Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan IRST och RSTe?

Jag undrar som gäller med Intel Rapid Storage Technology? Verkar finnas två olika drivers: IRST ovh RSTe. Har försökt googla skillnaden men hittar inget conclusive. Jag kör 1 SSD på sata och 2 st m2 nvme på ett Gigabyte Designare x299 EX.
Det enda jag hittar är att RSTe är för enterprise, men vad innebär det egentligen? Måste ju vara nån form av relevans tänker jag då moderkortstillverkaren erbjuder båda drivisarna på kortets download-sida.

Permalänk
Medlem

IRST är för konsumentdator och RSTe är för företag. IRST ger förmodligen lite bättre prestanda och mer stöd för nya funktioner och RSTe är stabilare och säkrare och kan även ha stöd för fler olika RAID lägen.

Du väljer vilken du vill ha i BIOS.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

RSTe stödjer fler än 6 sata-portar.
RSTe kan köra SAS samt via bakplan utan problem.
RSTe stödjer även Multipath.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Behöver jag dem även om jag inte ska köra raid?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

RSTe stödjer fler än 6 sata-portar.
RSTe kan köra SAS samt via bakplan utan problem.
RSTe stödjer även Multipath.

Så ska jag installera båda driversarna från tillverkarens hemsida i windows och sedan välja i BIOS vad jag vill köra? Eller ska jag välja först i BIOS och sedan driver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toleris:

Så ska jag installera båda driversarna från tillverkarens hemsida i windows och sedan välja i BIOS vad jag vill köra? Eller ska jag välja först i BIOS och sedan driver?

Förmodar att du inte har dubbla kontrollerkort eller SAS-diskar så kör den vanliga och skit i RSTe.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

@_niko_: Tack för svaret