Nackdelar med SSD (SATA) över USB 3 som systemdisk?

Permalänk
Medlem

Nackdelar med SSD (SATA) över USB 3 som systemdisk?

Jag undrar om det finns några nackdelar med att långsiktigt använda en SATA-SSD ansluten via en USB 3 adapter istället för en SATA-anslutning på moderkortet? Tänker att beroende på kvaliteten på USB-kretsen kan det säkert bli ilte hastighetsförlust, men det är inget stort problem för mig.

Finns det andra faktorer som gör att det är en dum idé att använda en USB-ansluten SATA-disk som systemdisk?

Funderar på att ha en disk med linux som jag kan köra på jobbdatorn utan att röra dess windows-disk, och som jag lätt kan ta hem om så behövs.

Permalänk
Medlem

Största nackdelen är väl att saker kan lätt kopplas ur, eller glappar sönder. Om inte kontakten så filsystemet. Om du nu bara väljer en sen USB standard är det nog större chans och koppla den till en långsam USB port på datorn, och därmed får du lägre prestanda.

Vissa USB-SATA adaptrar är "dumma" och endast exporterar diskens volym, precis som med ett USB minne. Du tappar i sådant fall allt vad felkorrigering heter på denna nivå.

Vissa 'billiga' adaptrar kan inte heller prata SMART för att se hur disken mår. Vissa stödjer inte strömsparlägen (kanske inte så viktigt på en SSD) och väldigt få USB-adaptrar stödjer finare ATA kommandon t.ex. ATA SECURE ERASE kan ju vara trevligt den dagen man vill nollställa SSD disken.

Så visst går det att krångla till med USB. Men hade det inte varit enklare med en ren linux dator? Be om en till dator? Eller om det finns möjlighet att stoppa in en disk till.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fargoth:

Jag undrar om det finns några nackdelar med att långsiktigt använda en SATA-SSD ansluten via en USB 3 adapter istället för en SATA-anslutning på moderkortet? Tänker att beroende på kvaliteten på USB-kretsen kan det säkert bli ilte hastighetsförlust, men det är inget stort problem för mig.

Finns det andra faktorer som gör att det är en dum idé att använda en USB-ansluten SATA-disk som systemdisk?

Funderar på att ha en disk med linux som jag kan köra på jobbdatorn utan att röra dess windows-disk, och som jag lätt kan ta hem om så behövs.

Har du tillåtelse att göra det enligt ditt företags policy? Verkar vara lite lösa boliner om de går med på detta, men inte vet jag?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

@Jalle64 Förstår att du frågar, men det är rätt lösa boliner på mitt jobb. Finns flera som redan kör egenadministrerad linux eller t.o.m. privat laptop. Hade jag jobbat med något känsligare eller på ett mer corporate ställe hade jag inte försökt mig på detta.

@Jimi84 Tack! Det svar sånt jag var ute efter, låter som jag får ta och läsa på ang. SMART och ATA-kommandon. Har plats för en M.2 så det är väl ett stabilare val, men det kändes smidigt med USB så jag började fundera kring vilka nackdelar som finns nuförtiden när USB är lite mognare än det var i min ungdom.

Permalänk
Medlem

@Fargoth: Finns en enklare variant. Köp ett USB-minne med lite högre kapacitet och prestanda typ 64GB+ och gör en full installation på detta. Se till att systempartitionen är minst 12GB och /home på resten. Sedan kan du starta vilken dator som helst och till skillnad från en live-iso så sparas allt mellan omstarterna.

Eftersom minnet kommer hanteras som ett USB av Linux så finns inga problem med SMART etc. Linux, till skillnad från Windows bryr sig inte om hur/vart du installerar det.

Det går även att installera på datorns hårddisk med vmware, minska windows-partitionen eller direkt i en fil och använda ett usb som bootenhet.

Säkrast är nog en fullinstallation på ett USB, minst risk att få med sig virus etc. till / från jobbet samt lättast att återställa om så inträffar.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon