Tenkeyless eller fullstort tangentbord? Vad använder ni?

Permalänk
Medlem

Ni som säger att det är bättre för armarna/axlarna med TKL jämfört med fullstort, måste ni sitta exakt centrerat bakom tangentbordet? Ett fullstort med en liten justering i sidled åt höger borde väl ge exakt samma position för armarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Kör med ett lite annorlunda tangentbord. Funkar fint!

Stöter aldrig mot musen mot tangentbordet när jag spelar och har bindat om de få knappar som jag behöver använda som inte är med på det här tangentbordet. Det har mekaniska blå switchar. Det har RBG och sånt men det har jag stängt av.

https://www.amazon.de/GameSir-One-Handed-Mechanical-Keyboard-...

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

TKL både på jobbet och hemma.
Bytte mest för ergonomi, bra att slippa sitta så brett med armarna och det är extremt sällan jag saknar numpad ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Oväntat jämnt mellan TKL och fullstort ändå. Själv kör jag fullstort, känns fel när jag testat TKL. Händerna hamnar på fel ställe liksom, men det kanske är en vanesak.

Själv har jag större problem om jag hamnar på ett tangentbord som har en media-rad till vänster om tangenterna. Då hamnar händerna alltid fel. Numpad gör ingen skillnad för mig när jag bara ska skriva, TKL hemma och fullstort på jobbet.

Permalänk
Medlem

Jag kör med ett fullstort. Corsair K70 då det har allt jag vill ha. Dedikerade mediaknappar, bakgrundsbelyst och Cherry MX brown switchar.

Hade det inte vart för mediaknapparna hade ett mindre funkat bra egentligen men i slutändan hade musen inte flyttats eftersom jag kan ha händerna i linje med axlarna med detta fullstora tangentbord i alla fall. Så vad är då vitsen med att få större döyta mellan tangentbord och mus liksom. Sitter inte och vevar med 400DPI heller utan kör med 1250. Är kanske därför jag inte ser vitsen är jag rätt säker på.

Katten sitter där ibland iofs och det blir lite trångt, men o andra sidan är det inte för han vill gosa. Nej nej. Det är han som vill ha mat bara, så fort han fått käk lägger han sig någon annanstans.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Fullstort allra allra helst. Skulle inte orka skriva längre siffersekvenser utan numpad och dessutom är det bara trevligt med möjligheten till fler keybinds i många program.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Splittat 60% är väl det som gäller.
https://i.imgur.com/ZHkUmCe.jpg

Vilket är det? Quefrency? Jag var sugen på att testa att bygga ett sånt, men att man inte kunde få tag i någon aluminium-frame gjorde att jag beställde ett Dygma Raise istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag använder ett Ergodox EZ.

samma här , Ergodox EZ, Swe-colemak, vim bindings.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av aejt:

Vilket är det? Quefrency? Jag var sugen på att testa att bygga ett sånt, men att man inte kunde få tag i någon aluminium-frame gjorde att jag beställde ett Dygma Raise istället.

Stämmer bra det! Kör med plattorna man kunde köpa till som standard. Med andra ord inget renodlat "case" utan snarare en platta för switcharna och sedan en bottenplatta till det.

Permalänk
Medlem

Bytte över från ett fullstort till TKL för något år sedan och jag har inte saknat numpad en enda gång. Men mindre än det här vågar jag nog inte gå eftersom både piltangenter och insert/delete/page up/page down används rätt frekvent.

Permalänk
Medlem

Har kört TKL på hemmafronten sedan 2014, mycket nöjd och jag saknar sällan numpadden.

Fortfarande använt fullstort på jobbet, men det känns mer rimligt då jag matar in siffror ofta.

Permalänk
Medlem

Sedan jag skaffade ett "tenkeyless" så har jag stört mig på namnet eftersom det inte alls är TIO knappar färre än ett normalt tangentbord.

Permalänk
Medlem

Kör allt mellan 40-60% just nu; 60% vid gaming, 40% vid vardagligt bruk/programmering.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Kenneth:

Använder det när jag spelar CS för att köpa vapen istället för att använda muspekaren.

Samma här, måste ha numpad, får krupp av att använda den hemska menyn i CS, CS GO.
Antagligen för att jag använt buy commands i snart 20år

Fullstort!

Skrivet av cyklonen:

Så här ser det ut för mig. Med den musrörelsen har jag mer än fullt utslag i sidled.

Den musrörelsen är väl dock inte så bra för din handled, den skall ju helst hållas rak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Sedan jag skaffade ett "tenkeyless" så har jag stört mig på namnet eftersom det inte alls är TIO knappar färre än ett normalt tangentbord.

Jag stör mig på frågeställningen, "Vilken storlek på tange[n]tbord använder du?" och ett alternativ är "Spelar ingen roll".... Det är inte så att tangentbord har gått och blivit icke-binära eller genderfluid helt plötsligt och känner sig kränkta för att kategoriseras korrekt?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag kör ett TKL på jobbet och ett 60% ANSI Pok3r RGB hemma. Är programmerare och funkar mycket bra för mig
Ibland saknar man piltangenterna i vissa spel som använder dem, men då tar jag fram en spelkontroll istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kör fullstort men nästa blir med numpaden på vänster sida istället så kan man ha tangentbordet mer centrerat runt mus/trackball på små skrivbord. Vanliga tangentbord hammnar så satans lågt åt vänster att man sitter med armarna till vänster när man skriver och med häger arm lågt ut åt höger för att nå mus/trackball.

Jag vill ha allt nära och centrerat så då får nupaden byta sida helt enkelt. Kommer bli mitt nästa tangentbord.

Permalänk
Medlem

TKL både hemma och på jobbet. Har aldrig gillat numpad, den är bara i vägen för mig.

Mina första datorer:

VIC-20: ingen numpad.
C-64: ingen numpad.
Amiga 600: ingen numpad.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Sitter med ett Microsoft ergonomiskt på jobbet, med koreansk-us layout. Kommer inte ihåg modellen men ser ut så här:

Fick ont och domningar i lillfinger och ringfinger efter ett par timmar intensivt kodande, klurade ut att problemet satt vid armbågen, uppdelningen och lutningen av tangentbordet gav armarna en bättre vinkel, nu känner jag inte av problemen längre. Tog någon vecka att vänja sig vid layout och position.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Saknas alternativ för "både och". Som vänsterhänt kör jag med ett Pok3r som gamepad, och ett Ducky 7 som keyboard.

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Snusfri

Fullstor så klart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Då jag använder olika språk är fullstort ett måste så jag kan använda ASCII koden för att få fram bokstäver som t.x. ß ç
Sen är de mindre för små för mig Har nu de senaste åren haft en Logitech K800 plus ibland en di novo keypad som jag har kvar.

Permalänk
Lego Master

Fullstort både hemma och på jobbet (egentligen oklart varför hemma), samtidigt kör jag nästan uteslutande med min gameboard (G13) i alla FPS-spel, så tangentbordet är mest ivägen mellan händerna. Jag måste ha nävarna hela tangentbordets bredd isär för att kunna spela, och då har jag en jävla stor bräda (G710+).

Känns som jag borde omvärdera min spelsituation hemma.
Och spelsituationen på jobb. Den är under all kritik.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Fullstort all the way. Hade turen att kunna köpa på mig en massa Logitech Ultra X flat när det begav sig och dem har jag kört uteslutande både på jobbet och hemma. Tycker inget annat tangentbort klarat av att kombinera stilrenhet, låg profil, sköna låga knappar, slagtålighet, och som går att köra i diskmaskinen utan att det går sönder. Jag gör mycket uträkningar och så på datorn så det måste finnas numpad, annars känns allt fel och jag får huvudvärk.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Fullstort för mig också.

Är det bara jag som kör med piltangenter när jag spelar? Och då använder jag vissa tangenter på numpad, Enter, höger Shift, Höger Control och alla knappar ovanför piltangenterna (Delete, End osv.).

Visa signatur

Case: Corsair 650D | PSU: Asus Thor 1200W | RAM: Corsair 2*16GB Dominator Platinum RGB 5600MHz | Cooling: Corsair H100i Elite LCD | CPU: i7-12700K | MB: Asus ROG Strix Z690-F Gaming WIFI | GPU: MSI 4080 SUPRIM X | Monitor: Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Många gamla spel använder numpaden, så fullstort är ett måste.

Också bekvämt om man använder kalkylatorn mycket.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Zorrox:

Fullstort för mig också.

Är det bara jag som kör med piltangenter när jag spelar? Och då använder jag vissa tangenter på numpad, Enter, höger Shift, Höger Control och alla knappar ovanför piltangenterna (Delete, End osv.).

Ibland använder jag piltangenterna, men främst i spel (-genres) jag började spela innan WASD blev "en grej"; bilspel t.ex. spelar jag med piltangenterna om jag nu måste.

Jag tror det jag mest använder piltangenterna och numpaden till är Excel och motsvarande, vilket inte händer katastrofalt ofta, men om jag inte hade haft "rätt" tangenter vid de tillfällena hade jag blivit tokig.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Skulle gärna köra utan numpad men det går inte, jag använder den alldeles för mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag vill ha ett fullstort med numpad till vänster... Finns inget som riktigt uppfyller mitt krav så bygga eget är enda alternativet jag ser, tyvärr är det inget jag prioriterar så det lär dröja måååånga år om det någonsin blir av.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

TKL för mig. Kan sitta skönare och musen har ändå plats att röra sig på 😁 Med fullstort satt jag med armarna bredare isär.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |