Spelutvecklare: "Ökade konkurrensen från Epic Games Store endast positiv"

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Enda fördelarna jag kan tänka på just nu är bättre hastigheter vid nedladdning utav spel och ingen reklam för spel som inte är av intresse.

Steam erbjuder detta över Epic menar du då?

Permalänk
Jubileumsmästare

@Söderbäck: Mycket bra inlägg.

När man säger att konkurrensen gynnar även kunderna, så är det inte nödvändigtvis priset man syftar på, utan kvalitén och framförallt möjligheten för mindre utvecklare att släppa spel.
Jag tror inte att någon kund uppskattar att spel är låsta till olika plattformar, men man får heller inte bortse från andras perspektiv, exempelvis utvecklarens. Sen ska man givetvis ha i åtanke att fler plattformar i slutändan kan leda till lägre priser för konsumenterna – kanske främst gällande titlar som inte är AAA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flibbertigibbet:

Steam erbjuder detta över Epic menar du då?

Nej, Epic store.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jonny Myran:

Vilka nackdelar har Steam jämfört med Epic Store då?

För utvecklarna är priset steam tar en viktig faktor. Det krävs lägre förväntade säljsiffror för att få grönt ljus att göra ett spel om lägre andel försvinner i säljledet. Går att göra flertalet andra grejer med de pengarna också. Fler utvecklartimmar kan läggas om man räknar på 10% bortfall i sälj istället för 30%. Eller så kan man sänka priset. Eller satsa mer till nästa projekt. Inget är garanterat, men det öppnar möjligheter.
Utbudet är en annan där ett stort spel har större möjlighet till exponering om spelkatalogen är kortare.

Vad är bra för kund då? Ja det fanns ju potentiella fördelar jag nämnt ovan vilket också kan gagna kund. Hur det sedan kommer se ut får vi väl se. Vi kommer nog inte se något enkelt utfall där alla bara sänker priserna eller alla lägger 10% längre utvecklingstid eller liknande. Men ja jag ser potentiella fördelar även för kund framöver

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Nej, Epic store.

Så du påstår att Epic erbjuder högre nerladdningshastighet än Steam?
Detta är falskt då Steam har ingen nedladdningshastighet och erbjuder dig att välja nerladdningsserver när du vill.

Jag tankar runt 115MBs från Steam. Hos Epic är den en cap på 10MBs.

Samt att du måste se spel du inte är intresserade av och dessa är då reklam?
Kan du förklara din logik där?

Steam erbjuder dig att sätta filter, dölja det du inte är intresserad av och mycket mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flibbertigibbet:

Så du påstår att Epic erbjuder högre nerladdningshastighet än Steam?
Detta är falskt då Steam har ingen nerladdningskap och erbjuder dig att välja nerladdningsserver när du vill.

Samt att du måste se spel du inte är intresserade av och dessa är då reklam?
Kan du förklara din logik där?

Steam erbjuder dig att sätta filter, dölja det du inte är intresserad av och mycket mer.

Jag brukar ofast inte få ut mer än 60-80 MB/s på Steam, och från Epic är det uppe i 110 MB/s. Någon 10 MB/s cap har jag aldrig stött på från Epic.
Med reklamen menar jag när man är inne på ett spel i Steam Store så dyker det oftast upp liknande titlar, även fast jag äger dem sedan tidigare. Det är väl bara en petitess, men ändå.

Som jag sade tidigare så föredrar jag Steam och anser att det är en mycket bättre tjänst.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Testpilot

Jag kunde inte bry mig mindre om Epic store, vägrar använda en tjänst som helt enkelt saknar allt från sökfunktion till reviews & cloud saving i vissa fall.

Finns inte spelet på Steam, Battle.net eller Origin köper jag det inte till 99% sannolikhet heller. Ubisoft har varit smarta nog att släppa på både Uplay och Steam, och även om Uplay många gånger krävs utöver Steam så finns det iaf på Steam och allt vad det innebär med Home-streaming, reviews, Workshop o.s.v.

Neh, blir inge Exodus eller Div 2 helt enkelt, inte min förlust då jag mot populär åsikt faktiskt njuter av BFV, Anthem & APEX just nu. Kan gott vänta till nästa år när dom tidsexklusiva kontrakten med EPIC löpt ut, kommer massa gott under året - Bl.a. Generation Zero nu i slutet av Mars!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Köpt exklusivitet gynnar ingen förutom utvecklarna som får en tillfällig injektion av pengar.

Permalänk
Medlem

Har svårt att se mig handla på Epic store, får inte någon kvalitetskänsla av vad jag har sett hittills.

Hade de döpt plattformen till Legendary store, ja då hade jag varit mer villig att spendera pengar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Köpt exklusivitet gynnar ingen förutom utvecklarna som får en tillfällig injektion av pengar.

Det kan gynna utgivaren, som sedan kan gynna utvecklarna, om utgivaren väljer det. Om inte utgivaren och utvecklarna är samma dock.

Permalänk
Medlem

Ja STEAM har blivit lite överskattat, helt klart. Och det behövs verkligen några starka konkurrenter.

Permalänk
Skrivet av Exxovion:

Ja STEAM har blivit lite överskattat, helt klart. Och det behövs verkligen några starka konkurrenter.

Förklara gärna varför. På vilket sätt är Steam överskattat?

Permalänk
Medlem

Problemet för oss konsumenter är ju att dom visar att dom bara bryr sig om vinstmarginaler genom att släppa på EGS bara. Särskilt om det är MP, där konsumenten förlorar en hel del matnyttiga funktioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem

Jag hatar Origin, nya Battle.net och Uplay och köper helt enkelt inte spel längre som kräver dom.

Jag gillar inte att ha 50 program med bloatware, spyware, DRM, Anticheats osv som ska ligga och köras.
Steam är den enda jag kan acceptera att behöva dras med.

Jag vill inte ha mer skitprogram nu, ok?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FribBe:

Köpt exklusivitet gynnar ingen förutom utvecklarna som får en tillfällig injektion av pengar.

Det är bra nog för mig faktiskt. Det behöver göras något åt att utvecklarna ofta går på knäna, annars slutar det med att bara EA och Activision har råd att göra spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Nämen tittta, precis som jag alltid har sagt. Epic Store är bättre för alla.
GOG har baserat sin butik på skyhöga marginaler och direkt Epic lanserar sin butik så börjar de tappa pengar. Troligtvis så har även Steam börjat blöda pengar på riktigt nu så att de blir tvungna att förbättra sin tjänst både för utvecklare och spelare. Kanske blir de tvungna att börja utveckla spel igen till och med, bättre för alla som sagt.

Tack för konkurrensen Epic!

Permalänk
Medlem

Alltid lustigt när många vill ha marknadsekonomi generellt men gnisslar när det kommer för nära en själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon12433:

Tack för konkurrensen Epic!

Att köpa upp titlar är inte konkurrens.
Exklusivitet är inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Nyfiken på vad folk menar när de gapar om exklusivitet? När något är exklusivt till ett gratisprogram du kan installera på ditt befintliga operativsystem anser jag att detta är ett ickeproblem. Vad ni egentligen menar är väl "det finns inte på den plattform jag föredrar"? Jag skulle våga mig på att gissa att en majoritet av PC-spel är just exklusiva för Steam.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Skrivet av L'ombra:

Vad ni egentligen menar är väl "det finns inte på den plattform jag föredrar"?

Nej. Folk är arga för att Epic tvingar folk att handla på endast deras butik som igen, är helt värdelös.

Det finns inget positivt Epic erbjuder konsumenter just nu.

Skrivet av L'ombra:

Jag skulle våga mig på att gissa att en majoritet av PC-spel är just exklusiva för Steam.

Nej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

För utvecklarna är priset steam tar en viktig faktor. Det krävs lägre förväntade säljsiffror för att få grönt ljus att göra ett spel om lägre andel försvinner i säljledet. Går att göra flertalet andra grejer med de pengarna också. Fler utvecklartimmar kan läggas om man räknar på 10% bortfall i sälj istället för 30%. Eller så kan man sänka priset. Eller satsa mer till nästa projekt. Inget är garanterat, men det öppnar möjligheter.
Utbudet är en annan där ett stort spel har större möjlighet till exponering om spelkatalogen är kortare.

Vad är bra för kund då? Ja det fanns ju potentiella fördelar jag nämnt ovan vilket också kan gagna kund. Hur det sedan kommer se ut får vi väl se. Vi kommer nog inte se något enkelt utfall där alla bara sänker priserna eller alla lägger 10% längre utvecklingstid eller liknande. Men ja jag ser potentiella fördelar även för kund framöver

18% tar dom.

Steam har även numer ett tier system så som 30% 25% 20%
Så skillnaden blir alltså väldigt liten, samt steam köper inte exklusivitet på spel under bordet som epic gör.

Epic är skräp rakt igenom.
Kanske är dom bättre om en säg 5-10 år. Men fram tills dess kommer det inte att gynna oss kunder något alls. Bara tar bort vårat fria val av plattform som vi vill stödja.

Permalänk

Konkurrens betyder mig veterligen att flera säljer samma produkt, hur blir det annars konkurrens?! Att det kommer konkurrens till Steam är väl bara positivt, så länge man gör en bättre produkt och inte bara köper sig till exklusiva titlar. Nej fy för den utvecklingen som det blev i konsolkrigen, detta bojkottar jag gärna.

Visa signatur

P42.4Ghz Northwood @ 2.7Ghz, Asus X-800Pro ViVo @ 16 Pipes, 1024GB DDR Samsung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Nyfiken på vad folk menar när de gapar om exklusivitet? När något är exklusivt till ett gratisprogram du kan installera på ditt befintliga operativsystem anser jag att detta är ett ickeproblem. Vad ni egentligen menar är väl "det finns inte på den plattform jag föredrar"? Jag skulle våga mig på att gissa att en majoritet av PC-spel är just exklusiva för Steam.

Folk ogillar Epic store. Med allt ifrån deras funktioner till deras säkerhet. Läste också något något på reddit att Epic Games säljer information till Kinas stat och det ryktet gör inte folk gladare. Sen att dom inte låter speltillverkare lansera på deras platform och andra är en taktik som får mig att må illa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Skrivet av markuslarsson81:

Konkurrens betyder mig veterligen att flera säljer samma produkt, hur blir det annars konkurrens?!

Vilket Epic inte låter ske.

Skrivet av markuslarsson81:

inte bara köper sig till exklusiva titlar.

Exakt vad Epic gör.

Permalänk
Avstängd

Jag har några spel på Epic och en bunt på steam, tycker de är ganska likvärdiga...
Visst, steam kanske är litet snyggare rent tekniskt sett, men i mitt tycke är det tungrott var gång man skall starta skiten och det orsakade massor med problem då det kom...
Epics launcher är inte i närheten lika tungrodd som steams tycker jag.
Steam är mer jämförbar med Origin i mitt tycke. (Jag är ingen vän av varesig steam eller Origin)

GoG har ju ett helt annat koncept så de går inte riktigt att jämföra tycker jag.
Personligen Har jag just inget negativt att säga om GoG, men jag skulle bli ledsen om de försvann då jag har en stor del av mitt bibliotek där.
Dessutom hatar de inte sina kunder som EA verkar göra... När det är fel eller brister i spelen brukar de faktiskt också jobba för att utvecklarna skall fixa det också, till skillnad mot EA där stora fel i spelen ligger kvar likt för evigt i många år...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SleeZy:

18% tar dom.

Steam har även numer ett tier system så som 30% 25% 20%
Så skillnaden blir alltså väldigt liten, samt steam köper inte exklusivitet på spel under bordet som epic gör.

Epic är skräp rakt igenom.
Kanske är dom bättre om en säg 5-10 år. Men fram tills dess kommer det inte att gynna oss kunder något alls. Bara tar bort vårat fria val av plattform som vi vill stödja.

Epic tar väl 12% av priset tror jag. Och använder man deras unreal engine och släpper spelet på deras plattform så får man de 5% spelmotorn annars kostar i rabatt.
Så mellan 7 och 12% av säljpriset vad jag förstår. Men ja, 12% är kanske mer rätt än 10%.
https://www.unrealengine.com/en-US/blog/announcing-the-epic-g...

Steam tog 30% tills de blev konkurrensutsatta. Utan epic games hade det säkerligen inte blivit några 20% från steam. Visst är det relevant att jämföra rådande prissättning mot varandra. Helt klart.

Men ur perspektivet att Epics prissättning ger ökad konkurrens till utvecklarnas fördelar är det ändå av relevans att steam har kört på med 30% tills det kom en konkurrent som inte bara ville ha sina egna spel eller gamla titlar utan som ville plocka andelar från steam.

Man kan som konsument vara mer eller mindre nöjd med vad Epic erbjuder slutkunderna i dagsläget. Men nog ruskar de om marknaden en del. Det här kommer ha en del effekt framöver skulle jag tro.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

Folk ogillar Epic store.

Det har jag inga problem med. Jag har också hört talas om Kinas inblandning i det hela, och det är oroväckande i sig, men kom då inte och påstå att det är en fråga om exklusivitet när större delen av spelen som finns på Steam är "exklusiva" till Steam.

Skrivet av Oskar80:

Sen att dom inte låter speltillverkare lansera på deras platform och andra är en taktik som får mig att må illa.

Det finns ju spel på Epic Store som även finns på Steam. Eller vad menar du?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av markuslarsson81:

Konkurrens betyder mig veterligen att flera säljer samma produkt, hur blir det annars konkurrens?!

Mjaa. Det kan även innebära att flera aktörer tävlar om att få in andra aktörer än betalande kund. I det här fallet handlar det väl om att spelplattformarna konkurrerar om bättre deals för utvecklarna.

Skrivet av markuslarsson81:

Att det kommer konkurrens till Steam är väl bara positivt, så länge man gör en bättre produkt och inte bara köper sig till exklusiva titlar. Nej fy för den utvecklingen som det blev i konsolkrigen, detta bojkottar jag gärna.

Exklusiviteten i sig gynnas vi inte av. Det i sig är inte direkt nytt. Vi ser samma sak hos origin. Men Epic verkar vara ute efter steams nästan ensamma ställning som distributör åt många andra vilket sätter konkurrenspress på steam gällande butikspriser vilket vi redan sett givit visst utslag. Vidare är väl inte allt material på Epic exklusivt. Jag tror vi kommer se fler titlar som finns på mer än en launcher efterhand som det rullar ut fler spel.
Det kan säkerligen hända mer på marknaden framöver där det trillar in lite fördelar även för kunderna framöver.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Kul att de släpper något på en plattform jag inte bryr mig om. De andra spelen de släppte köpte jag, gillade jag och spelade detta blir bara meh.
Hur i alla glödande kattarslen på YouTube skulle detta vara bra för mig? Billigare? Bättre, enklare?
Nope.

Sorry - dags att finputsa lite på dollar tecknen i ögonen och komma tillbaka med lite mer polerade lögner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Det har jag inga problem med. Jag har också hört talas om Kinas inblandning i det hela, och det är oroväckande i sig, men kom då inte och påstå att det är en fråga om exklusivitet när större delen av spelen som finns på Steam är "exklusiva" till Steam.

Det finns ju spel på Epic Store som även finns på Steam. Eller vad menar du?

Att dom erbjuder kontrakt till spelutvecklarna som säger att dom inte får sälja spelet via någon annan leverantör.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ