Varning för oseriöst företag - Viggomobil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehsnils:

Om någon teleförsäljare ringer mig så är det alltid standardsvaret "Jag tar ALDRIG telefonerbjudanden".

Det finns aldrig något bra som kommer den vägen.

Hade en jävel från miljonlotteriet som sa typ "vadå vill du inte ha en miljon eller" och sedan börja argumentera om att alla vill ha en miljon.

Ditt tips är väldigt bra men det måste följas upp med att man bestämt lägger på samtalet för det är så klart ganska ovanligt att försäljare har respekt nog att acceptera att man inte vill ta deras erbjudanden.

Permalänk
Medlem

Så, två signeringar där första "blir fel" (vilket det troligen inte blir, de loggar väl in någonstans) och sedan signerar du ändringarna när det "blir rätt"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Så, två signeringar där första "blir fel" (vilket det troligen inte blir, de loggar väl in någonstans) och sedan signerar du ändringarna när det "blir rätt"?

Nja, jag fick höra att min underskrift inte var godkänd och att jag skulle göra en ny... med killen i telefon scrollade "vi" ner och gjorde underskriften mer noga, han hade kvar mig i telefon tills dess att han såg den i sin ände och sa något i stil med "nu ser det mycket bättre ut".

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Nja, jag fick höra att min underskrift inte var godkänd och att jag skulle göra en ny... med killen i telefon scrollade "vi" ner och gjorde underskriften mer noga, han hade kvar mig i telefon tills dess att han såg den i sin ände och sa något i stil med "nu ser det mycket bättre ut".

Det låter väldigt konstigt. Varför skulle inte den första vara godkänd? Eftersom att de verkar ha satt det i system att luras så kan jag tänka mig att båda underskrifterna var okej men att de gjorde två olika saker. Inloggning (eller något liknande) och sen underskrift på ändringarna. En till person i den här tråden råkade ju ut för samma "fel"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Det låter väldigt konstigt. Varför skulle inte den första vara godkänd? Eftersom att de verkar ha satt det i system att luras så kan jag tänka mig att båda underskrifterna var okej men att de gjorde två olika saker. Inloggning (eller något liknande) och sen underskrift på ändringarna. En till person i den här tråden råkade ju ut för samma "fel"

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju vad jag tror har hänt. Anledningen till att han satt med mig i telefon (vilket inte är tillåtet) medans jag skrev under var givetvis så att jag skulle skynda mig ner till fältet för underskrift utan att läsa igenom. Det var ju "bara" själva namnunderskriften som inte var bra.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Avstängd

Jag tycker också att du bör polisanmäla dem.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Det är ju vad jag tror har hänt. Anledningen till att han satt med mig i telefon (vilket inte är tillåtet) medans jag skrev under var givetvis så att jag skulle skynda mig ner till fältet för underskrift utan att läsa igenom. Det var ju "bara" själva namnunderskriften som inte var bra.

Ah, jag förstår. För att hetsa på liksom. Fult.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Gurk: Intressant läsning detta – Jag har också blivit kontaktat av viggomobil ganska typiskt i samband med 24 månader från att förra abonnemangsavtalet. I mitt fall var det en förändring av abbonemanget som egentligen bara vägde ihop det jag redan hade (en telefon + ett 4G/data-abb) med något större samtalspott + en wifi 4G-router för sammanlagt något lägre kostnad. Jag har ännu inte sett något på min faktura från Tre.

De ringde en extra gång för att spela in samtalet på nytt och det är här som jag också blev misstänksam. Men om du råkade ut för samma "fel" är det uppenbart något som luktar bluff.

Hur uppdagade du detta? Via fakturan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Gurk: Intressant läsning detta – Jag har också blivit kontaktat av viggomobil ganska typiskt i samband med 24 månader från att förra abonnemangsavtalet. I mitt fall var det en förändring av abbonemanget som egentligen bara vägde ihop det jag redan hade (en telefon + ett 4G/data-abb) med något större samtalspott + en wifi 4G-router för sammanlagt något lägre kostnad. Jag har ännu inte sett något på min faktura från Tre.

De ringde en extra gång för att spela in samtalet på nytt och det är här som jag också blev misstänksam. Men om du råkade ut för samma "fel" är det uppenbart något som luktar bluff.

Hur uppdagade du detta? Via fakturan?

Så du signade muntligen och inte via ngn typ av underskrift online?

Har du fått grejerna? Allt de säljer ska gå genom fakturan hos 3 så står det inte med där är det väldigt skumt.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dizzö:

Så du signade muntligen och inte via ngn typ av underskrift online?

Har du fått grejerna? Allt de säljer ska gå genom fakturan hos 3 så står det inte med där är det väldigt skumt.

Signerat online. Sedan ringde säljaren upp på nytt några dagar senare om att den muntliga delen hade "dåligt ljud". Detta var i mitten av februari, så det har antagligen inte ändrats på någon faktura ännu. Men jag ska kolla upp detta med Tre. Prylen, wifi-router har kommit. Ej bruten förpackning.

Edit: Kontaktat Tre. Det intressanta för mig är att allt jag har är exakt samma abonnemang som tidigare (fast förlängda 24 mån) med en kostnadsfri Wifi-4G-router som ingår som någon bonus från Tre för dem förlänger abbonemanget. Det är dock först den 8:e mars som man kan se ifall det har adderats andra, icke önskvärda kostnader.

Permalänk
Mattecoach

Jag förstår människor som vill starta företag för att de har en idé som de tror att folk vill betala för, och därigenom tjäna pengar på det. Jag har däremot noll förståelse för såna som startar företag vars affärsidé är att blåsa andra, och de som mår sämst orkar inte ta strid om det heller. Jävla avskum.

Permalänk
Sötast

Ett allmänt/generellt tips är att om man någonsin blir uppringd av ett företag så betalar de lön till sina säljare.

Alltså innebär det att om man blir uppringd så är det för att företaget kan tjäna pengar på dig som kund, och inte tvärtom.

Tackar alltid nej via telefon och till min enorma förvåning så finns det alltid bättre erbjudanden på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Signerat online. Sedan ringde säljaren upp på nytt några dagar senare om att den muntliga delen hade "dåligt ljud". Detta var i mitten av februari, så det har antagligen inte ändrats på någon faktura ännu. Men jag ska kolla upp detta med Tre. Prylen, wifi-router har kommit. Ej bruten förpackning.

Edit: Kontaktat Tre. Det intressanta för mig är att allt jag har är exakt samma abonnemang som tidigare (fast förlängda 24 mån) med en kostnadsfri Wifi-4G-router som ingår som någon bonus från Tre för dem förlänger abbonemanget. Det är dock först den 8:e mars som man kan se ifall det har adderats andra, icke önskvärda kostnader.

Låter som en rätt så dålig deal att bara få en 4G-router på köpet om man förlänger med 24 nya månader.
Nu kanske du tycker själv det är värt det men är det inte bättre att förlänga med en ny lur och få bättre rabatt på den än vad en 4G-router kostar? Samt att byta till ett kanske bättre och nyare abonnemang?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Är inte det här ganska naivt att signera något som någon som ringer upp dig säger att du ska signera? typ samma sak som om någon ringer från "banken" och ber dig logga in med ditt mobila bank-ID?

Men känns ju definitivt som någon form av bedrägeri och jag hade definitivt polisanmält.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dizzö:

Samt att byta till ett kanske bättre och nyare abonnemang?

Det var ju det som var poängen. Större potter. Lägre kostnad. Plus en router. Men inget har skett, förutom routern. Så oseriösa firman var oseriös, men på ett annat sätt i mitt fall verkar det som. Hände inte ett smack.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av daskedennis:

Är inte det här ganska naivt att signera något som någon som ringer upp dig säger att du ska signera? typ samma sak som om någon ringer från "banken" och ber dig logga in med ditt mobila bank-ID?

Fast nu är det inte från Banken, eller ens "banken". Utan från ett företag som har korrekta uppgifter och kännedom om dina abonnemang och hur den används. I en period där avtalet normalt brukar förnyas och där det handlar om skillnader på hundralappar eller som i mitt fall cirka 40 kr. Där man dessutom har haft fungerande telefonkontakter tidigare i liknande sammanhang.

Permalänk
Medlem

Jag var måttligt nöjd med ComHem efter att jag haft liknande samtal från något callcenter de anlitat, som ringer upp en och säger att man ska "du ska få en uppgradering" som att det inte är något de bara ringer för att meddela, samt att de ger intrycket att man inte har något val men också att det är gratis.

Efter att ha läst detta verkar dock ComHems variant varit riktiga änglar, efter lite snack började de läsa upp hela avtalet, med en massa info som också innefattade kostnader, vilket gav en bra med tid att fundera igenom vad man betalade i nuläget, förstå att det man skulle "få" inte var gratis, stoppa säljaren och säga att man inte är intresserad.

Fortfarande lite irriterad över att man var tvungen att ringa Comhem och be de svartlista en för tredjepartskontakt (fick liknande samtal ungefär varannan månad ett par gånger innan jag tog mig tiden att luska ut hur man får dem att sluta störa en), men rätt nöjd över att Comhem tog kostnaden för att utbilda mig om varför man alltid bara ska säga nej direkt vid telefonförsäljning

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Nu kanske det är Tre som ger ut era kontaktuppgifter men ni som inte har gjort det redan, skriv in ert nummer i NIX telefoni så slipper ni sådana samtal. https://nixtelefon.org/nixa-dig/fler-satt-att-nixa-pa/

Permalänk
Bildexpert 📺

@AGI: Nix fungerar endast mot aktörer som väljer att följa NIX-registret. Vilket inte alla gör. NIX hindrar heller inte att företag ringer upp sina befintliga kunder, eller lägger ut den uppgiften till en tredjepart som ringer på befintligt kundregister. Jag är med i NIX och får likväl ett par samtal månaden som jag i de flesta falla bara kör direkt en nejtackhejdå till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Fast nu är det inte från Banken, eller ens "banken". Utan från ett företag som har korrekta uppgifter och kännedom om dina abonnemang och hur den används. I en period där avtalet normalt brukar förnyas och där det handlar om skillnader på hundralappar eller som i mitt fall cirka 40 kr. Där man dessutom har haft fungerande telefonkontakter tidigare i liknande sammanhang.

Okej. Men att personen ringer upp igen och säger att signaturen blivit "fel" eller "dålig" och vill att man ska signera på nyttkänns inte misstänkt på något sätt?

Hur signerar ni? Mobilt Bank-ID? Eller med muspekaren innanför en streckad ruta på skärmen?

Förstår inte hur en digital signering kan bli "dålig"....

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Bildexpert 📺

@daskedennis: I mitt fall var det inspelningen som gjordes om pga "dåligt ljud". Och ja, det var misstänksamt. Fast routern kom som utlovat och inget extra syns på mina fakturor. Förutom att det som avtalades om potter osv heller inte syns. Vilket jag får svar på den 8:e

Permalänk
Medlem

Usch, har inga bra erfarenheter av Tre. När det gäller säljare så är grundinställningen att aldrig svara, om jag svarar så är jag extremt noga med att aldrig någonsin säga något som kan uppfattas som ett ja eller godkännande. Sedan skadar det inte att spela in samtalet med en app, det är inte olagligt så vitt jag vet när det gäller privatpersoner så länge en av de som är delaktiga i samtalet känner till att samtalet spelas in.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@daskedennis: I mitt fall var det inspelningen som gjordes om pga "dåligt ljud". Och ja, det var misstänksamt. Fast routern kom som utlovat och inget extra syns på mina fakturor. Förutom att det som avtalades om potter osv heller inte syns. Vilket jag får svar på den 8:e

Okej jag förstår. Ursäkta att jag ifrågasätter är inte mot dig personligen utan hela upplägget i dessa tider när det konstant skrivs om nya bedrägerimetoder medelst Bank-ID och uppringningar och allt möjligt.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Bildexpert 📺

@daskedennis: Absolut. Det är därför de först går på detta med förtroende, utnyttjar en befintlig kundrelation, skapar trovärdighet och sedan ringer upp igen med förklaringen om tekniskt fel. Där sker det oseriösa.

I mitt fall misstänker jag att "bluffen" är lika mycket mot mig som mot Tre. De får en avans från Tre för att de förlängt mitt avtal med 24 månader. Jag får en wifi-router jag hade fått ändå. Men jag får inte de förbättringar, större potter etc. som utlovades.

Hade jag gått med på att göra om abonnemang och köpa tillbehör som en ny telefon etc. då hade jag antagligen sett mer besvär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@daskedennis: Absolut. Det är därför de först går på detta med förtroende, utnyttjar en befintlig kundrelation, skapar trovärdighet och sedan ringer upp igen med förklaringen om tekniskt fel. Där sker det oseriösa.

I mitt fall misstänker jag att "bluffen" är lika mycket mot mig som mot Tre. De får en avans från Tre för att de förlängt mitt avtal med 24 månader. Jag får en wifi-router jag hade fått ändå. Men jag får inte de förbättringar, större potter etc. som utlovades.

Hade jag gått med på att göra om abonnemang och köpa tillbehör som en ny telefon etc. då hade jag antagligen sett mer besvär.

Verkar vara mängder av personer med samma problem den senaste tiden. Vet inte om det påtalats tidigare i tråden redan.

https://se.trustpilot.com/review/viggomobil.se

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Gurk: Intressant läsning detta – Jag har också blivit kontaktat av viggomobil ganska typiskt i samband med 24 månader från att förra abonnemangsavtalet. I mitt fall var det en förändring av abbonemanget som egentligen bara vägde ihop det jag redan hade (en telefon + ett 4G/data-abb) med något större samtalspott + en wifi 4G-router för sammanlagt något lägre kostnad. Jag har ännu inte sett något på min faktura från Tre.

De ringde en extra gång för att spela in samtalet på nytt och det är här som jag också blev misstänksam. Men om du råkade ut för samma "fel" är det uppenbart något som luktar bluff.

Hur uppdagade du detta? Via fakturan?

Jag noterade att jag hade fel summa via Kivra (på mobilen) och sedan gick jag in och läste specen på "Mitt Tre" via datorn och då såg jag detaljerna.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Dåligt ljud är inte ovanligt och händer inom den branschen. Inspelade avtal kontrolleras alltid så det tydligt framgår vad som har sagts vilket är ett krav för att avtalet skall gälla så det är alla dessa firmor noga med. Sen skulle jag säga att inspelade avtal är bättre för kunden än digitala signerade avtalet eftersom det är svårare att smyga in en "det blir en förhöjd avgift på 2000kr i månaden" över tal än i text.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Inaktiv

Härliga Viggo i farten igen?

Frugan råkade ut för dem och tackade ja, 2 år sedan, var allt annat än vad de talat om på telefon. Vid retur tog de enbart företagspaket med, deras returlada låg dock i ett område där posten ej levererar företagspaket...

Kunde som tur var åka dit själv och slänga in paketet.. Samma sak då, lades på laddare, mobilskal, rengöringskit mm på abbonemanget, helt vidriga sälj metoder. Talat med 3 och förbjudit dem att lämna ut mina uppgifter till dem igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Härliga Viggo i farten igen?

Frugan råkade ut för dem och tackade ja, 2 år sedan, var allt annat än vad de talat om på telefon. Vid retur tog de enbart företagspaket med, deras returlada låg dock i ett område där posten ej levererar företagspaket...

Kunde som tur var åka dit själv och slänga in paketet.. Samma sak då, lades på laddare, mobilskal, rengöringskit mm på abbonemanget, helt vidriga sälj metoder. Talat med 3 och förbjudit dem att lämna ut mina uppgifter till dem igen.

Japp problemet med 3 är ju att de samarbetar med sådana här shady företag utan att bry sig för fem öre. Det är det jag ogillar mest med dem (förutom deras täckning).

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Bildexpert 📺

Jajjamensan: Allt samtalet med Viggo mobil har resulterat i är att jag nu betalar 76 kronor extra i månaden för samma abonnemang jag alltid haft, bundet på 24 nya månader. Fakturan säger att jag köpt 2 extra tillbehör, där det enda tillbehöret som finns är den Wifi-router som Tre ger bort till alla som förlänger avtalet.

Småpengar i sammanhanget, men likväl förbaskat irriterande.