Tips på grafikkort för film och mediauppspelning i 4K, ej spel. Budget 2-3k.

Permalänk
Medlem

Tips på grafikkort för film och mediauppspelning i 4K, ej spel. Budget 2-3k.

Hej
Skulle behöva tips på grafikkort. Jag kör just nu två stycken Radeon HD7850 med dåliga fläktar som håller på att kasta in handduken. Mitt system i övrigt är:
Intel Core i7-5820K
MSI X99A RAIDER, Socket-2011-3
Crucial DDR4 2133MHz 24GB

Huvudsakligt användningsområde är film och mediauppspelning. Ej spel. Jag provade koppla in min nuvarande konfiguration till min 4k-tv men det laggade sönder och orkade aldrig undersöka vad felet var. Antog att det berodde på att 7850 helt enkelt inte klarade av 4k-uppspelning, så köper gärna grafikkort som klarar av detta. Jag har 7 st skärmar inkl TV (2 DVI, 2 DP, 3 HDMI) så jag förmodar att jag behöver köpa två stycken kort. I så fall är även Crossfire/SLI ett litet önskemål. Min budget är ca 2000-3000 kr per kort beroende på prestanda och prisvärdhet.

Det kort jag tittar på just nu är Sapphire Nitro+ Radeon RX580

Vad tror ni? Har ni något förslag?

Permalänk
Medlem

Damn, det var otroligt billigt. Hade annars tänkt att det räcker nog med 570 eller tom. 560, men om man får en 580 4gig för det priset hade jag nog köpt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av circedge:

Damn, det var otroligt billigt. Hade annars tänkt att det räcker nog med 570 eller tom. 560, men om man får en 580 4gig för det priset hade jag nog köpt det.

Hittade denna med högre maxupplösning.

Klarar RX 580 4GB spela filmer på 4k utan lagg?

Permalänk
Medlem

Ser ut som samma kort. Det ska inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

RX 580/590 med 8GB hade varit ett bättre alternativ, men ännu bättre om du tittade närmare på GTX 1080 eller RTX 2080 kort som är mer byggda för att köra på högre upplösning som 4K.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Lite onödigt med 1080/2080 för filmuppspelning i 4k när en Intel iGPU klarar av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ-SAAB:

RX 580/590 med 8GB hade varit ett bättre alternativ, men ännu bättre om du tittade närmare på GTX 1080 eller RTX 2080 kort som är mer byggda för att köra på högre upplösning som 4K.

Tänker du på spel nu? För 4k film så borde väl ändå 580 4GB räcka? Jag menar det går ju se på 4k på den nya appletv eller en xbox, så då torde det ju inte krävas allt för kraftigt grafikkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja precis.. läser att många avråder RX 580 för spel men för youtube, netflix & 4k film borde gå bra eller?

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

@puck: *Rubrik förtydligad*

Tänk på att ge en beskrivande rubrik så du får ett bättre svar och så att andra kan lättare ta del av den i framtiden.

Mvh

Tiamat/Moderator

Permalänk
Medlem

Någon får rätta mig om jag har fel, men om jag minns rätt är inte 4GB Vram tillräckligt för 4k upplösning. Men ett rx580 ska nog inte ha några problem annars för att bara kolla på 4k videos/streams.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwzxqwzx:

Någon får rätta mig om jag har fel, men om jag minns rätt är inte 4GB Vram tillräckligt för 4k upplösning. Men ett rx580 ska nog inte ha några problem annars för att bara kolla på 4k videos/streams.

Skickades från m.sweclockers.com

Så här står det på Nvidias sida som lägst för 4K netflix.
https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/4583/~/4k...
"NVIDIA Pascal based GPU or newer, GeForce GTX 1050 or greater with minimum 3GB memory"

Har tyvärr ingen egen erfarenhet men tänkte att det jag hittade kanske kunde hjälpa lite ändå.

Och för HDR enligt Netflix hemsida
"Grafikprocessor: 1050-, 1060-, 1070- och 1080-kort med minst 3 GB grafikminne." eller "Processor: 7:e generationens Core-processor (av modell i3, i5 eller i7 i serien 7xxx eller 7Yxx) eller senare."
https://help.netflix.com/sv/node/23931

Står tyvärr inget om AMD:s kort där heller vad jag kan hitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av puck:

Klarar RX 580 4GB spela filmer på 4k utan lagg?

Det enda som krävs för det är ett någorlunda modernt grafikkort med hårdvaruavkodning för de vanliga formaten. Avkodningen sker ändå via dedikerade kretsar i grafikkorten, så grafikprestandan spelar ingen större roll för just uppspelning. Jag använder t.ex. den integrerade grafiken i en Core i3 6100T i min HTPC för att spela upp 4K-video, den har hittills klarat allt jag slängt på den. För just uppspelning av video så bör man alltså satsa på något grafikkort från den senaste generationen för att få stöd för de senaste formaten, men exakt vilket man väljer spelar sällan någon roll.

Det som ställer till det lite är Netflix där kopieringsskyddet begränsar vilka kort som stöds, och att du behöver ha så många skärmar. För Netflix verkar det krävas antingen en 7:e gen Intel CPU eller senare, eller ett NVIDIA-kort av nyare modell. NVIDIAs grafikkort brukar normalt klara 4 skärmar (även om de ibland har fler utgångar än så), så jag antar att två 1060 kanske skulle fungera. 1050 Ti skulle eventuellt kunna fungera också, men de brukar inte ha tillräckligt med utgångar (vilket man kan lösa med t.ex. DP-splitters, men då kan man lika gärna lägga pengarna på 1060 istället). Men kan ju blanda kort lite som man vill också, eftersom du inte verkar ha något behov av att köra SLI (som ändå inte är kompatibelt med Netflix).

Stirra dig inte blind på Dustins "ordinarie" pris förresten, senast kortet kostade 3687 kr hos Dustin var enligt prisjakt den 17:e maj 2018. 1949 kr för ett RX 580 4GB är ett ok pris, men långt ifrån så bra som Dustin vill få det till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det enda som krävs för det är ett någorlunda modernt grafikkort med hårdvaruavkodning för de vanliga formaten. Avkodningen sker ändå via dedikerade kretsar i grafikkorten, så grafikprestandan spelar ingen större roll för just uppspelning. Jag använder t.ex. den integrerade grafiken i en Core i3 6100T i min HTPC för att spela upp 4K-video, den har hittills klarat allt jag slängt på den. För just uppspelning av video så bör man alltså satsa på något grafikkort från den senaste generationen för att få stöd för de senaste formaten, men exakt vilket man väljer spelar sällan någon roll.

Det som ställer till det lite är Netflix där kopieringsskyddet begränsar vilka kort som stöds, och att du behöver ha så många skärmar. För Netflix verkar det krävas antingen en 7:e gen Intel CPU eller senare, eller ett NVIDIA-kort av nyare modell. NVIDIAs grafikkort brukar normalt klara 4 skärmar (även om de ibland har fler utgångar än så), så jag antar att två 1060 kanske skulle fungera. 1050 Ti skulle eventuellt kunna fungera också, men de brukar inte ha tillräckligt med utgångar (vilket man kan lösa med t.ex. DP-splitters, men då kan man lika gärna lägga pengarna på 1060 istället). Men kan ju blanda kort lite som man vill också, eftersom du inte verkar ha något behov av att köra SLI (som ändå inte är kompatibelt med Netflix).

Stirra dig inte blind på Dustins "ordinarie" pris förresten, senast kortet kostade 3687 kr hos Dustin var enligt prisjakt den 17:e maj 2018. 1949 kr för ett RX 580 4GB är ett ok pris, men långt ifrån så bra som Dustin vill få det till.

Tack för ett informativt svar.
Om jag förstår det hela rätt så bör alltså ett Radeon RX 580 4GB klara av uppspelning av 4k-material via dator i t ex. vlc eller viaplay. Jag har en Chromecast UHD, så uppspelning av 4k via just netflix borde gå bra att köra den vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av puck:

Tack för ett informativt svar.
Om jag förstår det hela rätt så bör alltså ett Radeon RX 580 4GB klara av uppspelning av 4k-material via dator i t ex. vlc eller viaplay. Jag har en Chromecast UHD, så uppspelning av 4k via just netflix borde gå bra att köra den vägen.

Japp, har dessutom sett att det dyker upp några på marknaden här titt som tätt och då fungerar även RX 480 vilket är samma krets.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

EVGA GeForce GTX 1060 3GB

Är detta ett bättre köp än RX 580?

Kommer få behöva köpa en HDMI->DP adapter isf då den bara hade 1 HDMI men 3 DP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av puck:

EVGA GeForce GTX 1060 3GB

Är detta ett bättre köp än RX 580?

Jämfört med RX 580-kortet från Dustin som länkades tidigare så är prestandan aningen sämre, men det kostar å andra sidan lite mindre. Men kylaren är även mindre än normalt på det där kortet, så kortet är ganska högljutt (se Sweclockers recension av 6GB-modellen med samma kylare).

Skrivet av puck:

Kommer få behöva köpa en HDMI->DP adapter isf då den bara hade 1 HDMI men 3 DP.

Om du vill koppla in en HDMI-skärm i en DP-utgång på grafikkortet så är det en DP->HDMI-adapter du vill ha, eftersom signalen går från grafikkortet till skärmen. Det är viktigt att hålla reda på, eftersom en sån adapter är enkelriktad. DP->HDMI är dessutom lätt så länge man håller sig under 1920x1200@60Hz eftersom DP kan skicka ut en sån HDMI-signal vid behov, medan det omvända inte gäller och kräver aktiv signalomvandling.

Permalänk
Medlem

Fick hem dem idag. Det var verkligen på håret, fick bokstavligen talat blåsa ur vartenda dammkorn för att de skulle få plats men allting verkar fungera som det ska och 4k rullar utan problem

Stort tack för all hjälp.