Permalänk
Medlem

Dator eller data omröstning

Jag vet inte om det bara är jag som stör mig på när folk använder ordet data när dom menar dator.
För mig är data information så säger du dator eller data? Samma sak när det gäller spel så ser man ganska ofta ordet dataspel.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

stör mig lite på detta man lagrar sin data på lagringsenheten i sin dator.
dock har jag för mig att bägge är typ korrekt där "data" i detta fallet är kortning av datamaskin men föredrar alla dar i veckan om alla kunde enas om att det heter dator och det man lagrar i den är data

stör mig även på uttrycket "formatera om" där de menar att
formatera lagringsenheten och installera om operativsystemet.

stör mig på denna kortskrivning av meningen... Dock misstänker jag att jag nog är den enda då "formatera om" verkar vara allmänt accepterat här på forumet.

just ordet "dataspel" accepterar jag då det fortfarande är korrekt det är ett spel som är uppbyggt av data
men samtidigt ser jag inget fel i "datorspel" dvs ett spel som spelas med din dator.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av crew seven:

Jag vet inte om det bara är jag som stör mig på när folk använder ordet data när dom menar dator.
För mig är data information så säger du dator eller data? Samma sak när det gäller spel så ser man ganska ofta ordet dataspel.

Data är inte information. Data är värden och symboler som inte är tolkade. När man väl förstått vad det är och kan tolka det så är det information. Om vi nu ska vara petiga.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/954211-finns-det-nagon...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Data är inte information. Data är värden och symboler som inte är tolkade. När man väl förstått vad det är och kan tolka det så är det information. Om vi nu ska vara petiga.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/954211-finns-det-nagon...

Information (data) uttrycker kunskap eller budskap i en konkret form, och består ofta men inte alltid av en samling fakta. Information utgör substansinnehållet i de meddelanden som överförs vid kommunikation och utgör också substansinnehållet i olika typer av lager av kunskap och budskap, som en bok eller en databas.

Från wiki men tråden handlar inte om det

https://sv.wikipedia.org/wiki/Information

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Det handlar mycket om hur intresserad man är, datornördar skiljer så klart på data/dator hur lätt som helst men oinsatta blandar orden.

Jag förolämpar många elektriker när jag blandar kabel och sladd, kallar alla lysande mojänger "glödlampor", kallar strömbrytare "knapp" och säger propp/proppskåp istället för säkring osv. För min del funkar det, alla vet vad jag menar och jag kunde inte bry mig mindre.

Mitt tips är att sluta störa sig på folk som säger fel, oftast förstår du vad de säger ändå. Om inte så prova flytta nånstans långt bort från din hemtrakt så ska får du höra hur många "fel" det finns i både din och andras dialekter och slanguttryck, då kan man börja tala om svårt att förstå varandra.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

stör mig även på uttrycket "formatera om" där de menar att
formatera lagringsenheten och installera om operativsystemet.

Vi får väl kalla det slang.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Hedersmedlem

Jag blir väldigt störd när ni på det här forumet använder ordet operativ som en kortform för operativsystem. Det är grammatiskt perverst och väldigt onödigt när det redan finns en väl etablerad förkortning (OS).

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Dator.
Datorn kan däremot hantera data.

Permalänk
Medlem

Förr kunde man säga data men ändra mig ganska fort att säga dator och nu är jag rätt noga hur man säger data eller dator. Men jag säger sällan till att de är fel.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Det heter TV-spel och dataspel. Skrivmaskin och datamaskin.

Permalänk
Medlem

Heter det inte hårddiskhållare?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk

Jag stör mig något innerligt på att folk på fullaste allvar tror att det heter "silikonlotteri".

Utöver det spelar jag data med internetsladd rätt in i hårddisken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Data är helt ok att säga eller skriva när man menar dator, tycker jag. Stör mig mer på det påhittade ordet "chassie".

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk

Det är väl litegrann som att gå in på Inet.se där man får alternativen
Hårddisk Mekanisk eller Hårddisk SSD. borde vara Lagring HDD och Lagring SSD isåfall.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasstenstrom:

Jag stör mig något innerligt på att folk på fullaste allvar tror att det heter "silikonlotteri".

Utöver det spelar jag data med internetsladd rätt in i hårddisken.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast silikonlotteriet är lite roligt ändå när folk skriver om man har lite fantasi.

Otur i silikonlotteriet kan ju bland annat innebära att de har tätat fönsterna med silikon men har fått ett dåligt exemplar så att de läcker in. Sen finns det ju fler exempel, kommer inte på, på rak arm bara ^^

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det bara är jag som stör mig på när folk använder ordet dom, när de menar de eller dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

För mig är data information så säger du dator eller data?

Gällde frågan informationen eller datorn?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Inaktiv

Vilka déjà-vu känslor från början av 90 talet. Jag ser två elever i förskolan diskutera vad mackapären heter. Jag förstå dock inte varför det är en diskussion nu nästan 30år efter, där troligen de om diskuterar är bra mycket äldre än vad barnen som jag nämnde var.

Nå något jag har stört mig på är folk som kallar montering av dator för att bygga en dator. För mig är bygga lite mer kreativt arbete än enbart montera ihop saker, där svårighetsgraden är på ett barn nivå. Detta, precis om ordet data finn det en tråd om.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Belzer:

Jag vet inte om det bara är jag som stör mig på när folk använder ordet dom, när de menar de eller dem.

Nåja, "dom" är väl ändå acceptabelt, om än förstås talspråkligt. Det som verkligen får blodet att forsa ur ögonen är ju den eviga misshandeln av vårt vackra språk medelst "dem", både som pronomen och artikel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Jag vet inte om det bara är jag som stör mig på när folk använder ordet data när dom menar dator.
För mig är data information så säger du dator eller data? Samma sak när det gäller spel så ser man ganska ofta ordet dataspel.

Skrivet av xfade:

Gällde frågan informationen eller datorn?

Det är dator det pekas på, syns i första raden, eftersom hen stör sig på data.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Fast silikonlotteriet är lite roligt ändå när folk skriver om man har lite fantasi.

Otur i silikonlotteriet kan ju bland annat innebära att de har tätat fönsterna med silikon men har fått ett dåligt exemplar så att de läcker in. Sen finns det ju fler exempel, kommer inte på, på rak arm bara ^^

Ja, jo. Lämnar man kisel helt och hållet och börjar fantisera om silikonets egentliga användningsområden istället kan det faktiskt bli rätt kul.

Tänk dig rubriksättningen hos valfri skvallerpress:
"Anna, 27 drog nitlotten i silikonlotteriet. Lever nu med 2x2 kg latexfog i bysten"

Eller för den delen när Fuskbyggarna i TV4 avslöjar firman som fogat med messmör i tiotusentals kök och våtutrymmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En av få språkaspekter jag stör mig på är de som inte har vett att skilja på storhet och enhet. Exempelvis ser man ofta sådant som "Höj volten till processorn." eller "Jag vill ha en skärm med fler hertz."

Skrivet av jonasstenstrom:

Jag stör mig något innerligt på att folk på fullaste allvar tror att det heter "silikonlotteri".

Silikonlotteri uppstår rimligtvis sena kvällar på krogen, för den som lockar med en storbystad dam hem och ännu inte vet om det vankas äkta råvaror eller halvfabrikat.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Dator ska det vara inget annat funkar i min skalle

Visa signatur

HP 800 G1

Permalänk
Entusiast
Skrivet av klirre:

Det handlar mycket om hur intresserad man är, datornördar skiljer så klart på data/dator hur lätt som helst men oinsatta blandar orden.

Jag förolämpar många elektriker när jag blandar kabel och sladd, kallar alla lysande mojänger "glödlampor", kallar strömbrytare "knapp" och säger propp/proppskåp istället för säkring osv. För min del funkar det, alla vet vad jag menar och jag kunde inte bry mig mindre.

Mitt tips är att sluta störa sig på folk som säger fel, oftast förstår du vad de säger ändå. Om inte så prova flytta nånstans långt bort från din hemtrakt så ska får du höra hur många "fel" det finns i både din och andras dialekter och slanguttryck, då kan man börja tala om svårt att förstå varandra.

Fast i förlängningen leder det till andra dumheter som de icke-existerande orden datan och datat. Vissa tror att datan är dator i bestämd form och datat är data i bestämd form. Det känns ju lite onödigt att behöva hitta på nya ord för att komma runt tvetydighet som uppstår för att man gör fel.

En sladd är en typ av kabel och en propp är en typ av säkring. En dator är inte data.

Däremot är det luddigare för skillnaden mellan dataspel och datorspel. Där finns inget riktigt rätt eller fel men branschorganisationen heter Dataspelsbranschen med motiveringen att det skulle innefatta alla former av digitala spel medans datorspel antyder att det är begränsat till en dator. Sen kan man fundera på vad skillnaden på en spelkonsol, en mobiltelefon och en PC är idag.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det heter dator, och jag drar mig inte för att rätta folk när de säger data om dator.

Jag har hört någonstans att uttrycker "data" kommer ifrån en förkortning av ordet "datamaskin", men de som säger "data" är garanterat för unga för att ha vuxit upp med "datamaskiner", så det finns liksom ingen ursäkt. Det brinner i huvudet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzer:

Jag vet inte om det bara är jag som stör mig på när folk använder ordet dom, när de menar de eller dem.

Det borde inte vara så jävla svårt när vi blandar in Engelska i allt. "Det maker ingen sense".

De = They
Dem = Them

Dom = ett helt annat ord.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag säger dator om en dator. Det kan dock hända att jag säger data när en dator avses, men då ironiskt med glimten i ögat.

Däremot säger jag dataspel. Det är alltså ett spel som bygger på databehandling, inte främst att det är ett spel som drivs av en dator. Datorspel är för mig något helt annat.

Det som också är intressant är orden databehandling och datorbehandling. Här finns en nyansskillnad. För mig är databehandling behandling av data, oavsett om det sker på en dator eller ej, medan datorbehandling avser behandling av något av en dator (rent teoretiskt oavsett om det är data eller ej, även om en dator inte behandlar annat än data )

Orden är för mig inte utbytbara. Det går inte att skriva "databehandling av persondata", det blir en tautologi, däremot kan man säga "datorbehandling av persondata". Men om man ska förkorta det blir det bara "databehandling".

Exempel: "Vår databehandlingspolicy beskriver hur dina persondata datorbehandlas."

Permalänk
Medlem

Dator
Datorspel

Svårare är det inte.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av twit:

En av få språkaspekter jag stör mig på är de som inte har vett att skilja på storhet och enhet. Exempelvis ser man ofta sådant som "Höj volten till processorn."

Håller med dig till hundra procent. Jag ser återkommande hur detta missbruk undergräver förståelsen för matematik och naturvetenskap, så det är ännu mer skadligt än dem-missbruket.

Citat:

eller "Jag vill ha en skärm med fler hertz."

Detta val av exempel förstår jag dock inte. Det bästa djävulens advokat skulle kunna lyckas med här är att det inte framgår vad i skärmen som ska ha/klara en högre frekvens. Och naturligtvis är det bättre att skriva ”högre uppdateringsfrekvens”. Men meningen är åtminstone korrekt byggd.

Ett mycket bättre exempel för din (och min) sak är ”Jag vill ha en skärm med högre hertz”, som är helt fel och (enligt min bedömning) förekommer oftare än ditt exempel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Är för mig solklart att det heter dator, men stör mig inte på om folk säger data.

Stör mig mer på att folk hänger upp sig på detta, inget att lägga energi på i mitt tycke

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11