Microsoft förbereder "Windows Lite" för enheter med dubbla skärmar

Permalänk
Melding Plague

Microsoft förbereder "Windows Lite" för enheter med dubbla skärmar

Microsoft uppges arbeta på en avskalad version av Windows med namnet Windows Lite, vilken ska användas för enheter med dubbla skärmar samt Chromebook-liknande datorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan vi vanliga dödliga få windows 10 utan bloatware och telemetri och sådant ?. Skulle lätt köpa ett spartanskt windows 10 med endast det nödvändiga utan att behöva sitta en bra stund och ta bort allt.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem

När kommer Windows Gaming 1337 rgb led edition?

Permalänk
Medlem

Jag har två skärmar på mitt skrivbord, då får jag köra det eller?

Och vadå bärbara med dubbla skärmar? W701ds typ?

Känner inte till särskilt många fler än så.
För touchbaren på Mac:arna räknas väl inte?

Permalänk
Medlem

Ånej! Ska Microsoft in på mobilmarknaden igen? Undrar hur det styrelsemötet gick?

"Nä hörni! Ska vi inte ge oss i kast med mobiler igen? Det gick ju totalt åt helvete på alla tänkbara plan sist så vad kan gå fel liksom?"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Känns som att de har identitetskris?

Om några år får vi även 'Windows Core' med Linux baserad kärna med Dot Net integrerat så resten av M$ programmen körs oavsett underliggande plattform. Som plus får vi Arm64 stöd, och en del Linux user-space program. Det gamla bekanta blåskärmen som tema så befintliga windowsanvändarna känner igen sig.

Secure-boot&firmware, signerade binärer hela vägen till Azure.
Nackdelen är dock de tolkat GPL licensen fel och omvänder till MIT licens eller något annat som de hittar på självq.

Vissa kommer vara jätte nyfikna på att köra M$ Windows Core , men det blir en besvikelse just för att licensen och ekosystemet fallerar.

Det blir mordor oavsett hur de än vänder och vrider på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Jag har två skärmar på mitt skrivbord, då får jag köra det eller?

Och vadå bärbara med dubbla skärmar? W701ds typ?
http://lh3.ggpht.com/_sZCMHC4TbRc/TOJlyE2Y57I/AAAAAAAAA9A/qdxTP4elNHc/image[11].png
Känner inte till särskilt många fler än så.
För touchbaren på Mac:arna räknas väl inte?

Skulle gissa på att det planeras att lansera datorer utan tangentbord och med dubla skärmar istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kissekotten4:

Skulle gissa på att det planeras att lansera datorer utan tangentbord och med dubla skärmar istället.

Precis. Det finns redan en del koncept, laptops med touchskärm istället för tangentbord. Personligen ser jag ingen större nytta med det, visst kan det vara trevligt för en del att tangentbordslayouten byts efter vad som behövs eller liknande, men fysiska knappar väger upp statisk layout rejält för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

När kommer Windows Gaming 1337 rgb led edition?

The level of edge is damn high

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@snajk: Håller med dig, även med taktil feedback skulle det kännas konstigt.

Permalänk
Snusfri

Intressant, har funderat på en Chromebook till päronen men detta känns betydligt mer intressant.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Era nejsägare. Jag tar gärna en windows 10 lite telefon. Så kan jag dumpa andriod för gott.
Tar gärna också en foldable manick med två skärmar och perfekt integration av OneNote.

Permalänk
Medlem

Så Windows RT, Windows S och nu Windows Lite. Hur många gånger ska MS kasta skit på väggen innan det fastnar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kissekotten4:

Skulle gissa på att det planeras att lansera datorer utan tangentbord och med dubla skärmar istället.

Hahaha, som om inte "island/chiclet keyboards" vore illa nog

Tackar för svar.

Permalänk
Medlem

Och om något år lägger de ned Windows Lite för att istället lansera Lite Mode i Win10...

Har de inte sagt att de ska frångå denna typ av segmentering och att alla enheter ska köra "samma"?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna sett en win 10 som var "bygg den själv" D v s jag fick ladda hem den och sen med ett medföljande program plocka ut drivrutiner och allt annat jag inte ville ha och självklart då lägga in vad jag ville ha.

Resultatet skulle vara ett väldigt avskalat win 10 anpassat för just min hårdvara och behov.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ånej! Ska Microsoft in på mobilmarknaden igen? Undrar hur det styrelsemötet gick?

"Nä hörni! Ska vi inte ge oss i kast med mobiler igen? Det gick ju totalt åt helvete på alla tänkbara plan sist så vad kan gå fel liksom?"

Nja, inte allt. Tycker fortfarande att de har det överlägset bästa gränssnittet för mobiler. Där gjorde de något rätt

Tyvärr var allt annat i deras tänk fel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Det här nog inte en konsumentprodukt utan lämpar sig troligen till tunna klienter, många företag kan ha sina system och all hantering i molnet. Det är ju en ganska hög prislapp på den vanliga datorhanteringen som dom flesta företag är vana vid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Inaktiv

'Windows clean install' hade varit trevligt. Inget förutom det essentiella för att maskinen ska snurra.

Jag undrade länge över vad folk beklagade sig över med Win10. Tills jag ominstallerade mina burkar här hemma. Min burk med Insider var enkel och helt utan problem. Ställde in Dark Mode och sen var jag nöjd.
Sen ominstallerat jag min bärbaras Win10-Pro.... Alltså installationen var slö och tvingade på en skit som Cortana och en massa datahoarding godkännanden. Efter en lång installation vart jag bemött av bloatware utan dess like. Candy Crush?
Hur tänkte de nu!?

Positiva är att jag nu istället kör på Elementary OS på min bärbara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Nja, inte allt. Tycker fortfarande att de har det överlägset bästa gränssnittet för mobiler. Där gjorde de något rätt

Tyvärr var allt annat i deras tänk fel

Skickades från m.sweclockers.com

Det vet jag flera som tycker så du är inte ensam där. Själv tycker jag att det kändes klaustrofobiskt på något sätt. Jag gillar mycket luft och öppna ytor i gränssnitt, men deras UI kändes mer som att de försökte fylla så mycket yta som möjligt med information så det istället blev plottrigt och instängt, men gillar man "mycket info på liten yta" så är det ju perfekt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

The Verge, fniss!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dussan89:

Kan vi vanliga dödliga få windows 10 utan bloatware och telemetri och sådant ?. Skulle lätt köpa ett spartanskt windows 10 med endast det nödvändiga utan att behöva sitta en bra stund och ta bort allt.

Win Server 2016/19

Permalänk
Medlem

windows 10 pro with no telemetry or candy crush edition vore ju något, vad är detta för puckat påhitt? windows 10 mobile 2.0? microsoft borde lägga ner sin appstore, den är ett totalt skämt och helt onödig nu när deras mobilverksamhet är nedlagd

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Nja, inte allt. Tycker fortfarande att de har det överlägset bästa gränssnittet för mobiler. Där gjorde de något rätt

Tyvärr var allt annat i deras tänk fel

Skickades från m.sweclockers.com

Instämmer, tycker också det grundläggande gränssnittet i Windows Mobile funkar skitbra. Mycket mindre ångest att komma in i det än det var att förstå sig på Androids dito i den ZTE Blade som var min första smartphone. Har bara testat lite lätt, men det är sällan jag testar ett nytt gränssnitt och tycker det ens är helt okej. Svårt att lära gamla hundar att sitta osv.

Av nyfikenhet, vilka andra grejer gjorde de fel, förutom att vara för sent ute och lansera en ny produkt på en marknad med redan etablerade konkurrenter i någon slags oligopolställning, och hamna i moment 22 rörande liten användarbas - apputvecklarna lägger inget krut på det - inga appar - inga nya användare?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd

Var det inte Microsoft som sa att dom ville bara ha ett OS så det skulle blir lättare att uppdatera istället för att det ska komma nya OS hela tiden, och så fort något nytt OS har kommit så släpper dom uppdatering som segar eller fuckar upp OS och låser den så att man inte kan använda nyare hårdvara och sen hänvisa till den nya OS.

Lite återblick från Windows 7.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Instämmer, tycker också det grundläggande gränssnittet i Windows Mobile funkar skitbra. Mycket mindre ångest att komma in i det än det var att förstå sig på Androids dito i den ZTE Blade som var min första smartphone. Har bara testat lite lätt, men det är sällan jag testar ett nytt gränssnitt och tycker det ens är helt okej. Svårt att lära gamla hundar att sitta osv.

Av nyfikenhet, vilka andra grejer gjorde de fel, förutom att vara för sent ute och lansera en ny produkt på en marknad med redan etablerade konkurrenter i någon slags oligopolställning, och hamna i moment 22 rörande liten användarbas - apputvecklarna lägger inget krut på det - inga appar - inga nya användare?

Jag håller med. Windows phone var en bra produkt men som kom för sent in i en etablerad marknad, där marknadsandelar är grymt viktigt från användarnas och utvecklarnas perspektiv.

Finns det något annat system som varit i närheten av android och ios? Microsoft kom väl ändå längst, även om det inte blev tillräckligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

"som troligen endast får stöd för applikationer via Microsoft Store"

Bara att lägga ner innan ni ens börjat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Instämmer, tycker också det grundläggande gränssnittet i Windows Mobile funkar skitbra. Mycket mindre ångest att komma in i det än det var att förstå sig på Androids dito i den ZTE Blade som var min första smartphone. Har bara testat lite lätt, men det är sällan jag testar ett nytt gränssnitt och tycker det ens är helt okej. Svårt att lära gamla hundar att sitta osv.

Av nyfikenhet, vilka andra grejer gjorde de fel, förutom att vara för sent ute och lansera en ny produkt på en marknad med redan etablerade konkurrenter i någon slags oligopolställning, och hamna i moment 22 rörande liten användarbas - apputvecklarna lägger inget krut på det - inga appar - inga nya användare?

Det klagades redan över att man var tvungen att utveckla till två olika plattformar. Då kommer MS med den smarta idén att införa en tredje? Tja, vi hade ju inte två längre som vi klagade på

Sen kom alla skumma Windows RT versioner. Ingen visste nog vad MS ville egentligen. Det skrämmer utvecklare o användare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Ok, känns ju tveksamt med tanke på hur de skötte sitt förra mobila/avskalade OS. Men vem vet. Finns ju en marknad för chromebook nu som kanske mognat så varför inte.

Dock ointressant för mig. Köper jag en padda blir det Android i den och köper jag en bärbar burk blir det en laptop med fulla W10 i.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer en ny telefon.
Vill verkligen ha!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)