter. Du förorar inga pengar direkt i datorköpet, men tvingas du ta SMS-lån för att täcka en oförutsedd avgift blir kalkylen helt plötsligt väldigt annorlunda.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

Snicksnack. Erbjuds man avbetalning utan ränta/avgifter så är det mer förmånligt än att hosta upp degen själv.

Däremot är det ju inte en bra lösning att ta avbetalning till vanliga kostnader alá 20% ränta

Jo, men om man då efter de sex månaderna har använt de pengar som man tänkte från början skulle användas till att lösa lånet (exempelvis på saker som veterinärsbesök, vitvaror etc) så övergår det ju till ett säkert inte speciellt fördelaktigt konsumtionslån med otrevligt höga räntor. Frågeställningen var ju om man skulle hoppa på ett räntefritt lån då TS ville ha kvar pengarna som en buffert. Då får man anta' att den bufferten kan behöva utnyttjas.

Köp den för de sparade pengarna; skulle det vara så att ni har så dåligt med pengar kvar efter det så att ni inte kan hantera en viss nivå på oförutsedda utgifter så avstå hellre till dess du sparat pengar att lösa det med.

Vissa saker måste (de flesta) använda sig av lånemöjligheten för att lösa; exempelvis boende. Men för detta?

Och, min gissning är att man måste hålla reda på att tiden gått ut för "lånet" och att man inte säger upp det/löser det så halkar det inte på helt andra räntor/avgifter och kanske även någon bindningstid... (Klarna någon?)

Permalänk
Medlem

Behöver man avbetalning har man för liten buffert. Speciellt om det tar så lång tid att fixa bufferten att man inte kan vänta.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Du verkar ju införstodd i att avbetalning faktiskt blir dyrare i längden jämfört med ett kontantköp, detta p.g.a de där "småavgifterna" även om räntan är 0%. Är du okej med det är det ju bara att gå all in om du verkligen vill ha datorn nu. För en sak är ju säker och det är att du hellre ska ta den på avbetalning än att förbruka ditt sparkapital om det är det kapital som du annars undvarar för oförutsedda avgifter.

Kort och gott ser det ut såhär från ett ekonomiskt perspektiv:

Bäst: Du sparar ihop ytterligare 20 000 kr och köper den kontant. Du behöver inte betala några extra avgifter och någon datorkomponent eller två lär sannolikt hinna gå ner lite i pris dessutom.

Okej: Du gör som du tänkt att du behåller sparkapitalet för oförutsedda avgifter och tar den på avbetalning. Du förlorar lite pengar i avgifter men kan sova gott om natten i fall något händer.

Sämst: Du betalar den kontant och lämnar inget lättillgängligt sparkapital för oförutsedda avgifter. Du förorar inga pengar direkt i datorköpet, men tvingas du ta SMS-lån för att täcka en oförutsedd avgift blir kalkylen helt plötsligt väldigt annorlunda.

https://cdon.se/skatteaterbaring/#kassan

På ett köp om 3000 SEK som betalas av på 12 månader blir den effektiva räntan 0%. Sammanlagt belopp att betala blir 3000 SEK

Avbetalning via andra metoder är ju inte lika attraktiva, då de brukar ha en ränta på 19,9% - 30%.
Även om de är räntefria så brukar det vara 35-39:- i "Aviavgift" vilket blir närmare en femhundring på ett år.

Skrivet av videopac:

Jo, men om man då efter de sex månaderna har använt de pengar som man tänkte från början skulle användas till att lösa lånet (exempelvis på saker som veterinärsbesök, vitvaror etc) så övergår det ju till ett säkert inte speciellt fördelaktigt konsumtionslån med otrevligt höga räntor. Frågeställningen var ju om man skulle hoppa på ett räntefritt lån då TS ville ha kvar pengarna som en buffert. Då får man anta' att den bufferten kan behöva utnyttjas.

Köp den för de sparade pengarna; skulle det vara så att ni har så dåligt med pengar kvar efter det så att ni inte kan hantera en viss nivå på oförutsedda utgifter så avstå hellre till dess du sparat pengar att lösa det med.

Vissa saker måste (de flesta) använda sig av lånemöjligheten för att lösa; exempelvis boende. Men för detta?

Och, min gissning är att man måste hålla reda på att tiden gått ut för "lånet" och att man inte säger upp det/löser det så halkar det inte på helt andra räntor/avgifter och kanske även någon bindningstid... (Klarna någon?)

Ja, men i ditt scenario så har man för lite stålar ändå för att köpa en dator.
Då om han köper datorn så kommer han inte ha råd med veterinärbesök, vitvaror etc och kommer behöva ett lån oavsett.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Spara 6 månader och köp sen datorn.

Permalänk
Medlem

De inblandade finansbolagen lånar inte ut räntefritt och förlorar pengar för sitt goda hjärtas skull. Dom ser naturligtvis till att tjäna pengar på den totala affären, även om dom faktiskt förlorar på vissa kunder. Ett trick för att förbättra oddsen är att låta bli att skicka ut fakturor/påminnelser och sedan ha villkor som gör att räntan blir tvåsiffrig när kunden glömmer att betala - helst på hela det resterande beloppet och inte bara på den ”glömda” delbetalningen.

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Du verkar ju införstodd i att avbetalning faktiskt blir dyrare i längden jämfört med ett kontantköp, detta p.g.a de där "småavgifterna" även om räntan är 0%. Är du okej med det är det ju bara att gå all in om du verkligen vill ha datorn nu. För en sak är ju säker och det är att du hellre ska ta den på avbetalning än att förbruka ditt sparkapital om det är det kapital som du annars undvarar för oförutsedda avgifter.

Kort och gott ser det ut såhär från ett ekonomiskt perspektiv:

Bäst: Du sparar ihop ytterligare 20 000 kr och köper den kontant. Du behöver inte betala några extra avgifter och någon datorkomponent eller två lär sannolikt hinna gå ner lite i pris dessutom.

Okej: Du gör som du tänkt att du behåller sparkapitalet för oförutsedda avgifter och tar den på avbetalning. Du förlorar lite pengar i avgifter men kan sova gott om natten i fall något händer.

Sämst: Du betalar den kontant och lämnar inget lättillgängligt sparkapital för oförutsedda avgifter. Du förorar inga pengar direkt i datorköpet, men tvingas du ta SMS-lån för att täcka en oförutsedd avgift blir kalkylen helt plötsligt väldigt annorlunda.

Med största sannolikhet kommer jag göra så som du beskriver det i "Bäst", men då tankarna cirkulerat ett tag ville jag stöta och blöta mitt fall lite med någon annan, om än på ett teoretiskt plan. Det finns så klart pengar utöver de här 20 000 jag tog upp som exempel, hunden har ett eget konto etc. men jag dubbelsäkrar mig ofta rent ekonomiskt, för worst worst case scenarion helt enkelt . Köper egentligen ingenting ovanför 299:- utan en väldig sten i magen. Därav min tanke om att kanske betala ett par hundra kronor över priset i avgift för möjligheten att sprida "risken/utläggen" över 3-4 månader med 0% ränta. Typ ett upplägg som passar min person mer, men att jag får betala <500 kronor för att göra så och alla är glada.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

Ja, men i ditt scenario så har man för lite stålar ändå för att köpa en dator.
Då om han köper datorn så kommer han inte ha råd med veterinärbesök, vitvaror etc och kommer behöva ett lån oavsett.

Inte då, man kan ha tillräckligt med pengar oavsett... om man nu tänker sig att man vill ha en buffert på 20' för oförutsedda utgifter och har 40' på kontot... ja, då kan man ju kosta på sig ett räntefritt lån om man bara ser till att inte missa "uppsägningsdatum" för det och att man ser att man kan alternativinvestera de 20' man annars skulle lagt på datorn.

Har man nu bara 20' på sitt konto... ja, då väntar man.

Sedan kommer ju frågan: hur kan man ha så lite pengar på sitt nöjeskonto?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Jo, men om man då efter de sex månaderna har använt de pengar som man tänkte från början skulle användas till att lösa lånet (exempelvis på saker som veterinärsbesök, vitvaror etc) så övergår det ju till ett säkert inte speciellt fördelaktigt konsumtionslån med otrevligt höga räntor. Frågeställningen var ju om man skulle hoppa på ett räntefritt lån då TS ville ha kvar pengarna som en buffert. Då får man anta' att den bufferten kan behöva utnyttjas.

Köp den för de sparade pengarna; skulle det vara så att ni har så dåligt med pengar kvar efter det så att ni inte kan hantera en viss nivå på oförutsedda utgifter så avstå hellre till dess du sparat pengar att lösa det med.

Vissa saker måste (de flesta) använda sig av lånemöjligheten för att lösa; exempelvis boende. Men för detta?

Och, min gissning är att man måste hålla reda på att tiden gått ut för "lånet" och att man inte säger upp det/löser det så halkar det inte på helt andra räntor/avgifter och kanske även någon bindningstid... (Klarna någon?)

Det rör ju sig om en räntefri avbetalning på 6 månader, efter 6 månader finns inget lån kvar som ska lösas eller kan övergå till ett konsumtionslån med hög ränta. Eller missförstår jag något såhär på kvällskvisten?

Skrivet av ninjacaesar:

Med största sannolikhet kommer jag göra så som du beskriver det i "Bäst", men då tankarna cirkulerat ett tag ville jag stöta och blöta mitt fall lite med någon annan, om än på ett teoretiskt plan. Det finns så klart pengar utöver de här 20 000 jag tog upp som exempel, hunden har ett eget konto etc. men jag dubbelsäkrar mig ofta rent ekonomiskt, för worst worst case scenarion helt enkelt . Köper egentligen ingenting ovanför 299:- utan en väldig sten i magen. Därav min tanke om att kanske betala ett par hundra kronor över priset i avgift för möjligheten att sprida "risken/utläggen" över 3-4 månader med 0% ränta. Typ ett upplägg som passar min person mer, men att jag får betala <500 kronor för att göra så och alla är glada.

Antingen finns väl utrymmet att delbetala den i er ekonomi eller så finns det inte. Oavsett hur du gör kan jag i princip garantera att är erbjudandet 6 månader delbetalning räntefritt så är det EXAKT det du måste följa. Betalar du mer eller mindre en månad blir det hög ränta på hela skulden.

Du får också vara beredd på att du inte får någon faktura dvs du får hålla koll själv på när du ska betala och hur mycket, eller kanske ändå vanligare att du får en faktura med 2-4 olika inbetalningskort med olika OCR-nummer och endast ett innebär att du följer planen med 0% ränta. Jag tycker du ska nappa på den räntefria avbetalningen endast om du är införstådd med vad det innebär. Jag har själv haft en sådan avbetalning och det kostade inte en krona mer än vad det hade kostat om vi köpt varan kontant.

Jag förstår att så kanske inte är fallet men i mina öron låter det som att ni antingen har en tajt ekonomi eller att du är "priskänslig" om ett par hundra i avgifter ens är något att fundera över.

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

CDonkör en kampanj där du får 10 mån avbetalning utan avgifter/ränta (Om jag inte missminner mig)
Det sparar man till och med pengar på iom inflation.

Det som kan tala mot detta är ju om du sparar pengar från att köpa delar från andra leverantörer.
Då kan det vara en idé att finansiera de dyrare prylarna som inte skiljer sig nämnvärt i pris, och betala kontakt för vissa saker.

Och missar du en betalning med en dag så ändras avtalet och du får betala ränta. Nej idag är det för dyrt att dela upp sin betalning.

Spara planera inköp är överlägset bäst. För då köper du vad du behöver och slipper frågan det kostar "bara" 200kr/mån extra.

När tar man lån
Bostad
bil om det behövs för att ta sig till sitt jobb
mobiltelefon nej nej nej till avbetalning då du troligen köper en produkt som är dyrare än rimligt för dina behov. Har du fiber hemma så klarar sig många på 99kr/abonnemang med 2GB surf. finns många som bränner iväg +7000kr/år bara i kommunikation via mobiltelefonen. rimligt när du kan klara dig på 1200kr?

Rekommenderat sparande en årslön (gifta sparande en total årslön)
För att nå sparnivån om du ännu inte nått nivån. automatisk överföring 10% av din månadslön till en indexfond med max 0,2% kostnad (AVANZA ZERO bra val som exempel) när du fått ett kapital kan man titta på aktier med bra utdelning. (finns bolag som har +7% i utdelning så har du 100`000 så får du +7000kr/år utan att jobba. Det är dina pengar som ska jobba inte du.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sesese:

Och missar du en betalning med en dag så ändras avtalet och du får betala ränta.
Nej idag är det för dyrt att dela upp sin betalning.
Spara planera inköp är överlägset bäst. För då köper du vad du behöver och slipper frågan det kostar "bara" 200kr/mån extra.

Källa på detta?

Skrivet av Seriously:

Det rör ju sig om en räntefri avbetalning på 6 månader, efter 6 månader finns inget lån kvar som ska lösas eller kan övergå till ett konsumtionslån med hög ränta. Eller missförstår jag något såhär på kvällskvisten?

Antingen finns väl utrymmet att delbetala den i er ekonomi eller så finns det inte. Oavsett hur du gör kan jag i princip garantera att är erbjudandet 6 månader delbetalning räntefritt så är det EXAKT det du måste följa. Betalar du mer eller mindre en månad blir det hög ränta på hela skulden.

Du får också vara beredd på att du inte får någon faktura dvs du får hålla koll själv på när du ska betala och hur mycket, eller kanske ändå vanligare att du får en faktura med 2-4 olika inbetalningskort med olika OCR-nummer och endast ett innebär att du följer planen med 0% ränta. Jag tycker du ska nappa på den räntefria avbetalningen endast om du är införstådd med vad det innebär. Jag har själv haft en sådan avbetalning och det kostade inte en krona mer än vad det hade kostat om vi köpt varan kontant.

Jag förstår att så kanske inte är fallet men i mina öron låter det som att ni antingen har en tajt ekonomi eller att du är "priskänslig" om ett par hundra i avgifter ens är något att fundera över.

Visst är dom lite luriga med den där fakturaavgiften vissa av företagen lägger på (går enkelt kolla innan man lägger beställning om så är fallet) - men vi behöver inte gå till överdrift och säga att du aldrig får fakturor eller att dom skulle skicka inbetalningskort samt att extra-amorterar skulle medfölja extra kostnader... Har aldrig varit med om att jag inte fått en faktura, amorterat extra - har heller aldrig fått problem om betalningen var en dag eller två sen.

Håller däremot med er alla att det är bäst att vänta om TS nu bara behöver 6 månader att spara ihop 20tkr (tänk också på att det snart är sommar, och efter det säkerligen en ny generation av CPU eller GPU osv, hur mycket tid kommer du ens spendera vid datorn? Har själv köpt någon dator på avbetalning förr och har alltid blivit irriterad på mig själv som inte väntade till nästa generation som kommer ut medans jag fortf. håller på att delbetala. Men det är såklart sådant man får acceptera om man vill ha grejerna innan man har sparat ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Och missar du en betalning med en dag så ändras avtalet och du får betala ränta. Nej idag är det för dyrt att dela upp sin betalning.

Spara planera inköp är överlägset bäst. För då köper du vad du behöver och slipper frågan det kostar "bara" 200kr/mån extra.

Skrev fel, det var 12 månader.
Ja, men man får väl se till att inte missa då.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Skrivet av ninjacaesar:

Med största sannolikhet kommer jag göra så som du beskriver det i "Bäst", men då tankarna cirkulerat ett tag ville jag stöta och blöta mitt fall lite med någon annan, om än på ett teoretiskt plan. Det finns så klart pengar utöver de här 20 000 jag tog upp som exempel, hunden har ett eget konto etc. men jag dubbelsäkrar mig ofta rent ekonomiskt, för worst worst case scenarion helt enkelt . Köper egentligen ingenting ovanför 299:- utan en väldig sten i magen. Därav min tanke om att kanske betala ett par hundra kronor över priset i avgift för möjligheten att sprida "risken/utläggen" över 3-4 månader med 0% ränta. Typ ett upplägg som passar min person mer, men att jag får betala <500 kronor för att göra så och alla är glada.

Det där låter inte heller hälsosamt. Har du tillräcklig buffert skulle jag antingen köpa datorn nu eller ta den på avbetalning, om jag var du. Känner du att du mår bäst av att vänta ytterligare 6-12 månader innan du köper den ska du såklart göra så iofs.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Min bild av lånebolagen är att de helst skickar pappersfakturor med kort varsel som är lite svårtolkade, så det är lite upplagt för att bli "fel".
Sen när detta fel inträffar så blir låntagaren straffad med extraavgifter på delar eller hela lånebeloppet.
Lånet är inte "affären" för kreditgivaren, utan det är straffavgifterna.

Jag tycker att hela smålån/kredit-branschen är moraliskt tveksam och jag skulle undvika att stöda denna genom att bli inte kund, dvs betala kontant om detta är möjligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Seriously:

Det rör ju sig om en räntefri avbetalning på 6 månader, efter 6 månader finns inget lån kvar som ska lösas eller kan övergå till ett konsumtionslån med hög ränta. Eller missförstår jag något såhär på kvällskvisten?

Ah, det var jag som läste OTROLIGT dåligt, sorry. Uppfattade det som ett räntefritt lån på viss tid. Så fel det kan bli

Då tar jag tillbaka mina tidigare utvräkta åsikter, kör på, bara var uppmärksam så inte någon av delbetalningarna blir försenad eller missas med beloppet (för då övergår det troligen till ett icke fördelaktigt lån)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Källa på detta?

Visst är dom lite luriga med den där fakturaavgiften vissa av företagen lägger på (går enkelt kolla innan man lägger beställning om så är fallet) - men vi behöver inte gå till överdrift och säga att du aldrig får fakturor eller att dom skulle skicka inbetalningskort samt att extra-amorterar skulle medfölja extra kostnader... Har aldrig varit med om att jag inte fått en faktura, amorterat extra - har heller aldrig fått problem om betalningen var en dag eller två sen.

Håller däremot med er alla att det är bäst att vänta om TS nu bara behöver 6 månader att spara ihop 20tkr (tänk också på att det snart är sommar, och efter det säkerligen en ny generation av CPU eller GPU osv, hur mycket tid kommer du ens spendera vid datorn? Har själv köpt någon dator på avbetalning förr och har alltid blivit irriterad på mig själv som inte väntade till nästa generation som kommer ut medans jag fortf. håller på att delbetala. Men det är såklart sådant man får acceptera om man vill ha grejerna innan man har sparat ihop.

Nej det är klart att vi inte behöver säga att det aldrig dyker upp fakturor. Min egen erfarenhet är dock att fakturorna sällan dyker upp i god tid, därav är det viktigt att hålla lite koll på när det är dags att betala. De fakturorna jag fick innehöll nästan alltid flera olika OCR så det var även där viktigt att hålla koll på vilket som var vilket, annars ändrades räntesatsen. Rätt säker på att det även gällde för sen eller utebliven betalning, men kan inte svära på det. När jag tänker på det borde det förstås gå att betala av mer när som helst utan att något ändras, men erbjudanden om räntefri avbetalning ger liksom sken av att det är en exakt plan som ska följas, annars ändras villkoren

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem

Det bästa är ju att lära sig att spara först och handla sedan, dvs ett sparande utöver en ren buffert.
Men har ju själv när jag var yngre tagit på avbetalning och det fungerade fint om man sköter sig.
Fördelen är ju dock att om man vänjer sig vid att spara rejält så behöver man i framtiden inte tänka så mycket kring det för då finns det alltid pengar att ta av, sedan uppskattar man pengars sanna värde lite mer om man gnetat ihop dom innan köp, dvs man kanske nöjer sig med lite mindre.

Det finns dock ett ytterligare alternativ och det är att du köper de delar som månadens budget tillåter, sedan köper du fler delar nästa månad. Då kan du kombinera detta med att välja delar vartefter kampanjer ligger och på så sätt även spara en slant.

Skrivet av Lodisen:

Snicksnack. Erbjuds man avbetalning utan ränta/avgifter så är det mer förmånligt än att hosta upp degen själv.

Däremot är det ju inte en bra lösning att ta avbetalning till vanliga kostnader alá 20% ränta

I teorin ja. Men kanske inte ett råd man bör ge till alla.
Lätt att köpa lite extra när man tar på avbetalning och då har det ändå ej lönat sig trots 0% ränta. Sedan är det svårt att utvärdera en persons ekonomiska osv förutsättningar utan att känna personen. Det är lite som att ge rådet att alla studenter bör maxa csn lånet och lägga på akiter för att det är teorin ger bra avkastning.

Permalänk
Medlem

För att förklara hur jag tänker ang detta ämnet så är nog ett exempel bäst.

Situation: Du köper nya teknikprylar för 10.000kr vid 2 tillfällen varje år. Det är en blandning av saker som rullar över ett par år. Ena året är det tvättmaskin och dator, nästa espressobryggare och diskmaskin. Snittet blir 10.000kr vid 2 tillfällen /år.

Avbetalning:
År 0: Du genomför första köpet - Du får en vara och betalar den på 6 mån räntefritt.
År 0.5: Ny vara, ny avbetalning
....
... Slutet av år 9. Du har nu köpt 20 varor och betalat för 20 varor.

Spara och casha.
År 0: Du sparar
År 0.5 Du köper en vara, och betalar direkt, börjar spara till nästa.
...
... Slutet av år 9. Du har nu köpt 19 varor och betalat för 19 varor och sparat kapital för vara 20.

------------------------------------

Slutsats: Avbetalning skyndar inte på något. Avbetalning löser ett problem idag, och skjuter sedan upp det problemet för evigt. Om man alltid lyckas handla för 0% ränta så kommer man ju i slutändan inte ha förlorat något väsentligt på det. Så ser ju sällan verkligheten ut dock, och det är nog ganska rimligt att när år 10 närmar sig så har man lagt en hel vara i effektiv ränta (avggifter, ränta, faktura avg, uppläggningsavg etc). Man löper också risken för att sitta med en avbetalning när något händer. Plötslig sjukdom, uppsagd eller något annat olyckligt.

Det bästa är att vara sin egen lånegivare. Skapa ett konto där det alltid ska finnas t.ex 10.000kr, detta konto ska alltid användas för medelstora köp t.ex dator. När du sedan handlar från det kontot så tar du inte pengarna, utan du lånar pengarna från konto med avsikten att återbetala balansen till kontot över t.ex 6 månader. Fördelen är att du inte tar ut ränta, du kommer heller inte skicka inkassokrav ifall du blir av med jobbet.

En del människor har svårt att spara. Problemet är att de sparar det som blir över varje månad men spenderar också utefter hur mycket de har kvar. Jag gillar att spara pengar i början på månaden och inte se det som en frivillig möjlighet utan jag ser det som vilken räkning/amortering som helst. Skillnaden är att jag sparar till specifika konton. Det kostar ju inget att ha flera konton hos en bank (jag har 6). Ett exempel kan se ut såhär.

Räkningar: Ha alltid 10/20k på kontot. Räkningar betalas härifrån- när månadens räkningar är gjorda så återbalanserar man kontot så att det har 10/20k igen. Detta är bra buffert att ha ifall man inte få inkomst, så då kan räkningar betalas i 1-2-3 månader utan att kontot fylls på.
Betalkort Jag har aldrig mer än 2000kr sittande på kontot ifall någon kommit över mina kortuppgifter.
Betalkort Buffert: Här har jag alla pengar som man förväntas använda under månaden. Pengarna som finns kvar på detta kontot den 24:e skickas över till valfri kombo av nästa tre konton.
Sparkonto 1: Kortsiktigt sparande. Ha alltid minst 10k på detta för t.ex ha råd att köpa ny tvättmaskin. Börja sakta växa kontot så du har en större buffert. Inga större utgifter förra året? Då borde kontot vara 20k. Nu är du en bättre kreditgivare till dig själv i framtiden
Sparkonto 2: Medellångt sparande(5-25år): Spara till ny bil/renovering/bygga ut altanen/kontantinsats hus.
Sparkonto 3: Långt sparande(25+ år): Detta konto kommer pengar in på, men går inte ut från. Sparar för pensionen etc.

Självfallet ska alla dessa konton inte vara konton som sitter med 0.0001% ränta på en vanlig bank. Medellångt och långt sparande är ju rimligt att dessa är ISK eller någon form av fond/aktie konton.

TLDR: Avbetalning skjuter på problemen för evigt. Spara ihop en buffert och låna av dig själv med avsikt att betala tillbaks istället. Trist 6 första månaderna, underbart resten av livet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektron:

I teorin ja. Men kanske inte ett råd man bör ge till alla.

Helt sant. Man blir ju lite mörkrädd av att det fortfarande, 2019, är så att folk tokhandlar vid så kallad "lönehelg". Man tar sig för pannan. Är det verkligen sant? Ja, tydligen. Men det måste vara folk som har svårt att planera sina inköp och som känner sig rika när väl lönen trillar in. När väl köpyran är över så blir det vatten och bröd (ja, eller makaroner) två veckor innan nästa påfyllning.

Då förstår man ju att det vore katastrof att sådana personer tar räntefri avbetalning... när det är dags för den avbetalningen, ja då kanske pengarna redan är slut för den månaden

Permalänk
Inaktiv

Många kloka svar i tråden.

Jag anser att det helt beror på hur stabil personens ekonomi är.

Nu nämner ju TS att han har ett sparkapital som han skulle kunna använda för det här inköpet. Även att han har en mycket stabil inkomst. Kanske är sparkapitalet investerat i aktier eller fonder som just nu inte bör säljas?

Sen att företagen gör sina kreditköp otydliga så att de räknar med att de flesta är sena med betalning eller inte riktigt vet vad de ger sig in på... det är annan sak. TS verkar ju väldigt vettig. Så han hamnar inte i den kategorin som inte har koll på sin privatekonomi och som inte vet hur man läser avtal på korrekt sätt.

Personligen så är jag skuldfri och har allt mitt kapital i aktier och fonder. Om jag ser ett fynd som är för bra att motstå så använder jag mig av dessa kreditföretag eftersom det tar tid för mig att få tillgång till kontanta medel utöver akutbufferten. Win-win för mig. Alltså inte den kund de egentligen vill ha. De tjänar pengar på personer som inte förstår. En person som inte förstår skapar ingen tråd om det här.

Sen nämner flera av er inflation, med tanke på den svaga kronan och hur trenden ser ut att bli så kan räntefria samt avgiftsfria krediter vara mycket attraktiva för konsumentköp som man ändå skulle göra. Att sälja av aktier i USA nu för att finansiera en tvelanderdator i ren cash vore ju jubelidiotiskt.

Jaja, jag är ingen expert men har lyckats OK bra ändå.

Köp din dator TS, på räntefri kredit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Länka gärna vad det är för dator. Är övertygad om att vi på Sweclockers säkerligen kan få ner kostnad till runt 15 000 istället för 20 000, om det nu gör någon skillnad för din nuvarande situation.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233