Permalänk
Medlem

Malwareskydd nödvändigt?

Bör man skaffa något program som upptäcker och raderar malware?
Jag har provat malwarebytes som verkade funka bra, dock ganska dyr att prenumerera på.
Funkar virusprogram typ AVG mot malware?

Tacksam för svar.
/R

Permalänk
Medlem

Nä, Windows Defender och common sense är allt du behöver.
Finns definitivt dom som kommer säga emot, men jag tycker det är väldigt mycket mer besvär än det är värt. Skulle inte installera någon alls ens om det var gratis.
Har kört Windows 10 utan 3e parts skydd sedan Windows 10 kom ut på min laptop och sedan mitten av 2016 på min desktop.
Jag använder båda datorerna väldigt mycket och har aldrig haft något problem.

Permalänk
Medlem

Jag kör AVG och Malwarebytes och tycker de fungerar bra ihop, de fokuserar på lite olika grejer och skulle aldrig köra utan någon av dessa.

Dock kan AVG påverka internethastigheten om man har allt på max (möjligen IO istället för internethastighet), jag får exempelvis inte ut över 650 Mbps med allt på, jämfört med 950 Mbps med allt av. med lite optimering av AVG så kan man komma en bit över 700 på denna dator. Malwarebytes påverkar också internethastigheten en aning.

Kör SSD och 6-kärnig processor.

För mig är det mer värt att köra på en 500 abonnemang istället för 1000, dock om man sitter med olika datorer är det ju inget problem.

Permalänk
Hedersmedlem

Utifrån min erfarenhet: Jag ser betydligt fler problem och driftstopp som orsakas av antivirusprogram än de som förebyggts av antivirusprogram. Senast på jobbet var det en IP-telefon-programvara som slutade fungera hos en kund efter att antiviruset flaggade senaste uppdateringen som malware (vilket så klart inte var sant). Resultatet var att kunden inte kunde ringa några telefonsamtal med sina datorer längre.

Windows inbyggda antivirusprogram är egentligen varken sämre eller bättre på att skydda mot skadlig kod om man jämför med andra program. Däremot kan det ibland vara nödvändigt att använda tredjepartsprogram för att ta bort hot som Defender gått bet på.

Kombinera detta med vettiga surfvanor och att inte ladda ner och klicka på konstiga saker så har du ett fullgott skydd mot det vanligaste.

Ett tips är att kombinera med VirusTotal om du laddar ner någon suspekt fil som du är osäker på. Det scannar filer du laddar upp med över 50 antivirusmotorer.

Med det sagt så kan det finnas funktioner inbyggda i antivirusprogram som går utöver det som Windows skickar med själv, t.ex. avancerade brandväggsfunktioner för den intresserade, möjlighet till central hantering av antivirus för företagsanvändarna, filter mot nätfiskesidor eller andra farliga sidor, etc, som kan göra att det ändå är motiverat att ha något slags säkerhetsprogram installerat!

Permalänk
Medlem

AVG? Det är rena skiten väl? Varje gång det har funnit på någon dator jag har kommit i kontakt med så har det varit problemet.

Det var en dator som hade AVG installerat, jag skannade datorn med Malwarebytes, så fort ett virus hittades så flög det upp en notis från AVG att den hade hittat EXAKT samma, ett jävla skämt!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lilboris:

AVG? Det är rena skiten väl? Varje gång det har funnit på någon dator jag har kommit i kontakt med så har det varit problemet.

Det var en dator som hade AVG installerat, jag skannade datorn med Malwarebytes, så fort ett virus hittades så flög det upp en notis från AVG att den hade hittat EXAKT samma, ett jävla skämt!

Nu är jag inte direkt en fan av AVG (jag håller med om att det är skit, av andra anledningar), men det där låter som att AVG:s realtidsskydd varit avstängt vid infektionstillfället, eller så har viruset inte funnits i AVG:s databas då datorn blivit infekterad. Sedan har inte AVG:s regelbundna virus-scan varit påslagen.

Konsekvensen har alltså varit att AVG inte hittat viruset innan något program försökte läsa det (i det här fallet MalwareBytes som öppnade upp filen).

Att AVG betett sig på det sättet du beskriver är egentligen alltså inte AVG:s fel.

Trösten har varit att förmodligen är viruset bara något som "legat i dvala" och inte vart aktivt, för hade det vart aktivt så hade AVG tagit det då...

Permalänk
Medlem

Jag upplever tillägget uBlock Origin i webbläsaren som mycket nyttigt och bra tillägg för att slippa adware och annan skit, jag har testat flera Adblock tillägg men uBlock Origin är överlägset bästa tillägget för webbläsaren.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Tack för input allihopa! jag slopar malwarebytes då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rollin18:

Tack för input allihopa! jag slopar malwarebytes då.

Tycker du ska ha gratis versionen av Malwarebytes kvar då dess stora syfte är att ta bort malware, inte att skydda. Om något slinker förbi och Windows Defender inte kan göra något åt det har du Malwarebytes som backup.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rollin18:

Tack för input allihopa! jag slopar malwarebytes då.

Du behöver inte slopa malwarebytes helt, man göra manuella sökningar utan att betala för programmet.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Tycker du ska ha Malwarebytes kvar då dess stora syfte är att ta bort malware, inte att skydda.

Förstår inte riktigt vad du menar. Att ta bort hot ÄR att skydda. Däremot så är det bara betalversionen som fungerar i realtid. Med passiv sökning kan det vara försent.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Förstår inte riktigt vad du menar. Att ta bort hot ÄR att skydda. Däremot så är det bara betalversionen som fungerar i realtid. Med passiv sökning kan det vara försent.

Jag menar att Malwarebytes är bättre på att hitta och ta bort hot som redan ligger i datorn, om Windows Defender inte skulle hitta eller kunna ta bort något så finns det en chans att Malwarebytes gör. Att blockera hade varit ett bättre ord att använda.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk

Kör Ublock men aldrig haft något anti virus program i någon av mina datorer, helt onödigt i dag om du inte har något absolut affärskritiskt.

Sist jag hade problem med virus var på 90-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Kör Ublock men aldrig haft något anti virus program i någon av mina datorer, helt onödigt i dag om du inte har något absolut affärskritiskt.

Sist jag hade problem med virus var på 90-talet.

Ett bra virus hittar du aldrig

Permalänk
Medlem

Även om jag kör på NoScript och så vidare i webläsaren så känns det dumt att inte i alla fall ha något skydd.

Om inte annat så ser man i alla fall inte ut som en ren idiot när något virus faktiskt börjar jäklas med en. Fast enligt mina erfarenheter så hade nog inget antivirus gjort någon skillnad där ändå.

Jag kör på Malwarebytes gratis, då får man en vecka premium typ varje månad de uppdaterar vilket tillåter mig att köra real time scanning under den tiden. Tror aldrig den har gjort annat än att konstant klaga på mina torrents dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Kör Ublock men aldrig haft något anti virus program i någon av mina datorer, helt onödigt i dag om du inte har något absolut affärskritiskt.

Sist jag hade problem med virus var på 90-talet.

Så alla dina maskiner är botnätslavar, du har bara ingen aning om det?

Helt onödigt med antivirus/antimalware är det definitivt inte.

Personligen kör jag med kombon Microsofts gratisantivirus + Malwarebytes på alla maskiner. Inget perfekt skydd, men mycket bättre än inget.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Så alla dina maskiner är botnätslavar, du har bara ingen aning om det?

Helt onödigt med antivirus/antimalware är det definitivt inte.

Personligen kör jag med kombon Microsofts gratisantivirus + Malwarebytes på alla maskiner. Inget perfekt skydd, men mycket bättre än inget.

Microsoft antivirus ingår i windows, det, lite vett i vad man laddar ner och uppdaterade mjukvaror är fullgott skydd för en normal användare, nej mina datorer är inte botnät slavar.

Permalänk
Medlem

@Irregular Programming: Hur vet du det om du inte har något skydd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rollin18:

Bör man skaffa något program som upptäcker och raderar malware?
Jag har provat malwarebytes som verkade funka bra, dock ganska dyr att prenumerera på.
Funkar virusprogram typ AVG mot malware?

Tacksam för svar.
/R

Jag kör Avast och Malwarebytes. Malwarebytes har en lista som blockerar sajter som Avast aldrig reagerar på, men så fungerar dom ju olika också. Jag hade kört MBAM och valfritt antivirus, och helst MBAM pro som aktivt håller koll på anslutningar som antivirus kanske skulle missa.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova