Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Efter att ha avslutat studier hade jag och sambon inget annat väl än att köpa lägenhet då vi ville bo i Göteborg och inte hade särskilt bra kötid. Vi hade mycket hellre velat hyra då jag tyckte att vi belånade oss för mycket. Med facit i hand gick det bra ändå, och vi fick bra betalt när vi sålde.
Nästa gång vi behövde lägenhet hade vi tillräckligt bra kötid, ca 8 år, och kunde få en lägenhet i Bagaregården med låg hyra, tycker det är riktigt bra område.

25-30 minuter bort kommer man nästan till Trollhättan, vilket knappast räknas som Göteborg, men där är priserna ca en tredjedel eller mindre jämfört med Göteborg. Vill man däremot bo 25-30 minuter från centralen med ändå bo i Göteborg blir det inte särskilt mycket billigare.

Vilken stad hamnar det första stycket om? Jag har kommit topp 10 på många lägenheten från ca 7 års kötid i Göteborg, när det närmade sig 8 år kände man att det började brännas.

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning.
Man kan inte basera sina beslut på hur det har gått för andra förr. Världen förändras. Ibland följer det tidigare mönster, ibland inte, men jag tror inte att de som köpt lägenheter som sedan ombildades till hyresrätter var särskilt nöjda i mitten på 90-talet. Det finns många nya föreningar idag som är högt belånade och inte skulle klara sig vid räntehöjningar, och då har alla boende också privata lån.

En sak som är viktig att tänka på:
Jag köper en lägenhet för 2,5 miljoner, 500k är kontantinsats. Jag säljer för 3 miljoner och har då dubblat min insats (före skatt), trots att lägenhetens värde bara har stigit med 20%.
Jag köper samma lägenhet men säljer istället för 2 miljoner. Banken får tillbaka sina pengar, men hela min kontantinsats är borta!
Det faktum att lån fungerar som hävstång kommer sätta många i klistret. När handpenningen är borta spelar det ingen roll om alla boenden har blivit billigare att köpa, man kan ändå inte få lån utan kontantinsats.

Ökar man upp tågtiden till 35-40 minuter så hamnar du i Trollhättan och priser som är sjukt mycket lägre. Jag bor själv på slutstation norr för pendeltåget i Stockholms län och har 35-40 minuters tågtid till Stockholm central och det är standard restid för många.

Här är dock priserna två-tre gånger de i Trollhättan vilket jag tycker är intressant. Körtiden är väl det som påverkar mest, är ungefär 4 mil till Stockholm medan det mellan Trollhättan och Göteborg är bra mycket längre, men vad gör det med snabba tåg

Permalänk
Medlem

Bodde i studentlya som jag inte fick bo kvar i (pluggat klart; jobbade). Den lägenheten låg i Göteborg, arbetet låg i Mölndal. Hittade en intressant lägenhet i Mölndal, precis vid stadsgränsen (10 min från Göteborg). Inflytt från annan kommun i arbetssyfte gav hög prio på hyreskön hos Mölndalsbostäder. Anställningen löpte ut typ i samband med lägenhetsvisningen, men fick arbetsgivaren att skriva på ett intyg av arbete som jag använde mig av vid registreringen. Fick lägenheten, en 3a, med >5 års kö. Så nu bor jag i Mölndal men jobbar i Göteborg, dock bara 20 minuters restid.

Flytta över stadsgränsen kan ge bra boost i hyreslägenhetsökandet

Permalänk
Medlem

Helsingborg. Fick lägenhet på mindre än en vecka från att ha gjort intresseanmälan via hyresvärd som inte körde via bostadskö.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Första: Örebro, 7 månaders kötid.

Några andrahandskontrakt i stockholm.

Tredje: hemma i byn, 3 dagars kötid

Fjärde: malmö, 11 månaders kötid (heimstaden).

Nästa lägenhet kommer jag köpa, mest för att kunna anpassa efter mina behov! Får jag tillbaka det jag gett för den sen är jag glad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köpte första lägenheten för 3000kr
Avgift på sjuka 500kr/månad.

Sen har jag köpt och sålt några till lägenheter i hembyn.

Nu har jag en BR i en närförort i sthlm sen 10 år tillbaka.
Man fick sig en liten smärre chock när man förstod vad lägenheterna här nere kostade... och det har bara blivit värre..

Stått i Stockholms bostadskö i 13 år nu bara som backup ifall jag skulle vilja sälja min lägenhet och bo i hyresrätt någon gång senare.. Men men.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Kikade på 2 lgh i samma BRF innan jag väl bestämde mig för att köpa. Pappa kände vaktmästaren så han satte upp en "Köpes" lapp i deras tvättstuga och 2 h senare ringer en kille som vill sälja. 1 vecka senare ägde jag lägenhet

Permalänk
Medlem

Sparade ihop till en kontantinsats och köpte min första bostadsrätt innan jag hade fyllt 20. Så mycket hopp hade jag på hyresmarknaden

Och ja, den ekonomiska biten gjorde jag själv.

Och nej, det var verkligen inte skitlänge sedan.

Permalänk
Medlem

Jag tjatade till mig en lägenhet via Balder. Då hade man inget kösystem så jag ringde och mailade flera gånger, efter någon månad (om ens det?) fick jag erbjudande om en lägenhet på 80 kvm för runt 10k/mån. Eftersom att hyran var ganska hög tänkte jag leta annat efter inflytt, det var för 3 år sedan, och nej jag har inte letat efter något annat sedan dess.

Hos den kommunägda fastighetskoncernen får man räkna med en kötid på ~10 år för ett vettigt objekt.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Har tagit bort ett sidospår som inte tillhörde ämnet.
Mer information kan man läsa här

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Köpte första lägenheten för 2.1 miljoner med 30k i kontanter och resten blancolån på Lilla Essingen i Stockholm.
Betalade av blancolånet och bostaden steg i värde. Sålde drygt ett år senare med vinst som gjorde att jag bott gratis under tiden.
Därefter gjort en bra affär i stan och bor nu på Kungsholmen i en lägenhet för 5 miljoner och under 50% belåningsgrad.
Tackar mig själv att jag vågade satsa och hade tur att inte komma in för sent och innan galna krav för att få ta lån.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning.
Man kan inte basera sina beslut på hur det har gått för andra förr. Världen förändras. Ibland följer det tidigare mönster, ibland inte, men jag tror inte att de som köpt lägenheter som sedan ombildades till hyresrätter var särskilt nöjda i mitten på 90-talet. Det finns många nya föreningar idag som är högt belånade och inte skulle klara sig vid räntehöjningar, och då har alla boende också privata lån.

En sak som är viktig att tänka på:
Jag köper en lägenhet för 2,5 miljoner, 500k är kontantinsats. Jag säljer för 3 miljoner och har då dubblat min insats (före skatt), trots att lägenhetens värde bara har stigit med 20%.
Jag köper samma lägenhet men säljer istället för 2 miljoner. Banken får tillbaka sina pengar, men hela min kontantinsats är borta!
Det faktum att lån fungerar som hävstång kommer sätta många i klistret. När handpenningen är borta spelar det ingen roll om alla boenden har blivit billigare att köpa, man kan ändå inte få lån utan kontantinsats.

Med den inställningen så kan man inte ta några beslut ju...allt förändras ju.
Jag känner faktiskt ingen som har gått med förlust gällande bostadsförsäljning. Och överlag tycker jag man hör mer om folk som faktiskt går med vinst än folk som har gått med förlust. Sen kan jag absolut förstå om tex Stockholms helt sjuka priser på bostäder skulle minska. Göteborg har väl också ganska så överhettad marknad men Stockholm antar jag är värre (utav vad man har hört).
Mitt första boende gick jag inte så mycket plus (100.000-150.000kr) då det finns väldigt mycket 2:or i Malmö så där har köparen mer att välja på. Mitt andre boende (en 4:a på bra läge) köpte jag för 2.35miljoner och sålde för strax norr om 3miljoner det är en bra vinst tycker jag på de 3år jag bodde där.
Sen är det så klart viktigt att köpa där folk vill bo (dvs rätt läge).

Men absolut hela livet är fylld med risker. Jag personligen tycker det är mer risk med en hyresrätt som inte har någon möjlighet att ge mig avkastning eller komma vidare i livet. Att köpa ny bil är ju garanterat en förlustaffär (förutom väldigt exklusiva modeller) men folk köper nya bilar ändå.
Det gäller att välja vilka risker man vill ta här i livet Mina val hitintills har gjort det möjligt för mig att bo i ett hus idag vilket jag vet att det inte varit möjligt om jag haft det som första boende, även om jag kunnat flytta hemifrån tidigare.

Visa signatur
Permalänk
Mattecoach
Skrivet av MrMadMax:

Med den inställningen så kan man inte ta några beslut ju...allt förändras ju.
Jag känner faktiskt ingen som har gått med förlust gällande bostadsförsäljning. Och överlag tycker jag man hör mer om folk som faktiskt går med vinst än folk som har gått med förlust. Sen kan jag absolut förstå om tex Stockholms helt sjuka priser på bostäder skulle minska. Göteborg har väl också ganska så överhettad marknad men Stockholm antar jag är värre (utav vad man har hört).
Mitt första boende gick jag inte så mycket plus (100.000-150.000kr) då det finns väldigt mycket 2:or i Malmö så där har köparen mer att välja på. Mitt andre boende (en 4:a på bra läge) köpte jag för 2.35miljoner och sålde för strax norr om 3miljoner det är en bra vinst tycker jag på de 3år jag bodde där.
Sen är det så klart viktigt att köpa där folk vill bo (dvs rätt läge).

Men absolut hela livet är fylld med risker. Jag personligen tycker det är mer risk med en hyresrätt som inte har någon möjlighet att ge mig avkastning eller komma vidare i livet. Att köpa ny bil är ju garanterat en förlustaffär (förutom väldigt exklusiva modeller) men folk köper nya bilar ändå.
Det gäller att välja vilka risker man vill ta här i livet Mina val hitintills har gjort det möjligt för mig att bo i ett hus idag vilket jag vet att det inte varit möjligt om jag haft det som första boende, även om jag kunnat flytta hemifrån tidigare.

Stämmer ej!
Jag tycker att man ska hålla isär två saker:
1. Skaffa bostad (för att bo)
2. Investera i en bostad (för att tjäna pengar)
Man kan absolut köpa en bostad, vilket jag själv tycker är riktigt bra, men jag tycker absolut inte att man ska köpa bostad och förvänta sig en vinst. Absolut kan det bli en vinst, men det kan också bli en förlust, varför man inte kallt ska räkna med vinst och ligga farligt nära gränsen för vad man klarar av. Om det var garanterad vinst på bostäder i samma takt som det har varit de senaste åren skulle alla bostäder i Sverige vara uppköpta av fastighets-/investmentbolag som sedan skulle sälja vidare dessa med vinst.
Anledningen att man hör om fler som gått med vinst är dels för att folk inte vill prata om när det har gått dåligt, dels om man har yngre umgängeskrets för att det i princip inte har varit några förluster de senaste åren.
Det är en väldigt låg risk med hyresrätt, ungefär som att leasa en bil. Man betalar varje månad till någon annan, och man vet vad man får för detta.

Permalänk
Medlem

Fick stå i nästan 15 år för att få en lägenhet i Uppsala. Jag och min sambo delar på en 28 kvm, vilket är i minsta laget men hyran är så pass låg att vi kan spara till att eventuellt köpa något större.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Stämmer ej!
Jag tycker att man ska hålla isär två saker:
1. Skaffa bostad (för att bo)
2. Investera i en bostad (för att tjäna pengar)
Man kan absolut köpa en bostad, vilket jag själv tycker är riktigt bra, men jag tycker absolut inte att man ska köpa bostad och förvänta sig en vinst. Absolut kan det bli en vinst, men det kan också bli en förlust, varför man inte kallt ska räkna med vinst och ligga farligt nära gränsen för vad man klarar av. Om det var garanterad vinst på bostäder i samma takt som det har varit de senaste åren skulle alla bostäder i Sverige vara uppköpta av fastighets-/investmentbolag som sedan skulle sälja vidare dessa med vinst.
Anledningen att man hör om fler som gått med vinst är dels för att folk inte vill prata om när det har gått dåligt, dels om man har yngre umgängeskrets för att det i princip inte har varit några förluster de senaste åren.
Det är en väldigt låg risk med hyresrätt, ungefär som att leasa en bil. Man betalar varje månad till någon annan, och man vet vad man får för detta.

Det är ju fel att säga så också.
För alla stämmer det inte men för mig och alla jag pratat med gör det.
Du kan ju inte mena att ett betydande del av befolkningen har förlorat pengar när de sålt sitt boende.
Vet faktiskt inget annat ställe än just denna tråd där många är så otroligt negativa till att köpa/sälja samt varit så pro hyreslägenhet.
Mina föräldrar har tex alltid gått med vinst också så det är inte bara första och andra gångs säljare/köpare jag har pratat med.
Som sagt jag själv kan inte förstå hur man kan sätta sig i en hyreslägenhet överlag brukar summan vara högre än motsvarande bostadslägenhet (hyra, lån osv inräknat) per månad. Och dagen du flyttar ifrån har du en lika tom plånbok som när man flyttar in.
Men alla har rätt till sin åsikt och det är ju härligt att det finns alternativ för alla som ska flytta hemifrån.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Det är ju fel att säga så också.
För alla stämmer det inte men för mig och alla jag pratat med gör det.
Du kan ju inte mena att ett betydande del av befolkningen har förlorat pengar när de sålt sitt boende.
Vet faktiskt inget annat ställe än just denna tråd där många är så otroligt negativa till att köpa/sälja samt varit så pro hyreslägenhet.
Mina föräldrar har tex alltid gått med vinst också så det är inte bara första och andra gångs säljare/köpare jag har pratat med.
Som sagt jag själv kan inte förstå hur man kan sätta sig i en hyreslägenhet överlag brukar summan vara högre än motsvarande bostadslägenhet (hyra, lån osv inräknat) per månad. Och dagen du flyttar ifrån har du en lika tom plånbok som när man flyttar in.
Men alla har rätt till sin åsikt och det är ju härligt att det finns alternativ för alla som ska flytta hemifrån.

De du har pratat med kanske inte berättar om de har förlorat pengar, det är inte direkt något man skyltar med, speciellt inte i Sverige.

Jag kan tänka mig att det är vanligare i nutid att inte gå plus, speciellt när det gäller nyproduktion. För min egen del så känner jag tre före detta par som alla gått back på sina köp då de separerat / skiljt sig och varit tvungna att sälja, två var nyproduktion och andra hade de redan köpt högt för området och fick knappt pengarna tillbaka.

Poängen vi försöker förmedla är att man idag inte kan räkna med vinst. Går man plus, superbra, men att räkna med det är att lura sig själv att saker och ting inte kan hända så som en krasch på marknaden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

De du har pratat med kanske inte berättar om de har förlorat pengar, det är inte direkt något man skyltar med, speciellt inte i Sverige.

Jag kan tänka mig att det är vanligare i nutid att inte gå plus, speciellt när det gäller nyproduktion. För min egen del så känner jag tre före detta par som alla gått back på sina köp då de separerat / skiljt sig och varit tvungna att sälja, två var nyproduktion och andra hade de redan köpt högt för området och fick knappt pengarna tillbaka.

Poängen vi försöker förmedla är att man idag inte kan räkna med vinst. Går man plus, superbra, men att räkna med det är att lura sig själv att saker och ting inte kan hända så som en krasch på marknaden...

Familj, släkt, vänner och arbetskamrater har jag svårt att tänka mig att de skulle ljuga om att gå med vinst.
Speciellt familj och släkt som man har väldigt nära kontakt med.
Det du beskriver är ju specialfall dvs man har inte sålt för att man vill utan att man i de fallen har separerat, dessutom nybygge och betalt för mycket från början. Det säger sig nästan själv då att utfallet dessvärre blir negativt då. Tycker det är Fel att basera sina påståenden på par som tvingats sälja pga separation. Då blir det inte att sälja i rätt tid.
Lite ligger såklart i att sälja i rätt tid också. Självklart tar man hem mäklare för att få sin bostad värderad. Och får du inte de bud som du tänkt dig vid försäljning så vänta med att sälja?
Sunt förnuft 😊

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag fick en lägenhet efter cirka 8 års kötid i utkanten av Stockholm på södra sidan, var verkligen en nergången lägenhet som jag inversterat med parkettgolv, målning, tapetsering etc.

Var ett himlans liv på visningen att ingen ville ha den.

Köplats 18 typ

Lägga till köplats
Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

@Laffe: Då ska du ha ett bra jobb (vilket de flesta 18-åringar inte har) och bosätta dig i ett billigt område.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Familj, släkt, vänner och arbetskamrater har jag svårt att tänka mig att de skulle ljuga om att gå med vinst.
Speciellt familj och släkt som man har väldigt nära kontakt med.
Det du beskriver är ju specialfall dvs man har inte sålt för att man vill utan att man i de fallen har separerat, dessutom nybygge och betalt för mycket från början. Det säger sig nästan själv då att utfallet dessvärre blir negativt då. Tycker det är Fel att basera sina påståenden på par som tvingats sälja pga separation. Då blir det inte att sälja i rätt tid.
Lite ligger såklart i att sälja i rätt tid också. Självklart tar man hem mäklare för att få sin bostad värderad. Och får du inte de bud som du tänkt dig vid försäljning så vänta med att sälja?
Sunt förnuft 😊

Livet funkar inte alltid med sunt förnuft
Känner många i den sitsen, som separerat och tvingats sälja.

Än värre är att jag känner dom som inte haft "råd" att sälja, just pga det du säger, det krävs vinst nog för att ha råd med 2 nya lgh... Funkar inte att sälja med förlust eller +/- 0 då.
Lösningen? Dom jag känner som bott längst tillsammans efter att ha "skiljt sig" är uppe i 2 år nu... tragikkomiskt.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av MrMadMax:

Det är ju fel att säga så också.
För alla stämmer det inte men för mig och alla jag pratat med gör det.
Du kan ju inte mena att ett betydande del av befolkningen har förlorat pengar när de sålt sitt boende.
Vet faktiskt inget annat ställe än just denna tråd där många är så otroligt negativa till att köpa/sälja samt varit så pro hyreslägenhet.
Mina föräldrar har tex alltid gått med vinst också så det är inte bara första och andra gångs säljare/köpare jag har pratat med.
Som sagt jag själv kan inte förstå hur man kan sätta sig i en hyreslägenhet överlag brukar summan vara högre än motsvarande bostadslägenhet (hyra, lån osv inräknat) per månad. Och dagen du flyttar ifrån har du en lika tom plånbok som när man flyttar in.
Men alla har rätt till sin åsikt och det är ju härligt att det finns alternativ för alla som ska flytta hemifrån.

Jag håller absolut med dig att man ska kunna göra sina egna val; vill man köpa så gör det! Däremot är jag väldigt trött på folk som säger att man måste köpa boende för då får man det väldigt bra och man blir miljonär på köpet!
För de flesta är det säkert en god affär att köpa boende, men det finns också tusentals i Sverige som tack vare sin första bostadsaffär aldrig kommer att bli skuldfria.

Jag ägde som sagt en lägenhet tidigare och mådde ibland dåligt över det faktum att om bostadsmarknaden hade gått tillbaka till samma läge som två år tidigare hade jag förlorat hela min kontantinsats och banken hade ägt hela lägenheten. Då känner jag också folk som dessutom lånade ihop till kontantinsatsen, något jag inte kan förstå mig på men som har varit en god ekonomisk affär.

Hela denna diskussionen är ungefär samma som att säga att alla borde belåna sig max och köpa aktier i Latour, de har haft en väldigt positiv utveckling under lång tid och alla hade då varit miljonärer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Livet funkar inte alltid med sunt förnuft
Känner många i den sitsen, som separerat och tvingats sälja.

Än värre är att jag känner dom som inte haft "råd" att sälja, just pga det du säger, det krävs vinst nog för att ha råd med 2 nya lgh... Funkar inte att sälja med förlust eller +/- 0 då.
Lösningen? Dom jag känner som bott längst tillsammans efter att ha "skiljt sig" är uppe i 2 år nu... tragikkomiskt.

Såklart jätte tragiskt om det blir så. Och Sverige ligger väl i nån top-lista gällande skilsmässor?
Hört om folk som både har skaffat sig hundar och fått barn i hopp om att det ska rädda förhållande.
Men för att gå mer ontopic så är det ett exempel på ett bra läge där iallafall jag tillfälligt kunnat tänka mig att bo i hyreslägenhet (seperation). Och som beskriver ännu en regel, att aldrig belåna sig så mycket så att man inte har råd att inte sälja. Konstig mening men men...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Såklart jätte tragiskt om det blir så. Och Sverige ligger väl i nån top-lista gällande skilsmässor?
Hört om folk som både har skaffat sig hundar och fått barn i hopp om att det ska rädda förhållande.
Men för att gå mer ontopic så är det ett exempel på ett bra läge där iallafall jag tillfälligt kunnat tänka mig att bo i hyreslägenhet (seperation). Och som beskriver ännu en regel, att aldrig belåna sig så mycket så att man inte har råd att inte sälja. Konstig mening men men...

Det blir ”intressant” vid nästa långkonjuktur när det finns par som skiljer sig och också blir arbetslösa. Undrar hur en sådan ekonomi ser ut och hur länge man kan stå sig utan att sälja.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Jag håller absolut med dig att man ska kunna göra sina egna val; vill man köpa så gör det! Däremot är jag väldigt trött på folk som säger att man måste köpa boende för då får man det väldigt bra och man blir miljonär på köpet!
För de flesta är det säkert en god affär att köpa boende, men det finns också tusentals i Sverige som tack vare sin första bostadsaffär aldrig kommer att bli skuldfria.

Jag ägde som sagt en lägenhet tidigare och mådde ibland dåligt över det faktum att om bostadsmarknaden hade gått tillbaka till samma läge som två år tidigare hade jag förlorat hela min kontantinsats och banken hade ägt hela lägenheten. Då känner jag också folk som dessutom lånade ihop till kontantinsatsen, något jag inte kan förstå mig på men som har varit en god ekonomisk affär.

Hela denna diskussionen är ungefär samma som att säga att alla borde belåna sig max och köpa aktier i Latour, de har haft en väldigt positiv utveckling under lång tid och alla hade då varit miljonärer.

Att belåna sig max är aldrig bra och inget jag tycker är bra eller har sagt man ska göra. Bara kolla på Lyxfällan vad som händer om man lånar pengar till mer än bostad. Köpa mobil, kläder osv på lån, kredit osv är så fel. Har man inte råd så ska man inte köpa. Har man inte pengar till kontantinsatsen så är det kanske inte så bra att köpa iheller.

Men om det hade blivit ett sämre ekonomiskt läge när du sålde lägenheten, hade du verkligen sålt din lägenhet då? Jag hade inte fått för mig att flytta om det inte varit ekonomiskt positivt för mig (tror många tänker likadant). Om vi bortser från att något oförutsett händer som då tex man skiljer sig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Det blir ”intressant” vid nästa långkonjuktur när det finns par som skiljer sig och också blir arbetslösa. Undrar hur en sådan ekonomi ser ut och hur länge man kan stå sig utan att sälja.

Skickades från m.sweclockers.com

Har absolut inget med hyresrätt och bostadsrätt att göra. En hyresvärd är inte så intresserad utav att hyra ut till någon som inte har jobb och inte kan betala för sig iheller...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Flygman:

Är 21 år gammal, stått i Göteborgs och Partilles bostadskö sedan 18 respektive 17 år. Har nu börjat aktivt söka hyreslägenhet, men det är alltid mellan 600-1000 människor före mig i kö för vettiga lägenheter, oavsett hur kraftigt jag stretchar min budget.

Har nästan helt tappat hoppet redan efter en vecka. Hur många år måste man stå för att ens hamna i top 100 kön!?

Är köpa det enda alternativet idag? Någon som hyr andra-hand och kan förklara hur ni gick tillväga för att få den?

Jag bor i en ort i en angränsande kommun till Göteborg där den kommunala hyresvärden har en egen kö. Hade, inklusive hälften av min mammas dagar/poäng, 3200 dagar eller ca 9 års kötid. Det kom ut en trea på 73 kvm med inflyttning nästkommande månad. Jag var tredje i kön men dom andra var inte intresserade och jag fick lägenheten trots att ansvariga hos hyresvärden tyckte att jag förlorade alla mina poäng. Men med en grundhyra på 6300 kr fast nu 6700 kr inklusive tvättpelare och parkering är det bara dumt att ha en mindre lägenhet.

Jag har en kollega som anmälde sig till en privat hyresvärd i Mölndal och fick lägenhet någon månad senare.
Skulle rekommendera trådskaparen att anmäla sig till samtliga privata hyresvärdar och titta i närområdet, exempelvis Bollebygd, Härryda och så vidare. Men det kan ju kräva körkort.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Skrivet av Fuzzmeister:

Hur länge har du stått? Det känns som att de som är födda lite tidigare har en mycket mer positiv inställning om just SKB.

Jag har stått i kön sedan 1993 och det bästa jag kan få är en etta eller tvåa i Hässelby gård, OM jag har tur och typ 6 personer före tackar nej. Att behöva stå mer än 30 år för att få en etta i ngt vettigt område, t.ex. Farsta eller Kärrtorp är helt sjukt...

Som det ser ut i dagsläget så skulle jag aldrig rekommendera någon att skriva in sina barn i SKBs kö. Att ställa sig i kö hos sina lokala hyresföreningar eller https://bostad.stockholm.se/ dagen man fyller 18 känns som ett bättre alternativ, i alla fall här i Stockholm.

Ett annat hett tips är ju att ha välbärgade föräldrar eller vinna på lotto! /s

Min sambo har varit med sen ca. -81, hon kan rätt lätt få 1or i innerstan, vi fick en 2a i Hammarby sjöstad, och har tex kom 2a på en 2a i City.

Har sett at hon skulle fått 2or och 3or i Norra djurgårdsstaden och tror vi skulle fått en 3a i nya på hantverkargatan.

Vi satte 5åriga sonen i kö innan han blev 1år.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Familj, släkt, vänner och arbetskamrater har jag svårt att tänka mig att de skulle ljuga om att gå med vinst.
Speciellt familj och släkt som man har väldigt nära kontakt med.
Det du beskriver är ju specialfall dvs man har inte sålt för att man vill utan att man i de fallen har separerat, dessutom nybygge och betalt för mycket från början. Det säger sig nästan själv då att utfallet dessvärre blir negativt då. Tycker det är Fel att basera sina påståenden på par som tvingats sälja pga separation. Då blir det inte att sälja i rätt tid.
Lite ligger såklart i att sälja i rätt tid också. Självklart tar man hem mäklare för att få sin bostad värderad. Och får du inte de bud som du tänkt dig vid försäljning så vänta med att sälja?
Sunt förnuft 😊

Säger inte det dig något? Att alla du träffat har gjort bostadsklipp. Bostadsmarknaden är förövrigt precis som valutamarknaden, eller råvarumarknaden, ett nollsummespel. Den enes vinst är någon annans lån/förlust. Spelet fortsätter sålänge du har ständigt stigande priser, då har du enbart vinnare, gäller dock att löner och skuldnivåer håller sig i jämn takt, här ligger problemet.

PsyCor har rätt, bostäder ska hanteras som konsumption, man ska främst bo i dem. Såvida man inte är ett bostadsbolag, då tjänar man pengar på uthyrning, men även dessa bolag redovisar sina värdeökningar på befintligtbestånd som vinster, vilket delvis är en illusion, de har även för vana att redovisa bostäder de inte sålt som vinst. Därför är det en hel del hedgefonder inne i svenska bostadsbolag i dagsläget, på den korta/blankning sidan då.

Dock har det i storstäderna spekulerats ganska vilt de senaste åren, även fast bolagen och föreningarna blivit bättre på att stoppa oseriösa köpare som inte har som avsikt att bo.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Min sambo har varit med sen ca. -81, hon kan rätt lätt få 1or i innerstan, vi fick en 2a i Hammarby sjöstad, och har tex kom 2a på en 2a i City.

Har sett at hon skulle fått 2or och 3or i Norra djurgårdsstaden och tror vi skulle fått en 3a i nya på hantverkargatan.

Vi satte 5åriga sonen i kö innan han blev 1år.

Kan du sätta personer i kö innan de är myndiga? Låter helt befängt. Är det inte bättre de sätter någon månadskostnad/skatt för att köa, det hade definitivt minskat köerna.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Kan du sätta personer i kö innan de är myndiga? Låter helt befängt. Är det inte bättre de sätter någon månadskostnad/skatt för att köa, det hade definitivt minskat köerna.

Stockholms bostadsförmedling kräver att du är 18 år. Han pratar förmodligen om SKB som äger över 8000 lägenheter i och runt Stockholms kommun. SKB är en kooperativ hyresrättsförening, så det är en annan boendeform. Hur de gör påverkar inte kötiderna på hyresrätter.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av MrMadMax:

Att belåna sig max är aldrig bra och inget jag tycker är bra eller har sagt man ska göra. Bara kolla på Lyxfällan vad som händer om man lånar pengar till mer än bostad. Köpa mobil, kläder osv på lån, kredit osv är så fel. Har man inte råd så ska man inte köpa. Har man inte pengar till kontantinsatsen så är det kanske inte så bra att köpa iheller.

Men om det hade blivit ett sämre ekonomiskt läge när du sålde lägenheten, hade du verkligen sålt din lägenhet då? Jag hade inte fått för mig att flytta om det inte varit ekonomiskt positivt för mig (tror många tänker likadant). Om vi bortser från att något oförutsett händer som då tex man skiljer sig.

Jag förstår inte ditt resonemang här. Man går alltid i vinst på att köpa sin bostad, men det är bara rätt att belåna sig till en viss gräns? Finns det ett fast belopp? Procentsats på lägenhetens värde? Ett visst antal gånger årslönen? Hoppas att du förstår vad jag är ute efter här, trots att jag är en aning provokativ.
Jag kan mycket väl se att det är mindre risk att köpa en lägenhet om man är två välutbildade personer med fast jobb inom en sektor som tål konjunktursvängningar, men det är knappast verkligheten för alla. Därför tror jag inte att bostadsrätt är den rätta vägen för alla heller.

Jag åkte utomlands. Tror inte att jag hade fått behålla lägenheten för banken (klart det går att undanhålla saker, men man kanske inte ska diskutera med utgångspunkten att begå kontraktsbrott). Hade jag inte åkt utomlands hade jag ändå förr eller senare velat skaffa barn, då har man helt enkelt inget annat väl än att flytta om man inte vill bo en familj i en tvåa.