Permalänk
Medlem

Tog bort detta!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Kul att en sån här tråd blev bumpad när man som bäst håller på att skruva ihop en Prusa i3 MK3S. Har elektroniken kvar att koppla ikväll innan jag får se om den fungerar som den ska

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Kul att en sån här tråd blev bumpad när man som bäst håller på att skruva ihop en Prusa i3 MK3S. Har elektroniken kvar att koppla ikväll innan jag får se om den fungerar som den ska

Funderar att slå till på samma, letat ett bra tag och var först inne på färdigbyggda typ Flashforge men blir så dyrt om man ska upp på motsvarande byggyta. Vill samtidig ha något tyst så Prusa mk3 verkar kanske passa.

Vore kul att höra hur det är med kablarna i boxen, såg ett klipp från i fjol när de satte in en Raspberry Zero i boxen och det verkade vara ett ormbo av kablar. Finns det någon mening med det, kanske är ändrat numera?

Permalänk
Medlem

Just elektronikboxen är lite halvt ormbo pga att kablarna är lite långa. När man kopplar så låter man kablarna hänga ut i underkanten så det är rätt lätt att hålla isär. Sen så tryckte jag upp kablarna i boxen när jag var klar för att det skulle se lite snyggt ut på utsidan. Sen beror det såklart på hur noga man är med att lägga kablarna snyggt.

Det är en ny design på just hur Raspberry Zero kopplas in. Men det är inget jag använder eller tänker använda.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

@Anaii Tack, ungefär hur länge tog det att få hem den, de har väl ett par veckors kö?

Permalänk
Medlem

@Reckie: För mig tog det 6 arbetsdagar innan jag hade den i handen.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Någon som kan rekommendera bra men billigt filament (PLA) som är lätt att beställa i/från Sverige?

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Filament

  • Marwiol.pl - nog det billigaste filamentet som jag har hittat (deras egna märke kostar €12,50/kg)

  • Hobbyking - billigt när det finns i lager i EU/UK warehouse (€14/kg)

  • 3DPrima - Rabatt på deras Easyprint som jag tycker funkar bra (199kr/kg)

  • Clas Ohlson - har ibland 20% rabatt på filament, alt köp 3 få 20% (199kr/kg -> 160kr/kg)

  • Amazon.de - deras BASICFIL funkar bra och finns även på 500g (€18/kg)

  • colorFabb - deras PLA economy i storpack ger ett bra kg-pris (€15/kg)

Bra men billigt, ja då kan jag rekommendera Hobbykings premium-filament, runt €14/kg, dock dåligt med färger i lager just nu.
Amazons Basicfil funkar fint i min skrivare men man ska upp i €39 för att få fri frakt.
3DPrima EasyPrint funkar också bra men trist med 69kr i frakt.
Clas Ohlsons är helt ok också men jag använder hellre nåt annat om det kostar 199kr.
Ska du köpa mycket, kolla colorFabb eller Marwiol.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

@tomle: Tack! Får testa lite olika själv med tiden. Men nu har jag ett projekt som kommer dra ett par kilo så ville ha något som inte kostar för mycket. Ska skriva ut en massa delar till en medeltidsstad med borg till syskonbarnen. Färg spelar inte så stor roll för jag kommer nog köra över allt med airbrushen.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har börjat fundera på att skaffa mig en 3D skrivare efter att jag såg en gun stock för VR på Thingiverse. Nu lyckades jag få tag på en kompis kompis som kunde skriva ut denna till mig. Men mitt vill ha begär har dock inte minskat, snarare tvärt om. Jag kan dock inte riktigt rättsfärdiga ett inköp då jag inte kan komma på något annat jag skulle vilja skriva ut. Jag har kollat lite på populära saker på Thingiverse men hittar inget som tilltalar mig direkt.
Så min första fråga är, vad använder ni era 3D skrivare till?

Om jag nu skulle slå till på en skrivare så har jag en väldigt lite budget. Jag kan lägga ca 1500kr, jag har sett Prusa I3 kits för detta pris på ebay, men är de något att ha? Det beror såklart på vad man skall skriva ut men eftersom jag inte ens vet det än så får fråga bli mer generell.

Skall tilläggas att jag är kass på att designa saker själv så jag kommer nog enbart att skriva ut saker andra gör.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DrXll:

Hej,

Jag har börjat fundera på att skaffa mig en 3D skrivare efter att jag såg en gun stock för VR på Thingiverse. Nu lyckades jag få tag på en kompis kompis som kunde skriva ut denna till mig. Men mitt vill ha begär har dock inte minskat, snarare tvärt om. Jag kan dock inte riktigt rättsfärdiga ett inköp då jag inte kan komma på något annat jag skulle vilja skriva ut. Jag har kollat lite på populära saker på Thingiverse men hittar inget som tilltalar mig direkt.
Så min första fråga är, vad använder ni era 3D skrivare till?

Om jag nu skulle slå till på en skrivare så har jag en väldigt lite budget. Jag kan lägga ca 1500kr, jag har sett Prusa I3 kits för detta pris på ebay, men är de något att ha? Det beror såklart på vad man skall skriva ut men eftersom jag inte ens vet det än så får fråga bli mer generell.

Skall tilläggas att jag är kass på att designa saker själv så jag kommer nog enbart att skriva ut saker andra gör.

Man får som regel vad man betalar för, men jag tror att de duger utmärkt som instegsmodell och för att lära sig, är ju knappast några tusendelar av millimetrar vi håller på med här ändå så jag tror att de gör jobbet om man mest är intresserad av att lära sig och inte räknar effektiv tid. Det brukar vara ganska lätt att modifiera och ändra de billigare modellerna underhand som man lär sig mer om dem.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Tack för svar. Är det främst precision och hastighet som skiljer de billigare modellerna från de dyra?

Skulle en billig variant kunna printa den här tex.
https://www.thingiverse.com/thing:2828833/comments
Jag tänker mest på passform av olika delar, de skall sättas ihop så det måste stämma hyfsat ändå. Man får ju såklart slipa till delarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DrXll:

@Mizzarrogh: Tack för svar. Är det främst precision och hastighet som skiljer de billigare modellerna från de dyra?

Skulle en billig variant kunna printa den här tex.
https://www.thingiverse.com/thing:2828833/comments
Jag tänker mest på passform av olika delar, de skall sättas ihop så det måste stämma hyfsat ändå. Man får ju såklart slipa till delarna.

Förhoppningsvis kommer snart någon annan med ett bättre svar, (mina kunskaper är också på nyörjar nivå...) men i teorin så borde det gå, men du får den i många små bitar och jag vet inte hur starkt det blir när den är färdig, jämfört med de fabrikstillverkade så blir dessa 3D utskrifter med hobbymaskiner ganska sköra även med bättre skrivare vad det verkar, så är osäker på hurpass hållbart det kommer att bli till vad jag tror att detdär är.

( Själv funderar jag på en begagnad i aluminium... )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@DrXll: En billig skrivare klarar det där gallant.

Största skillnaden mellan en billig och en dyrare 3d skrivare för hemmabruk är hur mycket du är villig att mecka själv. En billig maskin kan du behöva kalibrera en hel del genom att skruva, medan en dyrare model har mjukvara och sensorer som sköter mycket med automatik.

Ender 3 är en väldigt populär budgetmaskin senaste året.

Om du vill lära dig mer finns det massor på youtube. Jag följer Maker's Muse för bra information och 3d Printing Nerd för underhållning (men också bra info).

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

@Anaii: Grymt, tack!
Ender 3 verkar passa mig perfekt. Dock lite dyr 2400kr.

Jag har försökt hitta praktiska exempel på saker folk använder sina 3d skrivare till så jag kan övertala mig själv och min fru att detta är en bra investering. Har dock inte hittat så många. Har du några bra exempel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@DrXll: Just nu håller jag på att printa rack för mina modellfärger.
Jag har printat specialanpassade inserts för diverse brädspel.
På listan att göra finns att designa måttanpassade besticklådor.

Reservdelar: tex batterilock på fjärrkontroller som försvunnit/gått sönder.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Avstängd

Ungefär hur hållbart det blir i realiteten...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Funderat på Prusa en längre tid men blev en enkel Finder när Clas Ohlson hade klubbdag och 20% rabatt.

Helt klart nöjd, bl.a. ritat och skrivit ut nya fötter till en hylla.

Ska också göra tassar till mitt Ncase M1 då originalfötterna är lite väl låga.

Permalänk
Skrivet av Anaii:

Just elektronikboxen är lite halvt ormbo pga att kablarna är lite långa. När man kopplar så låter man kablarna hänga ut i underkanten så det är rätt lätt att hålla isär. Sen så tryckte jag upp kablarna i boxen när jag var klar för att det skulle se lite snyggt ut på utsidan. Sen beror det såklart på hur noga man är med att lägga kablarna snyggt.

Det är en ny design på just hur Raspberry Zero kopplas in. Men det är inget jag använder eller tänker använda.

Jag kör med en och kan svara på det. Man klipper helt enkelt bort en lucka av plasten på baksidan av lådan. Alltså utsidan, inte där kablarna går in. Sen trycker man bara fast Rpz i en kopplingsplint. Sen skriver man ut ett nytt galler som täcker Rpz. Klart. Finns en bra beskrivning på prusas hemsida

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

La en beställning på en Wanhao I3PLUS, då får man hoppas att den är bra!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av confusedcake:

La en beställning på en Wanhao I3PLUS, då får man hoppas att den är bra!

Berätta gärna om den när du får den!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Berätta gärna om den när du får den!

Har nu haft skrivaren i drygt en vecka. Setup var lätt med hjälp av manualen som följde med, men det stod dock inte allt i manualen. Det fanns dock en gömd kabel som också skulle sättas in. Efter det levlade jag heatbeden vilket var ganska simpelt med hjälp av lcd skärmen på skrivaren. Sen test printa jag och allt fungerade som det ska. Då detta är min första 3d printer är det ganska svårt för mig att jämföra med annat men nöjd är jag iallafall men måste säga att det kan låta en del när den skriver men så tur har man ett par bose hörlurar så man hör inte ngt ljud direkt hah! Har även flashat maskinvaran med ny uppdatering och lcd skärmen. (i3plus+ update)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av confusedcake:

Har nu haft skrivaren i drygt en vecka. Setup var lätt med hjälp av manualen som följde med, men det stod dock inte allt i manualen. Det fanns dock en gömd kabel som också skulle sättas in. Efter det levlade jag heatbeden vilket var ganska simpelt med hjälp av lcd skärmen på skrivaren. Sen test printa jag och allt fungerade som det ska. Då detta är min första 3d printer är det ganska svårt för mig att jämföra med annat men nöjd är jag iallafall men måste säga att det kan låta en del när den skriver men så tur har man ett par bose hörlurar så man hör inte ngt ljud direkt hah! Har även flashat maskinvaran med ny uppdatering och lcd skärmen. (i3plus+ update)

Intressant, det stod i beskrivningen att den modellen skall ha någon form av digital level till skillnad mot föregångaren, det måste vara det du beskrev som avses med det i så fall.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Inte riktigt on topic, men någon som skulle kunna skriva ut några simpla saker? Skulle dock inte vilja spendera över 100kr för allt, och fillament, tid, och frakt så kanske det är helt orimligt.

ca 23mm*20mm*9.2mm 9st.
Molds

Permalänk
Medlem

Clas ohlson har bra pris på flashforge finder 2
https://www.clasohlson.com/se/3D-skrivare-FlashForge-Finder-2...

Är det något att ha?

Permalänk
Medlem

@raptor18: Skulle säga att det finns betydligt bättre i prisklassen. Men den gör säkert sitt jobb och är säkert lätt att använda.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Har beställt en liten skrivare som kommer imorgon troligen.
Men nu måste jag lära mig göra 3d modeller.
Vilket program är lättast och (billigast) att göra detta i?

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkie:

Har beställt en liten skrivare som kommer imorgon troligen.
Men nu måste jag lära mig göra 3d modeller.
Vilket program är lättast och (billigast) att göra detta i?

Jag använder Tinkercad. Webbaserat och väldigt enkelt men samtidigt kraftfullt. Gratis fast kräver registrering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkie:

Har beställt en liten skrivare som kommer imorgon troligen.
Men nu måste jag lära mig göra 3d modeller.
Vilket program är lättast och (billigast) att göra detta i?

Jag kör Autodesk Inventor. Det fungerar kalasbra och har en massa addons.

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Darkie:

Har beställt en liten skrivare som kommer imorgon troligen.
Men nu måste jag lära mig göra 3d modeller.
Vilket program är lättast och (billigast) att göra detta i?

Till enkla saker (det mesta faktiskt) använder jag också Tinkercad. Vardagssaker som knoppar, fötter, dv reservdelar i plast, tandborsthållare, komponenter till RC prylar och så vidare kör jag alltihop via Tinkercad. Till skillnad från Sketchup så är STL-filerna redo att printas utan en massa reparation eller efterbehandling och gör det väldigt enkelt att gå från digital till fysiska prototyper.

Exempel på hållare till akvariedoppvärmare där orginalplasten var jättesprött och gick sönder väldigt lätt. Typiskt vardagsproblem som är lätt löst med en 3D skrivare
https://www.tinkercad.com/things/eOiNt7fEubl

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI