Hjälp mig "upptäcka" RPG´s!

Permalänk

Jag har precis börjat spela Dragon Age origins.
Verkar vara ett riktigt roligt fantasy rollspel.
Har lagt upp en video på youtube, kolla in denna och se efter

https://youtu.be/CZthij8OqYw

Gilla & Dela

Mvh
Hanna / Thehaffbe 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Beginner: Jag skulle säga skit i rpg och spela det du tycker är kul nu.

Vill du tvunget ge dig fan på det ändå så är mitt råd att du glor på filmer på youtube eller när någon spelar på twitch så du får en god inblick i vad spelen är om och hur dom funkar innan du provar dom själv.

Det låter som om du medvetet försöker plåga dig själv med att ge dig på rpg, det i sig kan anses vara rpg. Så go you

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@Beginner: Nu säger jag inte detta för att vara elak på något sätt eller så, men i och med att du säger att du även har svårt när du försöker läsa på om saker, så låter det ju lite som att du kanske kan ha add/adhd?
Om så är fallet, och du inte har medicin för det, så är det ju inte så konstigt att du inte orkar hålla koncentrationen. Har själv flera i familjen med adhd diagnoser, och åtminstonde i deras fall så är det stor skillnad med eller utan medicin.

Det kan ju också vara som andra påpekat att "det känns inte som förr", där även jag kan känna samma sak. Vissa spel kollar jag på när folk streamar det på Twitch istället, för att jag helt enkelt inte lyckas komma in i spelet själv när jag testar, men av någon anledning så blir det skoj när jag kollar på någon annan. Eller möjligtvis en blandning av båda alternativen.

Som ett exempel så spelade jag själv igenom hela fallout 4, utforskade varje millimeter i spelet, samtidigt som jag aldrig kom mer än 3-4 timmar in i Witcher 3 utan valde till slut att kolla på någon som streamade 100% och hade då inga problem alls att kolla varje dag i typ en vecka eller så innan dom hade spelat igenom allt.

Lite samma sak med gamla spel också, vissa är skitskoj att köra på en emulator eller så, medans andra spel jag älskade då inte går alls nu.

RPGs kan vara sjukt bra om man kommer in i dom, men ja, dom kan vara sega, speciellt när du fastnar och inte riktigt vet vart du ska för att komma vidare. Mitt favoritspel någonsin är Final Fantasy 7. Jag och min bror spelade det när det kom ut, enda spelet någonsin som jag faktiskt blivit tårögd av så det är ett spel jag rekommenderar till alla som inte spelat det. Dock kan man lätt fastna och springa runt i timmar innan man kommer på vad man måste göra för att komma vidare, och man kan spendera många tiotals timmar på sidequests och grinda levels/chocobos etc.

Som andra rekommenderat tidigare så skulle jag nog säga att action-rpgs kanske är mer din stil? Vem vet, kommer du in i lite sådana spel, så kanske du kan trappa upp på det och en dag upptäcka att FF7 är hur skoj som helst!

*Edit*, en sak som kanske kan funka, även om det spoilar lite, är kanske att spela med en walkthrough?
Om du har en walkthrough du kan snegla på när du kör fast, så kan du lätt få en push i rätt riktning och det blir således lite mer fart i spelet så kanske det hjälper? Det viktiga där är ju då att inte läsa för långt i förväg. Använde själv walkthroughs ibland på tiden när man hyrde spel om det var lite för långt kvar i spelet innan jag var klar och det var bara 1-2 dagar kvar innan jag var tvungen att lämna tillbaks det. Åtminstonde då, så kunde man hitta typ "minimal spoilers walkthroughs", vet inte om det fortfarande är en grej?
Det innebär alltså att dom ger dig minsta möjliga info för att du ska veta vart du ska, och om du kanske måste förbereda något innan du drar dit.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem

Dragon age origins är ju en pärla, men enbart det första.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericb:

Jag förstår hur du menar att en del RPG’s kan kännas för slöa. Jag spelar nästan bara rpg’s i alla olika former. Det jag insett är att ibland är dom för slöa men det kan vara väldigt lite som gör att man fastnar totalt eller tröttnar snabbt. Jag har några tips att testa av olika anledning.

Tips 1. Som alla sagt Divinity original sin 2. Grymt bra spel. Mycket RPG känsla och en hel del snack. Men inte för mycket. Va noga att köra samma antingen magic eller ”physical” på alla i gruppen. Annars blir det fan så mycket svårare.

Tips 2. Mutant year zero road to eden. Ruggigt bra spel. Det jag tror passar dig bäst. Bra att börja med tänker jag. Lagom mycket story, grym stämning och riktigt kul combat. Och det är även ett rätt kort spel, vilket kan vara skönt så du känner att du kan köra klart det. Läste precis i tråden ovan att det finns ett demo att testa på
Steam.

Tips 3. Jag vet vad du sa om Pillars of eternity och jag håller med dig. Jag körde iof lite längre men jag körde aldrig klart det då de va såå segt. Och jag gillar inte combat. Jag har nyss börjat köra PoE 2 deadfire. Såå mycket bättre spel, är inte lika långsamt och känns mycket mer intressant att köra. Här har du ett riktigt rollspel som de kändes förr i tiden. Och det finns turn based combat nu vilket är grymt mycket roligare.

Skickades från m.sweclockers.com

Ursäkta. Bommade din post! Har numer Divinity Original Sin 2 på listan för köp vid reatillfälle. Ska kolla in Mutant Year Zero. pillar of Entity är säkert ett suveränt spel men fungerade nada, mentalt för mig och jag vet att jag självklart borde ge det längre tid än 20 sek efter "introt".

Skrivet av Thehaffbe:

Jag har precis börjat spela Dragon Age origins.
Verkar vara ett riktigt roligt fantasy rollspel.
Har lagt upp en video på youtube, kolla in denna och se efter

https://youtu.be/CZthij8OqYw

Gilla & Dela

Mvh
Hanna / Thehaffbe 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Hmmm. Undrar om inte jag har fått Origins av en vän. Måste kolla. Är det EA, "Origin"? Tack för tips hur som haver!

Skrivet av SCORPIUS:

@Beginner: Jag skulle säga skit i rpg och spela det du tycker är kul nu.

Vill du tvunget ge dig fan på det ändå så är mitt råd att du glor på filmer på youtube eller när någon spelar på twitch så du får en god inblick i vad spelen är om och hur dom funkar innan du provar dom själv.

Det låter som om du medvetet försöker plåga dig själv med att ge dig på rpg, det i sig kan anses vara rpg. Så go you

Exakt det jag gör. Vill se om jag har rätt eller hjärnan. Vill säga, har fått för mig att jag gillar RPG´s men skiter sig vid varje försök för hjärnan kopplar bort efter väggar av text och dialoger. :/

Skrivet av Zyie:

@Beginner: Nu säger jag inte detta för att vara elak på något sätt eller så, men i och med att du säger att du även har svårt när du försöker läsa på om saker, så låter det ju lite som att du kanske kan ha add/adhd?
Om så är fallet, och du inte har medicin för det, så är det ju inte så konstigt att du inte orkar hålla koncentrationen. Har själv flera i familjen med adhd diagnoser, och åtminstonde i deras fall så är det stor skillnad med eller utan medicin.

Det kan ju också vara som andra påpekat att "det känns inte som förr", där även jag kan känna samma sak. Vissa spel kollar jag på när folk streamar det på Twitch istället, för att jag helt enkelt inte lyckas komma in i spelet själv när jag testar, men av någon anledning så blir det skoj när jag kollar på någon annan. Eller möjligtvis en blandning av båda alternativen.

Som ett exempel så spelade jag själv igenom hela fallout 4, utforskade varje millimeter i spelet, samtidigt som jag aldrig kom mer än 3-4 timmar in i Witcher 3 utan valde till slut att kolla på någon som streamade 100% och hade då inga problem alls att kolla varje dag i typ en vecka eller så innan dom hade spelat igenom allt.

Lite samma sak med gamla spel också, vissa är skitskoj att köra på en emulator eller så, medans andra spel jag älskade då inte går alls nu.

RPGs kan vara sjukt bra om man kommer in i dom, men ja, dom kan vara sega, speciellt när du fastnar och inte riktigt vet vart du ska för att komma vidare. Mitt favoritspel någonsin är Final Fantasy 7. Jag och min bror spelade det när det kom ut, enda spelet någonsin som jag faktiskt blivit tårögd av så det är ett spel jag rekommenderar till alla som inte spelat det. Dock kan man lätt fastna och springa runt i timmar innan man kommer på vad man måste göra för att komma vidare, och man kan spendera många tiotals timmar på sidequests och grinda levels/chocobos etc.

Som andra rekommenderat tidigare så skulle jag nog säga att action-rpgs kanske är mer din stil? Vem vet, kommer du in i lite sådana spel, så kanske du kan trappa upp på det och en dag upptäcka att FF7 är hur skoj som helst!

*Edit*, en sak som kanske kan funka, även om det spoilar lite, är kanske att spela med en walkthrough?
Om du har en walkthrough du kan snegla på när du kör fast, så kan du lätt få en push i rätt riktning och det blir således lite mer fart i spelet så kanske det hjälper? Det viktiga där är ju då att inte läsa för långt i förväg. Använde själv walkthroughs ibland på tiden när man hyrde spel om det var lite för långt kvar i spelet innan jag var klar och det var bara 1-2 dagar kvar innan jag var tvungen att lämna tillbaks det. Åtminstonde då, så kunde man hitta typ "minimal spoilers walkthroughs", vet inte om det fortfarande är en grej?
Det innebär alltså att dom ger dig minsta möjliga info för att du ska veta vart du ska, och om du kanske måste förbereda något innan du drar dit.

Jag har säkert någon diagnos att finna. Är så gammal nu att ADHD/ADD "inte fanns" när jag var barn/ung. Har en systerson som har ADHD. Han hade extremt svårt att fokusera som barn och kunde aldrig ta det lugnt, skulle hända något hela tiden.

Jag har grava inlärningsproblem (självdiagnostiserat). Börjar jag läsa på något så dagdrömmer jag mig bort i annat redan efter första meningarna. Däremot har jag inga problem med att ta det lugnt och ha tråkigt, behöver inte hända saker i ett för mig.

Många bra tips och idéer för övrigt. Började faktiskt lite med Fallout 4 i helgen. Kvar på basen än, "utsätter"" mig själv för att tvinga mig att läsa genom texter och dialoger ordentligt och inte bara klicka mig genom allt. Tänkte att jag kanske "lär" mig såsmåningom. Mitt problem utöver allt annat är att jag har "ekorrmentalitet" så jag samlar på mig allt jag ser. Även "irl" men jag har lärt mig bemästra det men som i F4 nu så har jag redan 17 kaffekoppar på mig.

Vet inte vad som är bra att ha sen och vad som faktiskt bara är skräp.

Skrivet av Warus:

Dragon age origins är ju en pärla, men enbart det första.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack. Som jag skrev ovan som svar. Tror att jag fått det av en vän. Ska kolla om jag hittar det. Kommer inte ihåg om dert är i Steam eller Origin.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

@Beginner: Du skriver att du köpt "the witcher", är det alla eller bara 3?
Jag köpte själv witcher 2 först (då jag hade läst en av böckerna), och tyckte direkt att det var det bästa spel jag någonsin kört.
Har hört att ettan var ett riktigt dåligt spel sett till kontrollerna, så ett tips kan vara att börja med tvåan (de är hyfsat fristående i mina ögon), då det kommer igång mycket snabbare än trean

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

@Beginner: Du skriver att du köpt "the witcher", är det alla eller bara 3?
Jag köpte själv witcher 2 först (då jag hade läst en av böckerna), och tyckte direkt att det var det bästa spel jag någonsin kört.
Har hört att ettan var ett riktigt dåligt spel sett till kontrollerna, så ett tips kan vara att börja med tvåan (de är hyfsat fristående i mina ögon), då det kommer igång mycket snabbare än trean

Har, tror jag, tvåan. Testade lite snabbt för länge sen. Köpte trean med alla dlc´s på rea. Laddade ner hoppade in för att kolla att det fungerade och hoppade ur. Avinstallerade efter något halvår.

Vet med mig själv att jag borde testa trean rejält men varje gång jag kollar in liret på Twitch så hamnar jag i lägen där folk glor på dialogsnuttar som aldrig tar slut. Vilket har fått mig att tro och få för mig att det är bara dialoger.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Har, tror jag, tvåan. Testade lite snabbt för länge sen. Köpte trean med alla dlc´s på rea. Laddade ner hoppade in för att kolla att det fungerade och hoppade ur. Avinstallerade efter något halvår.

Vet med mig själv att jag borde testa trean rejält men varje gång jag kollar in liret på Twitch så hamnar jag i lägen där folk glor på dialogsnuttar som aldrig tar slut. Vilket har fått mig att tro och få för mig att det är bara dialoger.

Det är en del dialoger, givet att det är RPG's, men det är inte så jättemycket (imo)
Har du provat mmorpg som WoW? Där är det mycket mindre dialoger jämfört med "normala" RPGs.
Om du inte vill investera pengarna som krävs i Wow (och likande), eller inte tycker om klass-baserade spel så kan jag rekommendera Project Asencion som är baserat på Wow 3.3.5 (wrath of the lich king), där man tagit bort klass-systemet genom att man kör en "hero-klass" och istället fritt får välja spells, talents och abilities från alla klasser hur man vill. Tycker personligen att det är ett otroligt roligt koncept som mer påminner om klassiska RPGs som skyrim i hur man bygget sin karaktär.
Enda nackdelen är att det inte är jättemånga spelare för tillfället, men hör av dig om du vill prova det tillsammans någon gång så kan vi köra tillsammans (mycket roligare än att köra själv )

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Bästa sätt att fastna i ett RPG är att ge sig på dom som är lätta att sätta sig in i och som nödvändigtvis inte behöver vara komplexa. Linjär handling gör en också lättare uppslukad än en jättestor sandlåda. Jag orkade exempelvis inte att sätta mig in i witcher 3, men har samtidigt nött igenom kanske 90-95% av alla RPGs till snes som har översatts till engelska. Mitt första RPG var hur som helst final fantasy 7 vilket jag tycker är en bra början. Första-persons-rollspel är inte vad jag tänker på när jag hör RPG. Heller inte spel som diablo. Det är i min värld mera hack n slash med RTS styrning. Senaste Dragon Quest till PC kan jag också varmt rekommendera. Tror jag la ner över 200 timmar på det om jag inte missminner mig. Färglatt och färgstarka karaktärer och enkelt turbaserat stridssystem. Bra röstsådespeleri också. Huvudkaraktären är däremot rätt intetsägande.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Ni No Kuni 2 Klockrent spel. Lite roligare (gladare) än många andra spel. Finns otroligt många element att grotta ner sig i.

Första RPGt jag fastnat på väldigt länge.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Är zipp i huvudet.

Vill, verkligen vill grotta ner mig och fastna i/för RPG´s men kan inte!

Försökt med ett antal genom åren men ledsnar totalt efter ett tag. Min upplevelse är "överdos av pratpratprat och texttext!"!

Försökt med Baldurs Gatespelen. Falloutspelen, köpte Fallout 4 med passet för att tvinga mig själv till att lira men kanske la ner 20 minuter totalt i spelet. Köpt Witcherspelen. Har nog ytterliggare spel i steamkatalogen jag glömt av.

Laddade ner Pillars of Entity jag fått av en vän igår och startade upp. Efter att ha smädött en smula av allt prat innan jag kom igång för att plocka bär så reagerade min hjärna med att stänga av liret istället och avinstallera.

Ta inte illa upp nu! Jag vet att det är mig det är fel på!

Hur ska jag gå till väga och vad kan jag ta som "insteg" till RPGvärlden?

hahaha, får spatt jag å, så de blir BF-V, har kört lite Anthem nu men NEJ! Anthem har dock bra story imo, å ser sjukt bra ut.. thats it..

Back to BF-V

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Jag vet att du inte gillade Pillars of Eternity och jag håller med om att det totalt spyr över en med lore-text.

Men! Jag skulle absolut rekommendera uppföljaren: Deadfire. Det är mycket bättre på flera sätt och inte alls lika tungt neddraget av överflödigt lore. Side questsen är riktigt riktigt bra imo och jag rekommenderar att du glömmer första spelet och istället provar på Deadfire.

Permalänk
Medlem

Kika på Outward, kommer ut lite senare här i Mars. Finns 2 Player Co-op om man föredrar att spela med en polare.

Visa signatur

🎥 Twitch.tv/ZeakQ

Permalänk
Medlem

Jag tror det blir svårt att bli begeistrad i en genre om man inte gillar den från början. Det blir lite som någon som försöker tycka om fotboll men som bara tycker att sporten i sig är helt meningslös, eller att man kanske inte är särskilt intresserad av sport från början.

Om du trots allt känner att du ändå vill ge dig på något i genren så får du nog börja med att försöka hitta ett spel som har rätt tema, något som tilltalar dig i fantasty-genren t ex (de flesta rpg är ändå fantasy eller sci-fi).

Spel i denna genre är dessutom ofta dels djupt storyfokuserade vilket gör att det ofta är väldigt långdragna inledningar. Det ska förklaras bakgrundshistoria, ges introduktion av karaktärer och story samt antagligen vara en del tutorials över hur spelmekaniken fungerar.

Om du ska ge dig själv tillåtelse så tror jag faktiskt att du måste hänge dig åt ett spel i minst två timmar för att försöka komma in i det. Lyckas du inte klara av det tror jag helt enkelt inte att det är något som passar dig. Men, lättsmält rpg är väl en bra inkörsport.

Som andra sagt så skulle jag starkt rekommendera Tomb Raider eller Uncharted på PlayStaion, det är ganska lättsmält och går klart snabbare att sätta sig in i. Witcher 3 är för mig ett mästerverk när det kommer till rpg, men det tar helt klart tid att komma in i och stridssystemet är väl lite av spelets akilleshäl, lite som Rockstars GTA- och Read Dead-spel.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Ingen har nämnt de moderna Shadowrun-spelen än, så nu gör jag det
Dvs Shadowrun returns, Shadowrun Dragonfall och Shadowrun Hongkong.

De är turbaserade och rätt old-school i stilen, men med precis lagom utseende och musik för att få en mysig inlevelse.
De börjar också generellt ganska bra, med ett mysterie eller händelse eller liknande mitt i storyn på ett sätt så man inte behöver ta in en massa lore rakt av, utan man plockar upp den efterhand med storyn.

Det är dock en hel del dialogsnuttar, men inte så långa, och man har ofta möjligheter att svara lite olika på dem för att ge lite olika personlighet till sin karaktär, så det upplevs lite mer levande.

Alla tre spelen är fristående. Bara nån enstaka karaktär som dyker upp i fler av spelen.

Det kan väl vara lite motstånd i början att spec:a sin karaktär och bli nöjd med den, men i själva spelet så finns nästan alltid följeslagare du kan komplettera med, så din egen karaktär är inte sååå viktig egentligen.

Inte perfekta spel på något vis, men jag fann dem klart underhållande!
Mer lättsmält än tex gamla Fallout spelen.
(Om nu sci-fi/fantasy är OK?)

Sen finns ju Wastelands 2 också som inte nämnts. Inte så mycket lore att absorbera, men ett ganska skoningslöst spel som kanske inte är det enklaste att hoppa in i... (Och skulle säga det är lite "fulare" än Shadowrun-spelen)
Skulle nog inte köra det som första försök in i RPG-världen, men det förtjänar att nämnas.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Tyranny

Mycket bra och roligt RPG!

https://www.youtube.com/watch?v=K7WIo-3Mhuk

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Jag har grava inlärningsproblem (självdiagnostiserat). Börjar jag läsa på något så dagdrömmer jag mig bort i annat redan efter första meningarna. Däremot har jag inga problem med att ta det lugnt och ha tråkigt, behöver inte hända saker i ett för mig.

Kanske inte nödvändigtvis inlärningsproblem, utan ADD då det faktiskt passar in väldigt bra på din beskrivning. ADD och ADHD är samma sak, förutom att H'et i ADHD står för "hyper activity", vilket du inte verkar ha, medans ADD = Attention deficit disorder vilket låter som det du beskriver.
Det kan absolut vara värt att göra en utredning för det, även om det kan ta rätt lång tid med vårdköer och liknande. Finns mycket hjälpmedel, oavsett om du skulle pröva medicinering eller inte.
Jag fick själv min "högfungerande autism" diagnos först när jag var 27, och trots att det inte finns någon medicin för det så har diagnosen ändå hjälpt mig på väldigt många sätt. Oavsett om du är 30 eller 60 så tror jag att det är värt att fundera på det!

Skrivet av Beginner:

Mitt problem utöver allt annat är att jag har "ekorrmentalitet" så jag samlar på mig allt jag ser. Även "irl" men jag har lärt mig bemästra det men som i F4 nu så har jag redan 17 kaffekoppar på mig.
Vet inte vad som är bra att ha sen och vad som faktiskt bara är skräp.

Haha, jag gjorde samma sak. Generellt tips är att om du hittar mycket av en sak, t.ex. 17 kaffekoppar, så måste du inte behålla allt, du kommer hitta mer än tillräckligt för att crafta allt du vill ha ändån, och mycket mer.
Minns inte exakt när i spelet, men du kommer kunna bryta ner saker till crafting material. Kaffekoppar blir ceramics om jag minns rätt, och du kan få plats med massvis i crafting benches och lådor.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk

Finns nu en Facebook grupp ”spel forum” där vi kan diskutera/tipsa varandra. Bli gärna medlemmar där så vi får igång gruppen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det jag upplever med RPG är att det krävs nog minst ett par timmar innan man kan ge upp. Vissa kan vara skittråkiga innan man sätter sig in i dem. Mitt tips, ge inte upp efter typ 45 min. Sätt dig in spelet lite mer då börjar man se de där små ljusglimtarna som man till slut älskar

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Köpte någon spelsamling från Webhallen med Mass Effect 1-2-3, vet inte om det var med dlc´s. Visste inte ens att det finns dlc´s till dem, även om jag inte är alltför förvånad.

Det finns flera riktigt bra DLC till ME men det är en som sticker ut. Citadel DLC i ME:3 kan mycket väl vara det bästa DLC som någonsin släppts till något spel. Inte för att de nya uppdragen är de roligaste som finns eller för att det ger hundratals mer speltimmar, utan för att det är det perfekta avslutet efter att ha spelar 100+ timmar i hela ME-trilogin. Bästa möjliga avslut tillsammans med sina kollegor. Egentligen räcker det med att spela det DLC:t som ett sista uppdrag. Låta allting sluta med muntra miner

Tror du jag överdriver? Jag är i så fall inte ensam. Jag tycker absolut inte man ska kolla på trailern men ni kan ju läsa kommentarerna:
https://www.youtube.com/watch?v=FiQRP9PNxng

Jag förstår att det kan vara tufft att ta sig igenom det första ME, åtminstone till en början. Även om storyn fortfarande är riktigt bra så har spelet överlag inte åldrats med värdighet. Själv började jag med att spela ME:3 (fick det gratis av EA efter fiaskolanseringen av Sim City. Blev helt kär efter att ha klarat ut det och började genast plöja igenom de andra spelen för att få veta vad som hade hänt innan.

ME är inte de spel jag har mest timmar i men det är utan tvekan de bästa spelen jag spelat, någonsin.

Permalänk
Medlem

Har påbörjat Fallout 4. Spelar väldigt sporadiskt men tar det i egen takt. Ska läsa genom loggar och texter och upptäcka i maklig takt.

Skrivet av Nagelfar:

Det jag upplever med RPG är att det krävs nog minst ett par timmar innan man kan ge upp. Vissa kan vara skittråkiga innan man sätter sig in i dem. Mitt tips, ge inte upp efter typ 45 min. Sätt dig in spelet lite mer då börjar man se de där små ljusglimtarna som man till slut älskar

Den lilla logiska biten i mig förstår men den större,latare delen säger *orka* när textväggarna startar.

Skrivet av Trunk:

Det finns flera riktigt bra DLC till ME men det är en som sticker ut. Citadel DLC i ME:3 kan mycket väl vara det bästa DLC som någonsin släppts till något spel. Inte för att de nya uppdragen är de roligaste som finns eller för att det ger hundratals mer speltimmar, utan för att det är det perfekta avslutet efter att ha spelar 100+ timmar i hela ME-trilogin. Bästa möjliga avslut tillsammans med sina kollegor. Egentligen räcker det med att spela det DLC:t som ett sista uppdrag. Låta allting sluta med muntra miner

Tror du jag överdriver? Jag är i så fall inte ensam. Jag tycker absolut inte man ska kolla på trailern men ni kan ju läsa kommentarerna:
https://www.youtube.com/watch?v=FiQRP9PNxng

Jag förstår att det kan vara tufft att ta sig igenom det första ME, åtminstone till en början. Även om storyn fortfarande är riktigt bra så har spelet överlag inte åldrats med värdighet. Själv började jag med att spela ME:3 (fick det gratis av EA efter fiaskolanseringen av Sim City. Blev helt kär efter att ha klarat ut det och började genast plöja igenom de andra spelen för att få veta vad som hade hänt innan.

ME är inte de spel jag har mest timmar i men det är utan tvekan de bästa spelen jag spelat, någonsin.

Samma där. Förstår och vet att ME är bra. Ska försöka igen sen. Var köper man dlcs till MEliren? Origin?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Som några tidigare nämnt:

Dark Souls III
Bloodborne (PS4)
Sekiro (Nysläppt)

Jag skulle säga att Dark Souls-serien är den andliga uppföljaren till Zelda II. Det påminner om gamla NES-spel att det är actionorienterat, med fokus på utforskning och så, men att det också är svårt men rättvist. För att lära sig måste man dö helt enkelt. Tar man sig tiden att lära sig spelen så blir de "enkla", men fram tills dess så är det oerhört roligt att utmana sig!

Personligen gillade jag verkligen The Witcher 3 också. Fast det är åt det pratigare hållet.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk

Testa Witcher 3

Permalänk
Medlem

Witcher 3 är ju helt enormt bra, bara prologen kan ta ett bra tag.

Det är mycket snack i början, men det lugnar ner sig efter att man passerat det första området.

Permalänk
Skrivet av Beginner:

Nä. Antar att jag knappt kommit genom början. Tog mig ut ur basen och kom fram till någon by. Började samla på mig en massa material. Kom längre fram fram till någon boss (fick känsla av boss iallafall, den var svår) som jag med nöd och näppe vann över. Tog mer material och kunde inte gå med gubben, överlass. Visste inte vad som var bra att ha och vilket jag kunde dumpa.

gissar att du menar Deathclaw monstret utanför muséet.

ja det kan nog va 15-20 min max in i spelet.

ja weight management är en konst o Bethestas spel men generellt gäller plocka bara det du absolut behöver inom en snar framtid eller som är sk "weightless items" låt allt annat ligga i princip det behöver du troligen inte förrän du ska börja bygga settlement om du äns bryr dig om det då det är inget måste öht att bry sig om det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

Som några tidigare nämnt:

Dark Souls III
Bloodborne (PS4)
Sekiro (Nysläppt)

Jag skulle säga att Dark Souls-serien är den andliga uppföljaren till Zelda II. Det påminner om gamla NES-spel att det är actionorienterat, med fokus på utforskning och så, men att det också är svårt men rättvist. För att lära sig måste man dö helt enkelt. Tar man sig tiden att lära sig spelen så blir de "enkla", men fram tills dess så är det oerhört roligt att utmana sig!

Personligen gillade jag verkligen The Witcher 3 också. Fast det är åt det pratigare hållet.

Skrivet av Chicken123:

Testa Witcher 3

Skrivet av fiskebulle:

Witcher 3 är ju helt enormt bra, bara prologen kan ta ett bra tag.

Det är mycket snack i början, men det lugnar ner sig efter att man passerat det första området.

Ska testa Witcher 3 igen. Började med Fallout 4 men intresset falnade rätt snabbt, igen. :/

Skrivet av Rouge of Darkness:

gissar att du menar Deathclaw monstret utanför muséet.

ja det kan nog va 15-20 min max in i spelet.

ja weight management är en konst o Bethestas spel men generellt gäller plocka bara det du absolut behöver inom en snar framtid eller som är sk "weightless items" låt allt annat ligga i princip det behöver du troligen inte förrän du ska börja bygga settlement om du äns bryr dig om det då det är inget måste öht att bry sig om det.

Låter som det var den "bossen" jag mötte första gången. Startade ånyo i Fallout 4, var så smart denna gången att jag dumpade en massa skit i "första stället" innan jag gav mig iväg. Tyvärr så falnade intresset ganska omgående i samband med att Satisfactory kom i EA. Ska försöka mig på Fallout 4 igen sen. Ska även tvinga mig till att testa Witcher 3.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Skulle rekomendera alla souls spel!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Beginner jag har massvis med tips att ge om JRPG:s, men jag har fått intrycket att det kanske inte riktigt är din kopp té? Rätta mig om jag fått fel intryck, jag ger dig mer än gärna ett tips-bonanza om finfina japanska rollspel

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Har haft lite samma problem ibland, varit jättesäkert på att man kommer gilla ett spel men sedan fastnar man bara inte. Hänt med många AAA-RPG.

Mitt tips är att testa det första Fable, det är lätt att komma in i och inte för mycket tjöt och grindande.

Permalänk

har skummat igenom tråden bara så jag kan ha missat men jag ser ingen som tipsat om Borderlands och borderlands 2.
har spelat första på ps3 för många år sen och köpte nu borderlands 2 och det är ju enormt bra och extremt underhållande. Har inte haft en tråkig stund sen jag började. En del humor. över 17 miljoner olika vapen och en helt fantastisk värld med en grymt mysig grafik.

Rekommenderas varmt. Första är bra, men tvåan är bättre på alla punkter så jag hade kört på tvåan direkt.