USB 4 avtäcks – baseras på Thunderbolt 3 för hastigheter upp till 40 Gbps

Permalänk
Melding Plague

USB 4 avtäcks – baseras på Thunderbolt 3 för hastigheter upp till 40 Gbps

Organisationen USB Promoter Group presenterar nu USB 4, vilken baseras på Thunderbolt-protokollet och erbjuder hastigheter på upp till 40 Gbps över USB Type-C.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Mer förvirring kring USB, som vi har längtat! Skämt åsido är det riktigt trevligt att Thunderbolt blir mer utbrett, även om det kommer dröja ett tag.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk

*Cries while stuck on USB 2.0*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Mer förvirring kring USB, som vi har längtat! Skämt åsido är det riktigt trevligt att Thunderbolt blir mer utbrett, även om det kommer dröja ett tag.

Ja USB 3.2 gen 2x2 var ju verkligen ett bra namn, men det verkar gälla många namn på marknaden just nu.

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Och plötsligt fösvinner mellanslag mellan USB och siffran i all dokumentation, förutom i blockschemat då... Seriöst, varför kan de inte vara konsekventa på det där stället?

Permalänk
Inaktiv

Några år sent men bättre än aldrig. Det kommer dock som det i artikeln står bli supertrögt att implementera.
Jag minns hur det var med usb. Jag skulle köpa en billig dator till farsan, jag inväntade bara på att de billiga skulle få usb 3.0 och jag fick nog vänta en 3år efter Apple hade infört det på deras laptops..

Jag misstänker det inte blir bättre med usb 4.0, framförallt nu lär det mer bara är teknikintresserade personer som har behov av 40GPS. Sedan visst dockor skulle kunna öka behovet för den stora skaran, men det blir ändå en liten försäljning.

Permalänk
Medlem

Lost efter USB 3.0.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Kommer de även att retroaktivt byta namn på alla USB 3.x till USB 4.x?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Kommer de även att retroaktivt byta namn på alla USB 3.x till USB 4.x?

Antagligen inte, eftersom det är 2 olika organisationer. . . Men det hindrar ju inte dem egentligen.

Permalänk
Inaktiv

Kanske vore bra om de gör en USB4 standard packad med funktionalitet som håller ett tag så det inte blir 4.1 o 4.2 o 4.3 o rör till hela marknaden igen så det ser ut nu.

Kanske till och med gör USB4 uppgraderingsbart med firmware så åtminstone datorer/moderkort kan uppgraderas om de behöver göra ändringar o justeringar.

Permalänk

Kan detta lösa bandbredds "problemet" mellan GPU och monitor , då DP och HDMI inte klarar 4k med högre Hz + HDR ?

Permalänk
Hjälpsam

Jag jobbar med hårdvara.
Får huvudvärk.

Men låter spontant att USB4 som öppen standard skulle lösa alla behov, skrota alla andra portar och kör endast den.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

@Stratoz99: HDMI 2.1 har mer än 40Gb/s så det känns som att det problemet redan är löst för stunden, krävs bara att standarden börjar implementeras i hårdvara.

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ratatosk:

Humm, är det inte by design att en enhet har full DMA-tillgång...? Har inte det varit allmänt känt sedan början?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
99:e percentilen

Vad är det här för värdelöst namn man valt, när alternativ som USB 3.3 Gen 3×4 och USB 4.0 Gen 4×2×1 v4.0.1 låg rätt framför ögonen?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

"För åtta år sedan introducerade Intel sin proprietära standard Thunderbolt, vilken kombinerar PCI Express och Displayport via USB Type-C och erbjuder en bandbredd på hela 40 Gbps."

Njae...

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Observera att USB-IF inte gör det lätt för någon med att det är USB4 (inget mellanrum) inte som tidigare med USB 3.2 2x2... Spec [pdf]

"Vi har just gjort en ny spec som är lite dum hur ska vi göra nästa USB dummare... Jag vet vi skippar mellanslag kommer få alla att skriva fel i år!"

Permalänk
Medlem

Det här är så bra. Det måste ju betyda att laptops med USB4 kan dra fördel av externa GPUs. Jag spelar så lite att en del overhead bryr jag mig inte om. Taget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Det här är så bra. Det måste ju betyda att laptops med USB4 kan dra fördel av externa GPUs. Jag spelar så lite att en del overhead bryr jag mig inte om. Taget!

Går redan att göra idag via TB3 så du behöver inte vänta ytterligare 2+ år.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av dlq84:

Och plötsligt fösvinner mellanslag mellan USB och siffran i all dokumentation, förutom i blockschemat då... Seriöst, varför kan de inte vara konsekventa på det där stället?

Kanske ett helt vanligt kommittébeslut?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Nya standarder brukar ju bara leda till större soppa. Lite trevligt att de typ slår ihop två. Undra hur många gånger det hänt historiskt sett. Känns lite som ett vinnande koncept faktiskt.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

...lösa alla behov, skrota alla andra portar och kör endast den.

Sen är det det där med praktiken också, där man sällan har sån tur.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

@pålis: Sant. Usb4 kommer dock få ett större genomslag. Det är ju mer eller mindre den standard som efterlevs av flest tillverkare gällande I/O mot externa enheter/tillbehör.

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir en standard to rule them all som håller i sig ett tag utan att det blir en massa småversioner innan nästa stora hastighetsuppdatering.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Stratoz99:

Kan detta lösa bandbredds "problemet" mellan GPU och monitor , då DP och HDMI inte klarar 4k med högre Hz + HDR ?

USB 4 är fortfarande "samma gamla" Thunderbolt 3 fast i en annan licensform. Och bildsignal via Thunderbolt 3 kör muxad Displayport på HBR3-hastighet ( i bästa fall då). Vilket är precis samma HBR3 som att köra hela vägen med Displayport-kontakter. Så fortfarande max 32 Gbit/s den här vägen.

HDMI 2.1 tar det till 48 Gbit/s och den tekniken är lanseringsredo. I alla fall i mottagande ände. Finns ännu inget grafikkort som kan leverera något över HDMI i den hastigheten.

Permalänk
Lego Master

Pah. Bara mer bandbredd och protokoll, men fortfarande bara ettor och nollor.
Jag väntar på en UltimateConnectorDeluxe som även innehåller ledningar för heatsinks (bra för mobila användningsområden), optiska fiber because why the F not, och dessutom braidade från fabrik.

Seriöst, hur fan ska gemene man hålla ordning på detta?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Man gick ju från siffra till siffra vid varje generations USB, tycker hela grejen med 3.1 och alla genar har varit så onödigt.

Vet inte, USB 3.0 tycker jag fortfarande i 5GB's var tillräckligt stort och högt så att det inte hade behövts små/stora 3.0 uppgraderingar fram tills nu när 4.0 är helt tillkännagivet.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Jag läste i en annan nyhet att USB 4 var bakåtkompatibel med USB 2 och 3, men kanske inte USB 3.2 gen 2x2

https://www.pcper.com/news/General-Tech/USB-superfriends-Inte...

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem

Jag begriper mig inte på denna soppan av USBer, jag trodde jag hade hyfsad koll, men icke. Nu har alltså en annan "USB koncern", inte den vanliga, skapat en ny standard som egentligen är TB3? Kommer USB IF släppa en egen "USB 4 Real Edition" sen för att göra det ännu värre eller har dom enats på nått sätt att fortsätta gemensamt?

Och dessutom, denna USB Promoters Group verkar ju bestå av exakt samma företag som finns i USB IF redan? Varför har några av dom helt hux flux bestämt sig för att göra en egen grej samtidigt som dom är kvar i den större USB IF????

Jag ger mig.....

Skickades från m.sweclockers.com