Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackow:

Okej. Vågar inte ta av processorn innan jag har köpt kylpasta och vet hur man tar bort den gamla samt applicerar ny. Men att plocka ut grejerna kan jag ju göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Som så många andra sagt så måste du inte ta bort den gamla, är skillnad om du överklockar och jagar de sista optimeringarna då byter man så fort man lyft kylaren. Men i det här fallet kan du gott och väl plocka bort kylaren och använda samma pasta, det kan skilja någon enstaka grad hit eller dit men monterar du kylaren korrekt är det inget du kommer märka av.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Som så många andra sagt så måste du inte ta bort den gamla, är skillnad om du överklockar och jagar de sista optimeringarna då byter man så fort man lyft kylaren. Men i det här fallet kan du gott och väl plocka bort kylaren och använda samma pasta, det kan skilja någon enstaka grad hit eller dit men monterar du kylaren korrekt är det inget du kommer märka av.

Okej, då litar jag på det! Vad ska jag tänka på när jag lyfter av kylaren? Sitter inte kylpastan som ett lim emellan processor o kylare? Ska jag bara lyfta kylaren rakt upp så att processorn hänger med upp?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackow:

Okej, då litar jag på det! Vad ska jag tänka på när jag lyfter av kylaren? Sitter inte kylpastan som ett lim emellan processor o kylare? Ska jag bara lyfta kylaren rakt upp så att processorn hänger med upp?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, kylpastan agerar inte lim. Däremot kan kylaren sugas fast i kylpastan på grund av det undertryck du skapar då luften pressas bort när du monterar den. Vrid kylaren försiktigt fram och tillbaka medan du lyfter så brukar den släppa.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Nej, kylpastan agerar inte lim. Däremot kan kylaren sugas fast i kylpastan på grund av det undertryck du skapar då luften pressas bort när du monterar den. Vrid kylaren försiktigt fram och tillbaka medan du lyfter så brukar den släppa.

Inte risk för att pinsen böjs om man vrider kylaren samtidigt som processorn sitter fastsugen på den då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Jackow: Är du försiktig så bör det inte vara något problem, CPUn sitter trots allt nerklämd med en arm som ska hålla den på plats.
Vicka/vrid försiktigt fram och tillbaks tills att kylaren lossnar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyie:

@Jackow: Är du försiktig så bör det inte vara något problem, CPUn sitter trots allt nerklämd med en arm som ska hålla den på plats.
Vicka/vrid försiktigt fram och tillbaks tills att kylaren lossnar.

Okej, vad ska jag göra om jag ser att det finns böjda pins?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackow:

Okej, vad ska jag göra om jag ser att det finns böjda pins?

Skickades från m.sweclockers.com

Försiktigt böja dem raka, går de av så lämna tillbaks och skaffa ny processor.

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwzxqwzx:

Försiktigt böja dem raka, går de av så lämna tillbaks och skaffa ny processor.

Okej, nu kör jag. Bära eller brista.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Processorn kollad och inga brutna eller böjda pins. Satte tillbaka den men datorn funkar fortfarande inte. CPU lampan lyser fortfarande.... Vad ska jag göra?
Här är bild på lampan som lyser:
https://imgur.com/gallery/GLelQ7j

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Jackow:

Ser ut som att strömkabeln inte är nedtryckt hela vägen.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

@Jackow:

Ser ut som att strömkabeln inte är nedtryckt hela vägen.

Moderkorts strömkabeln?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den är nertryckt så långt det går

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackow:

Moderkorts strömkabeln?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja precis, såg ut som att det var ett litet glapp där på din senaste bild.
Du kan ju kontrollera kablarna en gång till, att de sitter ner hela vägen, även i nätagget.

Bara för att säkerställa angående strömkabeln till moderkortet, har du kopplat in båda delarna i nätagget? (den brukar vara uppdelad)

Gjorde du en nollställning av bios förresten? (clear cmos)
Om inte, ur med strömkabeln och plocka loss batteriet som sitter mitt på moderkortet i minst 10-20 sek, sen sätt tillbaka och på med strömmen igen.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

Ja precis, såg ut som att det var ett litet glapp där på din senaste bild.
Du kan ju kontrollera kablarna en gång till, att de sitter ner hela vägen, även i nätagget.

Bara för att säkerställa angående strömkabeln till moderkortet, har du kopplat in båda delarna i nätagget? (den brukar vara uppdelad)

Gjorde du en nollställning av bios förresten? (clear cmos)
Om inte, ur med strömkabeln och plocka loss batteriet som sitter mitt på moderkortet i minst 10-20 sek, sen sätt tillbaka och på med strömmen igen.

Testade, men tog inte ur batteriet utan försökte med en skruvmejsel. Måste jag koppla ur alla sladdar ur nätagget eller räcker det att det är avstängt?

Båda delarna av moderkortskabeln är inkopplade i nätagget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ha du testat med ett ram stick i taget?

Visa signatur

Thermaltake Core P5 green || i7 7800X | MSI X299 Raider | 32GB Crucial Ballistix Sport Blue | GeForce GTX 1080 Ti Turbo 2xHDMI | SSD480 Kingston HyperX Savage

Permalänk
Medlem
Skrivet av nabile:

Ha du testat med ett ram stick i taget?

Japp har testat det. Men det finns en LED lampa för ramen också så antar att den hade lyst om det hade varit fel på de. Jobbigt, känner ingen här i Kungsbacka som är bra på datorer......

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Jackow:

Kan du ta en liten bättre bild på den här kabeln?
https://i.imgur.com/JDLNFkA.png

Jag tycker som sagt att det ser ut som det är ett 1-2mm gap där.
Ibland får man trycka till lite extra.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

KOLLA denna videon noggrant för att se så du inte missat något steg. Kontrollera att stiften i kontakterna inte släppt. När du trycker i kontaktern titta noggrant så ingen kabel släpper. Montera CPU CPU kylare kabel till cpu kylaren i fläktkontakt cpu , 1st minne och grafikkort. Sätt kabeln från skärmen i rätt port på grafikkortet. montera endast kontakten som startar datorn Kolla med någon annan så du monterat kablarna rätt. enligt beskrivning moderkort. Provstarta. är den fortfarande "DÖD" kontakta din affär.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Måste jag koppla ur hela nätagget för att reseta BIOS eller räcker det att det är avstängt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

KOLLA denna videon noggrant för att se så du inte missat något steg. Kontrollera att stiften i kontakterna inte släppt. När du trycker i kontaktern titta noggrant så ingen kabel släpper. Montera CPU CPU kylare kabel till cpu kylaren i fläktkontakt cpu , 1st minne och grafikkort. Sätt kabeln från skärmen i rätt port på grafikkortet. montera endast kontakten som startar datorn Kolla med någon annan så du monterat kablarna rätt. enligt beskrivning moderkort. Provstarta. är den fortfarande "DÖD" kontakta din affär.

https://www.youtube.com/watch?v=DH4NEP5olSM

Ska kolla igenom den!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

@Jackow:

Kan du ta en liten bättre bild på den här kabeln?
https://i.imgur.com/JDLNFkA.png

Jag tycker som sagt att det ser ut som det är ett 1-2mm gap där.
Ibland får man trycka till lite extra.

Dåligt ljus just nu. Kan fixa det imon!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackow:

Måste jag koppla ur hela nätagget för att reseta BIOS eller räcker det att det är avstängt?

Skickades från m.sweclockers.com

Dra ut kabeln. Ett 100% sätt att veta att CMOS rensas är att ta ur batteriet, om man inte är säker på vad exakt man gör.
Lite pilligt dock om grafikkortet sitter nära. Du har ju även knappen på baksidan som ska återställa BIOS på någotvis.
Troligtvis hjälper ingenting av detta dock, men i felsökningssyfte så... https://prnt.sc/mu9r8m

Bästa du kan göra är att ta ut moderkortet och koppla in utanför chassit liggande på kartongen som många påpekat. Du ska ju ändå ta ut moderkortet om du ska skicka in det. En långsök men enkel sak att testa är att koppla in din andra strömkabel till "CPU", som du bör fått med nätdelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackow:

Har du testat något annat minne?

/Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik:

Har du testat något annat minne?

/Erik

Detta är mitt första bygge så har tyvärr inga andra minnen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fomi:

Dra ut kabeln. Ett 100% sätt att veta att CMOS rensas är att ta ur batteriet, om man inte är säker på vad exakt man gör.
Lite pilligt dock om grafikkortet sitter nära. Du har ju även knappen på baksidan som ska återställa BIOS på någotvis.
Troligtvis hjälper ingenting av detta dock, men i felsökningssyfte så... https://prnt.sc/mu9r8m

Bästa du kan göra är att ta ut moderkortet och koppla in utanför chassit liggande på kartongen som många påpekat. Du ska ju ändå ta ut moderkortet om du ska skicka in det. En långsök men enkel sak att testa är att koppla in din andra strömkabel till "CPU", som du bör fått med nätdelen.

Fick endast med en extra PCI kabel med nätagget. Ska testa att koppla allting utanför chassit imon o se om det kan vara kortslutningsfel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackow:

Fick endast med en extra PCI kabel med nätagget. Ska testa att koppla allting utanför chassit imon o se om det kan vara kortslutningsfel.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilka strömkablar är just nu kopplade till moderkortet? 24-pin och EPS 8-pin?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Vilka strömkablar är just nu kopplade till moderkortet? 24-pin och EPS 8-pin?

Ja. Ska det vara något mer?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackow:

Ja. Ska det vara något mer?

Nej, jag ville bara dubbelkolla.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Nej, jag ville bara dubbelkolla.

Okej! Brukar man få med en extra CPU sladd? Fick bara med en massa SATA kablar, en extra PCI-E och någon som jag inte kände igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Jackow: Har du använt distanserna under moderkortet? Om du gjort det så är risken för kortslutning väldigt liten, men värt att testa.
Har inte läst exakt alla inlägg.
Du skulle kunna testa flasha bios med, kikade i manualen.
http://download.msi.com/archive/mnu_exe/mb/M7C02v1.1_EURO.zip
Du har något som heter Flasback+, så du ska kunna byta bios utan att komma in på datorn/bios.
https://imgur.com/a/jJJeDl0

Börja som sagt dock med att nollställa CMOS. (Efter du tagit ut batteriet, vänta antingen ca 20 sekunder eller tryck på strömknappen på datorn några gånger så du är säker på att det inte är någon ström kvar i systemet)

Du är även säker på att du kopplat in cpu fläkten i " CPU_FAN1" och inte "SYS_FAN#"?

Här är dock en tråd där det var moderkortet som var rökt.
https://steamcommunity.com/discussions/forum/11/1355123053989...

Körde du med antistat armband? Matta är en fördel men man kan klara sig utan det, stå in på en vanlig matta när du sätter ihop datorn dock, var väldigt noga med distanserna.

Ett moderkort kan ta stryk av mycket mindre ström än många tror, sen att det inte alltid blir så pass allvarliga fel att moderkortet lägger av helt, betyder inte att det kan hända.
Minns när jag läste en kurs på högskolan om mikroprocessorer och vår professor berättade ungefär hur mycket volt en statisk laddning kan ge, när man rör någon och det blir en stöt. Minns inte siffrorna nu, men vill minnas en sån stöt var ungefär 10 gånger starkare än vad som kan förstöra ett moderkort.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.